kalejdoskop Opublikowano 25 Listopada 2013 #1 Opublikowano 25 Listopada 2013 Witam, proszę o poradę, posiadam następujący schemat instalacji: Mam problem z zaworem czterodrogowym, otóż mam go ustawione na 5 - czyli 50% zasysa z kotła, a 50% z powrotu. Wczoraj bawiłem się nim trochę i zaobserwowałem, że nie działa on chyba tak jak ma działać. Na kotle mam 60 st C, na grzejniki idzie 45 st C. Pompa P1 - ustawiona na 40 st, pompy ustawione na 1 bieg.1. Podczas zmniejszenia z 5 na 2 temperatura powrotu kotła zamiast wzrosnąć zaczęła spadać z 38 st na 32 st? A rura powrotu zrobiła się ciepła tylko do połowy, tak jakby nie dało radę wepchnąć tej gorącej wody z kotła.Po zakręceniu ZK7 (od powrotu z podłogówki) rura powrotu kotła zaczęła się pomału robić ciepła i temperatura ustabilizowała się na około 42st.Czyli coś chyba nie tak z tą wodą.2. W jaki sposób ustawić temperaturę wyjścia na grzejniki 40, skoro jak ustawię te 40 st, to powrót ma jakieś 37 st, a chciałbym w pełni wykorzystać zawór czterodrogowy? Czyli, aby powrót korzystał z tego zaworu i zwiększał temperaturę.Instalacja zmieniana już 3 razy, cholera mnie bierze, żaden instalator nie jest w stanie poprawnie zmontować instalacji! Może ktoś pomoże?
Gość mak Opublikowano 25 Listopada 2013 #2 Opublikowano 25 Listopada 2013 A dlaczego podłogówka jest podłączona przed zaworem 4D? To powrót podłogówki Ci wychładza powrót. Sprawdź numerację pomp, nie wiem dlaczego P1 ma być na 40C jak jest to pompa od podłogówki a na nią rzadko potrzeba 40C. Zdecydowanie trzeba jeszcze raz przerobić instalację zasilanie i powrót podłogówki muszą być za zaworem 4D.
kalejdoskop Opublikowano 25 Listopada 2013 Autor #3 Opublikowano 25 Listopada 2013 Pompę P1 reguluję zaworem termostatycznym i teraz mam ustawiono na jakieś 35 stC. A może to tak wyglądać?:
sambor Opublikowano 25 Listopada 2013 #4 Opublikowano 25 Listopada 2013 Jeżeli masz zasilanie podłogówki z przed zaworu 4-D to powrót musi być po za zaworem 4-d, jak na rysunku w poście 1. Jeżeli chcesz zrobić tak jak sugeruje kolega @mak to musisz wpiąć dodatkowo zasilanie podłogówki za zawór 4-D, obok zaworu ZK5 A gdzie masz wpięte naczynie przeponowe lub przelewowe?
kiminero Opublikowano 25 Listopada 2013 #5 Opublikowano 25 Listopada 2013 Należy zadać pytanie jak duży jest ten 4D. Jeśli mały, to żadne przeróbki nie pomogą i kłania się pompa kotłowa.
kalejdoskop Opublikowano 25 Listopada 2013 Autor #6 Opublikowano 25 Listopada 2013 Naczynie przeponowe mam wpięte na powrocie z bojlera.
kalejdoskop Opublikowano 25 Listopada 2013 Autor #7 Opublikowano 25 Listopada 2013 Jeżeli masz zasilanie podłogówki z przed zaworu 4-D to powrót musi być po za zaworem 4-d, jak na rysunku w poście 1. Jeżeli chcesz zrobić tak jak sugeruje kolega @mak to musisz wpiąć dodatkowo zasilanie podłogówki za zawór 4-D, obok zaworu ZK5 A gdzie masz wpięte naczynie przeponowe lub przelewowe? To w takim razie jak wyjść z tego, żeby poprawnie działało? Możesz mi naszkicować rozwiązanie?
kalejdoskop Opublikowano 25 Listopada 2013 Autor #8 Opublikowano 25 Listopada 2013 Zawór 4d jest jednocalowy.
sambor Opublikowano 25 Listopada 2013 #9 Opublikowano 25 Listopada 2013 Powinno być tak jak na rys. poniżej Zawór powinien być 5/4 lub 6/4" i umieszczony jak najbliżej kotła.
kiminero Opublikowano 25 Listopada 2013 #10 Opublikowano 25 Listopada 2013 Ten zawór nigdy nie zapewni ochrony powrotu bez pompy kotłowej. Praca grawitacyjna małego obiegu jest nierealna. Musiałbyć ten zawór zamienić na większy plus przeróbka przyłączy poszczagólnych układów. W tej sytuacji zostaw tak jak jest i domontuj bypass z pompą kotłową sterowaną termostatem przylgowym. Będzie tanio i skuteczność gwarantowana. Zawór 4D wykorzystujesz wtedy wyłącznie do regulacji temp za zaworem i reszty przerabiać nie musisz.
kalejdoskop Opublikowano 25 Listopada 2013 Autor #11 Opublikowano 25 Listopada 2013 Czy przy Twoim schemacie zawór 1" da radę?
