Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Recalart Economic Premium Nie Steruje Mieszaczem


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

peppers,

1. Czy masz podpięty czujnik temp. zewnętrznej ? Tak/ Nie ? Gdzie on jest umieszczony ?

2. Co masz pod P10 w tej chwili (nie w ustawieniach serwisowych) ? i jaka jest z związku z tym wynikająca z krzywej temp. obliczona na c.o. Podaj odczyt temp z czujnika na zewnątrz.

3. Wypnij narazie całkowicie regulator temp. pokojowej.

4. Wypnij narazie całkowicie czujnik temp. zewnętrznej! i ustaw parametr P10 na "0" oraz P1 - temp. ogrzewania(czyli c.o) wedle życzenia tak abyś miał ciepło w domu.

Napisz czy siłownik utrzymuje ustawioną temperaturę na c.o czy w dalszym ciągu zamyka bez przerwy.

 

 

Vernal, jak dla mnie te ustawienia, które podałeś są bzdurne w kilku miejscach.

Bez pogodówki P1 - 60 st. C na c.o ? U mnie przy minus 20 na zewnątrz jest 55 st.C na c.o. Oszalałeś :)?

 

Serwisowe:

P4. - po to montujesz zawór 4d aby zabezpieczyć kocioł przed korozją niskotemperaturową.

Nie proponuję schodzić poniżej 45C chyba, że ktoś ma naprawdę duże problemy z obiegiem grawitacyjnym

i wygrzewaniem powrotu - w takiej sytuacji i tak wzywałbym hydraulika i kazał instalacje przerabiać.

P11. Uważam, że to powinno być min. 10C, ale każdy układ jest inny. Jeżeli c.w.u się szybko zagrzewa to

daj sobie mniej.

P15. Wyłącz tego PID'a na razie !!

P16. Dałbym zdecydowanie mniej tego obniżenia aniżeli 30%. Moim zdaniem 12-15% to jest rozsądny przedział tak aby kocioł nie głupiał.

W moim sterowniku ustawiam w stopniach i nie obniżam więcej jak 8stC, poza tym obniżam tylko na noc! Dobieram ustawienie krzywej(w Economic tj. krzywa zajmiast ustawienie krzywej) tak aby nie było ani za ciepło ani za zimno. Nie wiem jaką masz krzywą, nie wiem jaka się sprawdzi, nie wiem czy chcesz mieć 25st C w domu czy 19 st Ci wystarczy, nie znam budynku poza tym nie znam tych krzywych :) Sam sobie musisz dobrać.

P18 - 5st C ?

Jak ten zawór ma się sprawnie otwierać i zamykać jak skoro na kotle jest tylko 5C więcej w stosunku do c.o ?

15C to jest minimum. Należy tak ustawić krzywą grzania aby nie wyszło z tego, że jest 70C na kotle gdy temp. na zewnątrz wynosi +10. W Estymie ten parametr jest stały. Różnica pomiędzy obliczoną kotła a obliczoną c.o wynosi 20 st. C !!! własnie po to aby mieszacz działał sprawnie.

P19

1. Zgodnie z modelem siłownika zaworu 4d

2. Ustaw ok. 30 st.C, wkońcu :) przyjdzie wiosna, po cholerę Ci utrzymywać 45 st na c.o

3. 55-60stC

4. 5-7

Opublikowano
Vernal, jak dla mnie te ustawienia, które podałeś są bzdurne w kilku miejscach.

Bez pogodówki P1 - 60 st. C na c.o ? U mnie przy minus 20 na zewnątrz jest 55 st.C na c.o. Oszalałeś :)?

 

Serwisowe:

P4. - po to montujesz zawór 4d aby zabezpieczyć kocioł przed korozją niskotemperaturową.

Nie proponuję schodzić poniżej 45C chyba, że ktoś ma naprawdę duże problemy z obiegiem grawitacyjnym

i wygrzewaniem powrotu - w takiej sytuacji i tak wzywałbym hydraulika i kazał instalacje przerabiać.

P11. Uważam, że to powinno być min. 10C, ale każdy układ jest inny. Jeżeli c.w.u się szybko zagrzewa to

daj sobie mniej.

P15. Wyłącz tego PID'a na razie !!

