Raunin Opublikowano 22 Września 2009 #1 Opublikowano 22 Września 2009 Witam Proszę o zerknięcie na projekt schematu i ewentualne rady odnośnie nieprawidłowości. Budynek to segment 3 kondygnacje - około 130m2. Stara instalacja z grzejnikami żeliwnymi pracuje bez problemu grawitacyjnie (na schemacie). Stary piec nie ma żadnej regulacji i wymaga obsługi co 2-3h. Piec chciałbym wymienić na Żywiec economic 20kW na ekogroszek oraz zastosować zawór 4d. I tu mam kilka pytań i wątpliwości dlatego proszę o pomoc i ocenę projektu schematu: 1. Czy rura do zbiornika wyrównawczego może być 1/2 cala, jeżeli nie to jakie inne zabezpieczenie można zastosować bez wymiany rury (rura jest zabudowana płytkami w łazience ponadto żeby się do niej dostać trzeba by zdemontować rurę odpływu ścieków). 2. Czy mogę zrezygnować z połączenia pionów zasilających przy grzejnikach do zbiornika do wyrównawczego na rzecz zainstalowania odpowietrzników automatycznych na pionach? 3. Czy zasobnik C.W.U. mogę zostawić w układzie grawitacyjnym? 4. Czy równolegle do pompy konieczne jest montowanie zaworu zwrotnego? 5. Czy może wykorzystać grawitacje i zrezygnować z pompy ale to chyba będzie w konflikcie z zaworem 4d? 6. Czy jest inne zabezpieczenie pieca przed niskimi temperaturami oprócz zaworu 4d? Z góry dziękuję za pomoc i pozdrawiam Cytuj
automatyk Opublikowano 22 Września 2009 #2 Opublikowano 22 Września 2009 jesli chodzi o dopowietrzniki to mozesz załozyc ,jesli chodzi o rure wznośną do zbiornika to nie powinno sie tak cienkich srednicy stosowac ale wystarczy pod warunkiem ze na kotle zamontujesz dodatkowo zawór bezpieczeństwa 1,5 bar i srednicy 3/4 ,co do zaworu 4d to ni musisz go stosowac i podłaczyc koccioł tak jak do tej pory ,natomiast jesli chcesz miec płynną regulacje temp na obiegu CO ale bez pompy to mozesz saztosowac zawór 3d/4d ale srednica min 40 ,wiec teraz wszytko zalezy od twoich wymagań i jakie temp min mozesz mic na twoim systemie ,bo jesli 50st jest temp min którą utrzymujesz przy dodatnich temp a np 70 przy mrozach to Ja proponuje podłaczyc beposrednio a regulowac temp na kotle od 50-95st tak wiec wszytko zalezy od własciciela co potrzebuje Cytuj
Gość ADIAS Opublikowano 22 Września 2009 #3 Opublikowano 22 Września 2009 ja bym zrezygnowal z zaworu 4 drogowego a zastosowal bym termostaty na grzejnikach + pompa obiegowa co ci szkodzi ja zalozyc? dzieki pompie cieplej mozesz nią sterowac komputerkiem od pieca np ustawisz jej start na okresloną temperatrure np 50C obieg cw spelnia maly obieg zawor 4 drogowy zbedny do naczynia morze byc nawet 1/2 cala ja mam 3/8 35 lat ogrzewanie i git!!!!! Cytuj
automatyk Opublikowano 22 Września 2009 #4 Opublikowano 22 Września 2009 tez moze załozyc głowice a pompa jednak zbyteczna Cytuj
Gość ADIAS Opublikowano 22 Września 2009 #5 Opublikowano 22 Września 2009 ja bym wolal pompe jak zawor 4 drogowy gwarantowane maxymalne grzanie wszystkich grzejnikow i po całosci oraz indywidualna regulacja kazdego pokoju !!!!! z aaworami 4 d to wiadomo gdies tam niedogrzewa prol dnia regulacji zmiana temp na zewnatrz znowu regulacja chyba ze zkomputeryzuje obsluge zaworu plus jakies elektrozaweory to tak kolega ma 3 kondygnacje a tu to roznie moze byc bo prawdopodobnie bedzie jechal w niskich temperaturach aby oszczednosci byly w opale widomo eko idzie w gore o 200 zl co rok Cytuj
