uki100 Opublikowano 9 Lutego 2020 #1 Opublikowano 9 Lutego 2020 Hey, Od niedługiego czasu mieszkamy w swoim nowym domu - nigdy wcześniej nie miałem pieca więc jestem laik w tym temacie i potrzebuje pomocy ;). Dom ok 100 m2 parter nowe budownictwo więc ocieplony 15 cm na zewnątrz w środku podłoga i dach , dom w samej podłogówce ( 1 drabinka w łazience - ale podpięta bezpośrednio z pieca - bez sprzęgła) , 12 pętli każda po około 50-70 mb pexa. Piec Valiant ecotek pro , wraz z pogodówką. Na sterowniku ustawione jest krzywa 0,7. CZyli ogólnie jest tylko 1 rozdzielacz z zespołem mieszającym ( na którym ustawiam max temp wejścia wody na rozdzielacz) . W domu na sterowniku mam ustawioną temperaturę 21,5 stopnia ( dzień i noc) . Moje pytanie brzmi jaką temperaturę ustawić na rozdzielaczu czyli temperaturę wody na podłogówkę. Do tej pory miałem ustawione wejście wody na 40 stopni ( wiem że to chyba dużo) - ale zmartwił mnie fakt że przy -5 na zew , piec grzał na 56 stopni , zespół mieszający puszczał 40 stoni na podłogę) - piec chwile pochodził , temperatura powietrza była 21,5 - więc się wyłączał itp ( krótko chodził) . Przy takich ustawieniach średnio na 6,2 kubika na dzień gazu. Pytanie czy przypadkiem nie ekonomiczniej będzie np ustawić na podłogę 35 stopni , wtedy chyba piec będzie częściej chodził ale na niższej temperaturze ( chyba ) sam nie wiem proszę o pomoc kogoś kto się zna na tym . ( chodzi mi aby zrobić ustawienia optymalne )
WojtuNie Opublikowano 9 Lutego 2020 #2 Opublikowano 9 Lutego 2020 Szkoda, że nie trafiłeś na forum wcześniej, tylko teraz jak zaczęły się kłopoty. Masz nowoczesny kocioł gazowy z bajerami i do tego budżetowy mieszacz do kopciucha. Podejrzewam, że przy tak małym domu wystarczył by sam kocioł (dokładniej chodzi o pompę w nim zainstalowaną) i zasilił by podłogówkę z wykorzystaniem sterowania pogodowego. Prosto i skutecznie. Daj fotki instalacji przy kotle i rozdzielacza wraz z opisem średnic rur je łączących, może da się coś poradzić.
uki100 Opublikowano 10 Lutego 2020 Autor #4 Opublikowano 10 Lutego 2020 Wiem, że ogólnie ten zespół mieszający przy rozdzielaczu jest niepotrzebny - pierw instalator to zrobił a później jak już wybrałem piec itp, to się okazało że to nie jest wymagane. No ale serwisant powiedział że jak już mam - to niech będzie dokupiłem ten moduł ( do obsługi drugiej pompki - nie pamiętam nazwy) - i serwisant powiedział że niech zostanie ten zespół mieszający - będzie pełnił funkcje ochronną aby w razie awarii nie poszedł za ciepły czynnik na podłogę. Jeżeli chodzi o pogodówkę to mam ten Multimac VRC700 bezprzewodowy. Czekam drodzy forumowicze na waszą pomoc;)
WojtuNie Opublikowano 10 Lutego 2020 #5 Opublikowano 10 Lutego 2020 To napisz jeszcze jaka jest średnica rur, miedź od kotła a potem przechodzi chyba w Pex do rozdzielacza, oraz orientacyjnie jaką mogą mieć długość. I podaj dokładny model kotła.
uki100 Opublikowano 10 Lutego 2020 Autor #6 Opublikowano 10 Lutego 2020 A wiec tak: Z pieca wychodzi miedź 22 , i tam jak na zdjęciu widzisz łączy się z pexem też tym grubszym idzie w podłogę i w podłodze jest trójnik i jedno idzie do rozdzielacza ( tą 22 pexem ) , a jedna pętla pexem 16 idzie na tą drabinkę w łazience ( ok 3 mb) , a jeżeli chodzi o odległość piec-rozdzielacz to jest ok 3 mb. Jeżeli chodzi o pętle za rozdzielaczem to fi 16 , długości pętli od 50-70 mb. Poniżej foto danych pieca.
