mrdraco Opublikowano 22 Października 2014 #1 Opublikowano 22 Października 2014 Witam wszystkich bardzo serdecznie, jestem tutaj nowy, jednak temat, na który szukam rozwiązania ciągnie się za mną jakiś czas. Jako, że chytry dwa razy traci poczułem to na własnej skórze. Instalację c.o. próbowałem założyć własnymi siłami i postawiłem na rurki zgrzewalne, które puściłem po prostu po ścianie do grzejników. Szczelność idealna, jednak po napaleniu w piecu zaczęły się wyginać w różne finezyjne fale na ścianach. Drugie podejście - znajomy, który zakłada instalacje c.o. itp. Poszliśmy w rurki alupex ze złączkami skręcanymi, dziś wiem, że pojęcia nie miał co to kalibrator i sprężyna do gięcia rur. Teraz to wszystko wychodzi.. To tyle tytułem wstępu, Chciałbym Was poprosić i pomoc w zaprojektowaniu instalacji c.o. na przyzwoitym standardzie. Zdolności manualne posiadam, jednak nie posiadam wystarczającej wiedzy w zakresie dostępnych rozwiązań (nie stać mnie na wynajęcie specjalistycznej firmy). Posiadam kocioł węglowy 24kW, którym chcę zasilić grzejniki w całym domu plus grzejniki w tzw "warsztacie". Dom ma 2 kondygnacje, na pierwszym piętrze 2 pokoje, łazienka, korytarz i pomieszczenie, które kiedyś czymś będzie (może aneks kuchenny, może pracownia). Grzejniki rozmieszczone są w pokojach(po 1 na pokój), łazience(1 grzejnik) i w pomieszczeniu z przyszłością(1 grzejnik), na korytarzu nie ma (jak ma sens to przemyślę montaż). Parter to salon (2 grzejniki), korytarz/klatka schodowa (1 grzejnik), łazienka (2 grzejniki łazienkowe), pokój (sypialnia rodziców)(1 grzejnik), kuchnia(1 grzejnik) i kotłownia (bojler). Schematycznie narysowałem rozkład pomieszczeń. Na miedź mnie nie stać, więc myślałem o rurkach alu-pex, wymienniku ciepła, złączki zaprasowywane, każdy grzejnik podłączony osobnymi rurkami do rozdzielacza na każdej kondygnacji. Nie wiem czy dobrze myślę, jeśli nie, to proszę o wskazówki. Nie wiem też czy brać rurki takich firm jak wavin czy np. marketowe są dużo gorsze, chcę mieć już spokój z tym tematem i pójść dalej. Chcę też mieć możliwość grzania wody użytkowej poprzez piec, ale tak by woda w bojlerze nie wychładzała się jak tylko przestanę palić, apetyt mam także na podłączenie solarów, ale to w przyszłości, jednak chciałbym być na to przygotowany. Oczywiście za fachową poradę mogę zapłacić, jednak na prawdę fachową.
drakon3 Opublikowano 23 Października 2014 #2 Opublikowano 23 Października 2014 Co do rur pex-al-pex czy podobnych to różne gatunki już sprawdzałem i na razie zachowują się podobnie, a ile lat wytrzymają to ciężko powiedzieć. Według mnie z rozdzielaczami to dobry pomysł tylko odradzam częste korzystanie z zaworków przy rozdzielaczu, kolega dwa razy w sezonie wymieniał jak mu przyszło do głowy kilka razy zakręcać grzejniki. Coś mi się kojarzy, że instalacja w pobliżu kotła i do naczynia wyrównawczego to i tak musi być w stali lub miedzi. Do ładowania bojlera to osobna pompa i zawór zwrotny, jakiś prosty sterownik tej pompy i masz spokój.
