Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Logica 20-27 Kw Zawór 4D Czy 3D ?


giecik

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam serdecznie.

 

Posiadam kocioł Logica 20-27 KW.

Na wyjściu z pieca mam pompę cyrkulacyjną i za nią wyjście na dwa obiegi centralnego ogrzewania ( prawa i lewa strona )

Do tej pory nie mam zamontowanego ani zaworu 4d ani 3d przez co piec dymi i cieknie a jak ustawi się wyższą temperaturę to w domu za gorąco.

 

Planuje zakup zaworów ale mam kilka dylematów.

1. Czy pompa cyrkulacyjna musi być za zaworem 4D ?

2. Czy wyjście na bojler ma być przed zaworem 4D ?

3. Czy przy zastosowaniu zaworu 4D jest sens montowania zaworu 3D termostatycznego do kontrolowania temperatury powrotu ?

4. Jakie polecacie zawory i jak to najlepiej popodłączać ?

 

Mam nadzieję, że nie dubluję tematów ale nigdzie nie znalazłem odpowiedzi na temat używania razem zaworu 4D i 3D termostatycznego.

 

 

Opublikowano

Mam taki sam kocioł i miałem ten sam problem

Zamontowałem zawór 4D do tego jedna pompka przed zaworem i druga za zaworem na CO

Opublikowano

Proponuję na powrocie montaż zawóru 3-D stałotempteraturowego Esbe VTC 510 na 55C .

Pomiędzy kotłem i zaworem musi być zamontowana pompa obsługująca jednocześnie obieg CO

Opublikowano

Rozumiem, że i 3D i 4D będzie dobrym rozwiązaniem.

 

Skłaniałbym się do 4D z dwiema pompami tak jak napisał amber36 ale chciałbym mieć też 3D termostatyczny.

Chodzi mi o to żeby utrzymać ciepły powrót a 4D zmiejszyć temperaturę wody na grzejnikach ( ze swoich powodów nie chcę instalować termostatów przy grzejnikach ).

 

Czy taki układ ma rację bytu bo nigdzie w żadnych schematach takiego rozwiązania nie znalazłem.

Opublikowano

A ja uważam że zawór 4d to wynalazek naciągacza . Jak można jednym zaworem obsługującym dwie funkcje sterować dobrze jedną i drugą . Bez siłownika , odpowiedniego sterownika i czujnika temperatury w pomieszczeniu albo termostatów na wszystkich grzejnikach - niewykonalne . Tak że decydując sie na sam zawór 4d bez tego całego drogiego osprzętu lepiej go sobie darować i wstawić prosty zawór mieszający 3d albo jak podał sambor termostatyczny , albo tak rozwiązać instalacje (bo można ) aby to wszystko było niepotrzebne . W instalacjach grawitacyjnych starego typu ze sprzęgłem cieplnym nie było tych wszystkich dupereli a kotły stalowe wytrzymywały po 30 lat . Podstawa były grzejniki odpowiednio dobrane do kubatury i temperatury zasilania a co za tym idzie ich moc adekwatna do temperatury na kotle .

Opublikowano

Panowie możecie mi wytłumaczyć co pomogą zawordy 3d 4d w tym przypadku jak kolega ma bankowo przewymiarowany kocioł. Teraz były 2tyg zimy i skoro kociołek zamiast grzać robić za wędzarnię to znaczy, że jest za duży i tyle. 

Może niech kolega napisze co ogrzewa tym kotłem,

Opublikowano

Zawór 3-D stałotemperaturowy zapobiega właśnie takim sytuacją że na przewymiarowanym kotle jest przez cały czas utrzymywania niska temperatura, bo trzeba dać taką na grzejniki,

Na grzejniki podaje się temp jaka z kotła wychodzi a regulacja jest przeprowadzane zaworami na grzejnikach.

Regulację temp na kotle steruje miarkownik lub sterownik. 

Ja jestem przeciwnikiem zaworu 4-D i nikomu na forum go nie poleciłem, podobnie jak kilku innych kolegów polecam albo zawór 3-D na powrocie lub pompę kotłową, ew sprzęgło hydrauliczne.

Pozdr.

Opublikowano

Do ogrzania jest ok 250 - 300 m2 + bojler takze mysle ze kocioł nie jest przewymiarowany.

