Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam,

Przygotowuje się w najbliższym czasie do wykonania kotłowni. Rozmawiałem z kilkoma firmami i absurdy oraz cuda  które usłyszałem mogłyby być tematem na nowy wątek.

Dlatego przychodzę do Was z prośbą o pomoc.

Wyjaśnię trochę na początku odnośnie lokalu. Mamy dom rodzinny podzielony na 3 mieszkania - każde całkowicie autonomiczne z osobnymi licznikami, żrodłami ciepła itd.

Aktualny stan mojej instalacji wynika z wielu lat przebudowy, zmian itd. 

Mieszkanie którego dotyczy temat ma około 50m2. W tym roku budynek został dobrze ocieplony z wyłączeniem kawałka ściany ( lewy, górny róg na schemacie) czyli jest tak 7/10.

3/4 mieszkania ogrzewane jest 2 pętlami podłogowymi z 2 zaworami RTL. W jednym pokoju znajduje się grzejnik. Piec używany jest tylko w zimie. CWU pochodzi z podgrzewacza i podłączenie do pieca nie wchodzi w grę.

Głównym problemem jest woda znikająca z układu - zapewne przez zbiornik wyrównawczy.  Mam kilka pomysłów ale ze względu na brak specjalistycznej wiedzy nie wszystko jest dla mnie jasne. To co wiem:

 

1. Źródło ciepła - Stalkot 7 kW na ekogroszek + sterownik Timel SKZP 02 - jest to dla mnie najtańsza opcja ze względu na dostęp do opału.

2. Pompa dla obwodu podłogówki + zawór obniżający temperaturę z kotła  + termostat pokojowy(RF). Zawory RTL działają średnio. Sterownik pokojowy w odpowiednim miejscu pozwoli uzyskać komfortową (uśrednioną) temperaturę we wszystkich pomieszczeniach z podłogówką. Jest ciepło -> pompa stop -> podłogówka wyłączona. Temperatura spadła -> pompa start. 

3. Pompa dla grzejnika i zasada działania jak dla podłogówki lub zwyczajnie termostat na grzejniku z programatorem - WiFi , BT itd.

 

Instalację chciałbym wykonać tak aby nie utracić gwarancji na piec.

W układzie otwartym wymagana jest ochrona powrotu kotła - w zamkniętym dodatkowo wężownica schładzająca.

Aktualnie próbując dowiedzieć się jak najwięcej z materiałów ogólnodostępnych rozwiązaniem najłatwiejszym - na pewno nie najtańszym - byłoby zastosowanie gotowego zestawu sprzęgła hydraulicznego - jak poniżej. Pierwsze przyłącze z pompą do grzejnika, drugie z pompą do podłogówki. Piec na powrocie także z pompą.

Sterownik ma możliwość podłączenia 2 regulatorów pokojowych i sterowania 2 pompami - idealnie.

Dodatkowo sterownik posiada funkcję ochrony powrotu. Jeżeli dobrze zrozumiałem logikę działania sterownika to w przypadku spadku temperatury na powrocie, uruchomi pompę na powrocie kotła chroniąc go przed spadkiem temperatury.

Oczywiście jestem otwarty na absolutnie wszystkie sugestie i uwagi.  Liczę na Waszą pomoc. Poniżej aktualna sytuacja 🙉

image.thumb.jpeg.09f4068b2558d11b97835b80c65403d7.jpeg

 

 

 

Sprzęgło.jpg

Opublikowano

Wyrzuć grzejnik i zrób ogrzewanie podłogowe - szkoda na takim metrażu robić dwa osobne obiegi grzewcze. Będzie jedna pompa obiegowa i inne sprzęgło - jeśli je chcesz. Dodatkowo na przyszłość jesteś otwarty na niskotemperaturowe ogrzewanie i mniejsze koszta z tym związane. Pomyśl co może być w przyszłości i nie zamykaj się na inne źródła ogrzewania.  

Opublikowano (edytowane)
W dniu 12.12.2022 o 13:22, buska3 napisał(a):

Wyrzuć grzejnik i zrób ogrzewanie podłogowe - szkoda na takim metrażu robić dwa osobne obiegi grzewcze. Będzie jedna pompa obiegowa i inne sprzęgło - jeśli je chcesz. Dodatkowo na przyszłość jesteś otwarty na niskotemperaturowe ogrzewanie i mniejsze koszta z tym związane. Pomyśl co może być w przyszłości i nie zamykaj się na inne źródła ogrzewania.  