P16. Dałbym zdecydowanie mniej tego obniżenia aniżeli 30%. Moim zdaniem 12-15% to jest rozsądny przedział tak aby kocioł nie głupiał.

W moim sterowniku ustawiam w stopniach i nie obniżam więcej jak 8stC, poza tym obniżam tylko na noc! Dobieram ustawienie krzywej(w Economic tj. krzywa zajmiast ustawienie krzywej) tak aby nie było ani za ciepło ani za zimno. Nie wiem jaką masz krzywą, nie wiem jaka się sprawdzi, nie wiem czy chcesz mieć 25st C w domu czy 19 st Ci wystarczy, nie znam budynku poza tym nie znam tych krzywych :) Sam sobie musisz dobrać.

P18 - 5st C ?

Jak ten zawór ma się sprawnie otwierać i zamykać jak skoro na kotle jest tylko 5C więcej w stosunku do c.o ?

15C to jest minimum. Należy tak ustawić krzywą grzania aby nie wyszło z tego, że jest 70C na kotle gdy temp. na zewnątrz wynosi +10. W Estymie ten parametr jest stały. Różnica pomiędzy obliczoną kotła a obliczoną c.o wynosi 20 st. C !!! własnie po to aby mieszacz działał sprawnie.

P19

1. Zgodnie z modelem siłownika zaworu 4d

2. Ustaw ok. 30 st.C, wkońcu :) przyjdzie wiosna, po cholerę Ci utrzymywać 45 st na c.o

3. 55-60stC

4. 5-7

 

Kolego, w tych wszystkich rozważaniach masz sporo racji. Widać, ze czujesz temat sterowania.

Jednak, my tutaj nie dyskutujemy na temat pogodówek, pokojówek ( :) ), krzywych grzewczych, wiosny, lata, jesieni, minus 20 itp itd.

 

Zadanie w tym temacie jest takie: mieszacz nie otwiera zaworu.

 

Moja odpowiedź jest krótka: ustaw 55 na co, 30 na ochronę powrotu, powyłączaj bajery, zrób ręcznie tak, żeby na co było 40, na kotle 60 i wymagane 55. Włącz sterownik i wtedy mieszacz powinien otwierać.

 

Jak ten problem rozwiążemy, to ustawimy spokojnie resztę...

 

Jakie jest Twoje rozwiązanie?

 

 

P.S. Człowieku, Ty tu o wiośnie a kolega z tym problemem zimy nie doczeka! :)

Opublikowano

Wypiąc wszystko i ustawić ręcznie. Byle nie 60 st na c.o :) :) Prawie się zgadzamy.

 

Jak masz sterownie ręczne to trzeba wypiąć czujke zewnętrzną, bo sterownik będzie głupieć !

Wypada to mniej obeznanym napisać. No i P18 w serwisowych jest kluczowy niestety. Ustawienie P18 na 5 to murowana porażka. Jak widzisz prawie :)

Opublikowano
Nic z tego jedynie co się zmieniło zawór zamknięty a na wyświetlaczu od sterownika economic przy symbolu siłownika pojawia się strzałka w dół (zamyka) 5 sek, raz bez strzałki 1 sekunda i tak na zmianę.

No cóż widać przynajmniej, że sterownik żyje.

 

Wygląda to tak, jakby czujnik co był zamieniony z czujnikiem zasilania. Przyrzyj się dokładnie temu czujnikowi co (zobacz jak jest wpięty i czy pokazuje odpowiednią temperaturę). Czy na pewno na początku tesu pokazuje on niską temperaturę? (ok. 30-40C).

Tak też zachowuje się w trybie LATO - ma być ustawione na ZIMA.

Sprawdź czy kable od od pokojówki nie są zwarte - najlepiej odłączyć całkiem.

Jeszcze możesz zrobić taki teścik: czujnik zasilania i powrotu zapiąć w kotle razem na zasilaniu (oba mają pokazywać ok. 60C. Czujnik co niech sobie wisi w powietrzu (ma pokazywać ok 25C).

Na wspomnianych ustawieniach zawór 4D powinien się otwierać.

Opublikowano

Dzięki, po testuję wg. waszych porad i odpiszę co zaobserwowałem.

