Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam przegladam oferty regulatorów pokojowych możecie coś polecić   w tym temacie sprawdzonego , bo zastanawiam się czy nie wziąć firmy  "tech" tak jak sterownik pieca żeby nie było jakichś nieoczekiwanych problemów z podłączeniem 

 

jednego tylko nie kumam bo wszedzie w wątkach jest że ma rozłączać pompę CO  a ja bym chciał żeby on rozłączał tylko podłogową  bo grzejniki przymkną głowice a nad podłogówką  nie mam kontroli , myślę że to pewnie kwestia podłączenia  ale jeśli wziąć bezprzewodowy to już mam problem jak by to miało być ?

 

w przyszłym tygodniu szykuję się do zmian w instalacji  z tego co się dowiedziałem  zawór bezpieczeństwa 2,5 był w zestawie z piecem 

 

pytanie czy montować coś w celu zmieszania (zmniejszenia) temp wyjścia na grzejniki skoro temp w pomieszczeniach pilnują głowice czy puścić zadaną z pieca , 

 

podłogówkę chyba pasowało by obnizyć bo wtedy łatwiej zmieszać z jej powrotem żeby uzyskać niską (30) temp

 

i chciał nie chciał trzeba pewnie dołożyć pompe na cwu bo jak baniak  zostanie na obwodzie CO to tez nie ma żadnej kontroli nad temperaturą wody i gania cały czas ?  

Opublikowano

Do regulacji temperatury na grzejniki będziesz miał zawór 4d oraz głowice nic więcej nie potrzebujesz.

 

Do podłogówki możesz użyć zawór termostatyczny który masz obecnie (prawidłowo podłączony potrafi zasilić podłogówkę czynnikiem 20-43 sC niezależnie od temperatury na kotle) Lub użyć zawór 3d (ten drugi który posiadasz) dokupić siłownik oraz najprawdopodobniej  moduł  zaworu mieszającego do sterownika kotła i tym sposobem masz sterowanie pogodowe podłogówką które jest najlepszym rozwiązaniem.

Opublikowano

Jeżeli podłogówkę mamy opanowaną przez 3d termostatyczny  to pytanie czy i w jakim celu obniżać temp na grzejniki skoro są głowice ?

 

jeżeli to jest niekonieczne to zawór 3d który mam ochroni powrót i 4D  wcale nie będzie potrzebny 

Opublikowano

Obniżać temperatury czynnika na grzejniki nie musisz ale jest to "skutek uboczny" pracy zaworu 4d  

 

Chętnie się dowiem jak zmontować zawór 3d do ochrony powrotu współpracujący (bez sprzęgła) z zaworem 3d na zasilaniu. 

Opublikowano

Chyba się nie zrozumieliśmy  ten z  zasilania wywalam  ,w sensie przenoszę żeby służył jako ochrona kotła  rysunek 8a

 

w ten sposób nie mam regulacji temp wychodzącej na zasilenia 

 

a) grzejników które  pilnują głowice 

 

b ) podłogówki tam temp obniża  termostatyczny ( twierdzisz że dobrze podłączony da radę )

 

c ) cwu pompe załącza sterownik pieca -praca z histerezą 

post-57939-0-03724600-1426920569_thumb.jpg

Opublikowano

Na rys 8a jest podstawowy błąd, a raczej wielbłąd, powielany wielokrotnie przez wielu bezmyślnie kopiujących "twórców"  instrukcji.

Tam zawór 3-D jest w funkcji rozdzielania a nie mieszania !!!.

Właśnie taki układ masz obecnie , i sam przyznajesz że nie działa prawidłowo.

 

Ponadto jak w takim układzie dasz zasilanie podłogówki, a przypomnę że z podłogówki wraca woda o temp niższej niż z grzejników i tej wody jest więcej.

 

Aby zawór 3-D był w funkcji mieszania musi pracować na "podciśnieniu" - czyli pompa musi zasysać przez zawór wodę z dwóch źródeł -

zimnego czyli powrotu na kocioł i ciepłego czyli zasilania z kotła.

W instalacji nie stosuje się dwóch lub więcej pomp połączonych w szereg, podobnie jest z zawormi 3-D.

Do prawidłowej pracy potrzebne jest dodatkowo sprzęgło - rys poniżej

 

Zaw 4-D kosztuje swoje, ale on powoli na prawidłową pracę takiego układu, dodatkowo koszt inwestycji i bezproblemowość eksploatacji jest ważnym elementem instalacji.

 

Zastosowanie innych rozwiązań np pompa kotłowa z czujnikiem temp na powrocie to też wydatki.

 

 

post-18578-0-11506400-1426928439_thumb.jpg

Opublikowano

Niestety tym razem nie mogę się zgodzić u mnie właśnie miesza a to ze względu na umiejscowienie pompy za zaworem i to działa ! , mogę obnizyć temp wyjścia !

