KonradSzot Opublikowano 4 Stycznia 2019 #1 Opublikowano 4 Stycznia 2019 Cześć wszystkim, To mój pierwszy post na forum więc wybaczcie jeśli coś będzie nie tak. Mam problem z OP, ale opiszę może wszystko od początku... Wprowadziłem się do nowego domu w ubiegłym roku i uruchomiłem od razu ogrzewanie. Wszystko było super, ogrzewanie fajnie działało, aż do obecnego sezonu grzewczego... Mam kocioł Buderusa Logamax GB172-14 T150S G20 V2. Cały dom jest w podłogówce poza jednym pomieszczeniem i garażem (gdzie są zwykłe grzejniki). W każdym pomieszczeniu mam po 1 pętli, a w salonie i kuchni po 2. Niestety w salonie zapowietrzyła się jedna z pętli i w jednym pokoju także. Efekt jest taki, że jak temperatura na zewnątrz spadnie do -5 w domu zaczyna robić się zimno (w ubiegłym roku były mrozy -15/-20 i całość dawała radę, więc moc kotła jest wystarczająca;) ) Dodam jeszcze, że teraz mam na kotle ustawione 40*C, a w ubiegłym roku przy dużo większych mrozach było od 38 do 42*C. Pompy (jakieś dziwne IBO - nigdy takich nie wiedziałem i najprawdopodobniej zmienię na Grundfoss'a lub LFP, ale to na przyszły sezon) wpięte są pod zaciski w kotle, przez co uruchamiają się co jakiś czas - nie wiem czy jest to prawidłowe. Nie byłem także w stanie wyregulować pętli (chyba mają duże różnice w długościach). Załączam zdjęcia jak 'instalatorzy' podpięli pętle OP. Na parterze i piętrze jest po 5 pętli. Na każde piętro jest osobny rozdzielać podłączony w identyczny sposób. W związku z tym, że nie jestem w stanie odpowietrzyć tych niedziałających pętli (nie wiem dlaczego) myślałem o wylaniu całej wody z instalacji i zalaniu jej ponownie. I tutaj pojawia się moje pytanie jak to zrobić szybko i sprawnie, żeby nie wychłodzić domu i żeby nie było problemów z zapowietrzaniem... Mam nadzieję, że opisałem wszystko. Czekam z niecierpliwością na odpowiedź:) Pozdrawiam Konrad
MikiQ Opublikowano 4 Stycznia 2019 #2 Opublikowano 4 Stycznia 2019 Z tym spuszczeniem wody i zalaniu instalacji po ponownie to sam na to wpadłeś czy ktoś podsunął ci tak fantastyczny pomysł. Dlaczego nie jesteś w stanie odpowietrzyc pętli? Wiesz w ogóle jak się do tego zabrać? Wysłane z mojego HTC U12+ przy użyciu Tapatalka
KonradSzot Opublikowano 4 Stycznia 2019 Autor #3 Opublikowano 4 Stycznia 2019 Sam;) Czy wiem... Wydaje się że wiem, ale oczywiście mogę coś robić źle. Zamykam wszystkie pętle poza tą, która jest zapowietrzona i czekam. 5-10 minut i popuszczaj odpowietrznik automatyczny, który jest na belce rozdzielacza na powrocie. Jeśli robię źle to proszę o sprostowanie
Marcinnnn Opublikowano 4 Stycznia 2019 #4 Opublikowano 4 Stycznia 2019 Witaj Zamknij zawory zasilajace i powrotne do rozdzielacza. Podepnij węża z kranu do zaworu spustowego na belce zasilającej, drugiego węża do zaworu spustowego na belce powrotnej, drugi koniec do wiadra z wodą (tak jak odpowietrzanie hamulców :) ) Zakreć wszystkie pętle i "napełniaj" po kolei pętle które chcesz odpowietrzyć. Ciśnienie w sieci pozwoli Ci bez problemu przepchnąć powietrze. Poza tym, tak jak koledzy z forum radzą, zakręć odpowietrznik automat na belce powrotnej, docelowo wymień na zwykły, bo może "zaciągnąć" lewe powietrze. Automat tylko na zasilaniu. Wczoraj napełniałem całą podlogówkę u siebie w ten sposób. Z tym, że mam pompę Wilo z funkcją odpowietrzania. Pozdrawiam
KonradSzot Opublikowano 4 Stycznia 2019 Autor #5 Opublikowano 4 Stycznia 2019 Tylko że niestety moi instalatorzy nie założyli zaworów odcinających na belkach... Z tym odpowietrznikiem to właśnie tak mi się wydawało że może zostać napowietrznikiem:) Jakie powinno być ciśnienie w instalacji? Na kotle mam malutki manometr i podczas pracy wskazuje 2 bary może odrobinkę więcej.
