Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Schemat Instalacji


kalejdoskop

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam, proszę o poradę, posiadam następujący schemat instalacji:
 

 

Mam problem z zaworem czterodrogowym, otóż mam go ustawione na 5 - czyli 50% zasysa z kotła, a 50% z powrotu. Wczoraj bawiłem się nim trochę i zaobserwowałem, że nie działa on chyba tak jak ma działać. Na kotle mam 60 st C, na grzejniki idzie 45 st C. Pompa P1 - ustawiona na 40 st, pompy ustawione na 1 bieg.
1. Podczas zmniejszenia z 5 na 2 temperatura powrotu kotła zamiast wzrosnąć zaczęła spadać z 38 st na 32 st? A rura powrotu zrobiła się ciepła tylko do połowy, tak jakby nie dało radę wepchnąć tej gorącej wody z kotła.
Po zakręceniu ZK7 (od powrotu z podłogówki) rura powrotu kotła zaczęła się pomału robić ciepła i temperatura ustabilizowała się na około 42st.
Czyli coś chyba nie tak z tą wodą.
2. W jaki sposób ustawić temperaturę wyjścia na grzejniki 40, skoro jak ustawię te 40 st, to powrót ma jakieś 37 st, a chciałbym w pełni wykorzystać zawór czterodrogowy? Czyli, aby powrót korzystał z tego zaworu i zwiększał temperaturę.

Instalacja zmieniana już 3 razy, cholera mnie bierze, żaden instalator nie jest w stanie poprawnie zmontować instalacji! 
Może ktoś pomoże?

post-45013-0-61076000-1385367208_thumb.png

Opublikowano

A dlaczego podłogówka jest podłączona przed zaworem 4D? To powrót podłogówki Ci wychładza powrót. Sprawdź numerację pomp, nie wiem dlaczego P1 ma być na 40C jak jest to pompa od podłogówki a na nią rzadko potrzeba 40C. Zdecydowanie trzeba jeszcze raz przerobić instalację zasilanie i powrót podłogówki muszą być za zaworem 4D.

Opublikowano

Jeżeli masz zasilanie podłogówki z przed zaworu 4-D to powrót musi być po za zaworem 4-d, jak na rysunku w poście 1.

Jeżeli chcesz zrobić tak jak sugeruje kolega @mak to musisz wpiąć dodatkowo zasilanie podłogówki za zawór 4-D, obok zaworu ZK5

A gdzie masz wpięte naczynie przeponowe lub przelewowe?

Opublikowano

Jeżeli masz zasilanie podłogówki z przed zaworu 4-D to powrót musi być po za zaworem 4-d, jak na rysunku w poście 1.

Jeżeli chcesz zrobić tak jak sugeruje kolega @mak to musisz wpiąć dodatkowo zasilanie podłogówki za zawór 4-D, obok zaworu ZK5

A gdzie masz wpięte naczynie przeponowe lub przelewowe?

To w takim razie jak wyjść z tego, żeby poprawnie działało?

Możesz mi naszkicować rozwiązanie?

Opublikowano

Ten zawór nigdy nie zapewni ochrony powrotu bez pompy kotłowej. Praca grawitacyjna małego obiegu jest nierealna. Musiałbyć ten zawór zamienić na większy plus przeróbka przyłączy poszczagólnych układów. W tej sytuacji zostaw tak jak jest i domontuj bypass z pompą kotłową sterowaną termostatem przylgowym. Będzie tanio i skuteczność gwarantowana. Zawór 4D wykorzystujesz wtedy wyłącznie do regulacji temp za zaworem i reszty przerabiać nie musisz.

Opublikowano

Ten zawór nigdy nie zapewni ochrony powrotu bez pompy kotłowej. Praca grawitacyjna małego obiegu jest nierealna. Musiałbyć ten zawór zamienić na większy plus przeróbka przyłączy poszczagólnych układów. W tej sytuacji zostaw tak jak jest i domontuj bypass z pompą kotłową sterowaną termostatem przylgowym. Będzie tanio i skuteczność gwarantowana. Zawór 4D wykorzystujesz wtedy wyłącznie do regulacji temp za zaworem i reszty przerabiać nie musisz.

Czyli zostać przy schemacie 1 z zrobić bypass. Jaką pompę polecisz?

 

Czyli dochodzi jeszcze jedna pompa - czwarta  :angry:

Opublikowano

Najlepiej energooszczędną. Wilo Yanos, Grundfos Alpha2 L lub jej odpowiednik Leszna. Bypass ma łączyć zasilanie kotła z jego powrotem. Ważne jest by na powrocie termostat przylgowy "czytający" temperaturę był jak najbliżej kotła. Teraz masz dwie nitki zbiegające sie z przeciwnych stron i termostat musi być na tym właśnie trójniku lub przenieś wpięcie powrotu podłogi.

 

Jak teraz sterowany jest 4D? Siłownik czy ręcznie?

Opublikowano

Jest jeszcze opcja włączenia pompy boilera na stałe. Oczywisty minus (a może nie) to woda w kranach o temp kotła. Można sobie z tym jednak poradzić montując zawór mieszający na wyjściu CWU na dom. Włączenie pompy CWU na stałe jest banalne, wystarczy wyjąć czujnik ze zbiornika. Możesz w ten sposób bezkosztowo poeksperymantować i sprawdzić jak układ będzie się wtedy zachowywał. Pompa CWU oczywiście na 1 biegu.

 

P.S.

Jaki duży 4D by nie był, to bez pompy kotłowej musisz zapewnić odpowiednią różnicę temperatur, tzn. gdy docelowo na układ posyłasz 50 sC, to na kotle ma być 20 więcej. Inaczej grawitacyjnie nawet 4D 2 cale może kuleć. Ruch grawitacyjny jest napędzany różnicą temperatur i tego nie zmienisz.

Opublikowano

ostatecznie można do pompy cwu zastosować sterownik różnicowy, który włączy pompę CWU przy zbyt dużej różnicy temperatur zasilanie - powrót plus start dopiero powyżej ustawionej temp zasilania, aby zachować resztki cieplej wody w bojlerze. To przecież kocioł gs o cyklicznym paleniu.

Opublikowano

Powiedzmy, że wiem :)

 

W sumie ustawienie zadanej CWU na 80 stopni powinno rozwiązać problem. Ale trzeba pokombinować trochę ze sterownikiem.

Opublikowano

patrz wyżej.

Opublikowano

To też zadziała. Jeśli jednak sterowanie dla CWU jest różnicowe, to gdy kocioł przeciągnie temp powyżej zadanej o kilka stopni, równocześnie może dociągnąć tak boiler. Wówczas gdy tamp na kotle zacznie spadać i zejdzie poniżej tej odczytanej na zasobniku, to pompę CWU sterownik wyłączy (ponieważ woda w boilerze jest cieplejsza niż w kotle i dochodziołoby do wychładzania).

 

Te eksperymenty nic nie kosztują i niczym nie grożą. Pokombinuj i wyciągaj wnioski.

Opublikowano

tak więc czujnik temp CWU powinien mierzyć temp powrotu.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.