WojtuNie Opublikowano 10 Lutego 2020 #7 Opublikowano 10 Lutego 2020 Tak na szybko. Obawiam się, że dla dalszych propozycji ten Pex 22 (a dokładniej jego złączki) będzie przeszkodą. Plan był taki, żeby w rizdziwlaczu wyeliminować grupę mieszającą i zasilać go bezpośrednio z kotła. Widzę że chyba są tam wszędzie śrubunki, to nie było by problemu połączyć zawór rury zasilającej z zaworem na belce górnej (pomijając TZM i pompę), a powroty są już połączone, tylko trzeba by zaślepić odejście na TZM. Wtedy na kotle dobierasz krzywą grzewczą dla ogrzewania podłogowego. Tylko nie wiem, czy w takim układzie (zasilanie rozdzielacza pex22) pompa w kotle da radę. Jeżeli jesteś sam w stanie dokonać takiej modyfikacji (albo jest ktoś kto zrobi to za "flaszkę" to można zaryzykować, a w razie problemów z przepływem wrócić do tego co jest i przygotować się na przeróbkę zgodnie ze sztuką. I jeszcze taka uwaga, modyfikacja ta spowoduje, że drabinka w łazience będzie zasilana temperaturą podłogówki, czyli zapominamy o grzaniu, będzie to tylko suszarka.
sambor Opublikowano 10 Lutego 2020 #8 Opublikowano 10 Lutego 2020 W takim układzie jak teraz ta inst nie ma prawa działać i żadne proponowane przeróbki nie pomogą. Są 2 wąskie gardła - zaw 3-D i PEX zasilający.
uki100 Opublikowano 10 Lutego 2020 Autor #9 Opublikowano 10 Lutego 2020 no to panowie mnie pocieszacie;) , no dobra ale czy np ustawienie na zespole mieszającym max temeratury ( tam chyba 43 stopnie) - zrobi prawie to samo jakbym usunął ten zespół - bo przecież piec nie powinien dawać więcej na podłogę. A tam w tym piecu dokupywałem ten moduł który uruchamia tą pompkę w zespole mieszającym. A wogole sprawa tej krzywej - czy ona jest dobra, u mnie serwisant ustawił na 0,7 - i sprawa taka , np na zew jest + 3 stopnie , to piec grzeje 41 stopni , jak było -5 to piec 56 stopni .
uki100 Opublikowano 10 Lutego 2020 Autor #10 Opublikowano 10 Lutego 2020 Panowie poprawka - ten pex co pisałem 22 to jest 20 - dzwoniłem do kierownika ze sklepu co to było ;P ( ponoć nie ma 22 ;P)
WojtuNie Opublikowano 10 Lutego 2020 #11 Opublikowano 10 Lutego 2020 Daj mieszacz na full, z krzywą zjedź na dół (nie wiem czy nie trzeba zmienić systemu na podłogowe w menu, tak żeby na podłogę szło ok 30 * przy 0 na zewnątrz. Potem będziesz korygować.
WojtuNie Opublikowano 10 Lutego 2020 #12 Opublikowano 10 Lutego 2020 I jeszcze pytanie, czy rozdzielacz jest w tym samym pomieszczeniu co kocioł? Chodzi o to, czy można pociągnąć do niego nowe rury, zapewne po ścianie, bo stare są w posadzce i nie ma możliwości ich wymienić bez demolki.
uki100 Opublikowano 10 Lutego 2020 Autor #13 Opublikowano 10 Lutego 2020 Tak - tak jak na zdjęciu to jest bardzo blisko ;) - kurde tylko po co ja kupowałem ten cały moduł do sterowania drugą pompką i ten zespół miejszający ( to pewnie z 600 zł :) Czyli z tego co rozumię - najlepszym rozwiązaniem było by usunięcie tego zespołu mieszającego i bezpośrednio ogarniać to piecem - ale mamy pewność że to chodziło by lepiej ? , a pytanie czy moje zużycie gazu jest duże te 6.2 średnio kubika dziennie
sambor Opublikowano 10 Lutego 2020 #14 Opublikowano 10 Lutego 2020 Godzinę temu, uki100 napisał: czy ona jest dobra, u mnie serwisant ustawił na 0,7 - i sprawa taka , np na zew jest + 3 stopnie , to piec grzeje 41 stopni , jak było -5 to piec 56 stopni . Krzywa powinna być taka aby przy -20C na dworze, na kotle była temp ok 55C, czyli musisz zjechać z tą krzywą do 0,6- 0,5
uki100 Opublikowano 10 Lutego 2020 Autor #15 Opublikowano 10 Lutego 2020 no tak to słuchaj wydaje mi się jak tak logicznie pomyśle że możesz mieć racje tzn. Zrobilem teraz tak że na zew jest +4,5 stopnia, ustawiłem krzyw.ą na 0,5 i piec grzeje temperaturą zadaną 35 stopni , a na rozdzielaczu mieszającym dałem na maxa - więc tak jakby jest pominięty zespół mieszający :) , teraz jeszcze kwestia aby dostroić tą krzywą. I tak naprawdę bez usuwania zrobimy to samo. Bo i tak nie będziemy grzać podłogi temp wyższą niż 45 stopni a tyle jest na zespole mieszającym. Teraz pytanie o ekonomię jaka jest zasada jak to powinno być ustawione w moim przypadku.
