Skocz do zawartości
IGNOROWANY

C.o. Samemu...?


front247

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

Chciałbym szanowne grono fachowców prosić o pomoc w zaprojektowaniu instalacjii c.o. Prośba podyktowana jest tym że chce ja wykonac samodzielnie,jesli chodzi o moja wiedzę to na temat stricte c.o. jest ona teoretyczna,natomiast technicznie z wykonaniem nie bedzie problemu poniewaz od wielu lat zajmuję sie zawodowo instalacjami wod-kan,mam potrezbne narzedzia,oraz praktyke .Moge robic z miedzi,PP,alepex itp. Problem w tym ze niegdy nie wykonywałem instalacjii c.o. stad moja prośba.

Instalację zamierzam wykonac w moim domu ,nowy jednordzinny parterówka.Pow użytkowa 110 m2 , 5 pokoi plus łazienka.Jesli chodzi o piec wybrałem juz gazowy piec Junkerska o mocy 10-12 kw,jednofunkcyjny,instalacje bez podlogówki,kaloryfery własciwie potrafię dobrac wg. przelicznika 100w/m2.

Dom jest z Ytonga+20 cm styropian.

Nie wrzucam własnego rysunku bo to nei ma sensu..nie mam pojecia nawet jak zacząć więc nie będe cudował,jesli ktos mógłby mi taka instalacje zaprojektowac i omówic wazniejsze aspekty ,to wykonałbym ja bez problemu.

 

Wziąłbym do tej pracy fachowca,ale po pierwsze ciezko o dobrego i mającego teraz czas fachowca,a po drugie ,grzechem by było w końcu nie zrobic tego pirerwszy raz samemu.

dzięki i pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok rozumiem,a mozesz chociaż dac jakiś namiar w googlach,bo jak wpisuje gotowe projekty to nic konkretnego nei moge znalezć,rozważałem takze opcję aby zlecic fachowcowi wykonanie projektu ale znów nie daję rady nic znalezc ani nikogo kto by przygotował mi odpłatnie taki projekt.Na dzień dzisiejszy to tylko mam opcje otworzyc gazete zadzwonic na ogłoszenie i w ciemno wybrac instalatora..a jak wiadomo takie rozwiązanie moze być ryzykowne..stad staram sie znalezć inna drogę.

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na takie ściany - wystarczy  moc  ogrzewania 40-50W/m2.

Jak chcesz policzyć podłogówkę to poczytaj tu https://forum.info-ogrzewanie.pl/topic/12948-ogrzewanie-plaszczyznowe/

Tam jest link do obliczeń i trochę materiałów, które warto poczytać

Jeżeli bez podłogówki to ze strony Purmo ściągnij program SDG - szybki dobór grzejników i dobrze wypełnij potrzebne dane i masz dobrane grzejniki, 

Dajesz 1 lub dwa rozdzielacze zasilane odpowiednią rurą + kilka obowiązkowych elementów i masz projekt  ;)

Szybko, łatwo i przyjemnie - wyniki przedstaw na forum do ew akceptacji i hydraulikowi do roboty.

Hydraulika bierz na końcu , jak będziesz wszystko wiedział.

 

Pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sambor hydraulik to ja :D ,ale bez praktyki w c.o. .Ogrzewania podłogowego nie będe miec,tylko kocioł gazowy jednofunkcyjny 10-14kw,i sześć grzejników.grzejniki mam podane juz w projekcie domu,w projekcie przyjeto 71W/m2.Zasobnik wody ciepłej 200 l.

Chcialbym poprowadzic podejscia równolegle do grzejników(bez trójników)

Tyle wiem i tyle mam...ale jak to wszystko połączyc ze sobą,jakie pompy,zawory,rozdzielacze i w których miejscach...to dla mnie nie do ogarnięcia.Wiem ze dla kogoś z praktyka w temacie taka instalacja i projekt to proscizna..no ale nie dla mnie.Dzięki za podpowiedzi.

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To CO zrób na rozdzielaczu  do grzejników rury PEX 16 - są łączone na skręcane złączki - czyli klucz 30 wystarczy.

Do rozdzielacza daj rurę Cu22 lub Cu28 lutowaną ew PEX 20 skręcany.

 

W zależności od kotła pompę i NP masz w kotle albo dajesz na zewnątrz.

 

Wybierz kocioł i na stronie producenta będą schematy adaptacji i podłączenia do instalacji i wtedy zobaczysz czego ci brak.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

hydraulik to ja :D ,ale bez praktyki w c.o.

Nie ma znaczenia i tu i tam jest woda.