Opublikowano
Dzięki, po testuję wg. waszych porad i odpiszę co zaobserwowałem.

NIC z tego tylko tak jak było wcześniej coś styka w sterowniku economic, na wyświetlaczu przy ikonie siłownika strzałka tak jak pisałem wcześniej 5 sekund zapala się strzałka w dół znika na sekundę i tak wkółko (zawór jest cały czas zamknięty) Powiem Wam nie mam już sił z tym. Jak za kocioł z 10000 zł to jestem rozczarowany. Mogłem kupić kocioł na wszystko jakąś Logicę i pewnie bym mniej spędzał czasu w kotłowni, a nie tak jak dziś przy niedzieli od rana do nocy. Pozdrawiam Was może ktoś wymyśli coś innego. Na serwis nie ma co liczyć (szkoda słów) Tyle co wiedzą oni to i ja wiem

Opublikowano
Wypiąc wszystko i ustawić ręcznie. Byle nie 60 st na c.o :) :) Prawie się zgadzamy.

 

Jak masz sterownie ręczne to trzeba wypiąć czujke zewnętrzną, bo sterownik będzie głupieć !

Wypada to mniej obeznanym napisać. No i P18 w serwisowych jest kluczowy niestety. Ustawienie P18 na 5 to murowana porażka. Jak widzisz prawie :)

 

Nie przesadzaj.

Co przeszkadza ustawienie 60C na czas testu? (ja bym nawet 80 ustawił :) )

Czujnik zewn. nie ma znaczenia przy pogodówce=0

A P18? Zupełnie nieistotny w czesie testu - jak na c.o. jest np. 30, to musi się otwierać niezależnie od tego ustawienia.

Opublikowano
NIC z tego tylko tak jak było wcześniej coś styka w sterowniku economic, na wyświetlaczu przy ikonie siłownika strzałka tak jak pisałem wcześniej 5 sekund zapala się strzałka w dół znika na sekundę i tak wkółko (zawór jest cały czas zamknięty) Powiem Wam nie mam już sił z tym. Jak za kocioł z 10000 zł to jestem rozczarowany. Mogłem kupić kocioł na wszystko jakąś Logicę i pewnie bym mniej spędzał czasu w kotłowni, a nie tak jak dziś przy niedzieli od rana do nocy. Pozdrawiam Was może ktoś wymyśli coś innego. Na serwis nie ma co liczyć (szkoda słów) Tyle co wiedzą oni to i ja wiem

 

Kolego, dajesz bardzo ogólne odpowiedzi i tak jak pisałem wcześniej - do nieczgo dobrego to nie doprowadzi.

Moja rada jest taka - zaproś na miejsce osobę, która wie o co chodzi w sterowaniu siłownikiem zaworu 4D. Znajdzie ona przyczynę w 15 minut.

Potem już niezależnie od tego jaka ona była - poradzisz sobie sam.

 

Pozdrawiam.

Opublikowano

Peppers,

 

- wyłącz kocioł z prądu na chwilę - nawet kilka razy - i zacznie działać, ten Recalart premium jest felerny, więc wiem co piszę

 

- sprawdź jaki masz siłownik konkretnie - chodzi mi o czas otwarcia,

 

- a nie odkręcałeś siłownika przypadkiem i nie gmerałeś przy tym czerwonym suwaku pod pokrętłem?? :)

Opublikowano

aniam69

Podzielam zdanie, że nie jest to udany sterownik - moim zdaniem nieprzewidywalny. Po wyłączeniu ( chwilowy zanik napięcia) przestała pracować pompa CO. Po pewnym czasie sama ruszyła?.Od pieca Klimosza LING DUO też oczekiwałbym więcej o tyle sterownik wyprodukowany przez RecalArt Electronic ( Economic Pemium) nie jest delikatnie rzecz ujmując udanym produktem. Napiszę do nich że na forum toczy się dyskusja w tym temacie może się zainteresują?

