Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Zmień sterowanie na ręczne, przy FL zawsze przebija 4st nim przejdzie w nadzór.

Przy FL w trybie lato niestety miałem wyższe spalanie.

Pompka cyrkulacyjna cyklicznie obniża Ci temp wody w bojlerze nawet jeśli z ciepłej wody nie zużywasz.

Czy ta pompa chodzi non stop z minimalną mocą przepływu? czy też coś nią steruje ?

 

czemu nie sterujesz tym przez ecomaxa ? pewnie masz masz zawór 4d lub 3d z siłownikiem

Edytowane przez JONAIK
Opublikowano

Tak, mam 4d z siłownikiem, a dokupować moduł tylko dla sterowania cyrkulacją to moim zdaniem zbędny wydatek. Cyrkulacja sterowana jest zwykłym programatorem czasowym (takim na wtyczkę)i pracuje wtedy kiedy jest największe zapotrzebowanie czyli rano z godzinę i chyba 3 godziny w godzinach wieczornych. Właśnie zajarzyłem, że nie zmieniłem rodzaju sterowania na ręczne zatem cisnę do kotłowni.

Opublikowano

JONAIK, w ustawieniach które podałeś dość mocno zapada się kopczyk w nadzorze (może za długi nadzór ?). Też tak masz czy może cosik jeszcze pomieszać? Wartości temperatur na razie wporzo. Zobaczymy po paru dniach.

Opublikowano

Nadzór absolutnie nie jest za długi, testowałem nawet 60 min i nie było źle. 50-55min jest ok, u mnie tak jest od wiosny i jest ok.

Ja myślę że u Ciebie jest za duży nadmuch, lub czopuch za bardzo otwarty, albo wizjer w dolnych drzwiczkach uchylony.

 

Tak jak mówiłem nadmuch w trybie ręcznym 31%, jak jest za duży to jeszcze zmniejsz, przesłone na dmuchawie przydławić na 2/3, czopuch w poprzek - dławiąc ciąg kominowy.

Może jeszcze jakąś opcje masz źle ustawioną, musiał byś w wolnej chwili po kolei wszystkie opcje spisać z trybu użytkownika i z ustawień serwisowych.

Proponuje na tych czasach podawania i nadzoru tak regulować siła nadmuchu i przesłnięciem dmuchawy, żeby kopczyk był ok.

W trybie zima, FL sobie z tym spoko radzi, natomiast w trybie lato gdzie znacząca przewaga nadzoru, trzeba samemu co nieco poustawiać, zwłaszcza jeśli się dąży do zadowalających efektów i minimalizacji spalania.

Opublikowano

Będę kombinował. Faktycznie czopuch mam prawie otwarty na max, ale mam troche mały przekrój komina więc jak go przymknę to jest problem z odbiorem spalin. Wszystkie ust. mam takie jak podałeś, ale zapomniałem o zdławieniu wentylatora (czyli prawdopodobnie będzie za duży nadmuch). Wieczorem to zmienię i zobaczymy. Dzięki

Opublikowano

mam co prawda inną dmuchawę RMS 120, ale od tego "parametru min moc nadmuchu" zależy min moc palnika w IFLu. U mnie przy 20% normalnie startuje, natomiast przy 19 % zaczyna mieć problemy.

Próg 25% to ok 7 kW, po obniżeniu min mocy nadmuchu do 20% palnik potrafi zejść do ok 3 kW. Sprawdźcie tę opcję, bo może po odpowiedniej korekcie nadmuchu w IFLu, dopalanie i spalanie będzie lepsze niż przy ustawieniach ręcznych.

 

 

 

Jeszcze pewne spostrzeżenie co do algorytmów: jak włączysz IFL tuż po rozpaleniu to startuje z 100% mocy i przez 5 - 6 cykli praca /podtrzymanie dochodzi do właściwych parametrów przy małej mocy i małym odbiorze ciepła. U mnie to mu zajmuje ok 3 - 4h. Natomiast jak rozgrzać kocioł w trybie ręcznym i włączyć IFL tuż przed zadaną zaczyna swoja pracę i dobór parametrów od mocy minimalnych i jak temperatura dalej nie rośnie zwiększa nadmuch i podawanie, a równowagę uzyskuje po 1 - 2 cyklach.