meping Opublikowano 23 Października 2014 #3 Opublikowano 23 Października 2014 Rozdzielacze to dobry pomysł jak się jeszcze nie ma podłogi. W przeciwnym wypadku ja bym sobie darował. Jestem na podobnym etapie jak i Ty - właśnie kończę planowanie instalacji.
maciej1007 Opublikowano 23 Października 2014 #4 Opublikowano 23 Października 2014 Witam. Instalacja z miedzi wcale nie wychodzi drożej niż instalacja wykonana z tworzywa na rozdzielaczach. Pracuję w sklepie i mam takie dylematy klientów nieraz na co dzień. Nie porównuj nigdy ceny rury tylko daj zestawienie materiałów do wyceny w różnych wariantach,a wtedy zobaczysz różnicę. Przy paleniu w kotle węglowym i w dodatku instalacja na zewnątrz miedź według mnie jest najlepszym rozwiązaniem. Wykonanie takiej prostej instalacji na pionach też nie jest bardzo trudne. A wiem o czym piszę ponieważ u siebie taką instalację wykonałem.Ogrzewam ok.200 m2,osiemnaście grzejników i ogrzewanie również działa grawitacyjnie. Poszukaj dobrego doradcy i na pewno sobie poradzisz. Nie jest to wielka sztuka a efekt na pewno będzie zadowalający.
mrdraco Opublikowano 23 Października 2014 Autor #5 Opublikowano 23 Października 2014 @maciej, to powiedz mi gdzie się redukują koszty miedzi jeśli sama rura potrafi kosztować kilkadziesiąt złotych? @meping jestem na etapie gdzie mi wisi czy jest podłoga czy nie, ma to w końcu działać. Zdecydowałem, że będę robił na rurach i złączkach wavin. Czyli jeśli dobrze myślę, to rozdzielacze dać na każdej kondygnacji i spiąć je z piecem rurą o odpowiednim przekroju. Jeszcze zobaczę, czy stal czy miedź. Co myślicie o płytowym wymienniku ciepła? To chyba zabezpieczy rurki przed wrzącą wodą?
maciej1007 Opublikowano 23 Października 2014 #6 Opublikowano 23 Października 2014 Cena kształtek,ilość rury,wartość rozdzielaczy,między innymi. Opory,przepływy itp.też większe. O odporności na przegrzanie i w związku z tym na trwałość instalacji nie wspomnę.Lecz tutaj może niech się wypowiedzą bardziej praktycy. Oczywiście zaciskarkę posiadasz. Ale to tylko moje takie drobne sugestie amatora. Pozdrawiam.
KubaSko Opublikowano 24 Października 2014 #7 Opublikowano 24 Października 2014 Kolega maciej1007 ma rację. Instalacja miedziana wcale cię tak dużo nie wyniesie. Zobacz sobie ceny złączek zaciskowych, rozdzielacze, szafki, jeszcze chcesz kupić wymiennik płytowy a to znów dodatkowe koszta bo oprócz wymiennika musisz dokupić jeszcze jedną pompę, filtr ,zawory odcinające, śrubunki, podejścia do rozdzielaczy i tak w miedzi musisz zrobić - grosz do grosza... Plastikiem już się sparzyłeś i dalej w to brniesz, kocioł na paliwo stałe - najlepiej miedź. Pozdrawiam
mrdraco Opublikowano 24 Października 2014 Autor #8 Opublikowano 24 Października 2014 W takim jak powinna wyglądać instalacja na miedzi? Rozumiem, że grzejniki są wtedy podłączane równolegle?