To oczywiście było by najlepsze rozwiązanie. Niestety dom jest podpiwniczony, został mocno rozbudowany i powiedziano mi że fundament może już więcej nie udźwignąć. Stąd w jednym pomieszczeniu został grzejnik. W tej chwili najważniejsze jest dla mnie pytanie czy logika nowego układu jest OK i czy będzie to działać tak jak założyłem. Zgodnie ze schematem poniżej.

 

image.thumb.jpeg.56bfdff849a372b2dac3282b194a82be.jpeg

Edytowane przez Ryszard
Proszę nie cytować ostatniego postu
Opublikowano

Idziesz w bardzo duże koszta, jest jeszcze ogrzewanie ścienne (pętle ułożone w ścianie) lub pozostaje przewymiarować grzejnik. Zastanowić się nad 3 płytowym (bodajże c33) by to co pójdzie w podłogę poszło i w ten grzejnik, a nie stracić komfort temperatury w pomieszczeniu. Pamiętaj to co teraz zrobisz to potem odbija się w użytkowaniu i pieniążkach by to utrzymać. 

Opublikowano (edytowane)
W dniu 14.12.2022 o 17:18, buska3 napisał(a):

Idziesz w bardzo duże koszta, jest jeszcze ogrzewanie ścienne (pętle ułożone w ścianie) lub pozostaje przewymiarować grzejnik. Zastanowić się nad 3 płytowym (bodajże c33) by to co pójdzie w podłogę poszło i w ten grzejnik, a nie stracić komfort temperatury w pomieszczeniu. Pamiętaj to co teraz zrobisz to potem odbija się w użytkowaniu i pieniążkach by to utrzymać. 

Przede mną ostatni rok użytkowania starego kopciucha i cała kotłownia będzie wymagała modernizacji. Stara kotłownia to piec, pompa i 2 metry rur w lewo do przyłącza podłogówki + 2 metry rur w prawo do grzejnika.

Mieszkanie 2 lata temu zostało całkowicie przebudowane i odnowione. Jakiekolwiek zmiany pójdą w tysiące. Dlatego uznałem, że najłatwiej będzie dostosować kotłownie pod istniejące rozwiązania. Taką kotłownie jak wyżej, poskręcam sobie bez problemu sam - o ile ten schemat będzie działał. Remontu mieszkania nie wykonam. Widzę to tak, że po nagrzaniu się pomieszczeń, termostat pokojowy informuje sterownik, żeby wyłączył pompę - podłogówki czy grzejnika albo jedno i drugie. Sterownik powinien zauważyć "nadprodukcję" ciepła i przejść w stan nadzoru pilnując jedynie pompy i temperatury na powrocie. Wydaje mi się, że będzie to najbardziej ekonomiczny sposób na ograniczenie spalania i wygoda w postaci nie za częstych wizyt w kotłowni.

Zakup tego kompletu to około 14 tys.  - bez rur i złączek - czyli piec + sterownik + kompletna ochrona powrotu i kompletne sprzęgło. Kilka metrów rur i złączki raczej 1000 nie przekroczą. Całość na gotowo przy własnej robocie powinna wyjść ~15 tys. Czy to dużo? Trudno powiedzieć. Sam piec i sterownik to 9 500. Jak dam to zrobić komuś to zapłacę za całość około 20 tyś. i będzie zrobione jak najtaniej byleby grzało.

Firmy z którymi rozmawiałem rzucały kwotami do 35 tys. co jest kwotą absurdalną za przyłączenie 4 rur.

Myślałem nad:

Gazem -  przyłącze do budynku, projekt, robocizna + sprzęt to koszty o wiele wyższe niż 15 tyś. No i cena za gaz

Prądem - jak wyżej.

Pompy ciepła - ogromne koszty instalacji. Przy takim metrażu braknie mi życia żeby inwestycja się zwróciła.

Aktualnie przy starym kopciuchu i zerowej kontroli , dosłownie 3 łopaty węgla palą się przez 10h. Drugie tyle jest ciepło od podłogi. Stąd pomysł na piec o bardzo małej mocy, z możliwością modulacji od 7 do 2 kW i podajnikiem. Jestem przekonany, że przy mądrym ustawieniu wszystkiego, ilość "ekogroszku" potrzebna do ogrzania mieszkania będzie "śladowa". Dodam, że tona to dla mnie koszt około 500 zł.  Bez żadnej kontroli, sezon grzewczy to dla  mnie około 2t opału.