Jak dla mnie po przesiadce z dwustanowego REWELACJA :D

Opublikowano

U mnie widocznie jest zbyt mały odbiór ciepła bo temperatura przy zadanej 60 osiąga nawet 73 stopnie (to w ustawieniach, które wcześniej podał JONAIK), a potrafi spadać nawet do 52 :mellow: . Raczej mało stabilnie. Coś nie mogę sobie na razie poradzić :( . Vlad24, faktycznie przeszedłem po rozpaleniu na F raczej za wcześnie, ale to było 3 tygodnie temu (taka wspaniała automatyka chyba powinna się ustabilizować? :( ). Jak już wcześniej zeznawałem w IFL dość dużo wzrasta temperatura od zadanej ( nawet 15o) No cóż, muszę też przejść przez to co wielu palaczy w automatach (a miało być tak pięknie). Mam nadzieję, że w końcu trafię w odpowiednie parametry.

Opublikowano

zostawmy automat na później, znajdź najpierw min wartość nadmuchu przy której za każdym razem wystartuje dmuchawa i taką zatwierdź w ustawieniach. Następnie ustaw ręcznie moc nadmuchu w trybie praca na moc min + 2, +3%(np min 20% - ustawiasz 22-23%) i przysłonę dmuchawy jak masz, zamkniętą w 80%. Daj mu niewielkie obciążenie poprzez CO ustawiając zadaną na CO na poziomie 30-35C tak by kocioł przez kilka h nie mógł osiągnąć zadanej. W tym czasie regulujesz dawkę paliwa i obserwujesz kopczyk, jak zapada się w retortę skracasz przerwę w podawaniu, jak spada żar do popielnika wydłużasz. Podawanie ustaw sobie na 5s i reguluj tylko przerwą do czasu aż w czasie pracy będziesz miał stabilny, niewielki kopczyk na retorcie, całkowicie przysłonięte otwory napowietrzające i brak spadającego żaru do popielnika. Zapisz te ustawienia i to będzie twoja minimalna moc palnika w trybie ręcznym. Dzięki tej regulacji nie będzie ci kocioł przeciągał temperatury po przejściu w podtrzymanie. W podtrzymaniu kocioł nie ma grzać, nie może palić się płomieniem, nie może zapadać się kopczyk, ma tylko podtrzymać ogień do następnego trybu pracy. Zatem mając ten sam nadmuch i ten sam czas podawania co w trybie praca musisz dostosować tylko przerwę w podawaniu w trybie podtrzymania. Tak samo ustawiasz np 40 min i obserwujesz co dzieje się z kopczykiem po tych 40 min, jak zapada się skracasz, jak rośnie wydłużasz. Zależy to głównie od ciągu kominowego, od tego czy masz klapkę w dmuchawie, od kaloryczności opału i zawartości części lotnych. Wydłużenie nadmuchu w potrzymaniu: jak jest ładny żar tzn nie przygasa na naturalnym ciągu nie wydłużaj nadmuchu, jak przygasa ustaw 5-10 s ale nie za dużo.

Na razie tyle

 

 

Pozdrawiam

Opublikowano

Ale dziwne rzeczy piszecie.

Jak może przebijać o 15 st nie mogę tego pojąć. jeśli opada do 52 to też coś dziwnego.

U mnie teraz w trybie lato kocioł działa tylko w nadzorze, najczęściej bez żadnych odbiorników ciepła. pompa CWU włącza się przecież też sporadycznie.

Kocioł sobie dobrze radzi na pełnym automacie, także nie trzeba absolutnie szukać ustawień, wystarczy jak ktoś kto się na tym zna na początek to dobrze ustawi.

 

Najpierw zrób odpowiedni kopczyk, a potem obserwuj jak ustawienia się zachowują i czy kopczyk rośnie czy zaniża się. wiadomo że nie od razu, ale po kilku, kilkunastu godzinach i po kilku dniach.

