lumo Opublikowano 3 Października 2018 #1 Opublikowano 3 Października 2018 Witam Panowie potrzebuje fachowej porady... czy możecie zernać na zdjęcie poniżej i powiedzieć mi czy ten zawór został dobrze podłączony ?? Bo niestety troszeczkę zgłupiałem :( czy on ma prawo działać prawidłowo ?? Czy niezbędne będzie jego odwrotne podłączenie ?? Przekręcenie zaworu maksymalnie w prawo (poz 10) kieruje 100% strumienia na grzejniki. Przekręcenie zaworu w lewo (poz. 1 ) zamyka obwody na kotle i na obiegu CO Główny problem jaki zaobserwowałem przy rozruchu to to że po nastawieniu temperatury w domu na 21 st. gdy zostaje osiagnieta zadana temperatura, pompa przestaje pracować (czyli teoretycznie ok) j dochodzi do sytuacji że instalacja zaczyna działać samoczynnie w sposób grawitacyjny ?! przez co grzejniki dalej są gorące mimo że pompa nie pracuje i temperatura sukcesywnie rosnie do ok 23,8 st.. Pompa juz się nie załącza, jedynie piec zaczyna działać w celu podtrzymania zadanej temp. Jedyne co mi przychodzi do głowy to błędne podłączenie tego zaworu ?! Czy dobrze myślę
sambor Opublikowano 3 Października 2018 #2 Opublikowano 3 Października 2018 Prawidłowo to wyjście z kotła musi by naprzeciw powrotu z instalacji Czyli masz ok
lumo Opublikowano 3 Października 2018 Autor #3 Opublikowano 3 Października 2018 Hmm... W takim razie w jaki sposób ograniczyć wydobywanie się ciepłej wody z kotła po osiągnięciu zadanej temp w mieszkaniu ?? Lub czym może być spowodowany nadmierny wzrost temp mimo braku załączonej pompy ??
sambor Opublikowano 3 Października 2018 #4 Opublikowano 3 Października 2018 Masz inst na grubych rurach , więc przepływ grawitacyjny będzie, można zwiększyć opory instalacji odbiorczej - tak aby ograniczyć wpływ grawitacji np montażem zaw grzybkowego o odpowiedniej średnicy. Można zrobić kryzowanie grzejników . Lub nastawić zaw 4-D niższą temp wody podawanej na inst, ale teraz to nie ma regulacji, poczekaj na mrozy.
kiminero Opublikowano 3 Października 2018 #5 Opublikowano 3 Października 2018 Masz tam zamontowany moduł W-PASS, czyli zestaw pompy, filtra, zaworów serwisowych i zaworu różnicowego w jednym monobloku. Gdy pompa się zatrzymuje, to otwiera się zawór różnicowy i grawitacja idzie na całego. Nic na to nie poradzisz. Wyjściem może być zamontowanie siłownika na zawór 4D oraz doposażenie się w sterownik zaworu, który po sygnale z termostatu o dogrzaniu pomieszczenia nie tylko wyłączy pompę, ale też zamknie zawór. UWAGA! Warunek to prawidłowo podpięte naczynie! Można też odpuścić sobie ON/OFF pompy i pozakładać termostaty na grzejniki.
lumo Opublikowano 3 Października 2018 Autor #6 Opublikowano 3 Października 2018 27 minut temu, sambor napisał: Masz inst na grubych rurach , więc przepływ grawitacyjny będzie, można zwiększyć opory instalacji odbiorczej - tak aby ograniczyć wpływ grawitacji np montażem zaw grzybkowego o odpowiedniej średnicy. Można zrobić kryzowanie grzejników . Lub nastawić zaw 4-D niższą temp wody podawanej na inst, ale teraz to nie ma regulacji, poczekaj na mrozy. Tak zgadza się, instalacja na grubych rurach, oraz wszędzie są zachowane duze spadki... Właśnie próbowałem regulować zaworem ale działa strasznie zero-jedynkowo ??
lumo Opublikowano 3 Października 2018 Autor #7 Opublikowano 3 Października 2018 20 minut temu, kiminero napisał: Masz tam zamontowany moduł W-PASS, czyli zestaw pompy, filtra, zaworów serwisowych i zaworu różnicowego w jednym monobloku. Gdy pompa się zatrzymuje, to otwiera się zawór różnicowy i grawitacja idzie na całego. Nic na to nie poradzisz. Wyjściem może być zamontowanie siłownika na zawór 4D oraz doposażenie się w sterownik zaworu, który po sygnale z termostatu o dogrzaniu pomieszczenia nie tylko wyłączy pompę, ale też zamknie zawór. UWAGA! Warunek to prawidłowo podpięte naczynie! Można też odpuścić sobie ON/OFF pompy i pozakładać termostaty na grzejniki. A czym ten zestaw różni się od zwykłego zestawu pompy z zaworem zwrotnym wykonanym z rur oprócz wykonania go w monobloku ?? Zestaw ten został wybrany ze względu na małą ilość miejsca :) Sterownik zainstalowany na kotle TECH ST-491 ma możliwość obsługi siłownika zaworu. Czy to rozwiązało by problem definitywnie ?? Jaki siłownik polecacie ?? Herzt ?? Co do naczynia, instalacja starego typu, otwarta z naczyniem wyrównawczym na strychu, obieg "pieca" przed zaworem jest podpięty dodatkową rurką do naczynia + zawór bezpieczenstwa, wiec z tym nie ma problemu
Dragster Opublikowano 4 Października 2018 #8 Opublikowano 4 Października 2018 Chodzi o to by naczynie nie było za zaworem. Bo jak ustawisz go na 0 czy też sterownik go zamknie to naczynie zostanie odcięte od kotła.