 

tak jak napisałeś 

 

 

"Aby zawór 3-D był w funkcji mieszania musi pracować na "podciśnieniu" - czyli pompa musi zasysać przez zawór wodę z dwóch źródeł -

zimnego czyli powrotu na kocioł i ciepłego czyli zasilania z kotła"

 

-dosłownie tak jest u mnie obecnie 

 

 

w sytuacji z rysunku 8 a zawór rozdziela a pompa przed zaworem tłoczy część do zasilenia np grzejników a część na powrót ale  przecież o to chodzi żeby powrót zasilić cieplejszą wodą  więc tak na zdrowy rozum to nie widzę błedu 

 

jedyne co mi przychodzxi do głowy w tej sytuacji to pytanie czy nie zaburza to kierunku przepływu zasilanie- powrót kiedy w powrót pompa tłoczy ciepłą wodę ale chyba w 4 drogowym działa to na takiej samej zasadzie ? 

Opublikowano

"-dosłownie tak jest u mnie obecnie"

 

 Ale u ciebie obecnie zawór masz na zasilaniu przed pompą czyli pompa ciągnie z kotła i z powrotu i tak zmieszaną wodą pcha w grzejniki

 

"w sytuacji z rysunku 8 a zawór rozdziela a pompa przed zaworem tłoczy część do zasilenia np grzejników a część na powrót ale  przecież o to chodzi żeby powrót zasilić cieplejszą wodą  więc tak na zdrowy rozum to nie widzę błedu"

 

Tak się nie realizuje ochrony powrotu, ale trudno, wiesz lepiej,   

 

"jedyne co mi przychodzxi do głowy w tej sytuacji to pytanie czy nie zaburza to kierunku przepływu zasilanie- powrót kiedy w powrót pompa tłoczy ciepłą wodę ale chyba w 4 drogowym działa to na takiej samej zasadzie ?"

 

Nie można się z koniem kopać  :)

 

PS

Z resztą widzę że wg ciebie wszystcy chcą ci źle doradzić, więc zrób tak jak myślisz i piszesz.

Będziesz pewnie jeszcze raz poprawiał, ale kto bogatemu broni zrobić to samo wiele razy, a za każdym razem źle.

W końcu to twoje pieniądze.

Opublikowano

Żle mnie zrozumiałeś na pewno nie wiem lepiej

 

 to rozwiązanie podesłał henryk a mi wydawało się logiczne więc zapytałem czy tak może być w końcu mam ten zawór i po prostu chciałem go wykorzystać bo kto bogatemu zabroni (no z tym to nie trafiłeś)

 

idąc dalej jak zapewne zauważyłeś próbuję nie tylko wiedzieć jak ma być ale dlaczego ma tak być ! 

 

bo to co mam teraz też tak miało być, a nawet działać i działa przyzwoicie ale jest niestety obarczone błędami jak się okazuje i trzeba je wyeliminować 

Opublikowano

Ale nadal nie odpowiedziałeś jak wepniesz w układ drugi obwód grzewczy - czyli podłogówkę?

Na sławetnym już rys 8a jest tylko 1 obwód grzewczy a ty masz dwa!

 

Kolega @majschi też ci radził tak samo - zaw 4-D,

 

Więc kup ten zawór - ne wiem jakie masz wyjścia w kotle, ale za 4-D 6/4"  trzeba dać ok 300 - 400zł to nie są aż tak wielkie pieniądze,

Opublikowano

myślałem o takim schemacie wydaje mi się że zachowałem wszystkie zasady ze schematu  który sugerowałeś z tamtego wątku tylko inny zawór 

 

poniżej ten który polecałeś i mój 

post-57939-0-45548300-1427019126_thumb.jpg

post-57939-0-41275600-1427019144_thumb.jpg

Opublikowano

Zawór 3d różni się konstrukcją od 4d i pomysł zastąpienia jednego drugim nie wypali ponieważ nie zmusisz wody aby popłynęła z zasilania do powrotu. Chyba, że wstawisz tam pompę a zawór 3d zastąpisz trójnikiem (lepiej się tam sprawdzi) wtedy dogrzewasz powrót  bez zaworu 4d 

Opublikowano

Ale kolega wie lepiej.

Z resztą na forum pojawia się coraz więcej teoretyków, którzy wiedzą najlepiej co i jak a jednocześnie wciąz pytają "dlaczego nie działa".

A rad jeden z drugim nie słucha, gdyż sam wie najlepiej.