automatyk Opublikowano 22 Września 2009 #6 Opublikowano 22 Września 2009 jesli grawitacja dział sprawnie to ta pompa jest zbyrteczna ,a głowice faktycznie na te kondygnacje beda najlepszym rozwiazaniem oczywiscie z zaworami do układów grawitacyjnych Cytuj
Gość ADIAS Opublikowano 22 Września 2009 #7 Opublikowano 22 Września 2009 zawsze na grawitacji masz dolem chlodne grzejuniki chyba ze na piecu daje 80C90C ale wiecej idzie opalu i ciepla w komin na pompie da se 50-55 C a jak mu sie nie bedzie skraplac to i 45C ustawii bedzie tak samo cieplo palenie calodobowe na podajnik przedtem tradycyjne napewno nie palil na okraglo!!!ale mniej strat w komin i mniej opalu pojdzie zasyp na gluzej starczy ja na moim sprzecie jade na 45C juz ze wiele lat i niema skraplania wszystko zalezy od wielu czynnikow u innych nawet przy 60C nastepuje skraplanie Cytuj
neokowal1 Opublikowano 22 Września 2009 #8 Opublikowano 22 Września 2009 Miałem identyczny układ jak kolega Raunin. Kocioł górnego spalania, a c.o i c.w.u spięte razem, instalacja grawitacyjna. Po zakupie kotła z podajnikiem dołożyłem tylko zawór 4d, 6/4 cala na obieg c.o identycznie jak w drugim schemacie i muszę przyznać że był to strzał w dziesiątkę. Dzięki temu na kotle jest zawsze wysoka temp. (ustawiona 55), na c.w.u także (około 50), a na grzejniki podaje od około 50 w dół. Nawet w największe mrozy zawór 4d nie jest otwarty na max. Także na podstawie własnych doświadczeń: zawór 4d - jak najbardziej, jeśli teraz chodzi dobrze na grawitacji to pompa c.o niekoniecznie potrzebna. Warunek jednak jeden duży zawór 4d, aby nie tłumił grawitacji. Cytuj
Raunin Opublikowano 23 Września 2009 Autor #9 Opublikowano 23 Września 2009 Dziękuję za wszystkie rady. Założę na kotle zawór bezpieczeństwa i zostawię rurkę do przelewu 1/2. Termostaty na grzejnikach raczej odpadają z uwagi na średnice podejść do grzejników 1 i 3/4 cala (nigdzie nie mogłem dostać termostatów na te średnice, redukcje się nie zmieszczą a grzejników nie przesunę bo są na styk powstawiane we wnękach). Co do pompy i grawitacji wygląda to tak że cała instalacja grzeje ładnie bez pompy za wyjątkiem jednego grzejnika który wymieniłem z mniejszego żeliwnego na większy płytowy. Mam wrażenie że ciepłej wodzie nie jest po drodze do niego (rury 1/2 a przy pozostałych grzejnikach 1 i 3/4) więc grzeje tylko górna połowa płyty - może pompa by załatwiła ten problem. Na razie testy były na grawitacyjnym obiegu i starym piecu i grzała tylko połowa. Jakby nie ten 1 grzejnik to bym może darował sobie pompę i zamontował tylko zawór 4d ale wczoraj zrobiłem jeszcze jedna próbę i napaliłem w starym piecu aż do 80st :) a nowy grzejnik płytowy był ciepły na górze i letni na dole (wszystkie żeliwne aż parzyły). Jeżeli zastosuje zawór 4d i pompę to czy będę mógł zmniejszyć średnice rur w kotłowni z 2 cali na 1 lub 6/4? Czy w układzie z pompą i zaworem 4d jest sens zakładać zawór zwrotny (np przed zaworem 4d i za pompą)? Cytuj
neokowal1 Opublikowano 23 Września 2009 #10 Opublikowano 23 Września 2009 Jeżeli dasz pompę na obiegu c.o to daj zawór zwrotny za pompą. Przy takiej instalacji może się zdarzyć że przy pracującej pompie zaniknie obieg grawitacyjny na c.w.u., szczególnie przy dużym otwarciu zaworu 4d. Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.