kiminero Opublikowano 4 Października 2018 #9 Opublikowano 4 Października 2018 11 godzin temu, lumo napisał: Główny problem jaki zaobserwowałem przy rozruchu to to że po nastawieniu temperatury w domu na 21 st. gdy zostaje osiagnieta zadana temperatura, pompa przestaje pracować (czyli teoretycznie ok) j dochodzi do sytuacji że instalacja zaczyna działać samoczynnie w sposób grawitacyjny ?! To sugeruje, że nie wiesz dlaczego tak się dzieje, stąd moje tłumaczenie czym jest W-Pass. 9 godzin temu, lumo napisał: A czym ten zestaw różni się od zwykłego zestawu pompy z zaworem zwrotnym wykonanym z rur oprócz wykonania go w monobloku ?? No własnie o to chodzi, że niczym się nie różni i tak jak zwykłego zaworu różnicowego nie zamkniesz, tak zestawu W-Pass też nie odetniesz od przepływu grawitacyjnego. 9 godzin temu, lumo napisał: Sterownik zainstalowany na kotle TECH ST-491 ma możliwość obsługi siłownika zaworu. Czy to rozwiązało by problem definitywnie ?? Jaki siłownik polecacie ?? Herzt ?? Ten sterownik ma wszystko czego Ci potrzeba. Kup siłownik, zamontuj go na zaworze i w opcjach zaworu ustaw wysoką wartość "Obniżenie pokojówki". Powiedzmy, że zadaną temp za zaworem ustawisz na 50 C, a na pokojówce 22 sC. Gdy pokojówka zgłosi dogrzanie domu do zadanych 22 sC, to po pierwsze wyłączy pompę, a po drugie wprowadzi korektę temp zadanej za zaworem o wartość parametru "Obniżenie pokojówki". Niech to będzie 20 sC, wtedy sterownik dążył będzie do redukcji temp za zaworem do 30 sC (50-20=30). De facto zawór zamknie się całkowicie i grzwitacji nie będzie. Osobiście sugeruję inne rozwiązanie. Do kompletu zawieś i podłącz czujnik pogodowy i prowadź zawór w trybie pogodowym, czyli im zimniej na zewnątrz, tym cieplejszą wodę ster puszcza na grzejniki. Jak to dobrze dobierzesz do warunków termicznych domu, to pokojówka nie będzie się tak często dogrzewała, czyli do pomieszczeń dostarczasz tyle energii ile potrzeba do utrzymania komfortu. W trybie pogodowym nie wyłączasz pompy po dogrzaniu domu, tylko wprowadzasz j.w. korektę od pokojówki, ale o mniejszej wartości (np. 5-10 sC). Dzięki tym ustawieniom zyskujesz dwie rzeczy. Po pierwsze nie dopuszczasz do całkowitego wychłodzenia grzejników, po drugie kocioł pracuje w dużo stabilniejszy warunkach i nie jest cyklicznie "zalewany" zimną wodą. 9 godzin temu, lumo napisał: Co do naczynia, instalacja starego typu, otwarta z naczyniem wyrównawczym na strychu, obieg "pieca" przed zaworem jest podpięty dodatkową rurką do naczynia + zawór bezpieczenstwa, wiec z tym nie ma problemu Zawór bezp widzę, ale rury bezpieczeństwa już nie. Wierzę, że jest tak jak piszesz i wpięta jest w inny króciec kotła.
lumo Opublikowano 9 Października 2018 Autor #10 Opublikowano 9 Października 2018 W dniu 4.10.2018 o 08:53, kiminero napisał: Ten sterownik ma wszystko czego Ci potrzeba. Kup siłownik, zamontuj go na zaworze i w opcjach zaworu ustaw wysoką wartość "Obniżenie pokojówki". Powiedzmy, że zadaną temp za zaworem ustawisz na 50 C, a na pokojówce 22 sC. Gdy pokojówka zgłosi dogrzanie domu do zadanych 22 sC, to po pierwsze wyłączy pompę, a po drugie wprowadzi korektę temp zadanej za zaworem o wartość parametru "Obniżenie pokojówki". Niech to będzie 20 sC, wtedy sterownik dążył będzie do redukcji temp za zaworem do 30 sC (50-20=30). De facto zawór zamknie się całkowicie i grzwitacji nie będzie. Taki mam plan, postaram sie to zrobić w tym tygodniu i zdam relację, ale teraz borykam sie jeszcze z innymi przebojami. W dniu 4.10.2018 o 08:53, kiminero napisał: Zawór bezp widzę, ale rury bezpieczeństwa już nie. Wierzę, że jest tak jak piszesz i wpięta jest w inny króciec kotła. Tak jest, zawór bezpieczeństwa jest wpięty przy samym wyjściu z kotła do bojlera, natomiast wyjście do naczynia wyrównawczego (obieg otwarty) jest z drugiej strony przed zaworem 4-drogowym. Ale tu pojawia sie kolejny problem z pracą W-PASS. Niestety pompa wydaje bardzo dziwne dźwieki, nie szumy a stukot na 2-3 biegu. Poszła na gwarancję jednak serwis odmówił jej wymiany po długich rozmowach stwierdzili że podłączenie naczynia wyrównawczego wykonane jest zbyt cienką rurką ????? Normalnie rece mi opadły, pomijając fakt że być mozę jest w tym racja to nie mam pojecia co to ma do pracy pompy, gdzie nie potrafili wytłumaczyć w logiczny sposób że gdy został wstawiony zastepczy silnik Grundfossa problem znikł..... Ale o tym bedzie inny temat.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.