Paweł26 Opublikowano 4 Października 2014 #1 Opublikowano 4 Października 2014 Witam. W gminie został wyłoniony wykonawca,który od listopada zacznie montować instalacje solarne. Firma która złożyła najkorzystniejsza oferte zadeklarowała montaz urzadzeń o których nigdy nie słyszałem. Zestaw ma sie składać: - sterownik ST402/ST402N_ - grupa solarna oventrop „Regusol L-130” Dn 20 - zasobnik/podgrzewacz CWU PDT 300 z anodą tytanową - kolektory czeskie Sun Wing T4 firmy T.U.I spol s.r.o Zastanawiam sie czy warto zainwestowac w taki sprzet,mam jeszcze możliwośc zrezygnowania.... 1. Karta katalogowa.pdf 1 Karta techniczna.pdf 1 Karta Katalogowa T4 Cu ( 1,9 - 2,2 ).pdf 1 Karta katalogowa podgrzewacze PDT.PDF
Paweł26 Opublikowano 5 Października 2014 Autor #2 Opublikowano 5 Października 2014 O samym sterowniku jak i pompie grundfos mam wyrobione zadanie, sama grupa solarna firmy oventrop jest mi nieznana. Zasobnik vinkelman,kolega sambor w jednym z tematów juz sie wypowiedział.Jednak o tym konkretnym modelu niewiele mozna wyczytać. Najwieksza niewiadoma dla mnie to kolektor płaski czeskiej firmy TWI sun wingT4 Cu
automatyk Opublikowano 5 Października 2014 #3 Opublikowano 5 Października 2014 To czy warto to zależy od Ciebie ,po pierwsze ile jest osób w domu ,jakie masz zużycie wody na miesiąc ,czym ogrzewasz dotychczas wodę oraz jakie jest dofinansowanie czy tylko 45% czy coś więcej
Paweł26 Opublikowano 5 Października 2014 Autor #4 Opublikowano 5 Października 2014 Zadajac pytanie"czy warto brac" mam na myśli jakośc oferowanych komponentów. Koszt zestawu skaładajcy sie z 3 kolektorów,zbiornika 300l,sterownika tech,grupy solarnej oventrop to 2300 pln.Wykonawca zobowiązał sie przez okres 5 lat nieodpłatnie do dokonywania wszelkich napraw,oraz jednokrotnej wymiany glikolu.Po 5 latach zapłace podatek od darowizny,co daje sumę około 5000 biorąc pod uwagę wszystkie koszta po mojej stronie w tym okresie.
sambor Opublikowano 5 Października 2014 #5 Opublikowano 5 Października 2014 Koszt wyjściowy solara "Sun Wing T4" netto loco fabryka jest wyższy niż "krajowych" Hewalexów czyli musi być na nie duży rabat. Reszta elementów w normie - Oventrop - duży producent z Niemiec, podobnie zasobnik - produkcja w polskim oddziale w Legnicy, sterownik polski ze średniej półki. Jedyne co się nasuwa to - cena do zapłacenia przez użytkownika sumarycznie ok 5000zł - raczej warto. Rynkowa cena instalacji na kolektorach płaskich ze średniej półki to ok 8-9tys. z montażem.
Paweł26 Opublikowano 5 Października 2014 Autor #6 Opublikowano 5 Października 2014 Kolektor T4 Cu jak i T4 alu jest oferowany przez wiele firm w programach dofinansowanych ze srodków EU W Mszanie Dolnej w podobnym przetargu dla ok 2100 gospodarstw domowych wykonawca zaproponowała Sun Wing T4 alu Sun Wing T4 Cu za 1szt wg ceny producenta to około 1500pln,Haweluxa wychodzi znacznie taniej. Z pewnościa wiec rabat jest duży,a koszty zakupu przy duzym zamówieniu poniżej Haweluxów. Zasadnicza kwestia teraz to jakośc ??
sambor Opublikowano 5 Października 2014 #7 Opublikowano 5 Października 2014 Zasadnicza kwestia teraz to jakośc ?? Okres gwarancyjny to wytrzyma , ale później?
Paweł26 Opublikowano 5 Października 2014 Autor #8 Opublikowano 5 Października 2014 10 lat takie cus wytrzyma ?? W zasadzie to wiekszośc w zymienionych podzespołów po 10 latach nie bedzie nadawać sie do użytku....
sambor Opublikowano 5 Października 2014 #9 Opublikowano 5 Października 2014 Powinno wytrzymać, ale tu ważny jest czynnik pogodowy np grad wielkości kurzych jaj
Paweł26 Opublikowano 5 Października 2014 Autor #10 Opublikowano 5 Października 2014 Wykluczajac grad wielkości kurzych jaj,jaka jest usredniona żywotnośc kolektorów płaskich miedzianych przy normalnym urzytkowniku np hewalex. Innna kwestia to czy mozna ww hewalexy porównac jakościa do T.W.I.