KonradSzot Opublikowano 4 Stycznia 2019 Autor #6 Opublikowano 4 Stycznia 2019 Teraz jeszcze patrzę na swoje zdjęcia i tak się zastanawiam czy wodą o ciśnieniu około 2-3 bar może przepłynąć przez pompę w przeciwnym kierunku? Tzn. odwrotnie niż podczas normalnej pracy.
Marcinnnn Opublikowano 4 Stycznia 2019 #7 Opublikowano 4 Stycznia 2019 A to nie są zawory na zasileniu i powrocie?
KonradSzot Opublikowano 4 Stycznia 2019 Autor #8 Opublikowano 4 Stycznia 2019 Ten górny na pewno jest odcinający, ale dolny ma głowicę termostatyczną i szczerze powiedziawszy nie ściągałem jej i nie wiem jak mogę taki zawór zamknąć? Wystarczy zdemontować głowicę? Sorry, za tak głupie pytanie ale nie jestem hydraulikiem;)
gmaj22 Opublikowano 4 Stycznia 2019 #9 Opublikowano 4 Stycznia 2019 Przede wszystkim to ustal, która rura jest zasilająca rozdzielacz, a która powrotna. Na kolory izolacji nie patrz - nie zawsze się zgadzają. To kocioł kondensacyjny? Dlaczego więc używasz grupy pompowej? Podłogówka powinna pójść bezpośrednio z kotła. I , z całym szacunkiem, ale nie przywiązuj wagi do rad osób, które nie odróżniają zaworów termostatycznych RTL od odcinających.
KonradSzot Opublikowano 4 Stycznia 2019 Autor #10 Opublikowano 4 Stycznia 2019 A więc odpowiadając: Kocioł jest kondensacyjny, a dlaczego grupa pompowa nie wiem. Tak zostało założone i takie grupy są dwie. Zasilanie grupy pompowej jest z rury dolnej (ta z niebieską izolacją), a zasilanie OP z górnej belki
shogunzlasa Opublikowano 4 Stycznia 2019 #11 Opublikowano 4 Stycznia 2019 Żelaza w wodzie to Ci nie brakuje...
KonradSzot Opublikowano 4 Stycznia 2019 Autor #12 Opublikowano 4 Stycznia 2019 Woda jest tragiczna... To prawda:/
gmaj22 Opublikowano 4 Stycznia 2019 #13 Opublikowano 4 Stycznia 2019 Skoro jest tak jak piszesz, to sprawdż, czy pompa na pewno pompuje z dołu do góry oraz przełóż czujnik kapilary na górna belkę. Potem poinformuj o efektach.
KonradSzot Opublikowano 4 Stycznia 2019 Autor #14 Opublikowano 4 Stycznia 2019 Strzałka na pompie jest skierowana z dołu do góry, więc domyślam się, skoro jest zasilana prądem jednofazowym, że taki jest przepływ wody. A czujnik powinien być na zasilaniu ogrzewania podłogowego?
gmaj22 Opublikowano 4 Stycznia 2019 #15 Opublikowano 4 Stycznia 2019 W tym przypadku na górnej. Wg niego głowica dopuszcza tyle gorącej wody, aby na zasilaniu podłogówki utrzymać temperaturę ustawioną na głowicy.
KonradSzot Opublikowano 4 Stycznia 2019 Autor #16 Opublikowano 4 Stycznia 2019 Ok. Przełożę. Ale jaki to będzie miało wpływ na zapowietrzenie? Doradzicie jak odpowietrzyć ta instalację skoro nie mam dwóch zaworów odcinających na belkach?
gmaj22 Opublikowano 4 Stycznia 2019 #17 Opublikowano 4 Stycznia 2019 Górną zamkniesz. Na dolnej zaś możesz zakręcić głowicę a czujnik kapilary włożyć do ciepłej wody albo przymocować do gorącej rury. Jeśli będzie przepuszczać mimo to, jest inny sposób: sprawdż czy przypadkiem to białe pokrętło z dolnej belki nie pasuje na zawór termostatyczny po ściągnięciu głowicy. Może akurat obydwa są M28x1 lub M30x1? Zakręcić kapturek zamiast głowicy.