Gość mak Opublikowano 24 Października 2014 #9 Opublikowano 24 Października 2014 Rodzaj materiałów instalacyjnych nie ma znaczenia, ważne aby we właściwy sposów eksploatować instalację. Instalacja zgrzewana wykonana z rur stabi nie powinna się pofalować! Chociaż nie jestem zwolennikiem jej stosowania w kotłowni, to takie rury mogą pracować do temperatury 90C (PN 20 lub PN 16 Glass) i nic im się dziać nie powinno pod warunkiem prawidłowego montażu (kompensacje wydłużeń i mocowanie). Podejrzewam że błędu trzeba szukać zarówno w błędnym montażu jak i błędnym doborze rur. Instalacja z miedzi też jest wrażliwa na błędy w przygotowaniu, montażu i doboru średnic. I jak nigdy nie wykonywałeś takiej instalacji to daj sobie spokój z jej budową. Efekt końcowy będzie taki sam jak w przypadku instalacji zgrzewanej. Niewłaściwie wykonana instalacja z miedzi też w krótkim czasie ulegnie zniszczeniu. Zatrudnij fachowaca a będzie to dla ciebie tańsze niż samodzielne wykonanie.
mrdraco Opublikowano 24 Października 2014 Autor #10 Opublikowano 24 Października 2014 Byłem dziś w hurtowni z elementami grzewczymi. Pan zaproponował mi rozwiązanie w systemie TECE, wygląda to nieźle, brak uszczelek gumowych, które mogą sparcieć, spora gwarancja producenta. Do tego np kolano mosiężne w cenie 8zł/szt, zaproponował mi także wypożyczenie zaciskarki bez dodatkowych kosztów. Chyba się na to zdecyduję. Dojdę rurkami do rozdzielaczy, a to co przy kotle to pomyślę później, myślę, że przynajmniej z tym dam sobie radę bez specjalisty.
maciej1007 Opublikowano 24 Października 2014 #11 Opublikowano 24 Października 2014 Witam. Z gwarancją to nie jest tak różowo jak napisałeś. Przeważnie jeśli jest długa to jest czymś uwarunkowana. W systemach to wygląda przeważnie tak że musisz wykonać całość z danego systemu,do tego mieć odpowiednie narzędzie,czyli w tym wypadku zaciskarkę,musisz być przeszkolony oraz mieć odpowiedni certyfikat.No i może coś tam jeszcze. Inaczej w razie W nic nie wskórasz.
mrdraco Opublikowano 24 Października 2014 Autor #12 Opublikowano 24 Października 2014 Jak pisałem wcześniej, jestem na etapie w którym wisi mnie gdzie co i jak. Więc mogę chcieć być odpowiednio przeszkolony i będę używał tylko i wyłącznie danego materiału. Straciłem już za dużo by kolejny raz oszczędzać. Propozycje faceta z hurtowni brzmią nieźle, więc raczej z nich skorzystam. Nie wiem tylko jak z kotłownią i pierdołami tam ujętymi.
Gość mak Opublikowano 25 Października 2014 #13 Opublikowano 25 Października 2014 Nikt nie zmusi cię zatrudniania hydraulika. Chcesz robić sam rób, ale przed robotą poświęć ze dwa wieczory i przeczytaj technologię wykonania instalacji w systemie który wybrałeś. I rób wszystko tak jak zalecają. Inaczej efekt będzie taki sam jak z instalacją zgrzewaną. Powtarzam jeszcze raz system jest sprawą wtórną najważniejsze to prawidłowe wykonanie instalacji a potem jej eksploatacja zgodnie z wymaganiami producenta. To tyle albo aż tyle
mrdraco Opublikowano 26 Października 2014 Autor #14 Opublikowano 26 Października 2014 To jeszcze mam pytanie odnośnie układania rur. Czy można od grzejnika poprowadzić rurę w górę pod sufitem z płyty gipsowej, a następnie zejść do rozdzielacza położonego na podobnej wysokości co grzejnik?