Największa różnica jest taka że: każdy pion w instalacji wodnej odpowietrzasz przez krany, każdy pion instalacji CO odpowietrzasz przez naczynie zbiorcze i/lub odpowietrzniki automatyczne.

Wybierz sobie jakiś schemat i zamieść go do oceny np. takie

Trzeba zrobić tak

attachicon.gifCO1.jpg

 

lub tak

attachicon.gifCO.jpg

 

lub

kombinację tych dwóch schematów, czyli część pionów zasilających jest podłączona do naczynia, a reszta jest zakończona odpowietrznikami automatycznymi.

U mnie w domu jeden pion jest podłączony do naczynia, reszta pionów jest zakończona odpowietrznikami automatycznymi

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na 6 czy 7 grzejników nie trzeba rozdzielacza, wystarczy zwykłe stopniowanie rur, naczynie przeponowe masz w kotle i pompę też masz w kotle odpowietrzniki wystarcza na grzejnikach. Bez widoku projektu nie można opisać jak masz prowadzić rurociągi. Od decyzji nawet najlepszy doradca Cię nie uwolni, musisz zdecydować się na jakiś system czy to ma być miedź, czy plastik, zgrzewany czy skręcany, instalacja ma być prowadzona w posadzce czy bruzdach..... Jak masz doświadczenie w instalacjach wodnych to dasz sobie radę i z taką duperelą różnica jest ta że zawsze prowadzisz dwie rury zamiast jednej. Nic nie piszesz o podgrzewie cwu a to też ważny element.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mak jeszcze raz:)

Kocioł jednofunkyjny 10-14 KW,6 zwykłych stalowych grzejników np. purmo - przyjeta moc 71W/m2,zasobnik 200l Gamet z dwoma węzownicami(druga wężownica na potem w razie ,,w,,) ,od rozdzielacza równolegle do grzejników pex w podłodze(w styropianie)potem bedzie zalana posadzka,od rozdzielacza do kotła miedz 22.

dowiedziałem się na innym forum że pompy nie potrzebuje bo jest w kotle,cyrkulacjii tez nie przewiduje bo od zasobnika do kuchni jest dosłownie 1,5 mb,a do łazienki jakies 2 metry maksymalnie.Podłaczenie od rozdzielacza do grzejników -równoległe.

Ot wszystko,zadnych udziwnień,tylko jak po kolei jechac i co kupić?

 

Na wielu schematach jest zawór 3D lub 4 D..czy ja go potrzebuję?

pozdrawiam i dziekuje za zainteresowanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na wielu schematach jest zawór 3D lub 4 D..czy ja go potrzebuję?

 

NIe

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale do 200l podgrzewacza jest to kocioł o zbyt małej mocy (!!!) Do kotła 14 kW producent zaleca podgrzewacz 50l, do podgrzewacza 200l potrzeba kotła o mocy 24 kW.Poza tym jestem zwolennikiem kupowania zestawu kocioł/podgrzewacz o jednego producenta.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie będzie ok. Pamiętaj że kocioł zawsze pracuje w priorytecie cwu i te 35 min to pierwsze podgrzanie, potem cyklicznie podgrzewa wraz ze spadkiem temperatury w zasobniku. Proponuję zajrzeć na stronę firmy i dobrać zestaw kocioł + podgrzewacz, przy odpowiedniej eksploatacji wystarczy 120l w zupełności.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mak zauzmy  w zasobniku jest 200 l wody o temp 50 c.Napelniam wanne jakies 120 l,zostaje w zasobniku 80 jeszcze cieplej,i dobiera 120 zimnej i od razu ja grzeje do ustawionej temp,po jakis 15 minutach mam znowu te 200 litrow zagrzane i cykl sie zamyka,wiec co tu moze byc nie tak? Czy zle rozumuje?

Wydaje mi sie ze mocniejszy kociol po prostu tylko szybcie podgrzeje te wode,i to jest tylko roznica.Jesli sie myle to popraw.

pozdrawiam i dzieki

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To już kolejna dyskusja na ten temat - dlaczego wszyscy chcą dobierać zasobnik do kotła?

Powinno być odwrotnie - najpierw grzejniki ( podłogówka) nastepnie z ilości mieszakńców zapotrzebowanie na CWU oraz zasobnik i dopiero do tego kocioł .

Np "DeDietrich" w swoich materiałach do projektowania kotlowni zaleca taką moc kotła aby przerwa w ogrzewaniu budynku, na grzanie CWU nie była większa niż 30min.

Wymóg ten jest spowodowany ewentualnym wychładzaniem budynku podczas grzania CWU w tzw piorytecie.

