Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Dobór kotła do mieszkania 45 mkw w kostce z lat 60


qqde23

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam serdecznie,

stoję przed dylematem zakupu pieca. Sprawa wygląda tak:

1) Aktualnie wykańczam dom,  w którym docelowo będę mieszkał resztę życia (taki plan). Zainstalowany mam tam piec na ekogroszek 4 klasy SKAM-P 12 kW Plus z SPPv2 (pisałem już kiedyś na forum przy robieniu instalacji). Dom posiada komin systemowy ceramiczny obudowany w pomieszczeniach czerwoną cegłą.
2) Dodatkowo, posiadam dwa mieszkania w starej kostce z lat 60, które oba mają jedną instalację CO i CWU. Zasilane są piecem Defro Komfort Plus - czyli śmieciuchem. Aktualnie, rozdzielam instalację, żeby jedno z mieszkań sprzedać, a w drugim będzie mieszkał brat przez jakieś 2-5 lat, aż się wybuduje. Po rozdzieleniu instalacji, stary piec Defro będzie zasilał sprzedawane mieszanie, natomiast do drugiego mieszkania zamierzam kupić piec z podajnikiem na ekogroszek. Mieszkanie ma 45 mkw, piec będzie w piwnicy podpięty pod komin ceglany 28x14 cm nie używany dotychczas w ogóle. Kominiarz wyraził zgodę na podpięcie. Instalacja w układzie z wymiennikiem płytowym. Poniżej link do tematu odnośnie rozdzielenia instalacji:

3) Wg ciepłowłaściwe.pl oba budynki mają podobne zapotrzebowanie. Mieszkanie jest nieocieplone,  a dom nowy. Wychodzi około 12 kW.

4) Drugie mieszkanie w kostce (to w którym chce zamontować piec) po 5 latach i tak zostanie sprzedane. Priorytetem dla mnie jest nowo budowany dom i tam wszystko musi być super.

Teraz, zastanawiam się jak to zrobić dobrze, żeby zoptymalizować koszty (nie liczę kosztów wykonania instalacji oraz zakupu pieca, bo są one w każdy wypadku podobne). U nas w gminie dotacje są bardzo słabe, albo nie ma wcale. Jako, że dokupuję drugi piec mogę się w ogóle nie załapać.

Wariant 1: Kupić piec 5 klasy i podłączyć go do mieszkania w kostce z lat 60 (komin ceglany). Zostawić piec 4 klasy w nowo budowanym domu z nadzieją ze zmuszą mnie do wymiany go na 5 klasę dopiero za co najmniej 10 lat. W tym wypadku boję się ze mała temperatura spalin wykończy mi komin i będę musiał dać wkład. Koszt wkładu z robocizną to koło 4 k.

Wariant 2: Kupić piec 5 klasy i podłączyć go do nowo budowanego domu, a SKAM-P w 4 klasie przenieść do mieszkania. Wtedy problem wkładu znika bo w 4 klasie mogę spaliny mieć powyżej 150 stopni bez wysiłku. Pytanie czy jak podepnę piec 5 klasy pod komin ceramiczny to potrzebuję wkład? Czy jeśli mam piec 4 klasy to będę musiał go w najbliższym czasie wymienić na klasę 5 czy tak jak przewiduję będę mógł używać pieca w 4 klasie z 10 lat spokojnie? Koszt dodatkowy w tym wariancie to wymontowanie i przeniesienia pieca. Na plus to, że będę już miał 5 klasę w moim domu "na lata".

Wariant 3: Kupić piec 5 klasy i podłączyć go do mieszkania w kostce z lat 60 (komin ceglany). Nie martwić się wkładem tylko wyjąć zawirowacze (wiem, że w Sztoker+ 12 można to zrobić) i liczyć, że będzie 120 stopni na spalinach. Dodatkowo, jak zasyfi się wymiennik płytowy to spaliny będą jeszcze większe. Wtedy w moim domu "na lata" będę miał dalej 4 klasę pieca.

Wariant 4: Kupić gdzieś na końcówce piec z podajnikiem 4 klasy do 12 kW (będzie pewnie tańszy niż ten 5 klasy) i się nie przejmować niczym. Wtedy w obu miejscach będę miał kotły 4 klasy.

Co myślicie? Co najlepiej w tym przypadku zrobić?

Z góry dziękuję za odpowiedź.

Pozdrawiam.

Opublikowano

Nie ma kotłów węglowych na 45m2.