Opublikowano

Nie uwierzycie zrobiłem tak jak podpowiedział Animal69 (wyłączałem na krótko kocioł kilkukrotnie może z 20 razy) i co się stało. Siłownik, który spędzał mi sen z oczu zaczął działać. Hura hura. Mam nadzieję , że będzie chodzić dłużej niż ostatnio do odcięcia prądu. Na pewno napiszę. Nawet bym nie pomyślał, że to takie proste i przyczyna jest taka błaha. Jeszcze raz dzięki, dzięki wszystkim i w szczególności Tobie Animal69. A jeszcze jedno pytanie w ustawieniach serwisowych P5 (korekta tabeli param. podajnika w podtrzymaniu- uzupełnienie paliwa) O co w tym dokładnie chodzi i jaki parametr najlepiej ustawić ? Jest 0

Opublikowano

Jak to niedopracowany? Jest po prostu uszkodzony - nadaje sie tylko do wymiany.

Spytaj w serwisie Klimosza o czym świadczy 20 krotne włączanie zanim sterownik zacznie poprawnie działać. Albo - wyłaczenie zasilania powoduje inne działanie urządzenia (w instrukcji jest, że wyłączanie prądu nie zmienia jego parametrów).

Nie nazywajmy szamba perfumerią :P

 

Ale sam sterownik ma ciekawe funkcje (twórca algorytmu - brawo!), szkoda że tak fatalnie wykonany...

 

Pozdrawiam.

Opublikowano
- wyłącz kocioł z prądu na chwilę - nawet kilka razy - i zacznie działać, ten Recalart premium jest felerny, więc wiem co piszę

 

Rzeczywiście animal6na9 - od razu tak trzeba było gadać! :P

Opublikowano

Peppers, ja jestem baba imieniem Ania :P P5 w serwisowym mam też na 0 i nie mam bladego pojęcia o co chodzi, więc nie ruszam.

 

No to co Panowie, zgłaszamy zatem zbiorową reklamację sterownika? Model Premium podoba się tylko tym, którzy go nie mają...

 

A tak w ogóle - jakę wersję oprogramowania macie? Moja to 2.05.

 

 

 

 

Rzeczywiście animal6na9 - od razu tak trzeba było gadać! :P

 

Masz jakiś problem, "kolego"?

Opublikowano
aniam69

wysłałem informację do serwisu producenta sterownika że na forum trwa dyskusja na temat problemów z ich sterownikiem. Jestem ciekaw czy się zainteresują?

Ania69 tak popieram wyślij, może serwis Klimosza się zainteresuje. Bo to jest porażka za 10000 zł. Mam nadzieję, że Klimosz zainteresuje się tą sprawą. U mnie jak wcześniej pisałem oprogramowanie Biomasa2.00, a kocioł z lipca 2010. Informacja na obecną chwilę siłownik pracuje bez zarzutu.

Opublikowano

Jeszcze jedna sprawa. Podam Wam jakie mam parametry, powiedźcie czy tak może być.

1. Temperatura zadana dla kotła na próbę 52- kocioł osiąga 61ze względu na ten sterownik zaworu4 drożnego (lepsza praca)

2. temperatura ochrony kotła zadana 40 - na powrocie pokazuje 47

3. temperatura CO - z czujnika pokazuje 49 do 50 czy to nie za dużo ?

4. Na zasobnik na razie ustawione 35 (obecnie więcej nie potrzebuję)

5. regulator pokojowy TYBOX 710 ustawiony na 20

Parametry palenia. 5/25/30, dmuchawa 85 w skali od 0 do 250, temperatura w domu około 21 do 22 na poddaszu więcej 24 ( budynek świeży, w trakcie malowania ścian). Pozdrawiam wszystkich.

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Witam

 

Widzę, że wątek jest dość długi wiec zacznę po kolei:

 

1) Nie zastosował się Pan do naszych zaleceń odnośnie średnic przewodów co będzie utrudniać pracę zaworu czterodrogowego. Są uwagi do niewłaściwej pracy kotła a nikt nie stosuje się don naszych zaleceń i wytycznych.

 

2) Czujnik zasilania jest Fabrycznie wkładany do kapilary na górze kotła. Nie widzę potrzeby go umieszczać gdzie indziej. Rura na zasilaniu niech będzie. Jak czujnik spadnie będzie mocno zaniżał temperaturę czujnik ZTK może wyłączać podajnik i wentylator.