 

Moje parametry są na 10000% dobre dochodziłem do nich dość długo po wielu eksperymentach - nie dla tego że musiałem dochodzić i eksperymentować - po prostu to lubię i chciałem znaleźć złoty środek i minimalne spalanie. Wcześniej bardzo długo paliłem na FL i nie było większych problemów.

Piszesz że moje ustawienia nie są dobre, a sam powiedziałeś że nie ustawiłeś wszystkiego tak jak mówiłem, a przeoczyłeś najważniejsze nastawy.

Jeśli kocioł przebija aż o tyle to znaczy że może być : za częste podawanie w nadzorze, zbyt duży nadmuch, zbyt duży ciąg kominowy.

Jaki masz czas podawania w nadzorze ?? i czas dodatkowego przedmuchu w nadzorze (ust serwisowe)

 

U mnie min wartość nadmuchu przy której dmuchawa wogóle rusza z miejsca to 25% - ja mam ustawione min na 26%

(oprogramowanie w sterowniku ecomax 800R jest dopasowane do każdego kotła indywidualnie - więc te parametry mogą być troche inaczej skalibrowane)

 

 

Mam ciągle wrażenie że jakiś kluczowy parametr masz przeoczony. Proponowałem wcześniej spis wszystkich nastaw żeby móc to zweryfikować.

Opublikowano (edytowane)

JONAIK, błędnie odczytałeś moje intencje. Absolutnie nie miałem zamiaru negować niczego co mi podpowiedziałeś (w żadnym momencie moich wypowiedzi nie pojawia się stwierdzenie, że Twoje nastawy są złe). Przeciwnie - jestem wdzięczny za chęć niesienia pomocy i w tej chwili wszystkie moje nastawy są takie jak zasugerowałeś. Wiem, że może nie powinienem się wysługiwać czyimiś osiągnięciami w - czasem - długich i żmudnych poszukiwaniach NIRVANY ;) swojego kociołka oraz wylewać żali, ale wiadomo że każdy nowy użytkownik szuka wsparcia. Dość żali..... Wracając do tematu, faktycznie podbija mi temp. ( przy obecnych nastawach do 73, stał w nadzorze zadane 50 minut, a jeżeli chodzi o spadek do 52 było tak w czasie gdy w trakcie wzmożonego poboru wody temp kotła spadła o zadaną histerezę (5) czyli do 55st, załącza się praca i .... spada do 52. Mogę zawsze zadać wyższą temp kotła lub skrócić histerezę aby dopilnować właściwej temp powrotu, ale najbardziej dziwi mnie wysokie przebijanie temperatury w nadzorze ( a kopczyk zapadnięty i nadmuch min.) :(

 

Spiszę dokładnie obecne nastawy i podam.

Edytowane przez kaszel
Opublikowano

Tak to wygląda

post-19601-0-34160300-1312020774_thumb.jpg

 

i po 13 minutach

 

post-19601-0-87103800-1312020916_thumb.jpg

 

Ustawienia:

temp kotła zadana 60

hist kotła 5

podawanie praca 12 sek

przerwa podawania praca 55 sek

temp zadana CWU 48 ( obniżenie nocne -10)

histereza CWU 5

moc nadmuchu ( było 31) przestawiłem na 25, wentylator przymknięty około 70-75%

czopuch przymknięty na 3/4

czas podawania nadzór 12 sek

wydłużenie nadmuchu nadzór 1 sek

kopczyk się zapada

post-19601-0-73703700-1312021370_thumb.jpg

 

a paliwo nie dopala

post-19601-0-46162200-1312021427_thumb.jpg

 

ilość i jakość spalonego popiołu od 7 lipca

post-19601-0-82645400-1312021497_thumb.jpg

post-19601-0-34160300-1312020774_thumb.jpg

post-19601-0-87103800-1312020916_thumb.jpg

Opublikowano

retortę masz uszczelnioną? widać na zdjęciu jeden przedmuch z pod nakrętki. Otwory napowietrzające drożne? Komora napowietrzania nie jest zatkana popiołem? Przy takim paleniu w retorcie tworzy się szlaka i możesz upalić ślimak.

