Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Poprawne ustawienie ogrzewania


uki100

Rekomendowane odpowiedzi

Hey,

Od niedługiego czasu mieszkamy w swoim nowym domu - nigdy wcześniej nie miałem pieca więc jestem laik w tym temacie i potrzebuje pomocy ;).

Dom ok 100 m2 parter nowe budownictwo więc ocieplony 15 cm na zewnątrz w środku podłoga i dach , dom w samej podłogówce ( 1 drabinka w łazience - ale podpięta bezpośrednio z pieca - bez sprzęgła) , 12 pętli każda po około 50-70 mb pexa. Piec Valiant ecotek pro , wraz z pogodówką. Na sterowniku ustawione jest krzywa 0,7.

CZyli ogólnie jest tylko 1 rozdzielacz z zespołem mieszającym ( na którym ustawiam max temp wejścia wody na rozdzielacz) . W domu na sterowniku mam ustawioną temperaturę 21,5 stopnia ( dzień i noc) .

Moje pytanie brzmi jaką temperaturę ustawić na rozdzielaczu czyli temperaturę wody na podłogówkę. Do tej pory miałem ustawione wejście wody na 40 stopni ( wiem że to chyba dużo) - ale zmartwił mnie fakt że przy -5 na zew , piec grzał na 56 stopni , zespół mieszający puszczał 40 stoni na podłogę) - piec chwile pochodził , temperatura powietrza była 21,5 - więc się wyłączał itp ( krótko chodził) . Przy takich ustawieniach średnio na 6,2 kubika na dzień gazu.

Pytanie czy przypadkiem nie ekonomiczniej będzie np ustawić na podłogę 35 stopni , wtedy chyba piec będzie częściej chodził ale na niższej temperaturze ( chyba ) sam nie wiem proszę o pomoc kogoś kto się zna na tym . ( chodzi mi aby zrobić ustawienia optymalne )

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szkoda, że nie trafiłeś na forum wcześniej, tylko teraz jak zaczęły się kłopoty. 

Masz nowoczesny kocioł gazowy z bajerami i do tego budżetowy mieszacz do kopciucha. 

Podejrzewam, że przy tak małym domu wystarczył by sam kocioł (dokładniej chodzi o pompę w nim zainstalowaną) i zasilił by podłogówkę z wykorzystaniem sterowania pogodowego. Prosto i skutecznie. 

Daj fotki instalacji przy kotle i rozdzielacza wraz z opisem średnic rur je łączących, może da się coś poradzić. 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiem, że ogólnie ten zespół mieszający przy rozdzielaczu jest niepotrzebny - pierw instalator to zrobił a później jak już wybrałem piec itp, to się okazało że to nie jest wymagane. No ale serwisant powiedział że jak już mam - to niech będzie dokupiłem ten moduł ( do obsługi drugiej pompki - nie pamiętam nazwy) - i serwisant powiedział że niech zostanie ten zespół mieszający - będzie pełnił funkcje ochronną aby w razie awarii nie poszedł za ciepły czynnik na podłogę. Jeżeli chodzi o pogodówkę to mam ten Multimac VRC700 bezprzewodowy.

 

Czekam drodzy forumowicze na waszą pomoc;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To napisz jeszcze jaka jest średnica rur, miedź od kotła a potem przechodzi chyba w Pex do rozdzielacza, oraz orientacyjnie jaką mogą mieć długość. 

I podaj dokładny model kotła. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A wiec tak: Z pieca wychodzi miedź 22 , i tam jak na zdjęciu widzisz łączy się z pexem też tym  grubszym idzie w podłogę i w podłodze jest trójnik i jedno idzie do rozdzielacza ( tą 22 pexem ) , a jedna pętla pexem 16 idzie na tą drabinkę w łazience ( ok 3 mb) , a jeżeli chodzi o odległość piec-rozdzielacz to jest ok 3 mb.

Jeżeli chodzi o pętle za rozdzielaczem to fi 16 , długości pętli od 50-70 mb. Poniżej foto danych pieca.

IMG_20200210_085035.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak na szybko. Obawiam się, że dla dalszych propozycji ten Pex 22 (a dokładniej jego złączki) będzie przeszkodą. 

Plan był taki, żeby w rizdziwlaczu wyeliminować grupę mieszającą i zasilać go bezpośrednio z kotła. Widzę że chyba są tam wszędzie śrubunki, to nie było by problemu połączyć zawór rury zasilającej z zaworem na belce górnej (pomijając TZM i pompę), a powroty są już połączone, tylko trzeba by zaślepić odejście na TZM. 

Wtedy na kotle dobierasz krzywą grzewczą dla ogrzewania podłogowego. 

Tylko nie wiem, czy w takim układzie (zasilanie rozdzielacza pex22) pompa w kotle da radę. Jeżeli jesteś sam w stanie dokonać takiej modyfikacji (albo jest ktoś kto zrobi to za "flaszkę" to można zaryzykować, a w razie problemów z przepływem wrócić do tego co jest i przygotować się na przeróbkę zgodnie ze sztuką. 

