rpx Opublikowano 16 Listopada 2009 #1 Opublikowano 16 Listopada 2009 Witam wszystkich. Mam swiezo wykonana instalacje w kotlowni: - kociol 20kW - wymiennik dwuplaszcz 120litrow (wlasna pompka przed zaworem 4d) - zawor 4d - grzejniki z rozdzielaczami na 2 pietrach Moj problem polega na tym ze na zaworze 4d na powrocie do kotla jest max 30-32 stopnie bez wzgledu na temperature zadana na kotle i nastawe zaworu 4d (no chyba ze sie wlaczy pompa bojlera). Mam dziwne wrazenie, jakby obieg kotlowy zupelnie nie dzialal. Dodatkowo kociol pomimo nastawionych 65 stopni, histereza 2 stopnie buja sie w zakresie 45-75. Zalaczam zdjecie podlaczenia zaworu 4d: - z lewej wyjscie kotla - gora wyjscie na grzejniki - z prawej powrot z grzejnikow - dol powrot kotla. Prosze o sugestie kolegow. 1 Cytuj
pawlostech Opublikowano 16 Listopada 2009 #2 Opublikowano 16 Listopada 2009 Po co ten zawór zwrotny na powrocie do kotła. Z tego zdjęcia nie widać wszystkiego wrzuć schemat instalacji. Cytuj
Mancio Opublikowano 16 Listopada 2009 #3 Opublikowano 16 Listopada 2009 Mały zawór, cienkie rurki a poza tym chyba powinien być wyżej , przy grzaniu CWU powinno być ok bo wymuszasz podmieszanie obiegiem CWU ale to nie rozwiązanie. Cytuj
rpx Opublikowano 17 Listopada 2009 Autor #4 Opublikowano 17 Listopada 2009 Zalaczam zdjecie calej kotlowni - sklecone z kilku mniejszych (sorry za jakosc). - na gorze jest jeszcze odejcie na naczynie przelewowe - brakuje na zdjeciu. Srednice: - zawor 4d 1'' - wyjscie/wejscie kotla 25 - obieg bojlera 22 Cytuj
neokowal1 Opublikowano 17 Listopada 2009 #5 Opublikowano 17 Listopada 2009 Witam, obieg kotłowy, to obieg grawitacyjny. W Twojej instalacji nie może działać poprawnie ponieważ zawór 4d jest poniżej wyjścia z kotła (powinien być powyżej). W ogóle po co te zawory zwrotne w układzie z jedną pompą? Cytuj
rpx Opublikowano 17 Listopada 2009 Autor #6 Opublikowano 17 Listopada 2009 Nie wiem po co te zawory - podobno potrzebne (tak twierdzi instalator). A sa pewnie dlatego ze zawor 4d zamontowal ponizej wyjscia z kotla i w trosce coby pompa nie ciagnela wody z dolu kotla - tak sobie to tlumacze. Cytuj
Mancio Opublikowano 17 Listopada 2009 #7 Opublikowano 17 Listopada 2009 Jeśli się da to powinno być jak najkrótsze połączenie wyjście z pieca - zawór - powrót do pieca , na możliwie najgrubszych rurach i zawór ponad wyjściem z pieca. Im większy zawór tym lepiej. Pozdrawiam. Cytuj
rpx Opublikowano 17 Listopada 2009 Autor #8 Opublikowano 17 Listopada 2009 Dzieki za uwagi. Jezeli tak jak sugerujecie dam 4d ponad wyjsciem z pieca, to czy jest szansa ze bedzie grawitacja na obecnych przekrojach rur 25 i zaworu 1''? Wtedy jak rozumiem pompa powyzej zaworu 4d? I co z powrotem z cwu? zostawic jak jest czy przeniesc z lewej strony 4d? pozdrawiam Cytuj
roberthond Opublikowano 17 Listopada 2009 #9 Opublikowano 17 Listopada 2009 WITAM JEŻELI WOLNO MI SIĘ WTRĄCIC W WASZĄ DYSKUSJE MOJE ZDANIE JEST TAKIE ZAWÓR 4-DROGOWY POWINIEN BYĆ NA ZASILANIU KOTŁA PRZED ZAWOREM POWINNO BYĆ ZASILANIE ZASOBNIKA Z POMPĄ ŁADUJĄCĄ ZA ZAWOREM POMPA ŁADUJĄCA NA C.O Z ZAWOREM RÓŻNICOWYM ŻADNYCH ZAWORÓW ZWROTNYCH W PROWADZAJĄ TYLKO SZUMY W INSTALACJI.POWRÓT Z ZASOBNIKA ZA ZAWOREM 4-DR. Cytuj