Opublikowano

Sambor odrobinę więcej dystansu już Ci wyjaśniłem dlaczego kombinuje a Ty dalej "kolega wie lepiej"  , rozumiem ze poświęcacie swój czas na aktywność na forum ale tak dla przykładu 

 

pytanie może zrobię 3D zamiast 4 D 

 

odpowiedż 

 

"Zawór 3d różni się konstrukcją od 4d i pomysł zastąpienia jednego drugim nie wypali ponieważ nie zmusisz wody aby popłynęła z zasilania do powrotu. Chyba, że wstawisz tam pompę a zawór 3d zastąpisz trójnikiem (lepiej się tam sprawdzi) wtedy dogrzewasz powrót  bez zaworu 4d"

 

i pojawiła się powiedzmy jasność w temacie 

 

przykład drugi 

 

przedstawiam schemat który popierasz i swój 

odpowiedż 

 

"Nie widzisz , że to całkiem co innego!"  

 

czujesz różnicę ?

 

więc tworzę kolejny post i  pytam czym się różni  ? wiem że zaworem i co dalej ?

 

raz dupe zmoczyłem i z naprawdę wielkim szacunkiem do twojej wiedzy po prostu pytam dlaczego tak a nie tak ale wykrzyknik nie daje mi żadnej odpowiedzi przecież gdybym widział różnicę to pewnie by mnie tu nie było  , nie jestem instalatorem nie jestem Twoją konkurencją ale chwilami zachowujesz się jak człowiek który" przygarnoł kotka ale po wpuszczeniu go do domu szepnoł żeby znalazł sobie coś do jedzenia "

 

prosty przykład laik czyta instrukcje zawór 3 D może słuzyć  zwracając uwagę na umiejscowienie pompy i samego zaworu  jako  regulator jakościowy( dostaje 60 i 40 misza na 50)pompa za zaworem   i ilościowy (cześć puszcza tu cześć tam )pompa przed zaworem pcha przez niego w zależności od ustawienia 50% wody dalej w zasilenie a 50 % w powrót - skad ja mam wiedzieć że to wielbłąd ? i to w dość znanej firmie w instrukcji obsługi mało tego od tego uzależniają gwarancję nasuwa się pytanie kto to do *** nędzy pisał  !

Opublikowano

Instrukcje tak jak schematy są powielane, czasem razem z błędami.

Natomiast na forum staramy się ( przynajmniej niektórzy z nas) doradzić dobrze i sensownie.

Ta uwaga to nie tylko do ciebie, był, jest, kolega na forum, który przez cały czas chciał zrobić inst z wymiennikiem,

a teraz już pisze że wymiennik nie jest potrzebny.

Potrzeba było 3 stron tematu i jego osobistego doświadczenia aby sam doszedł do tego co mu się pisało przez kilka dni.

Przecież jak kolega wyżej napisał, możesz zamiast 3-D dać trójnik za pompą, będzie prościej a efekt dużo lepszy i o niebo tańszy.

 

Już ponad 20 postów piszemy o tym jak powinna wyglądać twoja instalacja, a w kółko obracasz tego biednego kota ogonem - pardon- zawór 3-D

i chcesz nim zastąpić zawór 4-D.

To się nie uda. ponadto masz na odbiory 2 pompy - podłogówkę i grzejniki - więc albo podłącz to bezpośrednio pod kocioł i zapomnij o takim Yeti jak ochrona powrotu.

Albo zrób to na sprzęgle i dodatkowej pompie - koszt samych materiałow ok 800, albo na zaw 4-D 6/4" - koszt max 400.

Przez powyższe montaż zaw 3-D na powrocie będzie tak samo kłopotliwy jak obecnie, będą albo dwie pompy i dwa zaw 3-D w szereg , albo brak ochrony powrotu kotła

 

Twój błąd polegał na tym że nie spytałeś na forum przed wykonaniem  instalacji, a sprawa wyszła przez przypadek.

 

Wybór należy do ciebie.

 

PS

U mnie koty mają co jeść :)

Opublikowano

Sambor a nie jesteś czasami Tomek jak ja  ten niewierny co jak nie dotknie to nie uwierzy ? :)

 

Czy jak w ten mój schemat narysowany zamiast 3 d wstawię 4d będzie Ok ?