W przypadku kotłów gazowych może się okazać że większy kocioł, pracujący rzadziej spali mniej paliwa niż kocioł mały pracujący non stop.

 

Obecnie są zasobniki pozwalające na szybkie podgrzanie CWU ale mimo że są zakupowo droższe,  taka inwestycja może się zwrócić na etapie eksploatacji

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sambor ale co zrobic jak jest mała powierzchnia do ogrzania i duze zuzucie ciepłej wody? ja zuzywam teraz w bloku około 10-13 m3 ciepłej wody,ale to jest woda goraca ja sie miesza z zimną,nie wiem jak bedzie w domku.Jest nas 5 osób w tym trójka dzieci ale wiadomo one dortastają, załóżmy sytuacje ze 5 osób pod rząd bierze kapiel w wannie która trwa 30 minut,do wanny wchodzi jakies 120 litrów wody.Cholera niby durna woda i ogrzewanie a brak wiedzy mnie dobija,nie wiem jak to poskładac do kupy zeby przyzwoicie działało i było komfortowe.

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tu trzeba niestety pójść na kompromis i np  dobrać mniejszy zasobnik ale z bardziej efektywnym grzaniem CWU.

Ty przede wszystkim musisz określić czy decydujesz się na kocioł kondensacyjny czy zwykły,  przy kotle bez kondensacji weź 22-24kW i zasobnik taki jak chcesz - 200l lub więcej.

Przy kondensacie powinieneś brać zestaw firmowy, jednego producenta, ale wtedy warto przeliczyć grzejniki na niskotemperaturowe zasilanie oraz dodatkowo zadać pytanie w dziale technicznym producenta o zasobnik i moc kotła.

Pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mak zauzmy  w zasobniku jest 200 l wody o temp 50 c.Napelniam wanne jakies 120 l,zostaje w zasobniku 80 jeszcze cieplej,i dobiera 120 zimnej i od razu ja grzeje do ustawionej temp,po jakis 15 minutach mam znowu te 200 litrow zagrzane i cykl sie zamyka,wiec co tu moze byc nie tak? Czy zle rozumuje?

Wydaje mi sie ze mocniejszy kociol po prostu tylko szybcie podgrzeje te wode,i to jest tylko roznica.Jesli sie myle to popraw.

pozdrawiam i dzieki

 

Jak dla mnie to dobrze rozumujesz, jakie niby inne różnice miałyby występować. Sam chętnie poznałbym opinie tych co zalecają mocniejszy kocioł. Kwestia wygody (szybszego nagrzewania) ma dla mnie mniejsze znaczenie niż mniejsze zużycie energii. W obecnym standardzie docieplania domów, to te 30 min bez ogrzewania jest mało odczuwalne, tym bardziej jeśli jest podłogówka (duża akumulacja energii).

Jeśli chodzi o pojemność, to te 200L to faktycznie sporo.

 

 

Np "DeDietrich" w swoich materiałach do projektowania kotlowni zaleca taką moc kotła aby przerwa w ogrzewaniu budynku, na grzanie CWU nie była większa niż 30min.

Wymóg ten jest spowodowany ewentualnym wychładzaniem budynku podczas grzania CWU w tzw piorytecie.

Ma to sens, ale tak jak pisałem wyżej, w dobrze ocieplonych domach, tych 30min przerwy nikt nie zauważy. W szybko wychładzających się domach, to co innego.

 

 

W przypadku kotłów gazowych może się okazać że większy kocioł, pracujący rzadziej spali mniej paliwa niż kocioł mały pracujący non stop.

To jest dość naciągana teoria, tym bardziej, że przy CO + CWU kocioł i tak pracuje prawie cały czas.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

To jest dość naciągana teoria, tym bardziej, że przy CO + CWU kocioł i tak pracuje prawie cały czas.

 

Te dane dla kondensatów, a co do grzania CWU w bojlerze np 120l to przy kąpieli w wannie  jeden za drugim temu drugiemu braknie ciepłej wody, podobnie przy 3-4 prysznicach pod rząd - więc tu nie raczej nie rozchodzi się wychłodzenie budynku lecz o tzw komfort pozyskania CWU a o to też trzeba zadbać.

 

Kocioł bez kondensacji , nawet z palnikiem bez modulacji przy tak dobrze ocieplonym budynku będzie na potrzeby grzania domu pracował sporadycznie np praca 10min, przerwy 20 lub więcej.