Opublikowano

Tak jak pisałem wyżej - wg ciepkowlasciwe.pl mieszkanie wymaga koło 11 kW. Więc Sztoker+ 12 lub Skamp pv 13 będą dobre. Prosze o dyskusje na na temat, ponieważ powyższy post absolutnie nic nie wnosi.

Opublikowano

Jak masz takie wyliczenie, to w skrócie wygląda to tak:

Sztoker+12kW ma górny wylot spalin i palnik z koszem zawsze z tyłu konstrukcji. Lekko obniżyć jego moc idzie przez demontaż zawirowaczy z płaskich półek

12kW na stanowisku, wg mnie w realu na domowych instalacjach i opałach max. 10kW

 

Skamp-PV 13kW, wylot spalin tył lub bok, palnik z lewej lub prawej strony. Tutaj trochę większe manewry z dostosowaniem mocy, można tylko lekko przez demontaz samej płyty deflektora nad palnikiem albo ta płyta zostaje a demontujemy zawirowacze z pionowego grilla albo demontujemy obie sprawy tj zawirowacze i płyte deflektora, aby jak najmocniej podnieść temp. spalin

Opublikowano

Dzięki za odpowiedź.

Czyli wg tego co piszesz nie ma co kombinować z przenoszeniem pieca z jednego miejsca do drugiego tylko kupić tego Sztokera, wyjąć zawirowacze i będzie dobrze?

Zgubiłem gdzieś link do cieplowlasciwe i stworzyłem zestawienie na nowo:

http://cieplowlasciwie.pl/wynik/45jd

Wychodzi 10 kW z wodą. 

Opublikowano

Cały czas analizuję temat i zastanawiam się co będzie najlepsze w kontekście cena -> jakość -> bezpieczeństwo. Komin jest 14x14 cm, murowany lata 60 z cegły (nie wiem z jakiej, dawne czasy, pewnie z tego co było pod ręką). Dodatkowo, komin  na pewno nie był używany przez ostanie 15 lat używany. W sumie to nie wiem czy w ogóle kiedykolwiek był używany.

Co do przemyśleń:

1) Czy tak jak wcześniej brać Sztokera 12 lub Skam-P 13 wyjąć zawirowacze i nie martwić się murowanym kominem (liczyć na to, że ni będzie mokry i bez wykwitów). W tym przypadku boję się też czadu przechodzącego przez zaprawę komina. Koszt to cena pieca więc koło 7-8 tysięcy.

2) Czy może szarpnąć się na wkład 1.4404 za 3300 zł z montażem (taką dostałem w wycenę) i kupić mały piec na pellet (tj. musiałby to być piec 10 kW i kosztować maks 8 tysięcy zł). Przy ekogroszku wkład będzie do wymiany za 2-5 lat co jest wg mnie bez sensu, przy pellecie nie będzie trzeba go wymieniać.

Co uważacie? Czy w ogóle jestem w stanie dostać piec na pellet 10 kW w cenie 8 k?

Opublikowano

Tecla Draco Bio Compact - 12kw --> https://www.ceneo.pl/37026850

Kuzyn taki ma w domu i sobie chwali (teraz), bo wcześniej jak nie miał RCK to kocioł palił bardzo dużo pelletu z tym że ma komin ceramiczny 20cm.

Opublikowano

Moim zdaniem pchanie sie w kotły, wkłady kominowe, węgiel, pellet i to całe gówno przy powierzchni 45m2 to wyrzucanie pieniedzy w błoto. Nie uwierzę też w 10kW na 45 m2, bo mieszkałem w domu z tamtych lat i kocioł koksowy 15kW radził sobie z całym 220 m domem bez żadnego problemu, nawet w 1984 r gdy przez cały tydzień było ponizej -30C nawet w dzień. 

Opublikowano

Gaz, jeśli masz, ew. ogrzewanie elektryczne akumulacyjne w taryfie G13 lub pompa ciepła (jeżeli chcesz tam jeszcze długo mieszkać). Koszty nawet pompy ciepła nie będą wyższe od kotła, komina, wentylacji i straty powierzchni na instalację i opał. Koszt kWh to 26 gr, a ile kosztuje kWh z pelletu? Tyle samo :-)

Opublikowano

Harry mnie wyprzedził.

Przeczytałem pierwszy post ponownie i nie doczytałem informacji na temat gazu. Masz w domu przyłącze gazu ? To było by najtańsze rozwiązanie i mało problematyczne. Po drugie pakowanie się w take koszta jak kocioł na pellet / węgiel plus wkłady w mieszkanie na 2 -5 lat nie wiem czy jest dobrym rozwiązaniem - kalkuluje się to Tobie ?