Napisz dokładnie kiedy ci przeciąga do 73C, bo moim zdaniem z prawie zgaszonym palnikiem to nie jest możliwe. Ze zdjęć wynika że podawanie co 50 min u ciebie to zbyt długi czas, trzeba to skrócić do 30-40 min i zobaczyć jak wygląda kopczyk. Jak żar już będzie na retorcie, a nie wewnątrz to dop. można będzie ocenić czy powietrza jest za dużo czy za mało i czy przymykać czopuch i przysłonę na wentylatorze czy otwierać.

 

 

 

Opublikowano (edytowane)

Tego podajnika z Pancerpolu nie tyle nie trzeba, co nie wolno uszczelniać!

 

Na zdjęciach kopczyk jest dobry, żar ma być tylko na środkowej części która się obraca a nie na talerzu., zbyt mały kopczyk jest wtedy jak widzisz wnętrze tej obrotowej koronki.

Widzę że masz beznadziejny groszek, taki popiół i takie grudki niespalone to ja miałem przy badziewnym czeskim groszku.

Na marginesie taka ilość popiołu to chyba z 2 miesięcy palenia.

 

Na pewno Twoje paliwo sporo różni się od mojego i dlatego te nastawy coś nie pasują.

Ja ma ekogroszek z kopalni Kazimierz-Juliusz, sprawdzałem wiele groszków i ten jest najlepszy i spala się na pyłek.

 

Zrób zdjęcie kopczyka w momencie jak kocioł przechodzi w nadzór i temp przebija. Według mnie wtedy masz zbyt wysoki kopczyk i zbyt dużo czerwonego żaru który nawet bez nadmuchu dogrzewa kocioł.

Przy gorszym paliwie można zmniejszyć nadzór na 40-45min i obserwować kopczyk. Ale efekt zmiany tej nastawy można dopiero ocenić przynajmniej po dobie palenia.

 

Zrób zdjęcie instalacji, bo może krótki obieg powoduje zbyt wolne krążenie np przez zbyt małą średnice rur lub jakieś utrudnienia po drodze. jaka jest różnica temp miedzy zasilaniem a powrotem ? U mnie różnica to 1-5st i nigdy temp nie spada poniżej 55st, ale to raczej przez to że mam zawór 4d 5/4" i takiej średnice rurki na krótkim obiegu, a do tego pompa kotłowa, która pracuje cyklicznie 12-15sek i 1 min przerwy - znacząco podwyższa to temp powrotu. Na dobowym zestawieniu mam średnią temp powrotu 58st a najniższa 55-56.

 

 

Żeby temp nie nurkowała do 52 to zrób tak jak mówiłeś, np nastawa 2 st więcej i histereza 3-4st.

Edytowane przez JONAIK
Opublikowano

Zauważyłem dziwną rzecz. Ani w trybie FL ani w ręcznych nijak się ma czas nadzoru :blink: . Ustawiam przerwę podawania w nadzorze np. na 30 min. a sterownik zachowuje się tak jakby nic nie było zmieniane :huh: ...i przechodzi do pracy np. po około 60 minutach (to przykład). Czy jeszcze od czegoś to zależy? Tak teraz myślę, że pewnie dlatego mam wrażenie zapadania się kopczyka i prawie wygasania. Dziwne jest też moim zdaniem to, że po około godzinie temperatura na kotle dalej trzyma się w granicach 70o. Czy nastawy nadzoru są zależne od jakiegoś innego czynnika? Próbowałem już nawet ustawiając przerwę na 1 minutę i w pracę wszedł po około 5 - 6 minutach. To normalne?

