shkiperfil Opublikowano 11 Listopada 2013 #1 Opublikowano 11 Listopada 2013 Panowie. Mam taki problem. woda w bojlerze mi się ochładza wraz ze spadkiem temp. na CO. Rzecz jest oczywista. Mogę to zmienić w ten sposób, że ustawiam temp. np. 50st na start i stop pompki co. (ta sama pompa pcha CO i CWU) ale wtedy jest taka sytuacja, że na piecu jest jeszcze temp. np. 5st a do części grzejników już ciepło nie dochodzi bo pompa tego nie pcha. Pytanie czy istnieje taki zawór termostatyczny, który mógłbym wstawić przed bojlerem? Wtedy start i stop pompy CO. zrobiłbym np. na 30st. Woda w bojlerze byłaby więc nagrzana dajmy na to do 55st (bo takie ciepło wpuszczałby zawór termostatyczny) a pompa CO. pracowała by nawet przy 30st ale nie wypychała by ciepła z bojlera. Znalazłem coś takiego ale nie wiem czy to jest najlepsze rozwiązanie i czy to będzie tak działać jak oczekuję? Danfoss Wielofunkcyjny Zawór Termostatyczny Mtcv 003Z0515. Proszę o porady.
lukas87 Opublikowano 11 Listopada 2013 #2 Opublikowano 11 Listopada 2013 Albo zwykły elektrozawór sterowany chociażby czasowo lub sterownikiem
shkiperfil Opublikowano 11 Listopada 2013 Autor #3 Opublikowano 11 Listopada 2013 Czy elektrozawór można podpiąć do sterownika w miejsce wentylatora? Miałbym sprawę z głowy!
shkiperfil Opublikowano 11 Listopada 2013 Autor #5 Opublikowano 11 Listopada 2013 A może lepiej pompę małego obiegu wstawić i poprowadzić połączenie od wyjcia z kotła (przed pompą c.o.) do bojlera tworząc klasyczny mały obieg?
lukas87 Opublikowano 11 Listopada 2013 #6 Opublikowano 11 Listopada 2013 Wg mnie szkoda kasy na pompę a to znowu jakaś tam energia zostanie zużyta, najlepiej najtaniej dałbym elektrozawór
shkiperfil Opublikowano 11 Listopada 2013 Autor #7 Opublikowano 11 Listopada 2013 dzięki - pójdę w tym kierunku
romfar Opublikowano 12 Listopada 2013 #8 Opublikowano 12 Listopada 2013 Ja mam tak samo ale chyba zaloze zawor
HAN Opublikowano 12 Listopada 2013 #9 Opublikowano 12 Listopada 2013 Ja mam podobnie takie teraz są sterowniki do d....py wyciąga ciepło z bojlera jak kocioł wygasa Wydaje mi się że najlepiej kupić sterownik do pompy różnicowy (chyba coś ze 70 zeta) a to cuś pracuje tylko wtedy gdy kocioł ma wyższą temp. niż bojler a wyłącza się gdy kocioł ma niższą albo gdy bojler zagrzeje się do temp. zadanej..... ale musi być druga pompka- bez przesady pompa CW nie pracuje tyle co pompa CO "z torbami" nie pójdziesz... A swoją drogą skłaniam się do maksymalnego uproszczenia instalacji (tu Sony ma rację) i jakbym miał teraz kocioł na nowo ze wszystkim składać to kupiłbym tylko sterownik różnicowy do bojlera i 2 pompki (jedna do ładowania bojlera a druga do CO) a samą pompkę CO włączałbym ręcznie "pstryczkiem" - przecież i tak grzejemy w sezonie praktycznie na okrągło..... to po co mi sterownik? do rozładowania z ciepła bojlera? termometr pokaże nam temp. na kotle bo dmuchawy już nie mam
lukas87 Opublikowano 12 Listopada 2013 #10 Opublikowano 12 Listopada 2013 Ja mam podobnie takie teraz są sterowniki do d....py wyciąga ciepło z bojlera jak kocioł wygasa Wydaje mi się że najlepiej kupić sterownik do pompy różnicowy (chyba coś ze 70 zeta) a to cuś pracuje tylko wtedy gdy kocioł ma wyższą temp. niż bojler a wyłącza się gdy kocioł ma niższą albo gdy bojler zagrzeje się do temp. zadanej..... ale musi być druga pompka- bez przesady pompa CW nie pracuje tyle co pompa CO "z torbami" nie pójdziesz... Po co jakieś sterowniki wystarczy elektrozawór + wyłącznik czasowy iż o np 21 ma załączyć elektrozawór bądź go wyłączyć (niektóre elektrozawory są bez podania napięcia zamknięte lub otwarte) proste i działa. Prostota to najważniejsza rzecz, ważne żeby działało.