Mancio Opublikowano 17 Listopada 2009 #10 Opublikowano 17 Listopada 2009 CWU bezpośrednio do pieca , wejście i wyjście z pominięciem 4D , co do podmieszania na 1'' to nie wiem , ja mam duży 1,5'' więc to inna bajka, pompa nad zaworem, czy wyjście z kotła masz podpięte z lewej strony zaworu 4D?Podnieś wszystko wyżej i podłącz z prawej wyjście z pieca a z lewej powrót z kaloryferów. Cytuj
rpx Opublikowano 18 Listopada 2009 Autor #11 Opublikowano 18 Listopada 2009 dzieki za podpowiedzi - ciekawe co powie na to moj fachman. Dziwie sie tylko czemu zainstalowal 4d tak nisko. Co do cwu to obecnie zostala wstawiona pompka bo nie dzialalo na grawitacji. Zbiornik jest oddalony od kotla 2m w poziomie i ok 1m w pionie (zasilanie bojlera vs wyjscie kotla). Zastanawiam sie czy po przeniesieniu 4d powyzej kotla jest szansa ze bojler bedzie latal na grawitacji. pozdrawiam Cytuj
roberthond Opublikowano 18 Listopada 2009 #12 Opublikowano 18 Listopada 2009 Moim zdaniem zawór 4-dr. zawsze powinien byc montowany na zasilaniu dlatego że jest zawsze precyzyjna regulacja błędem jest też zakładanie zaworów różnicowych na powrocie pieca ,pompa może mieć problem z zassaniem kuli zaworu dlaczego ,bo zawsze grawitacja na powrocie będzie mocniej naciskać , a co do grawitacji zasobnika myślę że to jest nie potrzebne zagrzanie wody grawitacja mnóstwo czasu pompa obiegowa zagrzeje cały zasobnik grawitacja nie zawsze pozdrawiam R,H Cytuj
LordFalcon Opublikowano 19 Listopada 2009 #13 Opublikowano 19 Listopada 2009 Hej. Pytałeś czy będzie działać grawitacja przy 1" rurach i zaworze 4D DN25. U mnie z pieca wychodzi 2" ale jest zredukowane kawałek dalej do 1" i przez zawór 4D idą same rurki 1", na wyjściu z zaworu jest pompa, później jest "kolektor" z trójników który rozprowadza wodę rurkami pex dn20 na 4 rozdzielacze i z nich idzie pex'ami 16 do grzejników. Kiedy przy pierwszych tej jesieni opadach śniegu nie było prądu 2 dni ;) dowiedziałem się że działa grawitacja przy takim układzie :) Pompka dała radę przez około 4 godziny na UPS'ie i brakło mu prądu. W czasie pracy grawitacyjnej na wyjściu z pieca było 90*, a wracało 40*! i wszystkie grzejniki w domu działały :) Cytuj
rpx Opublikowano 19 Listopada 2009 Autor #14 Opublikowano 19 Listopada 2009 LordFalcon dzieki za wypowiedz. To pocieszajace. Mnie co prawda chodzilo o to czy obieg kotlowy bedzie dzialal na rurkach 25 i zaworze 1' przy pracujacej pompie obwodu co. I tu jakbys mogl mi odpowiedziec czy w warunkach normalnych (popma pracuje) to obieg kotlowy ktory masz na 1' pracuje grawitacyjnie. Ja tez mam grzejniki na rozdzielaczach, do ktorych ida rury 25 a od rozdzielaczy. Jeden (na pietrze) jest nad kotlownia (nad bojlerem) a drugi z prawej strony pieca (na wysokosci powrotu do pieca). W przypadku rozdzielacza na pietrze to jeszcze sie ludze, ze moze pojdzie na grawitacji (przynajmniej grzejnik nad kotlownia), ale w przypadku parteru nie mam watliwosci, ze nie zadziala. A jak daleko masz grzejniki od tych rozdzielaczy? Cytuj