kalejdoskop Opublikowano 25 Listopada 2013 Autor #12 Opublikowano 25 Listopada 2013 Ten zawór nigdy nie zapewni ochrony powrotu bez pompy kotłowej. Praca grawitacyjna małego obiegu jest nierealna. Musiałbyć ten zawór zamienić na większy plus przeróbka przyłączy poszczagólnych układów. W tej sytuacji zostaw tak jak jest i domontuj bypass z pompą kotłową sterowaną termostatem przylgowym. Będzie tanio i skuteczność gwarantowana. Zawór 4D wykorzystujesz wtedy wyłącznie do regulacji temp za zaworem i reszty przerabiać nie musisz. Czyli zostać przy schemacie 1 z zrobić bypass. Jaką pompę polecisz? Czyli dochodzi jeszcze jedna pompa - czwarta :angry:
kiminero Opublikowano 25 Listopada 2013 #13 Opublikowano 25 Listopada 2013 Najlepiej energooszczędną. Wilo Yanos, Grundfos Alpha2 L lub jej odpowiednik Leszna. Bypass ma łączyć zasilanie kotła z jego powrotem. Ważne jest by na powrocie termostat przylgowy "czytający" temperaturę był jak najbliżej kotła. Teraz masz dwie nitki zbiegające sie z przeciwnych stron i termostat musi być na tym właśnie trójniku lub przenieś wpięcie powrotu podłogi. Jak teraz sterowany jest 4D? Siłownik czy ręcznie?
kiminero Opublikowano 25 Listopada 2013 #15 Opublikowano 25 Listopada 2013 Jest jeszcze opcja włączenia pompy boilera na stałe. Oczywisty minus (a może nie) to woda w kranach o temp kotła. Można sobie z tym jednak poradzić montując zawór mieszający na wyjściu CWU na dom. Włączenie pompy CWU na stałe jest banalne, wystarczy wyjąć czujnik ze zbiornika. Możesz w ten sposób bezkosztowo poeksperymantować i sprawdzić jak układ będzie się wtedy zachowywał. Pompa CWU oczywiście na 1 biegu. P.S. Jaki duży 4D by nie był, to bez pompy kotłowej musisz zapewnić odpowiednią różnicę temperatur, tzn. gdy docelowo na układ posyłasz 50 sC, to na kotle ma być 20 więcej. Inaczej grawitacyjnie nawet 4D 2 cale może kuleć. Ruch grawitacyjny jest napędzany różnicą temperatur i tego nie zmienisz.
MIQ Opublikowano 25 Listopada 2013 #16 Opublikowano 25 Listopada 2013 ostatecznie można do pompy cwu zastosować sterownik różnicowy, który włączy pompę CWU przy zbyt dużej różnicy temperatur zasilanie - powrót plus start dopiero powyżej ustawionej temp zasilania, aby zachować resztki cieplej wody w bojlerze. To przecież kocioł gs o cyklicznym paleniu.
kalejdoskop Opublikowano 25 Listopada 2013 Autor #17 Opublikowano 25 Listopada 2013 Pompą CWU steruje sterownik. Mogę podwyższyć temperaturę zadaną na np. 80 st i pompa CWU cały czas pracuje.
kiminero Opublikowano 25 Listopada 2013 #18 Opublikowano 25 Listopada 2013 Skąd pewność, że to GS? Niestety często doradzamy w warunkach niepewności.
MIQ Opublikowano 25 Listopada 2013 #19 Opublikowano 25 Listopada 2013 Powiedzmy, że wiem :) W sumie ustawienie zadanej CWU na 80 stopni powinno rozwiązać problem. Ale trzeba pokombinować trochę ze sterownikiem.
kalejdoskop Opublikowano 25 Listopada 2013 Autor #20 Opublikowano 25 Listopada 2013 Powiedzmy, że wiem :) :) oczywiście masz rację. Czy pomysł z podwyższeniem CWU na sterowniku może być poprawny?
kiminero Opublikowano 25 Listopada 2013 #22 Opublikowano 25 Listopada 2013 To też zadziała. Jeśli jednak sterowanie dla CWU jest różnicowe, to gdy kocioł przeciągnie temp powyżej zadanej o kilka stopni, równocześnie może dociągnąć tak boiler. Wówczas gdy tamp na kotle zacznie spadać i zejdzie poniżej tej odczytanej na zasobniku, to pompę CWU sterownik wyłączy (ponieważ woda w boilerze jest cieplejsza niż w kotle i dochodziołoby do wychładzania). Te eksperymenty nic nie kosztują i niczym nie grożą. Pokombinuj i wyciągaj wnioski.
kalejdoskop Opublikowano 25 Listopada 2013 Autor #23 Opublikowano 25 Listopada 2013 Ale trzeba pokombinować trochę ze sterownikiem, czyli? Wchodzę w opcje i ustawiam temperaturę docelową bojlera.
MIQ Opublikowano 25 Listopada 2013 #24 Opublikowano 25 Listopada 2013 tak więc czujnik temp CWU powinien mierzyć temp powrotu.
kiminero Opublikowano 25 Listopada 2013 #25 Opublikowano 25 Listopada 2013 Też OK. Będzie podgląd na sytuację powrotu. Chyba, że jest już taki czujniki na wyposażeniu sterownika. Wtedy po prostu wyjąć czujnik CWU z zasobnika.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.