mrdraco Opublikowano 24 Listopada 2014 Autor #15 Opublikowano 24 Listopada 2014 Wybaczcie post pod postem, ale temat się spadł a potrzebuję Waszej pomocy :) Mam już zgrabny plan na poprowadzenie instalacji i nawet zacząłem już działać. Idę w TECE, postanowiłem szafki i oba rozdzielacze dać na piętrze, tak by uniknąć gromadzenia się pęcherzyków powietrza w rurach, co mogłoby mocno utrudnić odpowietrzanie. Szafki będą w pionie nad kotłownią, instalacja będzie rozprowadzona pod sufitem parteru z karton gipsu. Każdy grzejnik będzie miał osobne podłączenie do rozdzielacza na rurce 16mm. Ogólnie temat rozprowadzenia instalacji mam opracowany, ale zostaje mi kotłownia. W kotłowni stawiam bufor 1000L, ma on przyłącza 2" tak jak i piec. Teraz chciałbym dodać zawór mieszający i nie wiem jaki trój- cztero-drożny? Znalazłem laddomat, ale ten z maksymalnym przyłączem jaki trafiłem to 5/4cala. Bardzo proszę o pomoc i doradztwo.
kiminero Opublikowano 24 Listopada 2014 #16 Opublikowano 24 Listopada 2014 Bufor... Pytanie zasadnicze: dlaczego bufor?
mrdraco Opublikowano 24 Listopada 2014 Autor #17 Opublikowano 24 Listopada 2014 Nie chcę mieć konieczności ciągłego palenia w piecu, ani problemu z przypadkowym zagotowaniem się wody, zresztą jak wiadomo paląc w piecu trzeba utrzymywać temp minimalną wynoszącą min 60stopni by mieć efektywne spalanie, a przy takiej temperaturze grzejnika po jakimś czasie robi się sauna w pokojach. Bufor i zawór mieszający da mi ok 75stopni na piecu, grzejniki ok 35 stopni. Grzejniki będą mogły pracować na niskich temperaturach całą dobę.
kiminero Opublikowano 25 Listopada 2014 #18 Opublikowano 25 Listopada 2014 Do akumulacji nadwyżek musisz zbudować układ podobny do poniższego. Niestety nie pamiętam, w którym temacie ten schemat wypłynął. Pomijasz oczywiście elementy solara. Po stronie odbioru najlepiej pogodowy układ mieszania z 3D i siłownikiem, a najlepiej uzupełniony o termostat pomieszczeniowy. Po stronie kotła pompa kotła/ładująca z zaworem termostatycznym ochrony powrotu oraz pompa ładująca bojler. Zawór termostatyczny CWU opcjonalnie w zależności od pojemności zasobnika. Jak jest mały, to warto. Podobnych schematów oraz dyskusji na ten temat znajdziesz wiele. Wystarczy wpisać w wyszukiwarkę forum "Podłączenie bufora" i masz czytania na cały wieczór. Polecam. Możesz też przemyśleć schemat powyżej i zaadoptować go do swoich potrzeb. Osobiście uważam, że Laddomat jest spokojnie do zastąpienia zaworem 3D termostat.
meping Opublikowano 25 Listopada 2014 #19 Opublikowano 25 Listopada 2014 Do akumulacji nadwyżek musisz zbudować układ podobny do poniższego. Niestety nie pamiętam, w którym temacie ten schemat wypłynął. Pomijasz oczywiście elementy solara. [...] Możesz też przemyśleć schemat powyżej i zaadoptować go do swoich potrzeb. Osobiście uważam, że Laddomat jest spokojnie do zastąpienia zaworem 3D termostat. To schemat mojego autorstwa, który zamierzam powoli u siebie etapami wdrażać. Wypłynął w tym wątku: https://forum.info-ogrzewanie.pl/topic/17436-projekt-instalacji-z-solarem-kominkiemzbiornikiem-akpod%C5%82og%C3%B3wk%C4%85/page-3?do=findComment&comment=183989 Co do laddomatu to masz rację. Tak naprawdę to właśnie zawór mieszający 3D zamknięty w jednej obudowie z pompą i trzema termometrami, dzięki czemu ma gadżeciarski wygląd, pozwalający na inkasowanie za niego blisko 3x więcej niż cena elementów składowych ;)
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.