 

3) Nie widzę rury wzniorczej. Wg przepisów kocioł jest źle zamontowany w układ otwarty. Pomiędzy kotłem i naczyniem wzbiorczym nie może być żadnej armatury (zawór różnicowy również nie może być). Układ zamknięty też to raczej nie może być bo nie widzę zaworu bezpieczeństwa i urządzenia do odprowadzenia nadmiaru ciepła - przepisy. Takie podłączenie skutkuje, że Pan nie może mieć żadnych roszczeń gwarancyjnych a jakby coś się stało to instalator może odpowiedzieć karnie za błędy instalacyjne.

 

4) Ustawiona temperatura w Parametrze 1 (temperatura ogrzewania) nie jest temperaturą na kotle w takiej konfiguracji - instrukcja regulatora lub kotła. Ustawił Pan za zaworem temperaturę 50 lub 55 stC a czujnik wskazuje 57 stC wiec też zawór będzie się zamykał nie doprowadzając do przegrzewania instalacji. Podstawą zamykania i otwierania zaworu czterodrogowego jest temperatura powrotu a na nią wpływ ma średnica przewodów PUNKT 1

 

5) Czas pełnego otwarcia w zaworze czterodrogowym jest różny. Zależy od producenta. Najczęściej jest 120Sek dlatego takie są ustawienia fabryczne ale to należy ustawić zgodnie z zastosowanym.

 

6) Chce Pan sterować mocą instalacji za pomocą Regulatora pomieszczeniowego. Czujnik CO najprawdopodobniej jest powyżej zaworu różnicowego co go sztucznie ogrzewa i uniemożliwia ogrzewanie wiec i regulator pomieszczeniowy nie ma czego odcinać (jak ma odciąć grawitacyjny przepływ wody)?

 

7) Wyłącznie kotła z sieci elektrycznej skutkuje ze woda grawitacyjnie płynie. nikt nie opisał jak się wtedy maja temperatury. Regulator sam się "odświeża" by program się nie "zawiesił".

 

8) Z ostatniej wypowiedzi wynika że budynek jest w trakcie wykończenie wnętrz. Ma Pan założone drzwi do pomieszczeń? Jeśli nie to nie dziwi mnie przegrzanie poddasza. ciepłe powietrze ucieka do góry. gdzie w takim układzie jest zamocowany regulator pomieszczeniowy?

 

9) Na zdjęciu widać też izolację przewodów która już do kotła nie została doprowadzona. Skoro rurki miały ogrzewać kotłowanie to po co wydawać pieniądze na izolację?

 

 

Proponuję poza zmianą temperatury powrotu na niższą (ochrony kotła), którą Pan wykonał przenieść czujnik CO jakieś 5 cm powyżej pompy by zawór różnicowy go nie przegrzewał. Najprawdopodobniej niewiele to zmieni z powodu średnicy przewodów i zaworu czterodrogowego. Proponuje również zaizolować obieg kotłowy.

 

Pozdrawiam

Opublikowano

Drogi Mateuszu tylko jak siłownik zaczął pracować tak pracuje do tej pory. A ja znalazłem przyczynę, że nie pracował. Nie trzeba odłączać go z prądu, wystarczy tylko przy braku prądu od panelu wykonawczego na moment odłączyć kostkę gdzie dochodzą czujniki CWU, pogodówka i pokojowy. Tak więc myślę, że wina leży w tym panelu wykonawczym. Kocioł śmiga i siłownik śmiga. Pozdrawiam.

Opublikowano
Drogi Mateuszu tylko jak siłownik zaczął pracować tak pracuje do tej pory. A ja znalazłem przyczynę, że nie pracował. Nie trzeba odłączać go z prądu, wystarczy tylko przy braku prądu od panelu wykonawczego na moment odłączyć kostkę gdzie dochodzą czujniki CWU, pogodówka i pokojowy. Tak więc myślę, że wina leży w tym panelu wykonawczym. Kocioł śmiga i siłownik śmiga. Pozdrawiam.

PS. do AD1 zawór 4 drożny i pompy zostały dostarczone z piecem takie, a więc nie miałem wyboru co do średnicy rur. Dostawca powinien to wiedzieć, a nie ja jakie średnice rur są wymagane.

