Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Witam serdecznie. Potrzebuję pomocy w doborze kotła do ogrzewania domu piętrowego, każdy poziom po ok. 60-65m2. Nie wiem czy ma to znaczenie ale parter jest cały w ogrzewaniu podłogowym a góra w kaloryferach. Potrzebuję kotła na węgiel i drewno. W hurtowni doradzono mi trzy piece, mianowicie SAS Varmo, Klimosz IRON oraz Kamen WDS. Każdy o mocy 15kw. Proszę o poradę który byłby najlepszy a może jakaś inna propozycja była by lepsza? Proszę o pomoc i z góry wielkie dzięki. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Fachowcem od kotłów nie jestem ale trochę czasu na tym forum spędzam. Musisz napisać coś więcej o swoim budynku. Lata budowy, ocieplenie, okna. W innym sklepie doradza ci co innego. Ciepłowłaściwe.pl od tego zacznij. Fajna, pomocna stronka. Chyba że pewny jesteś co do doboru mocy. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam. Zacznij może od obliczenia zapotrzebowania na ciepło dla twojego domu na stronie https://cieplowlasciwie.pl/start ,bo jeśli kupisz przewymiarowany kocioł 5klasy może to powodować wiele problemów ze spalaniem i będziesz musiał spędzić sporo czasu w kotłowni by nauczyć się obsługiwać taki kocioł.

Piszesz, że szukasz kotła na węgiel i drewno, niestety tutaj jest problem, jedynym znanym mi kotłem z certyfikatem 5klasy również na drewno jest MPM DS14kW (AD2019r) i to tylko na drewno liściaste.

Kotły które wymieniłeś mają certyfikat tylko na węgiel kamienny orzech i musisz jeszcze wiedzieć, że decydują się na kocioł zasypowy musisz do niego zamontować bufor ciepła inaczej certyfikat 5 klasy troci ważność, a wiadomo, że to dodatkowy wydatek i potrzebne jest na niego miejsce w kotłowni.

Możesz jeszcze obejrzeć ofertę kotła Szafir (12kW) to ciekawa konstrukcja, choć mało popularna, a w zasadzie molo znana.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Obliczyłem zapotrzebowanie na ciepło na tej stronce i wyszło mi CO + CWU, że zapotrzebowanie jest na 15kw przy czym na jesień będę ocieplał dom z zewnątrz więc troszke może się zmniejszyć. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Zrób jeszcze obliczenia z ociepleniem, by potem nie było problemów z kotłem, on jednak będzie ogrzewał ten dom przez kilka, jeśli nie kilkanaście lat. Dodam jeszcze, że norma przewiduje dobór kotła na najzimniejsze dni w roku -20, -25°C i wtedy potrzebujemy pełnej mocy. Problem w tym, że teraz zimy są ciepłe i takie temp. są rzadkością, więc warto się zastanowić, czy postępować zgodnie z normą, czy kupić trochę mniejszy kocioł, i tutaj zdania wśród użytkowników są podzielone.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Z dociepleniem takim jak będę robił wyliczyło mi, że potrzebuje 12kw.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

To pozostaje mi się odnieś do wymienionych kotów SAS VARMO odpada, ze względu na ruszt wodny, Klimosz IRON X, kiedyś pomagałem jednemu użytkownikowi nauczyć się go rozpalać, gdy to opanował, temat się urwał, więcej problemów nie zgłaszał, Kamen WDS nie jest mi znany. Po za tym niewiele mogę powiedzieć o tych kotłach oprócz tego, że wszystkie te konstrukcje są stosunkowo nowe i sprawiają wrażenie  GS-ów przerobionych na DS-y więc pozostaje zwrócić uwagę na detale, chociażby na to jak producenci rozwiązali możliwość czy szczenia pionowego kanału nad palnikiem i poczekać na opinie innych forumowiczów.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
41 minut temu, grzybol napisał:

Z dociepleniem takim jak będę robił wyliczyło mi, że potrzebuje 12kw.

12kW na 120m2 to chyba wynik przed ociepleniem

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

Nie, ppo ociepleniu. Budynek z lat '70 kamień + cegła. 