groszek Opublikowano 20 Listopada 2009 #15 Opublikowano 20 Listopada 2009 Witam! W przypadku mojej niedawno zmodernizowanej instalacji c.o. z zaworem 4-drożnym wygląda to tak jak na załączonej fotce. - z kotła wychodzi rura 2", - następnie jest trójnik z wyjściem na wymiennik płaszczowy 100 l, z pompą c.w.u.(słabo widoczna), - kolejny trójnik z wyjściem na zawór 4 drogowy - z którego w górę prowadzi droga do pompy c.o i dalej na grzejniki - z prawej strony jest powrót z grzejników - w dół prowadzi wyjście na kocioł (do którego wpada jeszcze przed wejściem do kotła powrót z bojlera - w górę z trójnika idziemy do zaworu różnicowego i dalej do naczynia wzbiorczego. Nie widać tego na zdjęciu, ale różnica poziomów między zaworem 4 drożnym, a powrotem z grzejników wynosi ok. 160 cm, więc grawitacyjnie układ chyba nie zadziała. Jedynie obieg c.w.u mógłby, ale panowie instalatorzy twierdzili, że tam też trzeba zastosować pompę, bo bez niej pompa c.o. będzie zabierała całą wodę na grzanie grzejników i wymiennik nie będzie podgrzewał wody użytkowej. I to by było chyba wszystko co można by o tym układzie powiedzieć. Dodam tylko, że instalatorzy mieli trochę inne plany, ale jak im pokazałem schemat ściągnięty z internetu, to powiedzieli: "jak pan tak chcesz, to tak zrobimy, ale jak nie będzie grzało, to nie będzie nasza wina". Zaryzykowałem, bo nie jestem przecież instalatorem, ale jak dotąd wszystko działa dobrze. Grzejniki w pokojach mam przewymiarowane, więc na zaworze 4 drożnym ustawiłem 3 i to wystarcza by przy temp. na kotle 50 st. było w mieszkaniu ciepło. Na kotle histereza ustawiona na 2 st., a jego praca zawiera się w granicach 47- 52 st. Twój układ rpx jest bardziej skomplikowany od mojego (albo się taki wydaje?), ale nie wiem dlaczego zawór 4 drożny jest na powrocie i tak nisko? Uważam, że każdy jest omylny. Instalator też, więc takie miejsca jak to forum są bardzo potrzebne. Pozdrawiam. Cytuj
LordFalcon Opublikowano 20 Listopada 2009 #16 Opublikowano 20 Listopada 2009 Jeśli chodzi o obieg kotłowy, to trudno jednoznacznie powiedzieć, najbardziej skręcony 4D miałem w pozycję 5 i wtedy między wyjściem z pieca a zasilaniem grzejników było około 25*C różnicy, a między powrotem z grzejników a powrotem do pieca już tylko około 5-7*C (oczywiście na korzyść dla pieca). Pompa na I biegu cały czas. Jeśli w tym czasie otworzę grzanie na boiler (wpięty w obieg piecowy) to niestety ale idzie przez niego obieg wsteczny i grzany jest powrotem (brak pompy i zaw. zwrotnego), ale dla mnie to nie problem, ponieważ jest to stary boiler z grzałką elektryczną i grzanie z CO używa się tylko w przypadku braku prądu, a wtedy działa tylko grawitacja ;) U mnie rozdzielacze są w piwnicy (innych warunków nie było) i biegną od nich rurki do grzejników na parter i piętro, więc większość czasu w pionie. A do najdalszych grzejników będzie około 6m rurek. Cytuj