tomek66 Opublikowano 12 Listopada 2013 #11 Opublikowano 12 Listopada 2013 A swoją drogą skłaniam się do maksymalnego uproszczenia instalacji (tu Sony ma rację) i jakbym miał teraz kocioł na nowo ze wszystkim składać to kupiłbym tylko sterownik różnicowy do bojlera i 2 pompki (jedna do ładowania bojlera a druga do CO) a samą pompkę CO włączałbym ręcznie "pstryczkiem" - przecież i tak grzejemy w sezonie praktycznie na okrągło..... to po co mi sterownik? do rozładowania z ciepła bojlera? termometr pokaże nam temp. na kotle bo dmuchawy już nie mam Jeśli masz wymiennik cw powyżej kotła, to najlepszym rozwiązaniem jest grawitacja. Cała instalacja pracuje na jednej pompie a bojler zasilany grawitacyjnie. Przy dobrze dobranych średnicach rur i wpięcie w odpowiednie miejsce nie potrzeba żadnych elektrozaworów i pomp, dodatkowo będzie podgrzewany powrót wody do kotła i gwarantuję, że nie będzie wystudzania wody z bojlera.
shkiperfil Opublikowano 12 Listopada 2013 Autor #12 Opublikowano 12 Listopada 2013 wiem, że może truję ale uczepię się mojego pomysłu bo wydaje mi się najprostszy: mam sterownik ISKRA A : Lp Funkcja Zakres Opis 1 Regulacja temperatury 35 – 85 ° C Możliwe do nastawienia wartości temperatury wody w kotle C. O. 2 Temperatura załączania pompy 20 – 70 ° C Możliwe do nastawienia wartości temperatury załączenia pompy obiegowej 3 Przedmuch (sekund) 0 – 90 sekund Możliwe do nastawienia wartości przedmuchu wyrażone w sekundach. Nastawienie „0” powoduje całkowite wyłączenie przedmuchu. 4 Przerwa (minut) 1 – 30 minut Możliwe do nastawienia wartości przerwy między przedmuchami. 5 Moc dmuchawy 30 – 100 % Możliwa do nastawienia moc dmuchawy. Wartości wyświetlane x 10 . 6 Histereza 2 – 10 ° C Możliwa do nastawienia wartość histerezy. Histereza jest to wartość wyrażona w ° C jaka zostanie odjęta od nastawionej temperatury dmuchawy. 7 Napięcie zasilania sterownika 230 V AC Wymagane napięcie do prawidłowej pracy regulatora 8 Pobór mocy 3 W Moc pobierana przez sam regulator 9 Temperatura pracy regulatora 0 – 40 ° C Temperatura w jakiej powinien pracować regulator 10 Maksymalne obciążenie wyjść 2 x 100 W Maksymalna możliwa do podłączenia moc dmuchawy i pompy obiegowej. 11 Temperatura pracy czujnika 0 – 100 ° C Zakres w jakim może pracować czujnik temperatury 12 Wymiary zewnętrzne sterownika 161x139x60 Szerokość x długość x wysokość (mm) 13 Waga 0.65 kg Ma tylko 2 gniazda: na pompę i na wentylator. Pompę włącza się i wyłącza tą samą temperaturą. Czyli jak ustawię na 30st. to start będzie od 30st i wyłączy się też przy 30 st. I to mi pasuje. Pompę niestety muszę mieć bo nie dogrzewają wszystkie grzejniki. Kłopot tylko w tym, że 30 st. to za mało na wodę użytkową. Pomyślałem więc, że skoro mam wolne gniazdo wentylatora to może by można podpiąć pod to elektrozawór, który pod wpływem impulsu elektrycznego by się zamykał. Na początku rozpalania ze sterownika wychodzi napięcie i z założenia wentylator zaczyna pracować - wtedy impuls el. powodowałby że wentylator jest zamknięty ale gdy temp. na kotle przekroczyłaby 50st. (ustawione jako stop dla wentylatora) to elektrozawór by się otwierał i dopuszczałby obieg ciepłej wody z instalacji do bojlera. Przy końcu palenia jak temp. poniżaj 50st.na instalacji CO to elektrozawór znowu by się zamykał zatrzymując wypłukiwanie ciepłej wody z CWU. Już wiem, że są elektrozawory NO (normalnie otwarte) i NC (normalnie zamknięte). Ja musiałbym mieć normalnie zamknięty. Są