Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Elektromet EKO-KWP 12kW+EL-483 (Tech) - wysoka temp. w nadzorze (regulator pokojowy)


cris91

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

to mój pierwszy post na forum i pierwsze starcie z piecem zasilanym ekogroszkiem :)

Otóż posiadam piec Elektromet EKO-KWP 12kW ze sterownikiem EL-483 (tech) w połówce bliźniaka o powierzchni ok 95m2.

Do tego regulator pokojowy, grzejniki bez termostatów, podłogówka jedynie w dwóch łazienkach, sterownik PID. Zasilam go paliwem Sztygar 26-28 MJ.

W zestawie posiadam 4 zawirowywacze. Komin ustawiony na przymknięty (gałka ustawiona na ok. 45 stopni).

Ciśnienie ok 1 bar w trakcie grzania.

W tej chwili tam nie mieszkam, jedynie wykańczam weekendami, więc włączone jest jedynie grzanie CO.

Problem mam następujący:

Na regulatorze pokojowym mam ustawione 20 stopni, temperatura zadana na piecu to 57 stopnie. 

Gdy temperatura pomieszczenia osiągnie temperaturę ustawioną na regulatorze, to w pierwszej kolejności wyłącza się pompa CO, później po przekroczeniu o 5 stopni temperatury zadanej, 

piec przechodzi w stan nadzoru.

Problem polega na tym, że w nadzorze osiąga po czasie temperaturę ok 70-78 stopni. Jak przyjeżdżam w weekend to specjalnie otwieram okno, żeby wychłodzić, wtedy załącza się pompa, spada temperatura i piec przechodzi w tryb pracy i wtedy ładnie utrzymuje stałą temperaturę w okolicach zadanej.

Jedyne co mogę regulować w trybie PID to współczynnik podawania i współczynnik wentylatora - jedyne co ruszałem do tej pory to współczynnik podawania, żeby utrzymywała się lekka górka w retorcie, natomiast dopiero wczoraj zainteresowałem się współczynnikiem wentylatora, bo może za mocno przedmuchuje.

Dodam, że nie uzyskuje idealnego popiołu, pojawiają się spieki, jednak są one kruche.

Do tego wczoraj wyciągnąłem 2 zawirowywacze - bez zmian.

Czy piec zachowuje się prawidłowo, czy jednak coś jest na rzeczy?

 

P.S. dodam, że regulator to Salus

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A masz na instalacji jakiś zawór 3d lub 4d z siłownikiem?

Wysłane z mojego Nokia 5.1 przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tego co rozmawiałem dzisiaj z instalatorem, to nie ma żadnego.

Do tego instalator twierdził, że może tak być z tym wzrostem temperatury do, powiedzmy 75 stopni przy zadanej 57.

Czy ma racje? 

Dom jest nowy, dobrze ocieplony, za ścianą sąsiad daje w palnik bez regulatora pokojowego, przez cały tydzień u mnie nikogo nie ma, okna tylko rozszczelnione, brak zużycia wody użytkowej - może po prostu piec nie ma co robić? 

To moje pierwsze zetknięcie z tego typu ogrzewaniem, więc trochę spędza mi to sen z powiek :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

po pierwsze zawór 3D lub 4D powinien być zamontowany.

Dla czego: 1 gwarancja pieca tego wymaga. 2 Bez niego piec zgnije przez powrót zimnej wody 3 Tym zaworem ustawiasz temperaturę wyjściową na dom. na piecu masz 60c a za zaworem 45c . co do tej temperatury to dla tego że regulator pokojowy wyłącza pompę. jest to trochę niebezpieczne bo można zagotować wodę i wywali zawór w najlepszym wypadku . mam nadzieję że pomogłem choć trochę

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czemu dziwisz się, że rośnie temperatura skoro nie ma odbioru ciepła. Po wyłączeniu pompy CO zostaje tylko mały obieg kotła na którym pewnie nie ma żadnej pompki, a nawet jak by była to przy braku odbioru i tak by nic nie dała. Ciepło nie zniknie z pieca w magiczny sposób, jak nie ma odbioru to zostanie zużyte do podniesienia temperatury wody w kotle.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 godzin temu, stachu80 napisał:

po pierwsze zawór 3D lub 4D powinien być zamontowany.

Dla czego: 1 gwarancja pieca tego wymaga. 2 Bez niego piec zgnije przez powrót zimnej wody 3 Tym zaworem ustawiasz temperaturę wyjściową na dom. na piecu masz 60c a za zaworem 45c . co do tej temperatury to dla tego że regulator pokojowy wyłącza pompę. jest to trochę niebezpieczne bo można zagotować wodę i wywali zawór w najlepszym wypadku . mam nadzieję że pomogłem choć trochę

Oczywiście, że pomogłeś, bo tak jak wspominałem, jestem w tym temacie zielony :)

Czyli, jeśli dobrze rozumuje, to wtedy na zaworze mogę ustawić niższą temp, przez co grzejniki mniej grzeją, na regulatorze trudniej osiągnąć ustawioną temperaturę, a piec rzadziej wchodzi w nadzór, a więcej pracuje? 