Pali się w nim codziennie i ustawiony jest na 50 oC. Pompa chodzi na maksymalnych obrotach i ogólnie jest ok

ale prawie zawsze piec przy otwarciu fuka i wyrzuca mnóstwo gazów co jak przeczytałem jest niedobre dla kotłą i ekonomiczności.

Do tego po kilku dniach takiego palenia piec jest zamulony i trzeba go przepalać drzewem ( załadunek drzewa, otwarcie drzwiczek od dołu i palenie jak w zwykłym piecu )

Termostatów nie chce za bardzo stosować i staram się tego uniknąć

Opublikowano

Jak byś palił z temp na kotle 60-65c to by kocioł był czysty a tak to kisisz kocioł w temp nie zalecanej dla tego kotła.

Dlaczego nie chcesz termostatów?

Opublikowano

 Pal w nim przez pół dnia ale z temperaturą 60-70 stopni ale tak żeby w nim aż huczło a nie się bździło. Jak zasypowiec będzie stał na bezdechu ( z niedoborem powietrza) to i powyższenie temperatury zaworami nie załatwi sprawy do końca, tylko trochę ją zamaskuje.

Opublikowano

Miałem zamontowany 3D i nie byłem zbyt zadowolony dopiero 4D i dwie pompki zdały egzamin , miałem podobne oczekiwania

Oczywiście kocioł mocno przewymiarowany jak na 310 m2 i teraz mam na kotle w zależności od temperatury zewnętrznej od 50- 65 C

na dom idzie średnio 40-45 C i uważam że zamontowanie sterowania na zaworze 4D to jest przerost formy nad treścią

Gwoli ściśłości zmieniam ustawienia na zaworze 2-3 razy na sezon .

Opublikowano

Nie chce termostatów bo w tym domu mieszka kilka osób/rodzin i ja bede przykrecal termostaty zeby troche zaoszczedzic a inni wola otworzyc okno jak im za ciepło dlatego chciałbym zmniejszyć temperaturę już w kotłowni

 

Amber czyli Twoim zdaniem tylko i wyłącznie 4D i dwie pompy i już wtedy bez 3D. Dobrze rozumiem ?

Jeszcze jedna kwestia. Jakie są Wasze doświadczenia przy spalaniu takiego kotła ? Bo wydaję mi się, że u mnie idzie dużo za dużo opału

W ciągu dnia muszę spalić 2 piece i na noc 1 piec.

Opublikowano

Jak chcesz inwestować 3d na zasilaniu plus siłownik i sterownik do niego, ochrona powrotu pompa do podmieszania i masz wtedy możliwość regulacji kilku parametrów.

Opublikowano

Tak mam obecnie zamontowane

Opublikowano

Zakupiłem zawór 3D siłownik i sterownik.

Chciałem mieć to jakoś zautomatyzowane także z mojej strony bardzo dziękuję za rady.

 

Napiszę po instalacji co z tego wynikło.

Pozdrawiam

Opublikowano

Wszystko zamontowane ale tylko na jednej pompie w malym obiegu ( piec + bojler ) i jak na taką powierzchnię jest troche słabo.

Jutro dołożę 2 pompę na duży obieg ( grzejniki ) i dokupię termostat pokojowy.

 

Tutaj mam pytanko.

Czy do sterownika Tech ST-431N muszę dokupić dedykowany termostat pokojowy czy wystarczy dowolny ?

 

I małe sprostowanie

Jeśli chodzi o metraż do ogrzania to nie doliczyłem jeszcze 2 budynku który jest podłączony z pierwszym

A tam to jeszcze jakieś 100 m2 do ogrzania :)

Opublikowano

Rozumiem, że i 3D i 4D będzie dobrym rozwiązaniem.

 

Skłaniałbym się do 4D z dwiema pompami tak jak napisał amber36 ale chciałbym mieć też 3D termostatyczny.

Chodzi mi o to żeby utrzymać ciepły powrót a 4D zmiejszyć temperaturę wody na grzejnikach ( ze swoich powodów nie chcę instalować termostatów przy grzejnikach ).

 

Czy taki układ ma rację bytu bo nigdzie w żadnych schematach takiego rozwiązania nie znalazłem.

