lancer2000 Opublikowano 20 Lutego 2014 #1 Opublikowano 20 Lutego 2014 Witam Przymierzam się do zakupu kotła Ogniwo Eko Plus tylko nie wiem czy wziąć 16kW czy 25kW Dom ma powierzchnię ok. 190m2., nieocieplony z lat 70 z płaskim dachem, instalacja z rur stalowych, grzejniki stare żeliwne w sumie ok. 170 żeberek + 20m2 podłogówki. Dodatkowo bojler 140l. Było dwóch instalatorów i doradzali 25kw, bo jak przyjdą mrozy to będzie zimno w domu, a że mam dużo wody w obiegu to tym bardziej 25kw. Lecz czytając na forum to wychodzi na to że lepiej 16kw. Jak doradzicie?
staran Opublikowano 20 Lutego 2014 #2 Opublikowano 20 Lutego 2014 Zajrzyj na strone esterowniki,mozna podejrzeć z jaka mocą pracują kotły,zużycie paliwa ,ogrzewane metraze. Nie musisz się logowac wchodzisz online.
marc73 Opublikowano 20 Lutego 2014 #3 Opublikowano 20 Lutego 2014 albo na http://cieplowlasciwie.pl/start wpisujesz dane domku i pokazuje ci przybliżone zapotrzebowanie na ciepło.
arthi Opublikowano 21 Lutego 2014 #4 Opublikowano 21 Lutego 2014 Ogniwo eko plus http://www.ogniwobiecz.com.pl/kotly/eko-plus 16 to jest wyłącznie nazwa handlowa zakres pracy tego kotła to 3-19kW Wielkość podajnika i popielnika w twoim przypadku to kluczowa sprawa, przy takiej powierzchni i braku ocieplenia te 40-70kg w najzimniejsze dni, przewali się przez podajnik w ciągu doby, więc jeśli nie chcesz odwiedzać kotłowni co 48 godzin na tym bym się skupił... Może cię zainteresuje, prawie nowy kocioł: http://tablica.pl/oferta/kociol-grzewczy-na-ekogrosze-z-podajnikiem-15kw-termet-ksn14-16-lewy-CID628-ID51oXn.html#c2fa2be5a7 Dotychczasowe rady, wskazują, że byli to typowi instalatorzy starej daty, czytaj niewydedukowane, skończone głąby, ja bym im grzecznie podziękował na twoim miejscu. Różnice w cenie zakupu kotła zainwestowałbym w jakieś docieplenie stropodachu lub automatykę do kotła. To jest zdecydowanie lepsze rozwiązanie niż kupowanie kotła "na zapas", bo bardzo mroźnych dni w Polsce można policzyć na palcach jednej ręki, żeby nie powiedzieć, że są to pojedyncze godziny w ciągu doby.
Gość jacek61 Opublikowano 21 Lutego 2014 #5 Opublikowano 21 Lutego 2014 Witam Mam podobny dom tez nieocieplony i z moich doświadczeń też z kotłem podajnikowym to dla Ciebie 16 kW ( z max 19kW) wystarczy nawet jak przyjdą większe mrozy. Moc orientacyjnie wyliczam na podstawie dziennego zużycia opału (licznik suwów tłoka) i przez ostatnie 6 sezonów z największą mocą jaką pracował to około 17 kW. Pozdrawiam
zbigmaz1 Opublikowano 25 Lutego 2014 #6 Opublikowano 25 Lutego 2014 W stopce mam adres gdzie można podglądać z jaką mocą pracuje i jak grzeje :)
peppers Opublikowano 28 Lutego 2014 #7 Opublikowano 28 Lutego 2014 Kolego Lancer2000 przeczytaj temat "za mały piec?"