Pytanie zasadnicze - czy tak poskładana kotłownia będzie działać i czy jest to zwyczajnie w miarę nowoczesne i bezawaryjne rozwiązanie. Zdaje sobie sprawę, że ten zestaw to trochę jak walenie  z armaty do wróbla ale okolice 15 tyś. są dla mnie kosztem akceptowalnym w zamian za późniejszy brak problemów i względną kontrolą nad temperaturą w domu. 

 

 

 

 

 

Edytowane przez Ryszard
Proszę nie cytować ostatniego postu
Opublikowano

I tak pomyśl nad przewymiarowaniem grzejnika chociażby. Co do grzania podłogówki to niestety ale lepiej ją grzać cały czas - czyli zawór 3d wraz z siłownikiem sterowny pogodowo to będzie idealne, bo na podłodze nie sprawdza się opcja on - off, za długo potem grzeję się podłogę i idzie się w koszta. Wiele razy na forum było to omawiane wystarczy poszukać. Na grzejnik zawór termostatyczny w zupełności wystarczy, ale jaka pompka na jeden grzejnik tego ja ci nie powiem bo nawet 40 będzie za duża, na bank za autoadaptacją. Jak chcesz go zostawić to w łaziance też daj grzejnik dodatkowo - miło mieć zawsze wysuszone ręczniki i tam zawsze może być cieplej 🙂 oczywiście jeśli możesz jeszcze to zrobić. Brukuje mi tu CWU tylko które powinno być przed sprzęgłem.

Opublikowano (edytowane)
W dniu 14.12.2022 o 22:31, buska3 napisał(a):

I tak pomyśl nad przewymiarowaniem grzejnika chociażby. Co do grzania podłogówki to niestety ale lepiej ją grzać cały czas - czyli zawór 3d wraz z siłownikiem sterowny pogodowo to będzie idealne, bo na podłodze nie sprawdza się opcja on - off, za długo potem grzeję się podłogę i idzie się w koszta. Wiele razy na forum było to omawiane wystarczy poszukać. Na grzejnik zawór termostatyczny w zupełności wystarczy, ale jaka pompka na jeden grzejnik tego ja ci nie powiem bo nawet 40 będzie za duża, na bank za autoadaptacją. Jak chcesz go zostawić to w łaziance też daj grzejnik dodatkowo - miło mieć zawsze wysuszone ręczniki i tam zawsze może być cieplej 🙂 oczywiście jeśli możesz jeszcze to zrobić. Brukuje mi tu CWU tylko które powinno być przed sprzęgłem.

Jest też wersja tego sprzęgła z zaworem 3D oraz siłownikiem i sterowaniem zamiast zaworu termostatycznego. Będzie lepiej?

W łazience jest grzejnik drabinkowy elektryczny z programatorem więc ręcznik zawsze jest suchy 🙂 CWU mam z podgrzewacza przepływowego.  Ze względu na podłogówkę nie mam się jak dostać do z przyłączem do piwnicy 🤷‍♂️

 

Edytowane przez Ryszard
Proszę nie cytować ostatniego postu
Opublikowano

Jeśli masz FV to można tak grzać bojler, ale jeśli nie masz to w przyszłym roku chyba lepiej z kotła. Twój schemat jest zbliżony do tego co znalazłem na forum, może się zastanowić nad zaworem 3d na grzejnik jak by się uszkodził/źle działał zawór termostatyczny przy grzejniku to jest wtedy opcja.

shemat2.png

Opublikowano (edytowane)

Obejrzałem jeszcze raz możliwości konfiguracji sterownika TIMEL.

Faktycznie włączanie i wyłącznie pompy dla podłogówki ze względu na "bezwładność" jest słabym pomysłem.

Przy zastosowaniu sprzęgła poniżej:

1. Obwód pierwszy zasila grzejnik. W zależności od sygnału z regulatora pokojowego mamy start/stop pompy.

2. Obwód drugi zasila podłogę. Sterownik TIMEL pilnuje zadanej temperatury zasilania podłogówki i koryguje ją z pogodynki. 

Termostat pokojowy po osiągnięciu zadanej temperatury, informuje o tym sterownik na piecu a ten stopniowo obniża temperaturę zasilania podłogi o wcześniej ustaloną graniczną wartość. Jeżeli temperatura w pomieszczeniu spadnie mieszacz podnosi temperaturę zasilania podłogi.

Pompa kotłowa chodzi w zależności od temp. powrotu - start/stop. 

image.thumb.png.6cd1cd4518153e8664ce1cf3c33a9104.png

 

Edytowane przez Stanley85
Opublikowano

Wszyscy tutaj polecają jak na zdjęciu co nie znaczy że to co ty pokazujesz nie będzie działać. 

sprzeglo.jpg

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.