 

@Ryni a co masz na myśli o nauczaniu jak rozpalać? Jakiś dziwny system jest czy o co chodzi?

Edytowane przez grzybol

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nic strasznego trzeba tylko rozpalić mały stosik drewna jak na bliżej dyszy palnika, by rozgrzało się trochę powietrze w kanałach wymiennika i kominie, żeby ruszył ciąg, potem wystarczy dorzucić jeszcze trochę drewna i można zasypać kocioł węglem, jedyny problem, to jak nie ma się wprawy można przy takiej operacji zakopcić trochę kotłownie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)
19 godzin temu, Ryni napisał:

Nic strasznego trzeba tylko rozpalić mały stosik drewna jak na bliżej dyszy palnika, by rozgrzało się trochę powietrze w kanałach wymiennika i kominie, żeby ruszył ciąg, potem wystarczy dorzucić jeszcze trochę drewna i można zasypać kocioł węglem, jedyny problem, to jak nie ma się wprawy można przy takiej operacji zakopcić trochę kotłownie.

A no to w sumie od 10 lat odpalam w każdym piecu podobnie, może sobie poradzę. A jeszcze chcę zapytać tylko o co chodzi z tym rusztem wodnym w Sas, że odradzasz?

Edytowane przez Ryszard
Nie ma potrzeby cytowania ostatniego postu

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ruszt wodny wychładza żar, a to niekorzystne zjawisko, tym bardziej w dolniaku, gdzie do poprawnego spalania potrzebna jest stabilna wysoka temperatura, do tego taki ruszt może przyczyniać się do powstawania niedopałów właśnie w skutek wychładzania żaru pod koniec wypalania się zasypu.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tutaj nie ma co kombinować,jeśli chcesz kocioł zasypowy V kl. to montuj bufor. Problem jest taki,że minimalny bufor dla kotła 15 Kw to zdaje się 1000 L i tak sugerują ich producenci. Tylko dla MPM 10 kw producent sugeruje 500 L. Jaki by on nie był,jest to wymóg certyfikatu 5 kl. Poza tym,mając mało wody w układzie c.o,trudno bedzie ci sterować takimi kotłami,a bufor nawet 500 L pozwoli spokojnie grzać,bez dławienia. Tyle,że zapomnij,abyś miał palić tylko kilka h dziennie w takim układzie,jeszcze bez ocieplenia.  Będziesz palił np na 70*C a nie dusił, co jest plusem --- raczej bez przepalania, ciągle. Bez bufora z 15 kw musiałbys przepalać,bo praca ciągła nie byłaby możliwa przy tych temperaturach. P.S Dla mnie przepalanie to palenie np 6-18 h na dobę,w  zależności od temp zewnętrznej. Sam bym załozył bufor dla mojego 15 Kw,ale mam układ grawitacyjny na grubych rurach i żeliwne grzejniki,więc one robią za bufor.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@Panstan Da się i palić bez bufora(ja jeszcze nie mam), ale trzeba przysiedzieć trochę przy kotle i instalacji, tylko po co jak bufor daje dużą wygodę palenia i certyfikat.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

To prawda, m.in Piecuch doprowadził swój kociołek do perfekcji, ale to godziny spędzone na obserwacji i poprawki. Co do bufora miałem na mysli najprostszy,bez wężownic na cwu, moze na grawitacji? ;D.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
49 minut temu, Ryni napisał:

Da się i palić bez bufora

Na rowerze też się da jeździć na 1 kółku i co z tego?