 

ps 

 

na moje hydrauliczne oko   :) zawór 4D łaczy w sobie funkcję zaworu 3 D zamontowanego na zasileniu i  na powrocie czyli reguluje temp zasilenia kosztem temp powrotu lub reguluje temp powrotu kosztem temp zasilenia w zalezności od położenia przegrody  nic więcej , a trójnik nie pozwala na regulację ilościową tylko wtedy 50 /50

Opublikowano

Zawór 3d różni się konstrukcją od 4d i pomysł zastąpienia jednego drugim nie wypali ponieważ nie zmusisz wody aby popłynęła z zasilania do powrotu. Chyba, że wstawisz tam pompę a zawór 3d zastąpisz trójnikiem (lepiej się tam sprawdzi) wtedy dogrzewasz powrót  bez zaworu 4d

na swoim schemacie świadomie umieściłem pompę tak jak na schemacie, który sugerował sambor,  myślałem że skoro tam zmusimy wodę do ochrony powrotu to i tu się uda, myslałem że przegroda to przegroda, puszcza tam gdzie ma uchył  nie wazdne czy 3 d czy 4 d
Opublikowano

Zawór 4d rozdziela instalacje na dwa obiegi:

Obieg kotłowy który dzięki odpowiednim średnicą rur i wyższej temperaturze działa grawitacyjnie dzięki temu podgrzewa powrót. 

Obieg instalacji który działa na niższej temperaturze ale większym przepływie niż w obiegu kotłowym. 

Nie da się tego osiągnąć za pomocą zaworu 3d koniec kropka.

 

Prawidłowe schematy i sprawdzone rozwiązania już znasz. Nie satysfakcjonują Cie i szukasz innego rozwiązania z wykorzystaniem armatury którą posiadasz w kotłowni (za które zapłaciłeś swoimi ciężko zarobionymi pieniędzmi) wszyscy doskonale to rozumiemy.

Musisz sobie odpowiedzieć na pytanie: Czy chcesz zrobić kotłownie raz i porządnie na sprawdzonych i pewnych schematach czy kombinować z tego co masz i ponieść ewentualne ryzyko kolejnych przeróbek jeśli to nie zadziała.

 

Posklejałem specjalnie dla Ciebie taki schemat jest duża szansa, że zadziała ochrona powrotu ale nie gwarantuje Ci tego.

Na schemacie nie ma zaworu 3d 

Wady jakie posiada:

Brak kontroli nad temperaturą wody w zasobniku ale masz z tego co pamiętam zawór antyoparzeniowy więc to nie problem.

Grzejniki będą grzały z temperaturą kotła czyli minimum 65-70 sC przez cały sezon ale masz głowice więc to również nie problem.

Mogą wystąpić problemy z regulacją hydrauliczną, zasobnik, grzejniki, ochrona powrotu na jednej pompie. Jeśli nie uda się tego zrobić to trzeba będzie dołożyć pompę kotłową. 

 

post-49166-0-75559500-1427055534_thumb.jpg

Opublikowano

Zawór 4d rozdziela instalacje na dwa obiegi:

Obieg kotłowy który dzięki odpowiednim średnicą rur i wyższej temperaturze działa grawitacyjnie dzięki temu podgrzewa powrót. 

Obieg instalacji który działa na niższej temperaturze ale większym przepływie niż w obiegu kotłowym. 

Nie da się tego osiągnąć za pomocą zaworu 3d koniec kropka

 

Witam i to jest czarno na białym dzięki  !

 

Czyli tak dokładam RB , dokładam 4D pamiętając o przekroju rur  , dokładam pompę CWU z uwagi na to że na Co by ganiało cały czas i na obniżonej temp ,a skoro sterownik pieca kontroluje temp cwu i w razie potrzeby dogrzewa powinno to dać pozytywne efekty

 

i oczywiście wywalam 3D 

 

nie wiem jak ja się tam tylko z tymi rurami powrotu dogadam bo pamiętam że sporej odległości około 2m od pieca łączą się w jedną , szcególnie jesli chodzi o powrót cwu i odpowiednie wpięcie termostatycznego do podłogówki

 

dlatego na rysunku zaznaczyłem 2 opcje czy któraś jest ewidentnie zła albo inaczej która byłaby lepsza ?

 

 

post-57939-0-74313600-1427095151_thumb.jpg

Opublikowano
Opublikowano

Jestem po dość ciekawym doświadczeniu a mianowicie po braku prądu (ponad godzinnym ) w czasie palenia drzewem w palenisku awaryjnym zanim to nastąpiło piec już był rozgrzany do 55 a ja akurat zdążyłem dołożyć opału zaobserwowałem że temp wzrosła do 72-75 stopni i tak się utrzymywała , wszystkie grzejniki oprócz tego w piwnicy grzały można powiedzieć z pełną mocą ( dwa na górze do połowy ,te dalej od rozdzielacza), natomiast  podłogówkę odciął termostatyczny i zrobiła się zimna 

 

co o tym sądzicie odnośnie zabezpieczenia mojego pieca ? -przypomnę do naczynka z powrotu rozdzielacza na piętrze 

 

co  gdyby zrobić podłączenie z zasilenia tego rozdzielacza ? i jaki może mieć to skutek gdy pompy ruszą ?

 

wiem wiem powiecie że znowu kombinuję ale ciekawią mnie Wasze opinie  

 

pozdr

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.