JONAIK, możliwe że paliwo jest gorszej jakości ( z tego co wiem skład na którym kupowałem zaopatruje się w pewnych źródłach). Groszek kupowałem pierwszy raz, ale kolo kupuje u nich od wielu lat (teraz też) i nie narzeka. Jak dotąd zaopatrywałem się tu w orzech i zawsze był świetny. Nie wiem, może mieszają z jakim czechem faktycznie. Spróbowałem zmniejszyć nadzór jak sugerowałeś do 40 minut, ale to było dokładnie 69 minut temu a kocioł dalej stoi (żaru nie widać, kopczyk płaski)

Opublikowano

Instrukcję czytał?

 

 

Cytat "Regulator samoczynnie wydłuża czas przerwa podawania nadzór o połowę w przypadku, gdy temperatura kotła przekroczy temperaturę zadaną kotła o 3C oraz wydłuża dwukrotnie jeśli temperatura kotła przekroczy temperaturę zadaną o 5C."

Wracamy do początku, najpierw ustawić minimalną możliwą moc palnika, by kocioł nie przeciągał ani o 3 ani o 5C. Później w nadzorze ustawiać krótsze podawanie i krótszą przerwę w podtrzymaniu, zamiast 12s/ 50 min, ustawiać 5s / 20 min. Może też przydać się parametr "Wydłużenie pracy pompy CWU" po osiągnięciu zadanej cwu, kocioł zrzuć nadmiar ciepła do zasobnika i nie nastąpi przeciągnięcie o 13C.

Opublikowano

Cześć

 

Vlad24 z Twoich postów wnioskuję że przesiadłeś się ze sterownika 2 stanowego na EcoMax800. Możesz powiedzieć jak zachowuje się sterownik w okresie zimowym (dopalanie, korekta nadmuchu, dchodzenie do temperatury, itp)? Latem raczej IFL nie jest użyteczny. W zasadzie niemal zdecydowałem się na wykonanie własnego sterownika w oparciu o PLC (oczywiśćie nie tylko do pieca) - jednak zanim rozpocząłem zadzwoniłem do Plum - twierdzą że w moim kotle powinien bezproblemowo działać IFL (Ekokomfort Lazara był przez nich testowany) natomiast w samym Lazarze powiedzieli że wolą sterowanie 2 stanowe (nawet z Ecomax). Oczywiście rozumię mnóstwo zależności jakie mogą wpływać na takie a nie inne doświadczenia jednak myślę że Twoje spostrzeżenia i doświadczenie byłyby dla mnie cenne przed podjęciem ostatecznej decyzji. Może warto założyć oddzielny wątek na temat EcoMax800?

 

Jako ciekawostka prosiłem Plum o udostępnienie protokołu komunikacyjnego pomiędzy Ecomax i Ecoster (jest tam wbudowany RS485 i miałem nadzieję że to może być np. ModBus) niestety odmówili - a mogło być tak pięknie wszystko na jednym panelu dotykowym.

 

Pozdrawiam

Krzysiek

Opublikowano

Witam

 

 

Sterownik wymieniłem sobie u producenta jakieś dwa miesiące temu i to za darmo. Wcześniej był ecomax ale bez IFL wiec o zimie ci nic nie napisze. Ale co do lata, to nie widzę powodu by twierdzić że użyteczny nie jest. No chyba że ktoś wyznaje szkołę że latem też kocioł musi chodzić na 100% mocy, to wtedy niech nie inwestuje w żadne IFLe. Na automacie potrafi zejść (tłok) do ok 3 kW na miale, na groszku pewnie jeszcze trochę niżej. Ale trzeba mu do każdego paliwa wprowadzić odpowiednią korektę nadmuchu -5%+10%, wbrew pozorom jest to na tyle duży zakres, że mieści się w tym i czech i opał koksujący. Jak się dobijałem o ten sterownik też twierdzili że to nic specjalnego i że ludzie narzekają, ale ja tam swoje wiem i chciałem nawet dopłacić 100zł za przeprogramowanie w Plumie. Ja polecam i sobie chwale, ale ja mam sondę, mam ciepłomierz wiec na bieżąco potrawie ocenić jego prace i wprowadzić odpowiednie korekty, a automat jak to automat zaczyna redukować moc prze temp zadaną i daje sobie jeszcze +5C ponad zadaną by zdążyć zredukować moc, jak nie zdąży przechodzi w podtrzymanie, w następnym cyklu startuje z poziomu mocy z przed potrzymaniem i redukuje aż do ustabilizowania temperatury. Zauważyłem też, że wystarczy włączyć IFL tuż przed zadaną i startuje z mocą min i ew ja zwiększa jak temp spada.