lancer2000 Opublikowano 1 Marca 2014 Autor #8 Opublikowano 1 Marca 2014 Przeczytałem i nie wiem co myśleć. Mam identyczne objawy jak pisze kolega z tematu "za mały piec" gdzie ogrzewa kotłem 19kW powierzchnię 220m2 z tym, że on uważa że ma za mały kocioł, a ja mam na pewno za duży. Teraz mam znacznie przewymiarowany kocioł bo aż 40kW Defro tłokowiec. Żeby u mnie kocioł nagrzał do zadanej to muszę mu ustawić nadmuch na co najmniej 40% i często podawanie. Opału idzie mnóstwo, aktualnie ok. 50kg/dobę - miał 25 Piast. Temp. spalin podczas pracy nadmuchu wynosi ok-300-400*C. Gdy zmniejszę nadmuch tak żeby temp. spalin wynosiła ok.200*C to wtedy kocioł nie dochodzi do zadanej temp. Z powodu znacznego przewymiarowania sprzedaję 40-stkę i planuję kupić Ogniwo Eko Plus tylko ciągle rozważam 16 czy 25. Boję się, że 16-tka nie da rady dogrzać dużego zładu wody, bo mam starą instalację i grzejniki żeliwne. Opisze dokładnie: - dom z lat 70, nieocieplony, dach płaski, okna plastikowe, drzwi nowe - powierzchnia do ogrzania ok.166m2(licząc po zmierzeniu powierzchni pokoi na parterze i piętrze). Licząc po murach zewnętrznych dom ma ok. 10m x 11m - dodatkowo ogrzewam jedno pomieszczenie na warsztacie ok. 25m2 - tu wymagana temp. to 16+ - częściowo podpiwniczony, piwnica nie ogrzewana, jedynie tyle co z instalacji się nagrzeje, ogólnie w piwnicy nie ma za zimno. - bojler 140l Mam jeszcze jedno pytanie: czy jeśli temp. powrotu jest zawsze niższa o jakieś 15-20 stopni od temp. na kotle to jest coś nie tak? Patrząc po sterownika na Esterownik.pl to koledzy nie mają takiej wielkiej różnicy. Może ktoś jeszcze się wypowie czy brać 16 czy 25
sambor Opublikowano 1 Marca 2014 #9 Opublikowano 1 Marca 2014 Te 16kW mocy kotła dla paliwa kwalifikowanego w cenie ok 800-1000/t przy słabszym paliwie moc będzie mniejsza. Masz gdzie "upchnąć" nadwyżkę mocy - np do warsztatu, czyli branie kotła o stopień większego nie jest przesadą. Natomiast dodatkowe pytanie czy będziesz ocieplał dom? Jeżeli nie to 16kW może być na styk lub za mała.
lancer2000 Opublikowano 1 Marca 2014 Autor #10 Opublikowano 1 Marca 2014 Ścian raczej prędko nie będę ocieplał, ale myślałem nad ociepleniem sufitów na piętrze.
kiminero Opublikowano 1 Marca 2014 #11 Opublikowano 1 Marca 2014 Próbowałeś palić ograniczając częstotliwość cykli poprzez zwiększenie histerezy do 10-15 sC? W tak dużym kotle dużo energii idzie w rozruch palnika i mniejszym złem może być dłuższa praca ciągła kotła z bujaniem go do 80 i korzystanie z tego w dłuższym okresie postoju. Wymaga to obecności zaworu mieszającego z siłownikiem, aby racjonalnie tą zmagazynowaną energię rozprowadzać. Tu musisz szukać sposobu na ograniczenie straty kominowej. Sprawdź, czy ciąg kominowy nie jest za duży (możesz dla eksperymentu uchylić drzwiki wyczystki) oraz czy klapka dmuchawy na pewno zamyka się gdy ta nie pracuje. Trzeba szukać indywidualnych rozwiązań, bo gotowych recept nie ma. Mam nadzieję, że są termostaty na grzejnikach. Daj znać o efektach po wymianie kotła. Takie informacje są dla nas bezcenne.