Rada powinna być realna a nie jakaś prawie fikcja, dostępna dla niewielkiej grupki wtajemniczonych mieszkańców kotłowni.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie

  • Podobna zawartość

    • Przez Chester70
      Witam szanowne grono specjalistów ds instalacji,
      Chciałem jako inwestor prosić o pomoc w kwestii nowego pieca kondensacyjnego jaki planuje zakupić. Po długich i ciężkich dylematach  i wyborem pomiędzy Bosch Condens GC9000iW, Viesmann Vitodens, Vaillant 256/7 Exclusive), ale najprawdopodobniej wybór padnie na Buderus, tylko jeszcze nie wiem czy GB072 czy GB192. Ale najprawdopodobniej na ten drugi.
      W załączeniu pozwalam sobie przesłać zdjęcie kotłowni (nie przerażać się proszę), oraz mój koncept z naniesionymi na czerwono i zielono c.w.u. i c.o. Z tego co prześledziłem rury obecnej instalacji, można byłby wyodrębnić 2 obiegi, żeby poddasze miało swój regulator, parter swój regulator. Wersje, żeby to zrobić są chyba tylko 2  :
      Temat 1 
      a/ za pomocą sprzęgła/rozdzielacza + 2 zestawów pomp , koszt wyceniony na 5-6 tyś zł
      b/ za pomocą elektro zaworu (zaworu elektrycznego) + dodatkowych regulatorów, koszt oscyluje w granicach 2x 500 zł elektozawór + 2xregulatory. W 1 tyś zł pewnie bym się zamknął. 
      c/ wersja 3 , nie robić nic tylko zaufać działaniu regulatora pogodowego ?
       
      Mam tylko pytanie, czy opcja b będzie optymalna ?
       
      Temat 2 
      Obecnie mam zasobnik 320 l, do którego połączone są solary + piec gazowy i węglowy
      Czy jest sens dokopiowywać dodatkowy zasobnik 120l i spinać je równolegle ?
      Znajomy, który miał podobną instalację do mojej też solary, ekipa montażystów założyła mu dodatkowy zbiornik 120l na tzw szybką wodę ciepłą. Że podobno w przypadku kotła jednofunkcyjnego zdaje to egzamin ?
      Co myślicie na ten temat
       
      Temat 3
      Na czerwono naniosłem piec elektryczny (Proterm), tylko dlatego że na ten moment nie będę robił tego pieca , aczkolwiek planuje zrobić z dofinansowania panele fotowoltaiczne więc nadwyżki chciałbym (o ile takowe będą) chciałbym właśnie wykorzystać na taki  piec.
      Czy da się to podpiąć szeregowo pod GB 072 lub GB192 ?
       
      Bardzo proszę o opinie 


      I od razu drugie pytanie, jest ktoś na forum obcykany w projektach instalacji np w oparciu o program Revit. Zauważyłem taki na profilu w jednej ekipie u naszych wschodnich sąsiadów. https://www.instagram.com/galf_design/
    • Przez elpremiero
      Witam,
      Po lekturze kilku tematów na temat pieców gazowych wybór padł na Termera Golda. Mam do ogrzania około 140 m2 tylko na grzejnikach + CWU. Obecnie jest to ogrzewane starym piecem dwufunkcyjnym, który niestety coraz częściej lubi się zepsuć.
      Jako, że nie chce ryzykować następnym sezonem grzewczym, wymiana pieca musi nastąpić jeszcze w tym roku. Haczyk jest taki, że w przyszłym roku planowany jest remont generalny domu, gdzie będzie wymieniona instalacja wod-kan + dołożona cyrkulacja + zasobnik na wodę. 
      W związku z tym mam pytanie, czy jest możliwość kupić piec dwufunkcyjny który na razie ogrzeje mi i wodę i dom, a w przyszłym roku dorzucę do niego zasobnik + pompę cyrkulacyjną i tak naprawdę stanie się jednofunkcyjnym?
      Od razu miałbym pytanie, mam 25 letnią instalację grzewczą w miedzi. Jest sens ją ruszać i wymieniać?
       