WojtuNie Opublikowano 10 Lutego 2020 #16 Opublikowano 10 Lutego 2020 Zacznę od końca, ekonomicznie to stałe zasilanie podłogi najniższą, adekwatna do zewnętrznej temperaturą, co gwarantuje sterowanie pogodowe. W układzie który masz teraz jakoś to będzie kuleć, ale są czynniki których nie powinno być, dwie pompy pracują w szeregu i druga niepotrzebnie zużywa prąd, zawór TZM chociaż jest otwarty na full to i tak stawia dodatkowy opór, automatyka kotła może błędnie interpretować sygnały ze swoich czujników co może powodować nieprawidłową pracę kotła w stosunku do bezpośredniego połączenia kotła z rozdzielaczem. Krzywą jeszcze bym obniżył o 0,1. Sądząc po zdjęciu to przeróbka nie była by duża i źle by to nie wyglądało. Wg mnie to szybko i estetycznie wyszło by połączenie Cu 28.
sambor Opublikowano 10 Lutego 2020 #17 Opublikowano 10 Lutego 2020 35C na podłogę przy +5C na zewnątrz to dużo, zrób tak aby przy tej temp była na podłodze temp ok 30C. Oczywiście trzeba zaw 3-D otworzyć na max lub go zlikwidować, łącznie z tą dod pompą. Taki kocioł to i 300m2 pociągnie wprost, a nie takie 100m2
uki100 Opublikowano 10 Lutego 2020 Autor #18 Opublikowano 10 Lutego 2020 no dobra , panowie w tej chwili na zew +4,5 stopnia , ustawiłem krzywą grzewczą na 0,25 i temperatura zadana zmieniła się na 30 stopni ;) - wszystkie zawory otwarte , na mieszającym jest otwarte na full ( tam według instrukcji max 43 stopnie) Temp minimalna ustawiona na 18 stopni Temp max ustawiona na 55 stopni a ta Aktywna temp. kondensatu 13 stopni Czyli mam rozumieć że dążymy do tego aby piec grzał jak najniższą temperaturą zadaną - ( a będzie ona zmienna od temp zew) a stosunkowo przez długi czas tak ? - i to jest ekonomiczne?
WojtuNie Opublikowano 10 Lutego 2020 #19 Opublikowano 10 Lutego 2020 Tak, bieżące uzupełnianie strat - ekonomicznie i komfortowo. Tylko nie wiem jak w twoim przypadku i przy tym kotle (moc min ok 7 kW) będzie z ciągłą pracą.
uki100 Opublikowano 10 Lutego 2020 Autor #20 Opublikowano 10 Lutego 2020 no tak ale pisałeś przedtem że przy 0 stopni powinno być zadana 30 stopni na piecu tak ? , to ja jeszcze muszę zjechać w dół bo przy +5 mam 29 stopni. , a co w momencie kiedy będzie na zew -20 , i piec poda 55 stopni na podłogę - to przecież nie wolno tak hehe ;)
WojtuNie Opublikowano 10 Lutego 2020 #21 Opublikowano 10 Lutego 2020 To była tylko orientacyjna temperatura, dokładnie określisz ją podczas reszty sezonu. Max raz dziennie kontrola temperatury w domu i ewentualna korekta krzywej o 0,1 w górę lub dół. Chyba, że sterownik ma opcję korekty po temperaturze pomieszczenia wtedy można mniej precyzyjnie dobrać krzywą. Ale to wszystko wymaga czasu i cierpliwości, no i poznania możliwości kotła i sterowania z instrukcją przeczytaną wielokrotnie do znudzenia ;). Niestety takie jest życie i nikt nie ustawi tego lepiej niż Ty, jeżeli będziesz chciał mieć prosto i tanio. Temperatura 55* jest graniczną temperaturą i raczej nie zostanie osiągnięta a nie spowoduje też zniszczeń bo ewentualnie będzie wzrastać stopniowo.
