sndes Opublikowano 18 Marca 2013 #1 Udostępnij Opublikowano 18 Marca 2013 Witam, mam problem z ogrzewaniem i wodą w nowej instalacji. Hydraulik zrobił mnie w... i urwał się z nim kontakt a ja zostałem z niesprawną niby skończoną instalacją. Niezbyt znam się na temacie dlatego postaram sie opisać to co sprawdziłem wg logicznego myślenia. piec - buderus gb192 grzejniki - góra domu wg temp. zew. krzywa grzewcza 1 podłogówka - dół domu wg temp. zew. krzywa grzewcza 2 reszta na schemacie. Problem: przy włączeniu CO (woda na 55'C) i CWU na dole robi się bardzo gorąco. Zauważyłem że podłogówka nie ma się jak schłodzić ponieważ na mieszacz trafia woda zamiast tylko z powrotu podłogówki to z powrotu podłogówki i CWU (pompa CWU wtedy nie działa, możliwe że pompa obiegowa w piecu powoduje niechciane "pchanie wody" przez wężownice zasilającą zbiornik CWU). Po zamknięciu obwodu CWU (na rys zawór Z5) do mieszacza od razu zaczyna lecieć tylko zimna woda z powrotu podłogówki. Próbowałem otworzyć zawór przed piecem (na rys zawór Z1) wtedy prawie wszystko działa (przypuszczlnie pompa z pieca zamiast pompować przez cwu to pompuje sobie w mniejszej pętelce), lecz piec nie ładuje zasobnika CWU (piec niby grzeje ale tylko do 40 'C po zamknieciu zaworu Z1 od razu zaczyna grzać do 80'C - zapewne wtedy pompa cwu zamiast przepuszczać wodę przez piec to puszcza przez zawór Z1). Przypuszczam (po sprawdzeniu schematów w internecie), że powrót z cwu powinien być wpięty przed samym piecem (definitywnie za podłogówką) i to by załatwiło sprawę. Czy to się zgadza? Czy jest jakaś opcja żeby to naprawić "bez inwazyjnie" (np. wyłączyć pompę w piecu - wtedy nic by nie wypychało wody z zasobnika)? Przepraszam za nie fachowy język i z góry dziękuję za wszelkie pomocne odpowiedzi. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Digitrax Opublikowano 19 Marca 2013 #2 Udostępnij Opublikowano 19 Marca 2013 Aby usprawnić to i wyeliminować problemy o których piszesz należałoby zrobić jak na poniższym rysunku. Potrzebne jest sprzęgło hydrauliczne oraz sposób podłączenia mieszania podłogówki. Zawór zwrotny uniemożliwi podgrzewanie powrotu podłogówki a sprzęgło wykluczy "wpychanie" wody do obiegu CWU, CO i podłogowego. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość mak Opublikowano 19 Marca 2013 #3 Udostępnij Opublikowano 19 Marca 2013 Raz piszesz GB162 innym razem GB192? Sprawdź który, myślę że zdecydowanie 162 bo tego drugiego nie ma w programie produkcji. Kolejna sprawa to zrób zdjęcie kotła od dołu. Kocioł jednofunkcyjny jest w dwóch wersjach ustalimy która łatwiej będzie można coś powiedzieć. Zawór 3D (podłogówki) na twoim schemacie jest błędnie podłączony, sprawdź w dokumentacji czy producent dopuszcza zastosowanie obcego zaworu, mozliwe że trzeba zastosować divicon od buderusa. kol Digitrax prawidłowe podłaczenie już zamieścił. No i sprzęgło o którym poprzednik tez wspomniał, ten upust na zaworze kulowym jest co najmniej śmieszny, I kolejna sprawa to sterowanie napisz jaki masz zamontowany sterownik. A przede wszystkim bierz za 4 litery instalatora i niech doprowadza instalację do porzadku i uruchamia aby prawidłowo działała Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
sndes Opublikowano 19 Marca 2013 Autor #4 Udostępnij Opublikowano 19 Marca 2013 przepraszam literówka, jest to oczywiście GB162 ze sterownikiem RC35. Z instalatorem jest problem, rozpłynął się, nie odbiera telefonów i chyba gdzieś wyjechał (pracuję jeszcze nad tym, żeby się z nim skontaktować ale coś mi się wydaje, że będę musiał poprawić wszystko we własnym zakresie, dlatego podpytuję aby wiedzieć co jest do poprawy i żeby mnie to nie kosztowało fortuny..). Digitrax - w sumie bardzo logicznie, na szczęście jak narazie przeróbek nie jest zbyt wiele, chyba że dojdzie wymiana zaworu 3D (nie wiem czy to coś znaczy ale jak piec ustawia temperaturę na podłogówce to reguluje automatycznie zawór, co widać, dziś - po wyłączeniu cwu - podłogówka ciepła, temperatura na górze również ok, niby ogrzewanie śmiga dobrze, wg ustawień sterownika). Inną sprawą (o którą jeśli można to bym podpytał) jest, że nie działa cyrkulacja. Z tego co przejrzałem rury są w miarę dobrze położone (ogólnie konstrukcja tragiczna ale coś powinno działać). Po włączeniu pompy cyrkulacyjnej na pracę ciągłą i nagrzanej wodze w zasobniku, powrót po godzinie pracy pompy nadal jest zimny. Co może być przyczyną nie działania (czy są może jakieś błahe przyczyny np. zapowietrzona pompa czy coś w tym stylu?). Pompa cyrkulacyjna jest na powrocie wody z obiegu cyrkulacji. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Digitrax Opublikowano 19 Marca 2013 #5 Udostępnij Opublikowano 19 Marca 2013 W instrukcji podano i na zdjęciu widać, że kocioł posiada króćce podłączenia zbiornika CWU. Do nich winien być podłączony bezpośrednio zbiornik CWU, zbędna jest wtedy pompa ładująca zbiornik CWU. Montaż pompy CO także jest wątpliwy, ponieważ ta zainstalowana wewnątrz kotła zapewne sobie poradzi z instalacją CO w domu. Nie potrzeba wtedy sprzęgła, wystarczy zawór nadmiarowo upustowy pomiędzy zasilaniem i powrotem na wypadek gdyby głowice termostatyczne przymknęły obieg przez grzejniki. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