    • Przez Gonzo0604
      Witam wszystkich na forum.
      Ponieważ gaz ziemny nie popłynie w mojej okolicy przez najbliższe parę lat, zdecydowałem się na wybór pelletu jako alternatywy na w miarę czystą kotłownie.
      Mój dom jest w trakcie budowy, powierzchnia użytkowa ogrzewana to będzie około 110 m2, ogrzewanie będzie na całym domu podłogowe. Na ścianie 20 cm styropian, strop drewniany 40 cm wełna, fundament ocieplony, okna jeszcze nie wiem ale wiadomo ciepły montaż itp.
      1. I mam dylemat czy piec powinien być 10 kw cz większy?
      2. Czy warto inwestować w drogi mega zautomatyzowany czy jednak prostszy?
      3. Czy montować bufor bo podobno przy podłogówce to dobrze? I czy wtedy większy Piec?
      Podaję linki do paru kotłów które mi się podobają ale nie wiem czy to dobry kierunek?:
      https://allegro.pl/oferta/piec-peletowy-zebiec-agat-10-kw-5-klasa-ecodesign-7613989001
      https://allegro.pl/oferta/kociol-galmet-genesis-plus-kpp-10kw-5kl-ecodesign-9094539703?utm_feed=aa34192d-eee2-4419-9a9a-de66b9dfae24&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=_DIO_pla_dom_budownictwo-ogrzewanie-łazienka&ev_adgr=Ogrzewanie&gclid=EAIaIQobChMI0Zb97eDH6QIVzbvVCh1HhQpcEAYYASABEgKvqvD_BwE
      https://allegro.pl/oferta/rakoczy-cortina-pellet-14-kw-5-klasa-ecodesign-7507585900?utm_content=mfc&utm_source=ceneo&utm_medium=cpc&utm_campaign=feed
      https://allegro.pl/oferta/kociol-piec-kostrzewa-eei-pellets-10kw-gratisy-7718491467?utm_content=mfc&utm_source=ceneo&utm_medium=cpc&utm_campaign=feed
      https://allegro.pl/oferta/kociol-heiztechnik-daspell-luxgl-12kw-ecodes-pelet-9056443273?utm_feed=aa34192d-eee2-4419-9a9a-de66b9dfae24&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=_DIO_pla_dom_budownictwo-ogrzewanie-łazienka&ev_adgr=Ogrzewanie&gclid=EAIaIQobChMIsa631-PH6QIVSvlRCh0nOQtyEAQYAyABEgLMV_D_BwE
      https://allegro.pl/oferta/kociol-automatyczny-na-pellet-defro-alfa-12-kw-8496035272
      Wiem że to prawdopodobnie tematy rzeka ale wystarczy mi odpowiedz w która ukierunkuje mnie czego mam szukać lub czy dobry kierunek obieram
      Myślałem jeszcze aby CWU zrobić na pompę np. na taką https://iwonapellets.pl/produkt/biawar-ow-pc-270-aquair-270l
      ale nie wiem czy to już nie za duży wydatek a nie do końca opłacalny przy pellecie?
      Pozdrawiam wszystkich forumowiczów. Co o tym sądzicie
       
    • Przez kejti558
      Witam poszukuje kotła do ogrzania domu kostki około 180m2 ocieplony 15kw zastamawiam sie nad ogniwo eko plus m czy ktos moze sie wypowiedziec na temat tego kotła 
      ewentualnie jaki piec jeszcze jest godny polecenia. Na co zwocic uwage przy wyborze ? czy wszystkie kotly maja takiej samej grubosci blachy?
    • Przez jk17
      Cześć, 
      potrzebuję pomoc w doborze kotła. Dom z poddaszem 125m2 pow. użytkowej + garaż z kotłownią 25m2. Dociepelnie muru 20cm eps 70 0,38. Docieplenie podasza 30cm. 
      W całości ogrzewanie podłogowe (garaż też) + 2 grzejniki w łazienkach zasilane tym samym obiegiem co podłogówka.
      Zastanawiam się nad:
      - Vitodens 100W
      - Vaillant VC 206/5-5 ECOTEC
      - Immergas Victrix TT 20
      Do tego w przyszłości chciałbym dodać sterowanie w pokojach na poddaszu np. z wykorzystaniem Salus NSB.
      Garaż chciałbym utrzymywać na niższej temperaturze sterując przepływem.
      Czy minimalna moc Vitodensie nie będzie dla takiej konfiguracji za wysoka i piec będzie taktować ?
      Czy może warto i jest sens dopłacać do Vitodens'a 200W ?
      Pozdrawiam
       
       
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.