Witam

     Zawór 4D koniecznie-rozwiąże problem temp.na grzejnikach a także powrotu, poza tym regulacja tych temperatur

     -nie musi być siłownik-odbywa się miękko ,elastycznie.

     -krótki obieg wody bez pompy ,ale śednice rur takie same jakie wychodzą z kotła

      -kolejność montażu

           -zbiornik wyrównawczy

            -bojler

            zawór 4D

           - pompa co

         A tak na marginesie -mój kocioł też mocno przewymiarowany ok34 kW ,po wstawieniu pionowej  przegrody z

         blachy  przerobiony na GS, palę węglem brunatnym/ 290 zł/t/, bez szamotu i jestem zadowolony.

      Spalam aktualnie ok.18 zł/dobę

              Powodzenia

Opublikowano
kapitan007

Sam zawór nic nie załatwi jeżeli jest bez automatyki. Przy pełnym odbiorze ciepła  do kotła wraca zimna woda z instalacji czyli tak jak by go wcale  nie było .Automatyka podnosi powrót okresowo ale i tak zawór chodzi jak wycieraczki w samochodzie .To już lepiej zrobić obieg z zasobnikiem w grawitacji a na budynek puścić wodę przez 3d z podmieszaniem powrotu instalacji chociaż i ten zawór można olać robiąc spinkę zasilania i powrotu ze zwykłym zaworem grzybkowym .Ten co wie jak to działa nie wywala niepotrzebnie kasy .

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Po 3 tygodniach używania nowej instalacji jeden zasyp starcza na 24 godziny.

W domu od 21 do 23 stopni ( 21 w najzimniejszym pokoju ).

Piec w końcu dopalony, czyściutki i nie fuka po otwarciu.

Rurki i bojler solidnie ocieplone. Woda w bojlerze ok 60 - 70 stopni.

Jeszcze nie założony termostat pokojowy bo nie chce mi się bawić z kablami ale na dniach go podłącze.

1 pompa na mały obieg pod sterownik pieca

2 pompa na duży obieg pod sterownik zaworu ( włącza się przy otwarciu zaworu )

3 pompa na oddzielny budynek włącza się w określonych godzinach

 

Osiągnąłem to co chciałem. Dziękuję wszystkim za pomoc

Opublikowano

Piec logica2 grawitacja rury stalowe 11/2 zawor roznicowy .Bez pradu spokojnie dziala tylko uchylic popielnik.

Teraz baypas  zawor esbe 1 "  4d pompa rury calowe wystarczajaco do 17-21kw. Nowoczesna instalacja mozna zapomniec o grawitacji, w starej mamy zawsze duze przekroje w sytuacji jak brak pradu.

CWU tez pompa ,ktora robi tez za obieg kotlowy .

Piec ustawiony na 60 stopni bojler na 50 stopni wiec powrot tez ma 50stopni.

Grzejniki na dom 50 wyjscie ,powrot 40 ,bez CWU bylby za zimny powrót niepotrzebnie stale podgrzewany zeby zapewnic chociaz 50stopni powrotu.

Dom ocieplony .

Wczesniej bez 4d na piecu 55stopni jak w dzien sie ocieplilo to za goraco a powrot masakra ze 40

Teraz jeszcze bede montowal taka  sobie namiastke luksusu ,chodz juz nie chodzi o oszczednosc.Czyli silownik esbe,podlaczony do sterownika UMS-4PRh i do pogodówki AURATON 2030 RTH.

Grzejnik z łazienki podlaczylem oddzielna nitka z pieca ,w lecie gdy bedzie grzal tylko bojler mozna bedzie odkrecic do suszenia recznikow czy prysznica.

 

Mysle jeszcze ze pompa cwu sie wylacza po osiagnieciu 50stopni ,moze jeszcze zawor trojdrozny pomiedzy wymiennikiem a powrotem jak bojler osiagnie 50 stopni dopuki sie nie wychlodzi przy histerezie 5stopni do 45 zawor sie zamyka i tylko maly obieg kotlowy ,ale nie wiem czy nie jest to przerost formy nad trescia.