lancer2000 Opublikowano 1 Marca 2014 Autor #12 Opublikowano 1 Marca 2014 Mam tylko zawór 4D bez siłownika, histerezę mam ustawioną na 1, na większych zużycie opału było jeszcze większe.. Termostatów na grzejnikach nie mam, czytałem że do żeliwnych nie powinno się dawać. Wydaje mi się, że u mnie znacznie za krótko kocioł stoi w podtrzymaniu, przy lekkim grzaniu ok.20minut. U innych, którzy maja taki kocioł tylko mniejszy to w podtrzymaniu mają godzinę lub więcej. A co z tą temp. powrotu? Jest to normalne że jest niższa o 15-20 stopni od temp. na kotle. Może właśnie przez to jest tak krótko na podtrzymaniu? Oczywiście po wymianie kotła wszystko opisze:-)
kiminero Opublikowano 1 Marca 2014 #13 Opublikowano 1 Marca 2014 Bez siłownika to masz małe pole manewru. Duża różnica temperatur (dyskusyjne) wynika z dużego zładu wody po stronie układu. Woda ogrzana w kotle dużo dłużej przebywa w grzejnikach (gdzie się schładza) niż miałoby to miejsce w układzie mołopojemnościowym. Ten 4D to jakie średnicy masz? Termostaty do żeliwniaków się stosuje, ale najlepiej te o zwiększonym przepływie. Ma to związek z dużą bezwładnością samego grzejnika. Czy ci co mają te mniejsze kotły, maja też taki układ odbioru jak twój?
lancer2000 Opublikowano 1 Marca 2014 Autor #14 Opublikowano 1 Marca 2014 Zawór mam taki :http://www.esbe.eu/pl/pl-pl/~/media/ESBE%20PIM_ESBE%20sync%20BR/Documents/Data%20sheets/PL/VRG140_PL_E_LR.ashxstrona 2, Nr art. 1164 15 00 Nie wiem jaki mają układ ci od mniejszych kotłów
sambor Opublikowano 1 Marca 2014 #15 Opublikowano 1 Marca 2014 Oj to masz smoka to VGR 141 6/4", powinien na grawitacji działać.
lancer2000 Opublikowano 1 Marca 2014 Autor #16 Opublikowano 1 Marca 2014 Czy to jakiś problem, że jest wielki ten zawór?
kiminero Opublikowano 1 Marca 2014 #17 Opublikowano 1 Marca 2014 Zawór OK, a jak różnicujesz temperatury na nim? Ile na kotle, ile na grzejniki, ile na powrocie?
lancer2000 Opublikowano 1 Marca 2014 Autor #18 Opublikowano 1 Marca 2014 Kocioł ustawiony na 60, tak zaleca a nawet wymaga producent. Aktualnie na grzejniki mam puszczone ponad 40, lecz używam regulatora pokojowego i pompa pracuje 2 minuty i 4 minuty przerwy tak żeby grzejniki leciutko grzały. Jak na kotle jest 60 to na powrocie ok. 40
sambor Opublikowano 1 Marca 2014 #19 Opublikowano 1 Marca 2014 Powrót 40C to za mało. Kocioł zgnije zanim go wymienisz.
kiminero Opublikowano 1 Marca 2014 #20 Opublikowano 1 Marca 2014 Czyli grawitacyjnie jakoś sobie radzi, chociaż powinno być na kotle więcej. Wtedy 4D skręcasz do żądanej jeszcze bardziej i jednocześnie grawitacja ma małego obiegu jest skuteczniejsza. Najlepiej obsłużyłby to siłownik. Co to za regulator, czasówka jakaś? Temperatura pomieszczeń nie ma znaczenia?