elektrozawory z siłownikami i momentalne, które otwierają/zmykają się pod wpływem syglału el.momentalnie - pobierają tylko prad na czas zamknięcia lub otwarcia. Przedmuch bym wyłączył. Histereze bym dał na minimum, moc "wentylatora" a raczej elektrozaworu dałbym na max. Tylko czy tak wogóle można? A może trzeba by elektrozawór z czujnikiem temperatury? Czujnik dać tam gdzie czujnik sterownika na wyjściu wody z kotła a elektrozawór podpiąć pod prąd niezależnie normalną wtyczką? Bo teraz mam tak, że start pompy jest na sztywno ustawiony na 45st co powoduje, że moja nowa pompka niby inteligentna się męczy i może się zepsuć bo włącza się i wyłącza kilkanaście razy zanim kocioł dojdzie do 45 i wyżej. Pomóżcie proszę. Proszę o jakieś podpowiedzi. A może trzebaby jakiś elektrozawór
shkiperfil Opublikowano 12 Listopada 2013 Autor #13 Opublikowano 12 Listopada 2013 Przepraszam, jeszcze raz to samo bo mi się parametry sterownika coś źle skopiowały. wiem, że może truję ale uczepię się mojego pomysłu bo wydaje mi się najprostszy: mam sterownik ISKRA A : Zakres regulacji temperatury 35 – 85 °C Histereza 2 - 10 °C Temperatura załączania pompy obiegowej 20 – 70 °C Przedmuch 0 – 90 sekund Przerwa 1 – 30 minut Moc dmuchawy 30 – 100 % Wyłączenie dmuchawy (STOP) 33 °C Ma tylko 2 gniazda: na pompę i na wentylator. Pompę włącza się i wyłącza tą samą temperaturą. Czyli jak ustawię na 30st. to start będzie od 30st i wyłączy się też przy 30 st. I to mi pasuje. Pompę niestety muszę mieć bo nie dogrzewają wszystkie grzejniki. Kłopot tylko w tym, że 30 st. to za mało na wodę użytkową. Pomyślałem więc, że skoro mam wolne gniazdo wentylatora to może by można podpiąć pod to elektrozawór, który pod wpływem impulsu elektrycznego by się zamykał. Na początku rozpalania ze sterownika wychodzi napięcie i z założenia wentylator zaczyna pracować - wtedy impuls el. powodowałby że wentylator jest zamknięty ale gdy temp. na kotle przekroczyłaby 50st. (ustawione jako stop dla wentylatora) to elektrozawór by się otwierał i dopuszczałby obieg ciepłej wody z instalacji do bojlera. Przy końcu palenia jak temp. poniżaj 50st.na instalacji CO to elektrozawór znowu by się zamykał zatrzymując wypłukiwanie ciepłej wody z CWU. Już wiem, że są elektrozawory NO (normalnie otwarte) i NC (normalnie zamknięte). Ja musiałbym mieć normalnie zamknięty. Są elektrozawory z siłownikami i momentalne, które otwierają/zmykają się pod wpływem syglału el.momentalnie - pobierają tylko prąd na czas zamknięcia lub otwarcia. Przedmuch bym wyłączył. Histereze bym dał na minimum, moc "wentylatora" a raczej elektrozaworu dałbym na max. Tylko czy tak wogóle można? Czy ten prąd ze sterownika będzie wystarczający na uruchomienie elektrozaworu? A może trzeba by elektrozawór z czujnikiem temperatury? Czujnik dać tam gdzie czujnik sterownika na wyjściu wody z kotła a elektrozawór podpiąć pod prąd niezależnie normalną wtyczką? Bo teraz mam tak, że start pompy jest na sztywno ustawiony na 45st co powoduje, że moja nowa pompka niby inteligentna się męczy i może się zepsuć bo włącza się i wyłącza kilkanaście razy zanim kocioł dojdzie do 45 i wyżej. Mam też teki pomysł, żeby pompę podpiąć pod gniazdo wentylatora a elektrozawór pod gniazdo pompy. To było by nawet ok bo histereza by pompie nie przeszkadzała. Pomóżcie proszę. Proszę o jakieś podpowiedzi. Owszem mam bojler nad kotłem ale muszę mieć pompę niestety. Włącznika czasowego nie chcę bo różnych godzinach palę.