Ogólnie Zawor 4d, lub 3D jest bardzo dobrym rozwiazaniem wiec polecam i Pozdrawiam

Opublikowano

Dziś dołożyłem pokojowy i w tym sterowniku działa to na zasadzie takiej, iż gdy dom jest nie dogrzany to realizuje zadania sterownika
( tj ustawiona temperatura zaworu ) natomiast jeśli sterownik wyślę info że dom jest dogrzany to obniża ustawioną temperaturę o ustaloną wartość

( u mnie 10 stopni ).

Oczywiście w sterowniku ustawiona ochrona kotła ( 75 stopni ) i ochrona powrotu ( 55 stopni ).

Temperatura ustawiona na piecu 65 stopni. Czujnik zaworu zamontowany na powrocie i ustawiony na 35 stopni :)

Mam jeszcze czujnik temperatury zewnętrznej i mogę ustawić żeby reagował na warunki pogodowe ale narazie wydaje mi się to zbedne.

 

Od wczoraj 20:00 do dziś 20:00 piec nie spalił nawet połowy zasypu. Żałuję, że nie zrobiłem tej automatyki od razu jak kupiłem Logice :)

 

 

 

Dziękuję wszystkim po raz kolejny

Opublikowano

Witam tez mam ten kociol I też jestem zadowolony tylko weź pod uwagę jedna rzecz.

Choć by nie wiem co to tylko kocioł zasypowy nawet jeśli by był najlepszy to i tak dokupić bufor mienia faktu że tego typu kotła nie zmienisz w podajnik.

Na mocy znamionowej łykać powinno spokojnie 5kv węgla na godzinę albo i lepiej. Do komory niech Ci wejdzie np. 25kg to licząc 5kg/g daje 5 godzin pracy kotła z mocą znamionowa. Im bardziej redukujesz spalanie to automatycznie odbiegasz od mocy znamionowej tym samym pogarszając warunki spalania. Paląc tak za jakis czas zobaczysz że zacznie się smołować kocioł. Praca kotła praktycznie cały czas w podtrzymaniu prowadzi do wczesnej korozji poprzez wykraplanie się kondensatu w chłodniejszych obszarach kotła (tył kotła oraz okolice wyczystek). Powracając do ilości spalanego węgla a tym samym stałopalności zobacz : przyjmijmy

ze dla 100% mocy kotła powinieneś spalic węgiel w 5 godzin a ty spalasz go 25 czyli 5 razy dłużej można czysto teoretyczne powiedzieć ze kocioł chodzi na mocy 20% na dłuższą metę to się nie sprawdzi. Wiele razy powtarzam kocioł masz dobry dokup bufor i spalisz dobrze załadowany węgiel a nadmiar ciepła pójdzie do bufora a on potem stopniowo odda to na instalację.

Ale niech wypowiedzą się inni co lepiej się znają.

Opublikowano

To co mówisz ma sens. Ale z praktycznego punktu widzenia gdy piec spalał węgiel szybciej to właśnie wtedy się smoliło i brudziło.

Teraz jest wszystko w najlepszym porządku. Ale uważam Twoją uwagę za słuszną i teraz gdy jest poprostu cieplej spróbuję rozpalać piec na noc z połową zasypu.

Przez noc nagrzeje mi dom i bojler z wodą a w dzień ciepłej wody z bojlera wystarczy a i w domu jest ciepło. Czy to dobry kierunek ?

Opublikowano

Mysle że tak na pani będzie lepiej. Mniejsza ilość węgla spalisz przy obecnej temperaturze w sposób bardziej efektywny.

Masz stary sterownik rRK2001W2 czy nowy ecomax 250?

W ecomaxie masz możliwość podglądu temperatury spalin.

Możesz też kupić zwykły analogowy termometr najlepiej do 500stopni ale nie będzie tak szybki.

Po za tym ustawiasz w sterowniku górny próg temperatury i tak Ci dmucha dmuchawa by nie uciekało ciepło w komin.

Jest jeszcze taka opcja kup jakoś elektroniczny termometr z możliwością przedłużenia czujnika temperatury i późniejszej korekty i zamontuj go na wylocie z komina a pomiar daj sobie w kotłowni. Tak ustaw dmuchawe by temperatura na górze nie była niższa niż 500stopni. Dzięki temu dłużej pożyje i komin.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.