rpx Opublikowano 20 Listopada 2009 Autor #17 Opublikowano 20 Listopada 2009 dzieki wszystkim za odpowiedz. Groszek, ten 4d u Ciebie to chyba z 1,5'' ma? wiec wszystko fajnie smiga. U mnie uklad jest o tyle skomplikowany, ze zawor 4d jest na powrocie kotla dodatkowo oblozony zaworami zwrotnymi, wiec jak juz sobie uswiadomilem, obieg kotlowy nie ma sily ruszyc grawitacyjnie. Tak mi sie wydaje ze jest na dole bo wymiennik mial latac na grawitacji ale jakos slabo to szlo wiec jest wsadzona pompa z zaworem klapkowym na gorze przed odpowietrznikiem. Co do omylnosci, to jasne kazdy sie myli. Ciesze sie ze trafilem na to forum bo z laika stalem sie mniejszym laikiem w temacie. Pogooglalem troche i jest taka stronka: http://www.termsystem.com/zawory_czterodrogowe.htm - wszystko fajnie opisane - srednice oraz miejsca montazu. pozdrawiam Cytuj
tower Opublikowano 23 Listopada 2009 #18 Opublikowano 23 Listopada 2009 Witam użytkowników u mnie sytuacja jest prawie identyczna jak u kolegi rpx. Świeża instalacja z zaworem 4d, ogrzewanie podłogowe plus grzejniki, ekogroszek, regulator temperatury Euroster. Nie potrafię również uzyskać temperatury powrotu większej niż 32 stopnie, temperaturą zadaną na kotle steruje pogodówka, więc jest zmienna. Średnica rur w obiegu samego kotła 35mm. Bardzo proszę o wszelkie uwagi na ten temat oraz: czy działa poprawnie zawór 4d? (zdjęcie przedstawia moment dogrzewania powrotu-nie powinien mieć "czerwonej tarczy"-nie wiem jak to fachowo nazwać)? czy zawór zwrotny ma być na powrocie? Cytuj
Mancio Opublikowano 23 Listopada 2009 #19 Opublikowano 23 Listopada 2009 Napisz co to za zawór, u mnie w takim położeniu jest otwarty i nie ma żadnej ochrony powrotu. Napisz jakie ma skrajne położenia.Jeśli mówimy o całkowitym zamknięciu zaworu czyli gorąca woda wędruje do kotła na powrót to rozkład musi być jak na rysunku 1.Na rysunku drugim pełne otwarcie Pozdrawiam. Cytuj
mpendzik Opublikowano 24 Listopada 2009 #20 Opublikowano 24 Listopada 2009 A ja tylko chciałem się zapytać - czy jeżeli przy temp. zadanej 57st temperatura powrotu wynosi ok 45st a temperatura CO za zaworem 4d wynosi 35st ? - to znaczy że zawór 4d działa prawidłowo ?? Bo zauważyłem że grzejniki letnie, ale powrót przed zaworem 4d jest zimny - do piero po podmieszaniu robi się za zaworem4d ok 42st. Pozdrawiam Cytuj
tower Opublikowano 24 Listopada 2009 #21 Opublikowano 24 Listopada 2009 Napisz co to za zawór, u mnie w takim położeniu jest otwarty i nie ma żadnej ochrony powrotu. Napisz jakie ma skrajne położenia.Jeśli mówimy o całkowitym zamknięciu zaworu czyli gorąca woda wędruje do kotła na powrót to rozkład musi być jak na rysunku 1.Na rysunku drugim pełne otwarcie Pozdrawiam. Siłownik WOMIX MP...., niestety nie pamiętam jaki rodzaj http://www.womix.pl/pl/oferta/silowniki/si...iki_mp/122.html, sprawdzę dzisiaj i wieczorem napiszę-nie mieszkamy tam jeszcze stąd to opóźnienie :-) . Za bardzo nie wiem jak opisać te skrajne położenia, skrajne położenie to takie jak na przedstawionym we wcześniejszym poście zdjęciu, był zamknięty całkowicie.(niebieska tarcza) Z tego co narysowałeś, rozumiem, że powinien działać mi prawidłowo, a więc gorąca woda wędruje na powrót, tak jednak się nie dzieje-rura powrotu jest zimna. Pozdrawiam Cytuj
