mkaczko Opublikowano 21 Maja 2018 #1 Opublikowano 21 Maja 2018 witam wszystkich po 10 latach uzytkowania instalacji co wraz z kotłem na ekogroszek postanowilem podjac sie modernizacji na przestrzeni 10 lat zuzycie opalu zmniejszylo sie z 9 ton do 5, w tym czasie wykonano ocieplenie budynku 10 cm steropianu, dachu 15 cm welny, wymieniono okna w piwnicy, koszt ostatniego sezonu to 3100 zl, 5 ton, 3 ekogroszek czeski, 2 tony polskiego, dom 200 m2, kociol 25 kw, w bryle budynku nie ma garazu uzywam tylko trybu pid sterownij ognik od elektro miz cel - zmniejszyc zuzycie do 4 ton obecnie wykonuje ocieplenie stropu w piwnicy welna, potem pomieszczenie na poddaszu i temat termomodernizacji bedzie zamkniety wracajac do sedna sprawy zastanawiam sie nad dolozeniem do instalacji zaworu mieszajacego ktory obnizy temp wody w kaloryferach i zwiekszy komfort w cieple dni na kaloryferach sa glowice, przy temp do 0 ustawione sa na 3, a przy temp ponizej zera na 3.5, w zalaczeniu bardzo prosty schemat, biore pod uwage jeszcze wymiane kotla na maks 17 kw ale ze wzgledu na kwote inwestycji jest to temat na przyszlosc, myslalem tez nad nowszym sterownikiem, taki ktory obsluguje 3 pompy, 2 co i 1 cwu, prosba o opinie czy lepszym bedzie dolozenie zaworu mieszajacego czy bardziej sensowna jest wymiana sterownika, na schemacie na czerwono zaznaczylem miejsce instalacji zaworu, w instalacji jest wymiennik plytowy dzieki za sugestie
odpowietrznik Opublikowano 21 Maja 2018 #2 Opublikowano 21 Maja 2018 Bojler po stronie pierwotnej wymiennika płytowego.Pompy mają tłoczyć do wymiennika a nie ssać z niego.Przed każdą pompą filtr osadnikowy(nie ma na schemacie) Chcąc obniżyć temp.na grzejniki pompa musi być za zaw.3D czyli zawór pracuje w funkcji mieszania czynnika grzewczego. Niestety pompa obiegu wtórnego i pompa zaw.3D będą pracować w tym układzie w szeregu a nie powinny
mkaczko Opublikowano 21 Maja 2018 Autor #4 Opublikowano 21 Maja 2018 witam dzięki za podpowiedzi cytuję "Niestety pompa obiegu wtórnego i pompa zaw.3D będą pracować w tym układzie w szeregu a nie powinny| " jesli dobrze rozumiem pompa 1 i 2 z co winny być podłączone osobno te wspólne podłączenie zaburza pracę w trybie letnim CWU, niestety obecny sterownik na to nie pozwala ale mam nadzieję że przed sezonem dokonam wymiany na nowszy michał
staryk Opublikowano 1 Czerwca 2018 #5 Opublikowano 1 Czerwca 2018 Hej, ja też mam hefa ale trochę mocniejszy bo i dom troszkę większy. Wg mnie albo sterujesz głowicami, albo sterujesz zaworem połączenie tego może nastreczyc Ci problemow i nie dojdziesz do ładu. Przyjmuje że jak masz głowice to cały układ masz w nowych kaloryferach.
mkaczko Opublikowano 2 Czerwca 2018 Autor #6 Opublikowano 2 Czerwca 2018 Ja mam stara instalacje + 2 nowe grzejniki zasilane osobno. Miałem podpięte pod zawór ale je wypialem. Zrobilem to dlatego że jeśli na kaloryferach zeliwnych puszczasz 33 stopnie to czuć że oddają ciepło, a te nowe nihuhu, póki nie idzie odpowiednia temp to można pomarzyć że coś nagrzeja, albo trwac to będzie b długo. To co odpisałem to są obserwacje z mojego układu mojego budynku, mojej praktyki. Ps są jeszcze inne sterowniki na rynku. Nie chcę mówić jakie, ale jak będziesz chciał to spokojnie znajdziesz. Dobor sterownika to też sprawa indywidualna. Dla jednych super bo ładnie wygląda dla innych super bo fajnie spala. Dla każdego coś milego :) Źle to zabrzmiało bo wyszło że ten co wygląda go źle prowadzi spalanie, a nie koniecznie tak musi być, ale na pewno kosztować będzie :) Wysłane z mojego Nokia 3310 przy użyciu Tapatalka witam szczerze nurtuje mnie kwestia jak będzie to działać po wpięciu tego zaworu obecnie wszystko działa jak należy - niestety w ciepłe dni kocioł chodzi tylko przez 8-12 h bo idzie zwariować stąd też pojawił się pomysł z zaworem instalacja ma dopiero 10 lat, dom przedwojenny czerwona cegła, zastanawiam się jeszcze nad "pojemnościowym wymiennikiem ciepła" co do sterowników to na rynku jest duży wybór, aczkolwiek moje doświadczenie z lat 2005-2008 z sterownikiem dwustanowym nie jest zbyt miłe, więc biorę tylko pod uwagę "pid-a" pozdrawiam
Gość berthold61 Opublikowano 2 Czerwca 2018 #7 Opublikowano 2 Czerwca 2018 To najtańsze z pid-em są chyba od elstera .