Opublikowano
Drogi Mateuszu tylko jak siłownik zaczął pracować tak pracuje do tej pory. A ja znalazłem przyczynę, że nie pracował. Nie trzeba odłączać go z prądu, wystarczy tylko przy braku prądu od panelu wykonawczego na moment odłączyć kostkę gdzie dochodzą czujniki CWU, pogodówka i pokojowy. Tak więc myślę, że wina leży w tym panelu wykonawczym. Kocioł śmiga i siłownik śmiga. Pozdrawiam.

No właśnie się dziwię, że kol. Mateusz rozpisuje się o rurach, przekrojach, przepływach, odpływach, napływach...

Zamiast po prostu: sterownik proszę przysłać do serwisu (skoro nawet grupa zapaleńców do tego doszła).

 

Sam sobie w ten sposób szkodzi.

A z tego co widzę tych zepsutych jest więcej niż tylko Twój, a więc teorii może nie wystarczyć.

 

Pozdrawiam.

Opublikowano

Witam

 

Wypinając kostkę z tymi czujnikami otrzymamy:

 

1) Kocioł nie nagrzewa zasobnika c.w.u. wiec całe ciepło zostaje przesyłane na grzejniki. Jeśli oczywiście czujnik powrotu jest wygrzany

Jaką Pan uzyskał temperaturę W zasobniku c.w.u.?

 

2) Regulator pomieszczeniowy nie blokuje ogrzewania. w pomieszczeniach może być dostatecznie ciepło ale automatyka będzie z całą mocą nadal przesyłać ciepło.

 

3) Czujnik zewnętrzny - Użytkownik sam zmienia temperaturę jaka kocioł i instalacja grzewcza osiąga. W przypadku podpiętego czujnika zewnętrznego automatyka sama zmienia temperaturę jaką kocioł uzyskuje dopasowując się do temperatury na zewnątrz.

 

Panie Vernal mówisz o zgłoszeniu do serwisu tylko aby serwis nie obciążył klienta najpierw kocioł musi być zamontowany zgodnie z przepisami. Na zdjęciu nie widzę żadnych zabezpieczeń.

 

Panie Peppers proszę na adres e-mail [email protected] o informację gdzie Panu sprzedali takie części oraz, który instalator wykonał instalację.

 

Pozdrawiam

Opublikowano
Panie Vernal mówisz o zgłoszeniu do serwisu tylko aby serwis nie obciążył klienta najpierw kocioł musi być zamontowany zgodnie z przepisami. Na zdjęciu nie widzę żadnych zabezpieczeń.

 

Wolałbym nie, ale można z tego wyciągnąć nieciekawy dla Producenta wniosek:

Nie warto w tej Firmie kupować zestawów z drogim sterownikiem.

Lepiej (prawdopodobnie gdzie indziej) kupic osobno kocioł a osobno "podajnik" ze sterownikiem, albo wogóle sterownik osobno.

Wówczas jak sterownik włącza sie poprawnie za 20 razem, albo jak traci ustawienia po wyłaczeniu zasilania, to go po prostu wysyłamy na gwarancji do producenta i sprawa załatwiona. Nikt tam nie wpadnie na wspaniały pomysł zapytania przy usterce elektroniki o to czy układ jest otwarty, zamknięty oraz przekrój rurek! (choć teoretycznie może to mieć ze sobą coś wspólnego).

Tu mała uwaga do tego, co w nawiasie ostatnim: na przykład przy usterce sterownika możnaby sprawdzać, czy obejście posesji było należycie odśnieżane (są na to przepisy!). Jak nie jest odśnieżone, to użytkownik idąc z Kościoła, mógłby sie pośliznąć, przewrócić i obić sobie porządnie rękę. Idzie do kotła, zagląda, bo coś mu nie pasuje, a tu ręka nagle zabolała. Drzwiczki otwarte, trochę za dużo dymu wyleciało, użytkownik kichnął tak, że poleciało wszystko do gniazdka. Zrobiło się zwarcie i wszystko zgasło. :o

Potem sterownik zaczął się nieciekawie zachowywać, włączał się po 20 razie normalnie itp.

Powie ktoś: "Podkusił Diabeł do Kościoła iść"

Ale my wiemy, że byłaby to wina niezgodnego z przepisami odśnieżania.

Proponuję dopisać do listy wymagań dla nieobciążania naprawą.

 

Pozdrawiam.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.