Pytanie pozostaje kogo ścigać o ten zawór - dom to deweloperka i instalator od nich.

Zadzwonię jeszcze dzisiaj do Elektrometu, żeby mieć twardy argument do negocjacji z deweloperem. 

 

9 godzin temu, Z4ku napisał:

Czemu dziwisz się, że rośnie temperatura skoro nie ma odbioru ciepła. Po wyłączeniu pompy CO zostaje tylko mały obieg kotła na którym pewnie nie ma żadnej pompki, a nawet jak by była to przy braku odbioru i tak by nic nie dała. Ciepło nie zniknie z pieca w magiczny sposób, jak nie ma odbioru to zostanie zużyte do podniesienia temperatury wody w kotle.

Zastanawiam się, czy tak to powinno działać, że piec chyba więcej jest w nadzorze, niż w pracy. 

Wydawało mi się, że w nadzorze temperatura nie powinna rosnąć, tylko w krótkim czasie spaść i znów przełączyć się w tryb pracy, bo w nadzorze piec tylko podtrzymuje żar (który zreszta schodzi do retorty i piec sprawia wrażenie wygaszonego). Aż dziw, że przez tydzień nieobecności nie gaśnie (2 razy zgasł, ale raz po prostu skończył się groszek). 

Szukam po prostu odpowiedzi, czy tak wygląda prawidłowa praca z regulatorem pokojowym :)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

w instrukcji pieca jest kilka schematów jak powinien być podłączony piec. instalator zrobił jak było mu wygodniej. potem ludzie biadolą że piec zły lub opał. 

ten zawór właśnie spełnia dwie ważne role. 1 to żeby piec nie zgnił po 2/3 latach po 2 aby grzejniki grzały jak my chcemy.

pamiętaj aby założyli termometr na wyjściu za zaworem. na powrocie przy piecu też by się przydał bo powrót powinien mieć 55c

pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To jest cięcie kosztów przez dewelopera. instalatorów i powiedzieli zamiast zaworów staw trójnik będzie hulać a taniej będzie na pewno. mogłoby tak zostać na trójniku ale byś musiał wtedy mieć podłogówkę która odbiera cały czas ciepło z kotła też na zaworze 3D bo na podłogówkę puszczasz mniejszą temperatura. i tak jak przedmówcy odpowiedzią gdy głowice zamkną obieg w grzejnikach zostaje tylko kocioł sam sobie bo nie ma innego odbioru i nawet ten Żar co jest na palniku sprawia że tak wysoko podbija temperaturę i co jest bardzo groźne. Kocioł ty kupowałeś i montował ś czy wszystko dostałaś od dewelopera gotowe?

Wysłane z mojego Nokia 5.1 przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W tej naszej ojczyźnie chyba nigdy się nic nie zmieni każdy każdego chcę wydy...

Wysłane z mojego Nokia 5.1 przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, cris91 napisał:

Zastanawiam się, czy tak to powinno działać, że piec chyba więcej jest w nadzorze, niż w pracy. 

Wydawało mi się, że w nadzorze temperatura nie powinna rosnąć, tylko w krótkim czasie spaść i znów przełączyć się w tryb pracy, bo w nadzorze piec tylko podtrzymuje żar (który zreszta schodzi do retorty i piec sprawia wrażenie wygaszonego). Aż dziw, że przez tydzień nieobecności nie gaśnie (2 razy zgasł, ale raz po prostu skończył się groszek). 

Szukam po prostu odpowiedzi, czy tak wygląda prawidłowa praca z regulatorem pokojowym :)

 

Kocioł cały czas produkuje ciepło jak nie będzie odbioru to siłą rzeczy będzie stał w nadzorze. To jest niestety wada kotłów na paliwo stałe, nie da się ich wygasić(nie licząc nielicznych kotłów z zapalarką). Przy podajnikowcach i tak nie jest źle. Jak miałem kocioł zasypowy na miał i zabrakło prądu trzeba było agregat odpalać żeby wody nie zagotować. W mojej instalacji jest o tyle dobrze, że grawitacyjnie działają 3 grzejniki więc schładzają kocioł nawet jak pompa CO stanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 godzin temu, stachu80 napisał:

w instrukcji pieca jest kilka schematów jak powinien być podłączony piec. instalator zrobił jak było mu wygodniej. potem ludzie biadolą że piec zły lub opał. 

ten zawór właśnie spełnia dwie ważne role. 1 to żeby piec nie zgnił po 2/3 latach po 2 aby grzejniki grzały jak my chcemy.

pamiętaj aby założyli termometr na wyjściu za zaworem. na powrocie przy piecu też by się przydał bo powrót powinien mieć 55c

pozdrawiam.