Opublikowano

No właśnie szukam najbardziej opłacalnej opcji. Gdybym miał gaz to nie było by w ogóle tematu. Niestety nie posiadam przyłącza. Mieszkać będę tam maksymalnie 5 lat więc pompa ciepła odpada. Nie wiem co w tym wypadku najlepiej zrobić. 

Opublikowano

A masz już jakieś kaloryfery/podłogówkę itd, czy wszystko od zera?

 

Opublikowano

Zasobnik buforowy min. 1000l + grzałki np. 3 * 2kW + zawór 3drożny ze sterownikiem i pompą + 2taryfa en. elektrycznej.

Żyć, nie umierać.

Opublikowano

Jeśli zbiornik buforowy - to grzałki minimum 12kW.

Ewentualnie możesz zamontować piece akumulacyjne.

Sprawdź moc, być może musisz ja podnieść w zakładzie energetycznym i tu możesz nie zdążyć przed zimą.

Opublikowano

Piwnica ma 2 metry więc jak na szybko przejrzałem to maksymalnie wejdzie mi 800 l. Czy to by wystarczyło? Jaka musiałabym mieć moc, aby użytkować swobodnie taki układ?

Opublikowano

Nie wiem skąd jesteś i czy wogóle masz okna (jeśli wyszło Ci 10kW), ale moim zdaniem zima będziesz potrzebował do 5kW. Jeśli będziesz ładował bufor do 95C i rozładowywał do 45C, to zmagazynujesz 45kWh, czyli na 9h grzania. W G13 najtańszy prąd masz od 21 do 7 i od 13 do 16. Zatem 800 litrów wystarczy ci z bardzo duzym zapasem na 6h, ale grzałkę potrzebujesz aż 20 kW by nabić bufor w 3h w mroźny dzień. Oczywiście będzie tak tylko w duże mrozy, a te parę h w roku możesz grzać ew. w droższej taryfie. 

W G12 bufor musi wytrzymać aż 7 h, a w dzień masz tylko 2h na dogrzanie i tu 800l i 20 kW w duże mrozy bedzie na styk.
 

 

 

Opublikowano

Dobra Panowie,ale podajcie teraz koledze koszty swoich instalacji z udziałem prądu...

Każdy tak poleca prąd a w zasadzie prawie nikt z Was nie ma tego rozwiązania u siebie w domu.

Z resztą już widziałem na farum (nie tym) instalację z buforem ładowanym prądem w 2giej taryfie-tanie to to nie było.

Sam teraz stawiam kocioł na ponad 50m2 plus może dojdzie kuchnia i zapotrzebowanie wyszło też 8kW z cwu.Z samych grzejników wyszło 5.5kW przy -16.

Porównywałem koszty pompy powietrze-powietrze i nie widziałem sensu by się w to pakować przy takim rozmieszczeniu mieszkania a też trzeba doliczyć koszt grzania wody,więc prąd wyszedłby podobnie co węgiel albo nawet i drożej w zależności jak drogą pompę by się kupiło-fakt,jest to bezobsługowe,ale czy wytrzyma 10-15lat...

Ja zdecydowanie bym wolał gaz gdybym miał.

Opublikowano

Czy w takim przypadku ogrzewanie + woda + plus zwykłe sprzęty to musiałbym mieć przyłącze koło 25 kW? Czy raczej 32 kW? 

Biorąc pod uwagę cieplowlasciwe.pl i 10 kW i opcje z buforem 800 l może mi zostać trochę pieniędzy na docieplenie własnymi siłami. Jak sobie wyliczyłem wtedy zapotrzebowanie byłoby 6 kW. Czy w takim przypadku nadal potrzebowałbym 20 kW grzałkę i 800 l zbiornik?

Opublikowano

To tylko zależy od Ciebie, czy chcesz grzać wyłącznie prądem za 26 groszy, czy tez dopuszczasz awaryjne dogrzanie prądem za 55 groszy. Sprzęty musisz sobie policzyć, co używasz w 2 taryfie. Jeżeli pralkę, żelazko i oświetlenie, to z 5 kW musisz dodać. Jeżeli i tak nie ma cie w domu pół dnia, to możesz zejść i z mocami i z pojemnością bufora.

Z drugiej strony większa grzałka to możliwość montażu mniejszego bufora. 

Wyliczenie jest proste:

1,16 Wh/K*kg.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.