I jeszcze taka uwaga, modyfikacja ta spowoduje, że drabinka w łazience będzie zasilana temperaturą podłogówki, czyli zapominamy o grzaniu, będzie to tylko suszarka. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no to panowie mnie pocieszacie;) , no dobra ale czy np ustawienie na zespole mieszającym max temeratury ( tam chyba 43 stopnie)  - zrobi prawie to samo jakbym usunął ten zespół - bo przecież piec nie powinien dawać więcej na podłogę. A tam w tym piecu dokupywałem ten moduł który uruchamia tą pompkę w zespole mieszającym.

A wogole sprawa tej krzywej - czy ona jest dobra, u mnie serwisant ustawił na 0,7 - i sprawa taka , np na zew jest + 3 stopnie , to piec grzeje 41 stopni , jak było -5 to piec 56 stopni .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Daj mieszacz na full, z krzywą zjedź na dół (nie wiem czy nie trzeba zmienić systemu na podłogowe w menu, tak żeby na podłogę szło ok 30 * przy 0 na zewnątrz. Potem będziesz korygować. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I jeszcze pytanie, czy rozdzielacz jest w tym samym pomieszczeniu co kocioł? 

Chodzi o to, czy można pociągnąć do niego nowe rury, zapewne po ścianie, bo stare są w posadzce i nie ma możliwości ich wymienić bez demolki. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak - tak jak na zdjęciu to jest bardzo blisko ;) - kurde tylko po co ja kupowałem ten cały moduł do sterowania drugą pompką i ten zespół miejszający ( to pewnie z 600 zł :)

 

Czyli z tego co rozumię - najlepszym rozwiązaniem było by usunięcie tego zespołu mieszającego i bezpośrednio ogarniać to piecem - ale mamy pewność że to chodziło by lepiej ? , a pytanie czy moje zużycie gazu jest duże te 6.2 średnio kubika dziennie

IMG_20200210_101948.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, uki100 napisał:

czy ona jest dobra, u mnie serwisant ustawił na 0,7 - i sprawa taka , np na zew jest + 3 stopnie , to piec grzeje 41 stopni , jak było -5 to piec 56 stopni .

Krzywa powinna być taka aby przy -20C na dworze, na kotle była temp ok 55C, czyli musisz zjechać z tą krzywą do 0,6- 0,5

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no tak to słuchaj wydaje mi się jak tak logicznie pomyśle że możesz mieć racje tzn. Zrobilem teraz tak że na zew jest +4,5 stopnia, ustawiłem krzyw.ą na 0,5 i piec grzeje temperaturą zadaną 35 stopni , a na rozdzielaczu mieszającym dałem na maxa - więc tak jakby jest pominięty zespół mieszający :) , teraz jeszcze kwestia aby dostroić tą krzywą. I tak naprawdę bez usuwania zrobimy to samo. Bo i tak nie będziemy grzać podłogi temp wyższą niż 45 stopni a tyle jest na zespole mieszającym.

Teraz pytanie o ekonomię jaka jest zasada jak to powinno być ustawione w moim przypadku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zacznę od końca, ekonomicznie to stałe zasilanie podłogi najniższą, adekwatna do zewnętrznej temperaturą, co gwarantuje sterowanie pogodowe. 

W układzie który masz teraz jakoś to będzie kuleć, ale są czynniki których nie powinno być, dwie pompy pracują w szeregu i druga niepotrzebnie zużywa prąd, zawór TZM chociaż jest otwarty na full to i tak stawia dodatkowy opór, automatyka kotła może błędnie interpretować sygnały ze swoich czujników co może powodować nieprawidłową pracę kotła w stosunku do bezpośredniego połączenia kotła z rozdzielaczem. 

Krzywą jeszcze bym obniżył o 0,1. 

Sądząc po zdjęciu to przeróbka nie była by duża i źle by to nie wyglądało. 

Wg mnie to szybko i estetycznie wyszło by połączenie Cu 28.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

35C na podłogę przy +5C na zewnątrz to dużo, zrób tak aby przy tej temp była na podłodze temp ok 30C.

Oczywiście trzeba zaw 3-D otworzyć na max lub go zlikwidować, łącznie z tą dod pompą.

Taki kocioł to i 300m2 pociągnie wprost, a nie takie 100m2

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no dobra , panowie w tej chwili na zew +4,5 stopnia , ustawiłem krzywą grzewczą na 0,25 i temperatura zadana zmieniła się na 30 stopni ;) - wszystkie zawory otwarte , na mieszającym jest otwarte na full ( tam według instrukcji max 43 stopnie)

Temp minimalna ustawiona na 18 stopni

Temp max ustawiona na 55 stopni

a ta Aktywna temp. kondensatu 13 stopni

 

Czyli mam rozumieć że dążymy do tego aby piec grzał jak najniższą temperaturą zadaną - ( a będzie ona zmienna od temp zew) a stosunkowo przez długi czas tak ? - i to jest ekonomiczne?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, bieżące uzupełnianie strat - ekonomicznie i komfortowo. 