Przestudiowałem instrukcję i jest jedynie schemat z zaworem 3 drożnym, z uwagą, że warunkiem gwarancji jest montaż zaworu 3D zgodnie ze schematem lub zaworu 4D... mało tego napisałem do serwisu Elektrometu i dokładnie to samo potwierdzili - ręce opadają...

9 godzin temu, lechumb napisał:

To jest cięcie kosztów przez dewelopera. instalatorów i powiedzieli zamiast zaworów staw trójnik będzie hulać a taniej będzie na pewno. mogłoby tak zostać na trójniku ale byś musiał wtedy mieć podłogówkę która odbiera cały czas ciepło z kotła też na zaworze 3D bo na podłogówkę puszczasz mniejszą temperatura. i tak jak przedmówcy odpowiedzią gdy głowice zamkną obieg w grzejnikach zostaje tylko kocioł sam sobie bo nie ma innego odbioru i nawet ten Żar co jest na palniku sprawia że tak wysoko podbija temperaturę i co jest bardzo groźne. Kocioł ty kupowałeś i montował ś czy wszystko dostałaś od dewelopera gotowe?

Wysłane z mojego Nokia 5.1 przy użyciu Tapatalka
 

No dokładnie na to samo wpadłem - cięcie kosztów, tym bardziej, że o pazerności tego dewelopera dowiedziałem się już w elektrowni, gdy przy przepisywaniu prądu okazało się, że mamy najmniejszą, możliwą moc, a koszt podwyższenia o każdy 1kW jest dużo wyższy, niż przy podłączaniu prądu...

No właśnie cała instalacja wraz z kotłem itp była w standardzie deweloperskim....

Podłogówkę mam, ale tylko w łazienkach i kojarzę, że w skrzynce od podłogówki, koło rozdzielaczy na powrocie jest jakiś zawór z termostatem. W grzejnikach zawory są cały czas otwarte (nie ma termostatów).

Dziękuje za liczne odpowiedzi, mam nadzieję, że pomożecie mi dociągnąć ten temat do końca.

Wobec tego jaki zawór powinien być zamontowany, 3D czy 4D? Do tego jakie to mogą być koszta ?

I czy taka operacja jest skomplikowana? Rozumiem, że piec trzeba wygasić i spuścić wodę z instalacji?

W sobotę jak będę, to wykonam dokładne zdjęcia instalacji i może uda się coś doradzić.

Nie wiem też czy walczyć z deweloperem/wykonawcą, czy lepiej znaleźć kogoś dobrego i odżałować kasę, żeby było to zrobione porządnie... Czy mogę coś zarzucić instalatorowi? Np. pracę wykonaną niezgodnie ze sztuką, żeby go trochę zmobilizować?

Podejrzewam, że to zostało zrobione świadomie, ponieważ przez 5 lat i tak jest rękojmia u dewelopera i pewno wg. kalkulacji lepiej mu wziąć ewentualne naprawy na siebie, niż dorzucić każdemu taki zawór - tylko co mi po tym, jak piec po 5 latach będzie nadawać się do wymiany i nie mam wsparcia producenta...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja bym powalczył. Przynajmniej spróbowałbym. Może coś się ugra

 

Wysłane z mojego Nokia 5.1 przy użyciu Tapatalka

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zawór 4D to koszt raptem 160/200 zł zależy w jakim sklepie plus kształtki. ten instalator to typowy Mirek więc lepiej znajdź fachowca co to zrobi jak należy. jeśli masz instrukcję od tego pieca to w niej są rysunki jak powinna wyglądać cała instalacja z zaworem 3D czy 4D. 

ma podstawie tego możesz udowodnić i deweloperowi i temu Mirkowi co robił tą fuszerkę. Nie znam się na prawie ale to powinno podlegać reklamacji którą powinien zrobić deweloper lub zwrócić pieniądze za koszty poprawienia tej fuszerki.  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Możesz spytać jak wygląda gwarancja na kocioł skoro jest podłączony niezgodnie z wytycznymi producenta. Bo chyba jakaś gwarancja na to wszystko jest.

 

Wysłane z mojego Nokia 5.1 przy użyciu Tapatalka

 

 

 

Jeśli nie ma tam jeszcze jakiś kwiatkow, to cała przeróbka powinna zamknąć się w 1000zl ze wszystkim max.

 

P.S. Łatwo napisać żeby wziąć sobie rozgarniętego hydraulika tylko skąd takiego wziąć i skąd można wiedzieć czy to ten rozgarniety czy znów taki Mirek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

masz rację. nie tylko hydraulika praktycznie każdego dobrego fachowca ze świeczką szukać. ja mam problem aby dobrego glazurnika znaleźć. chyba wszyscy co się na robocie znali to do na wyspy wyjechali. 90% to Mirki i Janusze którzy jedyne co potrafią to krzyknąć cenę

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.