Mancio Opublikowano 24 Listopada 2009 #22 Opublikowano 24 Listopada 2009 "A ja tylko chciałem się zapytać - czy jeżeli przy temp. zadanej 57st temperatura powrotu wynosi ok 45st a temperatura CO za zaworem 4d wynosi 35st ? - to znaczy że zawór 4d działa prawidłowo ?? Bo zauważyłem że grzejniki letnie, ale powrót przed zaworem 4d jest zimny - do piero po podmieszaniu robi się za zaworem4d ok 42st. Pozdrawiam" Działa ok.Skoro grzejniki letnie to przy normalnym odbiorze ciepła powrót z nich musi być chłodniejszy, resztę załatwia zawór mieszający. Są kotły w których producenci zalecają wysokie temp. powrotu np 50C, jeśli nie musisz takiej mieć to ustawiasz tak jak potrzebujesz w kaloryferach. Jeśli odbiór ciepła jest duży np mrozy lub wiatr to podnosisz temp. w kotle i masz zapas ciepła, u mnie najlepiej sprawdza się ok 60-65 C. Pozdrawiam. Cytuj
Mancio Opublikowano 24 Listopada 2009 #23 Opublikowano 24 Listopada 2009 Siłownik siłownikiem , bardziej chodzi o zawór 4D, na moim rysunku 1 czarna strzałka oznacza ustawienie siłownika czyli tak jak u Ciebie ale sama przegroda zaworu jest zaznaczona na głównym rysunku, to ona powoduje że cała woda powinna zostać skierowana z dołu(kocioł) w prawo ( powrót) . Pomijam nieszczelność zaworu 2-3 % , na drugim rysunku masz zaznaczone drugie położenie siłownika i inne ustawienie przegrody w zaworze , wtedy wszystko z kotła trafia na kaloryfery czyli przktycznie tak jakby nie było zaworu. Jeśli masz przypadek pierwszy to woda gorąca musi wrócić do pieca bo gdzie indziej? Cytuj
groszek Opublikowano 24 Listopada 2009 #24 Opublikowano 24 Listopada 2009 Witam! mpendzik - tak właśnie ma działać zawór 4 drożny. Podwyższa on temp. wody na powrocie kotła zabezpieczając go przed korozją niskotemperaturową, jednocześnie do -grzejników dociera chłodniejsza woda przez co powietrze w pomieszczeniach nie jest tak bardzo wysuszone, lub do -podłogówki, gdzie wysoka temp. wody jest niewskazana. Po oddaniu ciepła woda przed zaworem jest zimniejsza, ale zamieszana w zaworze z częścią gorącej wraca do kotła mając jak piszesz ok. 42 st, czyli wszystko działa prawidłowo(chociaż niektórzy producenci kotłów zalecają 50 st. na powrocie do kotła). Sądzę, że lepiej mieć przewymiarowane grzejniki niż ich za mało. Czytałem już o takim przypadku, gdzie w nowym dobrze ocieplonym mieszkaniu było 16 stopni, a grzejniki gorące max. Cały układ wykonany na podstawie obliczeń. Aby więc mieszkać sobie w cieple i nie stosować nawilżaczy powietrza warto stosować w układach c.o zawory 4 drożne. Pozdrawiam. 1 Cytuj
mpendzik Opublikowano 24 Listopada 2009 #25 Opublikowano 24 Listopada 2009 No to cieszę się niezmiernie, że wszystko wygląda na okej - bo już kolejnych poprawek instalacji bym nie przeżył... Pozdrawiam i dziękuję. Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.