uki100 Opublikowano 11 Lutego 2020 Autor #22 Opublikowano 11 Lutego 2020 Teraz mam taką sytuacje: Krzywa ustawiona na 0,25 - przy tej krzywej sterownik pokazuje temp zadaną na 30 stopni na zew w tej chwili +7 stopni. W domu mam ustawioną temp 21,5 dzien/noc . I sprawa jest taka - takie ustawienie od wczoraj - i nie jestem w stanie dojść do tej mojej temp 21,5 stopnia. w tej chwili mam 20,5 stopnia czasem wejdzie na 21 stopni. Jeżeli chodzi o działanie pieca - to widzę że pochodzi chwilkę, na piecu pokazywał 33-35 stopnie , na rozdzielaczu ciepłej wody też mniejwięcej tyle - przy czym pracuje chwile np 3 minuty i się wyłącza - sprawdziłem w momencie wyłączenia na rozdzielaczu zimnej wody temp 26 stopni . Piec wchodzi w stan tego przetrzymnia tzn jest taka klepsydra i on tam cos dmucha ale nie grzeje - pompki dalej pracują i tam pokazuje temp na piecu wtedy 26-27 stopni ( więc pewnie tyle ma woda w całym układzie) Pytanie czy to jest oki ? , to czemu on nie pracuje dłużej dopuki nie uzyska wymaganej temp na sterowniku ( a co więcej nie doszedł do granicznej temp pomiędzy wyjście=wejście ) Chodziaż tak teraz popatrzyłem to niby na sterowniku zmieniło się na to 21,5 stopnia ale dość ciężko aby to osiągnąć
WojtuNie Opublikowano 11 Lutego 2020 #23 Opublikowano 11 Lutego 2020 To ustaw krzywą 0,26 i zobacz czy osiągnie zadaną (lepiej jeżeli się zbliży niż ją przekroczy). I podejrzewam, że gdyby pracował cały czas to ta krzywa była by jeszcze za duża dla wymaganej temperatury w domu. A ta przerywana praca - taktowanie, spowodowana jest dużą mocą minimalną kotła i skopaną instalacją - duże opory i nie jest w stanie odebrać tego co kocioł wyprodukuje na mocy minimalnej.
uki100 Opublikowano 11 Lutego 2020 Autor #24 Opublikowano 11 Lutego 2020 nie mogę przeskoczyć o 1 oczko w krzywej , mam co 5 tzn , 0.2 , 0,25 , 0,3, 0,35 itp :) , A ta przerywana praca wpływa jakoś negatywnie ? , jeżeli chodzi o tą " skopaną intalację " popatrz proszę na zdjęcia moje i czy np usunięcie faktycznie tego zespołu mieszającego - do tego wezwać serwisanta aby usunął ten moduł do drugiej pompki , zrobiło by robote ? , czy to też chodzi o to połączenie piec-rozdzielacz ? , czy to już mniejszy problem ?
WojtuNie Opublikowano 11 Lutego 2020 #25 Opublikowano 11 Lutego 2020 Z krzywą to już musisz sam zdecydować, czy wystarczy 0,25, czy jednak za zimno i trzeba 0,3. Efektów przeróbki nie mogę zagwarantować, ale każda którą znam przyniosła zadowalający efekt. Na pewno zaoszczędzisz na prądzie z drugiej pompy, jeżeli sprzedasz w rozsądnych pieniądzach zespół mieszający to też będzie zwrot kasy. Tylko jak już przerabiać to kompleksowo, czyli rury Cu 28 i armatura od samego kotła 1" (nie istotne, że kocioł ma prawdopodobnie przyłącza 3/4") i likwidacja całego zespołu mieszającego (TZM i pompa). Taktowanie kotła ma negatywny wpływ na wszystko, zużycie samego kotła, zużycie gazu, obniżony komfort termiczny w domu. I jeszcze sterownik na sprzedaż. Powinno pokryć koszty przeróbki.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.