Jak masz możliwość wymiany, nawet z ew dopłatą to polecam, a tematów o ecamaxie już było kilka, tylko albo ludziska sobie z nimi radzą, albo jest ich ciągle za mało. Szyna,czy protokół nie znam się ale spotkałem się kilka razy to "mbus", a panel nie jest dotykowy, tylko steruje się tym pokrętłem wciskanym.

 

 

Pozdrawiam

  • 3 miesiące temu...
Opublikowano

Witam już koniec listopada sezon grzewczy rozpoczęty :rolleyes: ,ciekawe jak spisują się wasze kotły .

Może macie jakieś spostrzeżenia,uwagi fajnie by było aby każdy wrzucił swoje dwa grosze. :rolleyes:

 

Pozdrawiam

Opublikowano

No cóż, ja nie bardzo mam się na razie czym chwalić. Walczę na różne sposoby i nadal nie jestem w pełni zadowolony. Może to wina grochu bo tyle się nakombinowałem i wciąż mam spieki i kupę popiołu (czytaj szlaki). W sobotę podłączam pogodówkę i znowu walka z właściwymi ustawieniami. Na tą chwilę zużywam około 25 kg paliwa na dobę (2 mieszkania po 70m2 + zasobnik CWU 140l), Nie jest tragedia tym bardziej, że płacę za połowę, ale cholernie dużo popiołu i często trzeba czyścić. Pozdrawiam palaczy w nowym sezonie ;)

Opublikowano

Kurcze co tu ustawiać, IFL dobiera sam wszystko.Nie ma jeszcze wielkich mrozów więc wynik 25 kg to dużo.Powiem ci że ja mam dom 140m i zasobnik wystarcza mi na ok.9 dni temp. w domu nie mniejsza niż 22st.

Jedynym winowajcą u ciebie prawdopodobnie jest ekogroszek. :rolleyes:

  • Zgadzam się 1
Opublikowano

A no tak to wygląda. Nurtuje mnie jeszcze parę spraw np. dlaczego jeżeli temp. mieszacza zadana jest np.na 50C i taką osiąga to dlaczego zawór otwiera się dalej i przebija temp do wartości dużo większej ( wiąże się to oczywiście ze spadkiem temp. na powrocie i to poniżej zadanej minimalnej) :(

Inna sprawa to dziwne, że pompa co chodzi bez przerwy pomimo, że w ustawieniach jest np. postój co podczas ładowania cwu (kontrolka na wyświetlaczu gaśnie, ale pompa chodzi dalej). Jeżeli któryś z kolegów podniesie temat to przytoczę jeszcze parę przykładów z niezadowalających mnie objawów złego funkcjonowania sterownika (a raczej moich złych ustawień)

Opublikowano

przeciąga, bo taki ma algorytm. Tym sposobem próbuje wygrzać instalacje by na powrocie pojawiła się min wymagana temperatura. Dop po tym zacznie normalnie utrzymywać zadaną.

Pompa pracuje bo jest podpięta jako pompa mieszacza, a nie co. Zamiast wxłączać skorzystaj z przymykania czasowego zaworu gdy ładuje cwu.

Opublikowano

U mnie też pracuje cały czas dzięki temu różnica miedzy temp. kotła a powrotem rożni się tylko góra 2 st.

Jeśli masz instalacje z wymiennikiem zostaw to ustawienie, jeśli nie ,można wyłączyć w ustawieniach serwisowych (parametr pompa kotła ustaw na nie)

 

Przy okazji ,czy macie ustawione sterowanie pogodowe kotła???

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.