mbarti Opublikowano 3 Lipca 2022 #1 Opublikowano 3 Lipca 2022 Witam, Pytanie: jak zrobić najprostsze (najtańsze, ale trwałe) wyposażenie kotłowni, jak sterować? Rozmawiałem już a kilkoma hydraulikami, ale każdy proponuje co innego i nie za bardzo jest w stanie wytłumaczyć (zazwyczaj: panie ja zawsze tak robię i będzie dobrze)...jeden mi zaproponował 2 zestawy pompowe, sprzęgło, jakieś mieszacze itp. za kilkanaście tys...:/ Opis instalacji: - Dom nowy, 2 kondygnacje pełne, dobrze docieplony, na obu tylko podłogówka na krótkich pętlach, żadnych grzejników. - parter ok. 75m2, 11 obiegów PE-RT 16x2mm, ułożonych co 10cm - schodzą do szafki na parterze - piętro: ok. 90m2, 11 obiegów PE-RT 16x2mm, ułożonych co 10cm - schodzą do szafki na piętrez - z szafek rury PE-RT fi 25mm schodzą się do kotłowni (na piętrze); szafki oddalone od siebie ok. 8m rury - mam kocioł Vitodens 100-W 19kW jednofunkcyjny, zasobnik Vitocell 120l; cyrkulacja CWU (w domu jest też rekuperacja i klima kanałowa z możliwością grzania) Pytania jak wyżej: - jak zrobić relatywnie niedrogo wyposażenie kotłowni, by miało to ekonomiczny sens? (tj. czy pompa obiegowa z kotła wystarczy; czy trzeba ładować jakieś sprzęgła?) - jak sterować? Mam wypuszczone kable 3-żyłowe na 2 piętra, ale 2 termostaty to już komplikacja chyba z listwami, siłownikami itp.; czy 1 termostat pokojowy np. na piętrze lub parterze podłączony bezpośrednio do kotła wystarczy? (jak czytam instrukcje to pompa wbudowana ma wydajność przykładowo 1000l przy 2225mbar lub 800l przy 285mbar) Cytuj
sambor Opublikowano 3 Lipca 2022 #2 Opublikowano 3 Lipca 2022 Na to pytanie powinien odpowiedzieć wykonawca tej instalacji lub jej projektant. Ja jak robię projekt lub instalację - to zawsze daję kompleksowe rozwiązanie z wyliczeniami nastaw, średnicami rur i całą pozostałą armaturą. Teoretycznie taki budynek powinien sam kocioł napędzać, ale to trzeba wyliczyć i sprawdzić czy się tak da wykonać. Cytuj
mbarti Opublikowano 3 Lipca 2022 Autor #3 Opublikowano 3 Lipca 2022 Niestety, podłogówkę układał hydraulik bez projektu - mówił "zawsze tak robię, daję rurki 16mm i krótkie obiegi do 70m, będzie Pan zadowolony". Dopiero po jakimś czasie zrozumiałem, że on tak dobrze się na tym nie zna i pewnie zbyt przekomplikuje mi tą instalację zbędnymi urządzeniami. Niestety, jestem w takiej sytuacji i muszę coś poradzić... Cytuj
sambor Opublikowano 4 Lipca 2022 #4 Opublikowano 4 Lipca 2022 To trzeba by przeliczyć - to co masz zrobione w stosunku do wymagań pomieszczeń i kotła, gdyż rozumiem, że kocioł już masz- czyli jest trochę roboty, więcej info na priv. Cytuj
tomekb Opublikowano 5 Lipca 2022 #5 Opublikowano 5 Lipca 2022 (edytowane) Witam , twoja instalacja to typowy przykład kiedy nie każdy instalator wie do końca, czy sprzęgło i grupy pompowe będą potrzebne bo jest to tak na pograniczu wydajności pompy, ale tak jak sugeruje Sambor warto to dobrze policzyć , a kolega zrobi Ci to profesjonalnie, 🙂 może się okazać, że zaoszczędzisz sobie trochę kasy i będziesz spokojny, że wszystko będzie poprawnie grzało. Bo jak będzie potrzebny zestaw sprzęgła i grupy pompowe to jest to nie mały wydatek ....Ja ze swojej strony mogę polecić Ci taki zestaw jak poniżej,( ale tylko wtedy jak będzie potrzebny) 😉 koszt to mniej więcej 2000- 3000 zł w zależności w jakiej konfiguracji. Pozdrawiam Tomekb. fin-box impozycja.pdf Edytowane 5 Lipca 2022 przez tomekb Cytuj
mbarti Opublikowano 5 Lipca 2022 Autor #6 Opublikowano 5 Lipca 2022 Witam, dzięki za porady. Podsumowując, jest szansa, że kocioł sam to pociągnie, ale trzeba stosować właściwe zasady, o których doczytałem na forum (m.in. brak kolanek, dobre odpowietrzanie, jeśli zawory to min. 1''). Ponieważ mam w domu też inne żródła cieopła (klima kanałowa = pompa ciepła, kominek), to zaryzykuję łaczenie bezpośrednie. Dodam pogodówkę i jeden termostat na korytarzu - pewnie na piętrze (gdzie śpimy) lepiej niż na parterze, i zobaczymy. Jak ze sterowaniem będzie słabo to za rok dołoże drugi termostat (lub więcej), 2 listwy i siłowniki na każdy obieg. Cytuj
tomekb Opublikowano 5 Lipca 2022 #7 Opublikowano 5 Lipca 2022 (edytowane) Podstawową zasadą jest to, aby sobie policzyć zapotrzebowanie na ciepło i jakie są potrzebne przepływy w podłogówce , oraz porównać to z wydajnością pompy w kotle który zastosujesz i wtedy będziesz wiedział czy będzie działało wszystko oszczędnie i prawidłowo. Bo nie sztuką jest też nastawić pompę ma maksa i słuchać w nocy szumiącej wody w rurkach. Edytowane 5 Lipca 2022 przez tomekb Cytuj
sambor Opublikowano 5 Lipca 2022 #8 Opublikowano 5 Lipca 2022 Nie wiem na jakim etapie wykonawstwa jest obecna instalacja, ale i tak pewnie już nie czas na zmiany. A często nawet zmiany kosmetyczne pozwalają diametralnie zmienić status instalacji. Tu dod pytanie do ogółu Inwestorów / domorosłych wykonawców - "dlaczego tak późno pytacie co i jak" Cytuj
Wello Opublikowano 6 Lipca 2022 #9 Opublikowano 6 Lipca 2022 Bo myślą, że to pikuś i dadzą radę ot tak. Podobnie jest z domorosłymi instalatorami fotowoltaiki - widać to po wpisach np. na Elektrodzie. Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.