sndes Opublikowano 19 Marca 2013 Autor #6 Udostępnij Opublikowano 19 Marca 2013 no to ładne kwiatki, pół rzeczy niepotrzebnych... Jeśli chodzi o instrukcje to pisze, że otwory do zasobnika cwu powinny być nie zaślepiene (jak to jest u mnie) tylko połączone, mam nadzieję że nic się nie stanie z tego powodu w chwili obecnej. Nie wiem czy jest sens testowania (zapewne gdzieś w parametrach jest to napisane) czy pompa wewnętrzna kotła da radę sama cyrkulować wodę na grzejnikach. Chyba najprostszym rozwiązaniem będzie wyrzucić pompę ładującą cwu i cwu podłaczyć do pieca w miejscach do tego przeznaczonych (chciaż w tym wypadku potrzebny będzie specjalista, który odłaczy pompę i skonfiguruje odpowiednio piec). Wtedy odpada problem mieszania cwu z co, a tymsamym podgrzewania powrotu podłogówki przez cwu i wychładzania zasobnika. Sprzęgło też w tym wypadku nie było by potrzebne (czy mylę się? - chodiz mi o przypadek gdy zostawię pompę dla grzejników i podłogówki), więc trzeba kupić kilak rur za sprzedaną pompę ;-) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość mak Opublikowano 20 Marca 2013 #7 Udostępnij Opublikowano 20 Marca 2013 To jakiś partacz nie instalator. Masz na kotle króćce do podłączenia podgrzewacza cwu i tam go trzeba podłączyć (!!!). Trzeba sprawdzić przepływy w grzejnikach i podłogówce i porównać z wydajnością pompy kotłowej. Przy zastosowaniu pomp na tych obiegach raczej sprzęgło jest konieczne. Kolejna sprawa to sterowanie. Sterownik RC35 obsługuje układy podłogówki przez moduł MM10 (czego nie widzę na zdjęciach), do solara musi być moduł SM10. Jak potrzebne bedzie sprzegło musi być jescze moduł WM10 (wszystko jest w dokumentacji kotła i sterownika) o czujnikach temp. zewnętrznej i wewnętrznej nie ma co wspominać tak jak i zestawie do przyłaczenia podgrzewacza. I poszukaj lepszego instalatora Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
sndes Opublikowano 20 Marca 2013 Autor #8 Udostępnij Opublikowano 20 Marca 2013 mak - teraz też to widzę, że ten cały układ śmiechu warty jest niestety. Jeśli można to te pompy na CO bym zostawił (będzie mniej przeróbek), jedynie CWU podpiął bezpośrednio do kotła. MM10 powinien być, mam tą pozycję na fakturze, wiem że coś w piec było wmontowywane. Solara jeszcze nie ma w przyszłości chcę dokupić, wtedy zapewne pojawi się wspomniany moduł SM10. Czujnik temperatury zewnętrznej jest i nawet w dobrym miejscu (zawsze zacieniona strona i nie ma obok okna). Czujnik temperatury zewnętrznej ma chyba w sobie RC35. Instalator to teraz najważniejsze zadanie, bo muszę znaleźć kogoś kto będzie rozumiał temat i nie skosi jak za zborze.. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
sndes Opublikowano 26 Marca 2013 Autor #9 Udostępnij Opublikowano 26 Marca 2013 mam nadzieję że ostatni raz zawracam głowę, prosiłbym szanownych forumowiczów o zerknięcie swoim profesjonalnym okiem na poniższy schemat: czy jak instalacja zostanie przerobiona w ten sposób to wszystko powinno śmigać? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Digitrax Opublikowano 26 Marca 2013 #10 Udostępnij Opublikowano 26 Marca 2013 Zamiast zaworu Z1 potrzebne jest sprzęgło. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
sndes Opublikowano 26 Marca 2013 Autor #11 Udostępnij Opublikowano 26 Marca 2013 a czy sprzęgło przy piecu kondensacyjnym nie podniesie temperatury na powrocie? Bez zaworu Z1 chyba była by największa sprawność pieca? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Digitrax Opublikowano 26 Marca 2013 #12 Udostępnij Opublikowano 26 Marca 2013 Dlatego proponowałem zlikwidowanie pompy dodatkowej pompy CO Ta w kotle zapewne sobie poradzi z instalacją. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
sndes Opublikowano 26 Marca 2013 Autor #13 Udostępnij Opublikowano 26 Marca 2013 czyli: 1) jeśli zostawiam dwie pompy (grzejniki i podłogówka) to muszę wstawić sprzęgło lub 2) wyrzucam pompę od grzejników i i sprzęgła nie trzeba? (tutaj mam problem ponieważ nie wiem czy ta pompa da radę, nie wiem jak to sprawdzić) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Digitrax Opublikowano 26 Marca 2013 #14 Udostępnij Opublikowano 26 Marca 2013 W dokumentacji kotła będzie podane jaka pompa jest w środku. U mnie pompa grundfosa 40 "podnosi" wodę dwa pietra wyżej w sumie dla 9 grzejników i wszystkie są równomiernie nagrzane, wiec nie bój się, że Twoja nie da rady. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.