shkiperfil Opublikowano 12 Listopada 2013 Autor #14 Opublikowano 12 Listopada 2013 aż byłem z ciekawości podpiąć na sucho wentylator do mojego sterownika; wygląda na to, że powinno działać z tym elektrozaworem bo można ustawić start wentylatora np. na temp. 50st - impuls do elektrozaworu żeby się otworzył a jak temp na instalacji spadnie poniżej 50st to elektrozawór się otworzy. W zasadzie to rozwiązanie powinno być ok. Jeszcze się tylko zastanawiam jak to z tym prądem bo jak pójdzie impuls startowy do elektrozaworu otwierający to przecież ten prąd będzie stale podawany czy to przypadkiem nie przegrzeje elektrozaworu?
Tymian81 Opublikowano 12 Listopada 2013 #15 Opublikowano 12 Listopada 2013 Panowie. Mam taki problem. woda w bojlerzemi się ochładza wraz ze spadkiem temp. na CO. Rzecz jest oczywista. Mogę to zmienić w ten sposób, że ustawiam temp. np. 50st na start i stop pompki co. (ta sama pompa pcha CO i CWU) ale wtedy jest taka sytuacja, że na piecu jest jeszcze temp. np. 5st a do części grzejników już ciepło nie dochodzi bo pompa tego nie pcha. Pytanie czy istnieje taki zawór termostatyczny, który mógłbym wstawić przed bojlerem? Wtedy start i stop pompy CO. zrobiłbym np. na 30st. Woda w bojlerze byłaby więc nagrzana dajmy na to do 55st (bo takie ciepło wpuszczałby zawór termostatyczny) a pompa CO. pracowała by nawet przy 30st ale nie wypychała by ciepła z bojlera. Znalazłem coś takiego ale nie wiem czy to jest najlepsze rozwiązanie i czy to będzie tak działać jak oczekuję? Danfoss Wielofunkcyjny Zawór Termostatyczny Mtcv 003Z0515. Proszę o porady. A nie lepiej prosty zawór zwrotny na zasilaniu albo wyjściu z bojlera?
shkiperfil Opublikowano 12 Listopada 2013 Autor #16 Opublikowano 12 Listopada 2013 Tymian81 Mam zawór zwrotny. On i owszem działa bo jak jest pompa CO nastawiona na start/stop 50st to woda w bojlerze zostaje. To fakt. Nawet jak na instalacji temp. spadnie do 18st. Ale mnie chodzi o to, żeby pompa pracowała od 30st i kończyła pracę na 30st. bo musi dogrzewać 2 odległe grzejniki, które nie odbierają ciepła podczas pracy grawitacyjnej. No a jak zrobię pompę start/stop na 30st to wypłukuje ciepłą wodę z bojlera pomimo zaworu zwrotnego. No chyba, że są zawory zwrotne z jakąś termoregulacją, które zamkną się jak temp. spadnie na instalacji poniżej np. 50st.?
shkiperfil Opublikowano 12 Listopada 2013 Autor #17 Opublikowano 12 Listopada 2013 Znalazłem taki schemat instalacji jaki ja mam tyle, że w miejsce elektrozaworu jest wpięta pompa CWU. Tak sobie myślę, że może jednak tą pompę CWU wmontować! Też można by ją podpiąć pod gniazdo wentylatora. Tylko czy ona zablokuje przepływ wody z pompy CO jak instalacja będzie chłodna? 1. Kocioł 2. Pompa C.W.U. 3. Zawór zwrotny 4. Rura przelewowa 5. Przelew 6. Naczynie przelewowe 7. Zasilanie zbiornika c.w.u. 8. Zasilanie instalacji c.w.u. 9. Pompa c.o. 10. Zawór termostatyczny 11. Grzejnik 12. Powrót c.o. 13. Zawór różnicowy 14. Zasilanie c.o. 15. Zbiornik c.w.u. 16. Powrót instalacji c.w.u. 17. Powrót zbiornika c.w.u.