Tylko nie wiem jak w twoim przypadku i przy tym kotle (moc min ok 7 kW) będzie z ciągłą pracą. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no tak ale pisałeś przedtem że przy 0 stopni powinno być zadana 30 stopni na piecu tak ? , to ja jeszcze muszę zjechać w dół bo przy +5 mam 29 stopni. , a co w momencie kiedy będzie na zew -20 , i piec poda 55 stopni na podłogę - to przecież nie wolno tak hehe ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To była tylko orientacyjna temperatura, dokładnie określisz ją podczas reszty sezonu. Max raz dziennie kontrola temperatury w domu i ewentualna korekta krzywej o 0,1 w górę lub dół. 

Chyba, że sterownik ma opcję korekty po temperaturze pomieszczenia wtedy można mniej precyzyjnie dobrać krzywą. Ale to wszystko wymaga czasu i cierpliwości, no i poznania możliwości kotła i sterowania z instrukcją przeczytaną wielokrotnie do znudzenia ;). 

Niestety takie jest życie i nikt nie ustawi tego lepiej niż Ty, jeżeli będziesz chciał mieć prosto i tanio. 

Temperatura 55* jest graniczną temperaturą i raczej nie zostanie osiągnięta a nie spowoduje też zniszczeń bo ewentualnie będzie wzrastać stopniowo. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz mam taką sytuacje: Krzywa ustawiona na 0,25 - przy tej krzywej sterownik pokazuje temp zadaną na 30 stopni na zew w tej chwili +7 stopni. W domu mam ustawioną temp 21,5 dzien/noc . I sprawa jest taka - takie ustawienie od wczoraj - i nie jestem w stanie dojść do tej mojej temp 21,5 stopnia. w tej chwili mam 20,5 stopnia czasem wejdzie na 21 stopni.

Jeżeli chodzi o działanie pieca - to widzę że pochodzi chwilkę, na piecu pokazywał 33-35 stopnie , na rozdzielaczu ciepłej wody też mniejwięcej tyle - przy czym pracuje chwile np  3 minuty i się wyłącza - sprawdziłem w momencie wyłączenia na rozdzielaczu zimnej wody temp 26 stopni . Piec wchodzi w stan tego przetrzymnia tzn jest taka klepsydra i on tam cos dmucha ale nie grzeje - pompki dalej pracują i tam pokazuje temp na piecu wtedy 26-27 stopni ( więc pewnie tyle ma woda w całym układzie)

Pytanie czy to jest oki ? , to czemu on nie pracuje dłużej dopuki nie uzyska wymaganej temp na sterowniku ( a co więcej  nie doszedł do granicznej temp pomiędzy wyjście=wejście )

Chodziaż tak teraz popatrzyłem to niby na sterowniku zmieniło się na to 21,5 stopnia ale dość ciężko aby to osiągnąć

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To ustaw krzywą 0,26 i zobacz czy osiągnie zadaną (lepiej jeżeli się zbliży niż ją przekroczy). 

I podejrzewam, że gdyby pracował cały czas to ta krzywa była by jeszcze za duża dla wymaganej temperatury w domu. 

A ta przerywana praca - taktowanie, spowodowana jest dużą mocą minimalną kotła i skopaną instalacją - duże opory i nie jest w stanie odebrać tego co kocioł wyprodukuje na mocy minimalnej. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie mogę przeskoczyć o 1 oczko w krzywej , mam co 5 tzn , 0.2 , 0,25 , 0,3, 0,35 itp :) ,

A ta przerywana praca wpływa jakoś negatywnie ? , jeżeli chodzi o tą " skopaną intalację " popatrz proszę na zdjęcia moje i czy np usunięcie faktycznie tego zespołu mieszającego - do tego wezwać serwisanta aby usunął ten moduł do drugiej pompki , zrobiło by robote ? , czy to też chodzi o  to połączenie piec-rozdzielacz ? , czy to już mniejszy problem ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z krzywą to już musisz sam zdecydować, czy wystarczy 0,25, czy jednak za zimno i trzeba 0,3. 

Efektów przeróbki nie mogę zagwarantować, ale każda którą znam przyniosła zadowalający efekt. Na pewno zaoszczędzisz na prądzie z drugiej pompy, jeżeli sprzedasz w rozsądnych pieniądzach zespół mieszający to też będzie zwrot kasy. Tylko jak już przerabiać to kompleksowo, czyli rury Cu 28 i armatura od samego kotła 1" (nie istotne, że kocioł ma prawdopodobnie przyłącza 3/4") i likwidacja całego zespołu mieszającego (TZM i pompa). 

Taktowanie kotła ma negatywny wpływ na wszystko, zużycie samego kotła, zużycie gazu, obniżony komfort termiczny w domu. 

I jeszcze sterownik na sprzedaż. 

Powinno pokryć koszty przeróbki. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.