Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam,

Mam pytanie o ( w miarę możliwości)  ustawienie ekonomiczne  Buderus Logamax plus GB122i-15TH (15 kW) + RC310.

Moja konfiguracja:

-dom 126m2 (cegła "phoroterm" 24cm, 10cm styropian, 15 cm wełna poddasze )(dół: głównie podłogówka i dwa grzejniki, góra: głównie 6 grzejników i podłogówka w łazience)

- jest jeden obwód grzewczy

- do pompy od podłogówki jest dołożony termostat, który startuje pompę od podłogówki, jak np: woda ma 30°C , 

 

 

Pytania- może ktoś podpowie:

1.Czy lepiej ustawiać tryb pracy na podstawie czujnika zew czy lepiej z temp w pomieszczeniu gdzie jest  RC310  ?? 

2.Czy lepiej grzać cały dzień (np: 6-22 na 20'5 stopnia , a obniżenie ustawiać na noc tylko 19,5stopnia) Czy może to poszatkować ?? np: 6-10 grzanie, 10-16 obniżenie, 16-22 grzanie, 22-6 obniżenie ??

 

 

Dziękuję i pozdrawiam

 

 

 

 

Opublikowano

Lepiej wg temp zewn
Lepiej grzać cały dzień tak samo, bez obniżenia

Opublikowano

Lepiej grzać cyklem przerywanym, według sterownika pokojowego masz większy wpływ na zużycie paliwa.

Ja grzeję 4 - 8 i 15 - 17 na 23 stopnie w domu a na noc 21,5 stopnia. 100% podłogówka, zużycie średnie grudzień 5,7 m3 z CWU kocioł Beretta Turbo Ciao 20 kW według Auratona. Środkowy segment, 105 m2 powierzchni grzewczej, wszędzie podłogi z terakoty. Jak rano nagrzeję podłoga 8 godzin trzyma temperaturę po południu głównie dogrzewam 2 godziny. Kocioł ma 10 lat jak dom, ściany 15 cm, podłogi 10 cm i strop 25 cm wełny. pomyśl o dociepleniu stropu. Minimalna temperatura na kotle 40 stopni niżej nie da się ustawić, jak Beretta wyzionie ducha kupię coś 28 kW na CWU aby komfort był lepszy zimą w użytkowaniu ciepłej wody bez żadnego zasobnika bo są straty postojowe i droższy w zakupie i użytkowaniu. W poprzednim mieszkaniu CWU miałem z 3 fazowego, elektrycznego podgrzewacza 21 kW. Super sprawa, pobiera prąd tylko jak pracuje i dawał radę. Przy obecnych cenach gazu 4,59 zł za 1 m3 ( kocówka 2024 roku ), zasobnik według mnie jest za drogi w użytkowaniu mimo komfortu. Od cyrkulacji ludzie też odeszli ze względu na koszty a taniej nie będzie, w 2025 1 m3 gazu będzie oscylował w granicach 5 złotych. Myślę też o pompie ciepła lub kotle elektrycznym jeśli gaz będzie coraz szybciej zbliżał się ceną do prądu. W 2024 udało mi się wrócić do W2.1 na 10 sezonów to 2 raz ale przy Twoim domu 1200 m3 rocznie jest nieosiągalne przy komforcie cieplnym zimą.

No i dodam, że właśnie wróciłem z wczasów o 4 rano uruchomiłem kocioł i przez 3,5 godziny podniósł temperaturę w domu o 1 stopień z 21 na 22 stopnie i w domu dalej czuć chłód. Problemem są zimne podłogi i ściany po kilkudniowym wychłodzeniu. Obejrzyj filmy P. Romana na youtube na temat cyklu przerywanego w tym zgadzam się z nim w 100% no i on ma dobrze jeszcze raz docieplony dom według mnie jest przygotowany na coraz wyższe koszty energii cieplnej.

Opublikowano

Poprę tu zdanie kolegi gbbsoft ,tak pracuje u mnie (dane instalacji i domu w stopce).Nie wyobrażam sobie wychładzanie podłogi co dzień, jeszcze wyłożonej płytkami. Rozgrzewanie i wychładzanie kilku ton wylewki uważam za bardzo nieekonomiczne i energochłonne.Temperatura 22,5 ,kocioł pracuje z mocą 14% na niskiej temperaturze.Zużycie za grudzień 136 m3.

Opublikowano

Jeśli Pan staran11 zasila podłogę 30 stopniami to może być, ja mam minimum 40 stopni w kotle turbo a takich cykli w sezonie grzewczym jest około 150. W okresach przejściowych kocioł chodzi 1,5 do 2 godzin na dobę. Poprzedni sezon zakończyłem 26 kwietnia a obecny zacząłem 25 września. Prawdziwe grzanie zacząłem 10 listopada a przy obecnej zimie na Pomorzu około 0 stopni kocioł potrzebuje 5 - 6 godzin pracy w ciągu doby. Po nagrzaniu do 23 stopni i wyłączeniu kotła jeszcze podbije temperaturę do 23,2 stopnia i tak do 8 godzin utrzyma 22,8 - 23 stopnie w pokojach. Po południu wystarczy 1,5 do 2 godzin aby wrócił do 23 stopni ale już wtedy podłoga nie jest taka ciepła jak rano około 8 - 9.

A grubość wylewki jest około 7 cm więc cała masa to mniej więcej 18 ton. Rano po 1 godzinie pracy kotła dalej jest taka sama temperatura w pokoju i dopiero po około 1,5 godziny zaczyna się podnosić na początku wolno a potem już szybko po 3 godzinach.

Opublikowano
4 godziny temu, Awaer32 napisał(a):

Minimalna temperatura na kotle 40 stopni niżej nie da się ustawić

Masz  za mocny kocioł ,moze pracować z min mocą 5KW i ustawienie na prace ciagłą najprawdopodobniej było by niemożliwe. Kolega tedew ma blizniaczy do Boscha z niską mocą minimalną.Przy dobrym ustawieniu krzywej grzewczej ,bedzie sobie leciutko "pykał"i utrzymywał komfort cieplny.U mnie nie ma tz.okresów przejściwych,po prostu gdy sie robi chłodno przełączam z trybu lata na zimę i kocioł pracuje na sterowaniu pogodowym.

Opublikowano

Taki był od dewelopera 10 lat temu minimalna na CO 6 kW, nie miałem wtedy kasy aby dopłacić na jakiś lepszy kondensat ale przez te 10 lat mnie nie zawiódł, zmienię go jak wyzionie ducha na coś co startuje od 2 - 3 kW.

A z drugiej strony 20 kW na CWU to zimą dramat na wannę, trzeba trochę zmniejszyć przepływ to trzyma 43 - 45 stopni no i aby wtedy nikt nie kradł wody w 2 łazience lub kuchni bo spada do około 33 stopni. Na szczęście 1 syn jest już na studiach a drugi ma 13 lat więc idzie żyć.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.