sambor Opublikowano 5 Października 2014 #11 Opublikowano 5 Października 2014 Jak pominiemy czynniki wysokiego ryzyka to kolektor powinien wytrzymać co najmniej 12 lat przy - wymianie płynu nie rzadziej niż 5 lat - zapobieganiu przegrzaniom kolektora np przy zaniku prądu - okresowym przeglądom Ja najstarszą inst robiłem 8 lat temu - na solarach aluminiowych Hewalexa i bez problemu działa, ostatnio był drugi raz wymieniany płyn. Problemem natomiast jest rdzewiejąca konstrukcja - klient chciał nietypową i trzeba było dorabiać - stal lakierowana, , lepsze było by aluminium i nierdzewka jak w oryginale. Zwróć uwagę na mocowania tych czeskich solarów. Co do porównania to niestety nie znam czeskich a na papierze wszystkie solary są dobre.
bombelman Opublikowano 6 Października 2014 #12 Opublikowano 6 Października 2014 Witam Moja Gmina dostała dofinansowanie na kolektory. Zamówienie jest na 2 rodzaje instalacji mniejsza zbiornik 300 l i dwa panele po 15 rurek typu HeatPipe, rodziny do 5 osób, większa 400 l i dwa razy po 20 rurek rodziny 6 i więcej osób. Zastanawia mnie czy powierzchnia kolektorów do pojemności zbiorników nie jest za mała.Niżej dane z zamówienia.Kolektor powinien charakteryzowa si budowa i parametrami:• kolektor słoneczny próniowy typu "HeatPipe",• Budowa rury próniowej: dwie rury szklane współrodkowe lub równowane• długo pojedynczych rur min: 1800 mm,• rurka Heat-Pipe miedziana• Współczynnik emisji: max. 8%,• Współczynnik absorbcji: min. 92%,• min. sprawno optyczna (w odniesieniu do powierzchni apertury ): o = 67,9 %,• obudowa aluminiowa,• powierzchnia apertury: min. 3,752 m2 (kolektor 40-rurowy), min. 2,792 m2 (kolektor30-rurowy)
Paweł26 Opublikowano 6 Października 2014 Autor #13 Opublikowano 6 Października 2014 Rozmawiałem z wykonawca który montuje również TWI.Jego zdaniem sa to kolektory porównywalne jakościowo,troche lepsze do Hewalexu.Ze wzglendu na dostempnośc serwisu poroponuje jednak te 2. Grupa solarna bedzie na pompie grundfosa 25/65 80W max z 3 biegowa modulacja. Zakładajac ze na pierwszym biegu bedzie w granicach 50 W a sterownik posiada modulacje od 25% nie bedzie to urzadzanie prondożęrne. Zbiornik z anoda tytanowa powinien wytrzymacz 10 lat. Dach na którym maja być montowane kolektory ma 42 st,wystarcza wiec same profile do mocowania bezposredniego które sa aluminiowe. Pozostaje tylko kwestia rozwiazania zasilania przy zaniku pradu z sieci....
Paweł26 Opublikowano 8 Października 2014 Autor #14 Opublikowano 8 Października 2014 Jaki zasilacz awaryjny zastosować dla układu solarnego,tak aby wytrzymał min 10 godzin pracy ??
sambor Opublikowano 8 Października 2014 #15 Opublikowano 8 Października 2014 Zasilacz musi spełniać parametry: pełna sinusoida, inaczej może paść pompa lub kondensator w niej, moc ok 250 -300VA - jak tylko do solarów i akumulator 120Ah/12V Przy zasilaczu( przetwornicy) pracującej na 24V , pojemność akumulatora może być 2x mniejsza czyli 60Ah/24V
Paweł26 Opublikowano 9 Października 2014 Autor #16 Opublikowano 9 Października 2014 Możesz polecić firmę godną uwagi,sprawdzony sprzęt ??. Akumulator żelowy,czy tez kwasowy może być ?
sambor Opublikowano 9 Października 2014 #17 Opublikowano 9 Października 2014 Akumulator żelowy a przetwornica taka - http://allegro.pl/przetwornica-napiecia-volt-sinus-pro500e-12v-230v-i4681860875.html z wbudowanym prostownikiem Lub bez prostownika do aku samochodowych http://allegro.pl/przetwornica-volt-sinus-600-300-600w-12-230v-i4681194923.html http://allegro.pl/przetwornica-volt-300-600w-pelen-sinus-12v-230v-i4637602814.html Z resztą zasada jest taka - szukasz przetwornicy i jak ci pasuje to sprawdzasz czy ma prostownik oraz z jakim aku może pracować i taki kupujesz. Tu rozchodzi się głównie o ładowanie aku z prostownika w przetwornicy
Paweł26 Opublikowano 8 Marca 2015 Autor #18 Opublikowano 8 Marca 2015 Kolektory zostały zamontowane...kolektor harfa podwójna 3 szt Usytuowanie południowy-wschód 143st,nachylenie 52 st. Powierzchnia absorbera 5,4m2 Zasobnik 300l,przepony 18l Ciśnienie w instalacji w granicy 2.7bar podczas przestoju instalacji(wieczorem). Ciśnienie 3 bar przy 59 st kolektor. Różnica wysokości to 10m, długość przewodów 20m ,fi 16 karbowana stal. Przepływ w granicach 5l/min zalecane (max dla kolektora 6l/m przy powierzchni 6m2 i długości przewodu 20mb dla fi16 karbowany ) Dziś uzysk 14KWh godz 10 przy 8 st na zewnątrz. Temperatura kolektora 59st ,(zasilanie 54st,powrót 49 st) zasobnik (44st dół,powierzchnia wężownicy 1.45m2 mocy 46KW) Ustawienia sterownika 33st załączanie,10 histereza załączanie/5 wyłączanie max zasobnika 75 st,pompka na sztywno 5l/m Jak to waszym zdaniem wygląda ?