Sam tak miałem jak miałem w poprzednim domu kocioł gazowy 34kW i zasobnik 150l, a ciepłą wodę to praktycznie na bieżąco o zużycie gazu nigdy nie przekroczyło 370m3/msc razem z kuchnią i CWU- nawet przy mrozach -25C - dom 240m2 i ogrzewana piwnica w której zawsze było 16-18C.

 

 

Przecież można grzać 300l grzałką 1,5kW  - taką ofertę widziałem na All... i sprzedawca reklamował produkt jako energooszczędny, gdyż mała moc grzałki powoduje mniejsze zużycie prądu i taniej wychodzi !  :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Te dane dla kondensatów, a co do grzania CWU w bojlerze np 120l to przy kąpieli w wannie  jeden za drugim temu drugiemu braknie ciepłej wody, podobnie przy 3-4 prysznicach pod rząd - więc tu nie raczej nie rozchodzi się wychłodzenie budynku lecz o tzw komfort pozyskania CWU a o to też trzeba zadbać.

Ale przecież nikt nie będzie się kąpał tak, że naleje wannę wody i zaraz ją wyleje (i następnemu zabraknie wody). Nalewasz wannę, bierzesz kąpiel (załóżmy 30 minut minimum) - w tym czasie następna porcja wody jest już podgrzana. Zresztą wszystko zależy od tego jak kto korzysta z CWU, ja np. wolę prysznic, a kąpiel razem z żoną :)

 

Kocioł bez kondensacji , nawet z palnikiem bez modulacji przy tak dobrze ocieplonym budynku będzie na potrzeby grzania domu pracował sporadycznie np praca 10min, przerwy 20 lub więcej.

Sam tak miałem jak miałem w poprzednim domu kocioł gazowy 34kW i zasobnik 150l, a ciepłą wodę to praktycznie na bieżąco o zużycie gazu nigdy nie przekroczyło 370m3/msc razem z kuchnią i CWU- nawet przy mrozach -25C - dom 240m2 i ogrzewana piwnica w której zawsze było 16-18C.

Chodziło mi o to, że właśnie kocioł kondensacyjny z modulacją palnika będzie pracował cały czas (zwłaszcza jak zaczyna modulować np. od 2kW). Decyzja jest dość mocno indywidualna, ja bym wybrał słabszy kocioł, a ktoś inny jednak będzie wolał mieć szybko ciepłą wodę na kolejną kąpiel.

 

 

Przecież można grzać 300l grzałką 1,5kW  - taką ofertę widziałem na All... i sprzedawca reklamował produkt jako energooszczędny, gdyż mała moc grzałki powoduje mniejsze zużycie prądu i taniej wychodzi !  :D

Ale przynajmniej się pośmiać można :lol:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale przecież nikt nie będzie się kąpał tak, że naleje wannę wody i zaraz ją wyleje (i następnemu zabraknie wody). Nalewasz wannę, bierzesz kąpiel (załóżmy 30 minut minimum) - w tym czasie następna porcja wody jest już podgrzana. Zresztą wszystko zależy od tego jak kto korzysta z CWU, ja np. wolę prysznic, a kąpiel razem z żoną :)

 

Chodziło mi o to, że właśnie kocioł kondensacyjny z modulacją palnika będzie pracował cały czas (zwłaszcza jak zaczyna modulować np. od 2kW). Decyzja jest dość mocno indywidualna, ja bym wybrał słabszy kocioł, a ktoś inny jednak będzie wolał mieć szybko ciepłą wodę na kolejną kąpiel.

 

 

Ale przynajmniej się pośmiać można :lol:

1. Jak by to co piszesz było prawdą to żaden producent nie zalecał by kotła o mocy 22-24kW do współpracy z podgrzewaczem 200l a zalecają wszyscy, a już najgorsze co można zrobić to kombinowanie w ustawieniach grzania cwu.

2. Do podgrzania cwu wiszące kotły gazowe zawsze pracują z pełną mocą i w czasie pracy na podgrzew cwu nie grzeją CO ( wyjątkiem są kotły dużej mocy gdzie podgrzewacz może być podłączony w inny sposó B). Kotły gazowe modulują wyłącznie na CO a taki z mocą minimalną 2 kW będzie znaleźć raczej trudno.

3.Wybór mocy kotła to decyzja kupującego (inwestora). Ja w przeciwieństwie do kol. Teres polecam zakup zestawu zgodnie z wytycznymi producenta. I wcale nie musi być to kocioł z podgrzewaczem zewnętrznym, może być dwufunkcyjny z wbudowanym zasobnikiem ładowanym warstwowo który zapewnia wydajność cwu na takim samym poziomie jak zestaw kocioł jednofunkcyjny + podgrzewacz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.