KonradSzot Opublikowano 4 Stycznia 2019 Autor #18 Opublikowano 4 Stycznia 2019 Zakręcić rozumiem, ustawić na najniższy numerek czyli najniższą temperaturę. A z tymi zaworami to nawet nie przypuszczał bym że tak można:) Jutro od rana będę walczył i na pewno poinformuję o efektach;) Z góry wszystkim dziękuję
gmaj22 Opublikowano 4 Stycznia 2019 #19 Opublikowano 4 Stycznia 2019 I nie zapomnij o "napowietrzniku" na dolnej belce ;)
KonradSzot Opublikowano 4 Stycznia 2019 Autor #20 Opublikowano 4 Stycznia 2019 Chyba najpierw pojadę do jakiegoś sklepu instalacyjnego i kupię korek albo odpowietrznik manualny, taki jak montuje się na grzejnikach:)
KonradSzot Opublikowano 6 Stycznia 2019 Autor #21 Opublikowano 6 Stycznia 2019 Hej jeszcze raz. Tak więc misja odpowietrzania się udała. Tzn tak mi się wydaje:) Założyłem od razu na zawór (nie wiem jak fachowo się nazywa) z głowicą jedno pokrętło od pętli podłogówki jak kolega @gmaj22 zasugerował;) dzięki za to:) Teraz mam inny problem. Wygląda na to (na moje rozeznanie i dedukcję Sherlock'a;) ), że z jakiegoś powodu nie dopuszczana jest ciepła woda do pętli. Zawór z głowicą termostatyczną jest mówiąc najprościej jest chłodny (na dotyk ma około 25°C), a nawet jak robi się bardzo ciepły (może mieć około 40°C) woda w trójniku i pompie się nie miesza. Próbowałem odpowietrzać pompę i słychać było syczenie, popuściłem także jeden półśrubunek, ale tam nic. A najdziwniejsze jest to, że na piętrze, tam jest identyczna grupa pompowa połączona równolegle do pierwszej, zawór jest jeszcze zimniejszy. Myślałem że jest zbyt mało wody w instalacji, ale ma malutkim manometrze na kotle pokazuje troszkę ponad 2bary. Jakieś sugestie koledzy? Później załączę jakiś prosty schemat... Z góry dziękuję:)
KonradSzot Opublikowano 6 Stycznia 2019 Autor #22 Opublikowano 6 Stycznia 2019 Jeszcze raz cześć:) Załączam schemat. Kiepski ze mnie rysownik schematów PiD więc sorry. Na schemacie: 1 - odpowietrznik ręczny (taki jak montuje się na grzejnikach) 2 - zespół zaworów do zalewania instalacji 3 - zawór z głowicą termostatyczną 4 - zawór odcinający ręczny 5 - pompa 6 - termometr (ale chyba nie wskazuje prawidłowej wartości) 7 - rozdzielacz parteru 8 - rozdzielacz piętra 9 - odpowietrznik 10 - przepływomierz 11 - zaworki do regulacji podłogówki W domu jest 10 pętli podłogówki i 3 grzejniki z czego jeden nie działa, bo go nie ma (to ta pętla na rozdzielaczu parteru skrajna po prawej stronie). Pozostałe dwa są na piętrze - pierwsza i ostatnia pętla na rozdzielaczu piętra. Zasilanie rozdzielaczu w ciepłą wodę jest od dołu, a zasilanie pętli od góry. I niestety z jakiegoś dziwnego powodu, dla mnie oczywiście, nie miesza się woda ciepła z zimną...
Gość Digitrax Opublikowano 6 Stycznia 2019 #23 Opublikowano 6 Stycznia 2019 Przełóż kapilary z dolnych belek rozdzielaczy na górne.
KonradSzot Opublikowano 6 Stycznia 2019 Autor #24 Opublikowano 6 Stycznia 2019 A wtedy nie będzie zimniejsza woda lecieć na podłogę? Jak będzie na górnej to zmierzy temperaturę za zasilaniu czyli najwyższą jaka jest w pętli?
gmaj22 Opublikowano 6 Stycznia 2019 #25 Opublikowano 6 Stycznia 2019 To jeszcze nie przełożył?? W poście #15 pisałem o tym, a kolega potwierdził w następnym, że przełoży :)
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.