szari Opublikowano 11 Marca 2015 #19 Opublikowano 11 Marca 2015 Ustawienia sterownika 33st załączanie,10 histereza załączanie/5 wyłączanie max zasobnika 75 st,pompka na sztywno 5l/m Do zmiany: Regulacja obrotów pompy kolektorów - włączone a nie na sztywno 5l/min Wyłączenie zasobnika 85oC i tak nie zagotujesz wody solarem bo sterownik na to nie pozwoli. Histereza 8oC Nie wiem co to za parametr 33oC załączenie - jakiś niezrozumiały dla mnie powinno być"Różnica temperatur T1-T2 włączenia pompy kolektorów" T1 temp solara T2 dół zasobnika
Paweł26 Opublikowano 11 Marca 2015 Autor #20 Opublikowano 11 Marca 2015 Wyrażę sie inaczej. Pompa pracuje na 2-gim biegu z przepływem 5l/min Dlaczego 8 st histereza ? (spadek temperatury miedzy czujnikiem kolektora a termomertem na grupie pompowej to 4 st) Pompa zaczyna pracowac przy temperaturze kolektora 33 st,wyłaczanie następuje przy różnicy 4 stopni kolektor/zasobnik.
szari Opublikowano 11 Marca 2015 #21 Opublikowano 11 Marca 2015 Ja rozumiem że pompa chodzi na jakimś tam biegu z danym przepływem. Ale każda normalna firma daje możliwość automatycznego dostosowania przepływu do warunków za oknem. U mnie np, może chodzić na 20% mocy z przepływem bodajże 1,8l/min a może i 100% z 7,8l/min sterownik sam dobiera odpowiedni parametr aby utrzymać "punkt mocy maksymalnej" i nazywa się to właśnie "Regulacja obrotów pompy kolektorów" Co znaczy że pompa zaczyna pracować jak kolektor ma 33oC? A jak w zasobniku jest 50oC to pompa też chodzi i wyciąga ciepło na dach? Histereza 8 stopni jest najbardziej efektywna, ale jak masz stratę 4 stopnie to ustaw lepiej 12 histerezę.
Paweł26 Opublikowano 14 Marca 2015 Autor #22 Opublikowano 14 Marca 2015 Doskonale wiem ze sterownik ma modulacje procentową. Jednak przy przejściu na ten tryb pracy mimo,ze pompa chodzi to buczy... Minimalna temperatura przy jakiej pompa pracuje to 33 st oczywiście jeśli dolna wężownica będzie temperaturę niższą od kolektora o 10 st.
sambor Opublikowano 14 Marca 2015 #23 Opublikowano 14 Marca 2015 Zobacz w necie jakie pompy ten sterownik obsługuje
Paweł26 Opublikowano 15 Marca 2015 Autor #24 Opublikowano 15 Marca 2015 Powinien obsługiwać grundfosa którego mam. Na jednym z forów doczytałem dlaczego pompy buczą... "To, że pompa buczy to objaw złego sterowania pompą. Ale nie przejmuj się bo 95% elektronik solarnych jest tak skonstruowana. Wynika to z tego, że pompy używane w instalacjach mają silniki "indukcyjne". A w silniku indukcyjnym obroty można zmienić zmieniając częstotliwość. Producenci elektronik solarnych poszli na skróty bo takie urządzenie do zmiany obrotów takiego silnika nazywa się falownik i jest stosunkowo drogie. Producenci wpadli na sposób zmiany obrotów wycinając część amplitudy, tak jak to się dzieje przy ściemniaczach żarówek. Podczas tak zmieniających się obrotów zmienia się również moment obrotowy a on również zależy od oporów przepływu. I tu koło się zamyka. O wiele lepszym rozwiązaniem jest takie gdy pompa chodzi np. przez 1/2 sekundy a przez pozostałą stoi. W zależności od różnicy temp. interwał czasowy pracy pompy i jej spoczynek jest regulowany, bo tak naprawdę to ważna jest wielkość przepływu a nie obroty pompy."
szari Opublikowano 15 Marca 2015 #25 Opublikowano 15 Marca 2015 U mnie zamontowana jest jakaś Wilo którą delikatnie słychać jak pracuje na 20% mocy ale że jest to w nieużywanej piwnicy w ogóle mi to nie przeszkadza. Owinąć wełną mineralną i będzie problem z głowy.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.