Tymian81 Opublikowano 12 Listopada 2013 #18 Opublikowano 12 Listopada 2013 To już muszą się wypowiedzieć fachowcy od automatyki. Swoją instalacje przerobiłem tak, że bojler mam na oddzielnej nitce i zasila go druga pompa sterowana prostym sterownikiem. W zeszłym roku miałem podobny problem i na jakimś forum tak mi doradzono.
Tymian81 Opublikowano 12 Listopada 2013 #19 Opublikowano 12 Listopada 2013 Zawór za pompą CWU zablokuje przepływ.Ja mam podobnie u siebie zrobione i w trakcie pracy pompy CO, zasilanie i powrót bojlera jest zimny. Zapomniałem dodać, że pompy muszą być tej samej mocy. Na początku wstawiłem najtańsza chińszczyznę na CWU o dużo wyższej mocy jak CO i miałem problem z grzaniem grzejników kiedy chodziły obie naraz.
shkiperfil Opublikowano 13 Listopada 2013 Autor #20 Opublikowano 13 Listopada 2013 Panowie ! Mam jeszcze jeden pomysł. Niedawno wymieniałem pompę CO i została mi stara sprawna wilo 25/6 (nie inteligentna -pobór 35W na 1 biegu). Może by ją tak podpiąć na 1-kę przed pompą CO i podłączyć pod gniazdo wentylatorowe sterownika? No fakt że wtedy sporą część pracy kotła będą pracowały 2 pompy o poborze mocy 2 x min 35W. No ale zrobiłbym to właściwie bardzo małym kosztem bez kupowania elektrozaworu itp. Co o tym myślicie?
shkiperfil Opublikowano 13 Listopada 2013 Autor #21 Opublikowano 13 Listopada 2013 Tymian81 na co mam pompę Wilo smart 25/6 a w zapasie mam wilo rs25/6 (na 1 biegu pobiera 46W) - tylko czy ona nie będzie za mocna do małego obiegu cwu? Jaki to jest prosty sterownik?
shkiperfil Opublikowano 13 Listopada 2013 Autor #22 Opublikowano 13 Listopada 2013 Tymian 81 A gdzie masz pompę CWU na wejściu do bojlera czy na wyjściu z bojlera?
marcin03 Opublikowano 13 Listopada 2013 #23 Opublikowano 13 Listopada 2013 Witam Miałem ten sam problem co Wy z wychładzaniem bojlera. Problem rozwiązałem poprzez zastosowanie sterownika różnicowego RTSZ-4/R + elektrozaworu Sterownik otwiera zawór w momencie gdy temperatura kotła jest wyższa niż bojlera. Zamyka gdy temperatura bojlera jest wyższa niż kotła. Proste i w miarę tanie rozwiązanie. Działa już elegancko 3 lata (równiez latem bo grzeję CWU za pomoca kotła). Wszystko chodzi na 1 pompie CO. Najlepiej zawór zamontować na zasilaniu wężownicy. Pobawiłem się i zmontowałem jeszcze sygnalizację otwarcia/zamknięcia zaworu. Wstawię zdjęcia.
shkiperfil Opublikowano 13 Listopada 2013 Autor #25 Opublikowano 13 Listopada 2013 marcin03 właśnie o takie rozwiązanie mi chodzi. Jak się nie uda tego rozwiązać z moim starym sterowniokiem to też kupię sterownik różnicowy na 2 obiegi. Ale pomyślałem też sobie, że 2-ga pompa może być lepsza od elektrozaworu bo latem (tak sobie myślę) przy drugiej pompie może nie będę musiał ręcznie zamykać zaworów na wyjście na co. No bo jak będzie się wlączała tylko pierwsza pompa na CWU bo drugą odłączę to nawet jak się pie przegrzeje to grawitacja wyciśnie wodę na instalację - takie zabezpieczenie. Pozostaje mi dorobienie kawałka instalacji, żeby zrobić obieg kocioł-bojler i podpięcie pompy, którą już mam. Twoje rozwiązanie było by lepsze o tyle, że nie misiałbym dorabiać drugiego obiegu ale muszę wtedy zakupić elektrozawór. Jeszcze pomyślę.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.