lancer2000 Opublikowano 1 Marca 2014 Autor #21 Opublikowano 1 Marca 2014 W pokoju mam bezprzewodowy regulator pokojowy i nastawioną temp. 23. Jeśli temperatura w pomieszczeniu spadnie poniżej 23 wtedy pompa CO działa tak długo dopóki w pokoju będzie powyżej tych 23, potem pompa działa cyklicznie wg ustawień na sterowniku w kotle Kolego Sambor, nic na to nie mogę poradzić że mam taką temp. powrotu, tak jak wyżej napisali to pewnie przez duży zład wody - taka instalacja. Lecz patrząc na kotłownie na esterownik.pl to dużo ludzi mam temp. powrotu na poziomie 40 stopni i często temp. zadaną CO nastawioną poniżej 50 stopni. U mnie muszę znacznie przykręcić zawór 4D żeby temp. powrotu była 10 stopni mniejsza od temp. na kotle, tylko wtedy grzejniki nie są ciepłe i w chałupie zimno
kiminero Opublikowano 1 Marca 2014 #22 Opublikowano 1 Marca 2014 OK, a jak ma się relacja spalania dzisiejszego do tego co spalałeś na poprzednim kotle i jak to wyglądało (palenie cykliczne czy ciągłe, temp wew takie same, czy inne, itp.). Być może te 50 kg to efekt dużych strat budynku, który teraz ogrzewany jest na okrągło.
lancer2000 Opublikowano 1 Marca 2014 Autor #23 Opublikowano 1 Marca 2014 Poprzedni kocioł to górnego spalania 28kW. Na sezon spalało się do 8t flotu za 300zl/t, temp. wewnątrz tak samo, jedynie z rana było chłodniej bo trzeba było rozpalać (chyba że wieczorem nawaliłem do kotła ile wlezie to rano był żar). Wtedy nie ogrzewałem warsztatu i ze względu na ten warsztat kupiłem nowy piec bo znajomy instalator powiedział że ten 28kw nie da rady. Warsztat ma powierzchnie ok. 140m2, ale ogrzewam tylko jedno pomieszczenie do max 20 stopni. Próbowałem nie grzać warsztatu przez kilka dni ale różnicy nie było w spalaniu, może minimalna, więc wykluczam tutaj winę ogrzewania warsztatu W tym roku poszło już 11t miału za 570zł/t z Piasta 25MJ. Wcześniej miałem inne miały i ekogroszki i tym z Piasta pali się najlepiej, mało popiołu, 0 spieków
zbigmaz1 Opublikowano 1 Marca 2014 #24 Opublikowano 1 Marca 2014 W pokoju mam bezprzewodowy regulator pokojowy i nastawioną temp. 23. Jeśli temperatura w pomieszczeniu spadnie poniżej 23 wtedy pompa CO działa tak długo dopóki w pokoju będzie powyżej tych 23, potem pompa działa cyklicznie wg ustawień na sterowniku w kotle Kolego Sambor, nic na to nie mogę poradzić że mam taką temp. powrotu, tak jak wyżej napisali to pewnie przez duży zład wody - taka instalacja. Lecz patrząc na kotłownie na esterownik.pl to dużo ludzi mam temp. powrotu na poziomie 40 stopni i często temp. zadaną CO nastawioną poniżej 50 stopni. U mnie muszę znacznie przykręcić zawór 4D żeby temp. powrotu była 10 stopni mniejsza od temp. na kotle, tylko wtedy grzejniki nie są ciepłe i w chałupie zimno Na esterownik są takie sterowniki że można ustawić przy jakiej temp. załączy się pompa mieszająca która wykonuje ruch wody dogrzewając powrót. Tą temp. można nastawiać. Co do zimnego powrotu to są niektóre kotły których producent pisze że kocioł nie boi się zimnego powrotu ale większość trzyma temp. około 40*C lub wyższą. Co do utrzymywania wysokiej temp. na kotle to wszystko jest związane z instalacją, czyli w jaki sposób jest pompowana woda do grzejników czy podłogówki. Można ustawić że będą pompy działały stale, będą pracowały do osiągnięcia temp. zadanej a potem przełączają się na cykliczne aby woda w instalacji nie wystygła no i mogą pracować do osiągnięcia temp. a potem stoją i czekają aż temp. spadnie. Wszystko można ustawić, od cykli do pracy pompy.
sambor Opublikowano 1 Marca 2014 #25 Opublikowano 1 Marca 2014 Tak ale wymagana jest pompa kotłowa ( mieszająca) a nie zawór 4-D.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.