staryk Opublikowano 2 Czerwca 2018 #8 Opublikowano 2 Czerwca 2018 Odnoszę wrażenie że Twoim zadaniem jest by kocioł jak najdłużej pracował a nie jak najefektywnije. Wstawienie zaworu da Ci to że będzie mógł dać mniejsza temp na grzejniki czyli dłużej będziesz dogrzewa. Pytanie pojawia się takie po co Ci wtedy głowice? Rozumiem że chcesz utrzymać proces ciągły spalania i nie jesteś w stanie obecnje tego zrobić. Możesz oczywiście kombinować z innymi sterownikami co może poprawić ciągle palenie, tylko zawsze jest jakaś granica. Ja mam kocioł 38 kW(po ociepleniu dużo za duży) i udaje mi się u3mac process ciągły do jakieś 7kW, poniżej wg mnie nie ma sensu bo to jest tylko wtedy praca po to żeby przepalac groch a nie uzyskiwać ciepło. Ok stara instalacja mam zawór ale nie mam główic.Założysz zawor i będzie otwarty non stop żeby głowice dzialaly. Jak nie chcesz wyrzucić pieniądze to podam Ci nr konta chętnie przygarne :) Co do bufora też się zastanawialem ale jakoś koszty montażu nie bardzo mnie przekonuja i raczej zadaniem buforu nie jest to żeby kocioł mial ciała pracę. Mój kocioł ma chyba 210-240l w wody w sobie więc jakby mały bugor PS. o sterownikach to też mówiłem o tych co prowadzą process spalania w sposób ciągły Wysłane z mojego Nokia 3310 przy użyciu Tapatalka
mkaczko Opublikowano 2 Czerwca 2018 Autor #9 Opublikowano 2 Czerwca 2018 zależy mi na 1 parametrze - ilość spalonego węgla obecnie kocioł pracuje non stop, jak jest ciepło powyżej 10 stopni maks pół dnia, potem już na okrągło temp. w pomieszczeniach reguluje głowicami pozdrawiam
staryk Opublikowano 2 Czerwca 2018 #10 Opublikowano 2 Czerwca 2018 Chyba troszeczkę nie mogę zrozumiec Twojej wypowiedzi kiedy co. Może zmaci to trochę Twoje postrzeganie, ale na dobrze ustawionym dwustanie spalisz mniej niż na pracy ciągłej( absolutnie nie namawiam do dwustanu, też preferuje pracę ciągła).Jeśli odbior ciepła nie jest wystarczający na to żeby utrzymać pracę ciągła to wg mnie nic Ci tego nie zmieni.Przyjmijmy czysto teoretycznie:Powiedzmy Twój palnik minimalnie pracować może z mocą 5kW a zapotrzebowanie masz 3 kW. To cudów nie ma. Moc musisz gdzieś oddać, możesz ją puszczac w komin, przelewać m3 cwu żeby je grzać, albo grzać w domu i otwierać okna. Może to być bufor tylko w którymś punkcie i tak dojdziesz do pktu w którym on też będzie max.Jeśli dobrze się orientuję to opcja z buforem właśnie na tym polega żeby go jak najszybciej dogrzac i pozniej z niego czerpać. Korzystne tj przy np piecach gazowych czy peletowych(inne palniki, brak ciągłego zarzewia), bądź przy kotłach zasypowym. Spala na optymnej mocy ładują bufor, a później z niego korzysta(tu nie można skorzystać z zaworu lub głowic bo nie masz regulowanej mocy oddawanej przez kocioł, a na pewno nie tak płynnie jak w ekogroszku) Wysłane z mojego Nokia 3310 przy użyciu Tapatalka
mkaczko Opublikowano 2 Czerwca 2018 Autor #11 Opublikowano 2 Czerwca 2018 usystematyzowywując ostatnia zima 5 ton, cwu 140 litrów temperatura na bojlerze 48 - 50 stopni (może za mało) w trakcie ocieplenie strop w piwnicy, oraz 1 pomieszczenia na poddaszu (wełna już jest, ale nie jest to wykończone jak należy) w układzie jest wymiennik i 2 pompy które są spięte razem, cwu ma osobną pompę za wymiennikiem niestety nie działa w takim układzie cwu w trybie letnim, woda leci na grzałce, więc 1. bojler zostanie podłączony do obiegu pierwotnego - dzięki temu zadziała cwu tryb letni 2. otulina pójdzie na wszystkie rurki w kotłowni - na razie jest połowa, 3. ocieplę górną osłonę kotła - większość sezonu stoi w kotłowni :-), a w kotłowni solarium 4. dorobię wyrównanie ciśnienia w zbiorniku (walka z wodą na ściankach - zdarza mi się wrzucić mokry węgiel, kupuje tylko workowany) 5. rezygnacja z zaworu mieszającego 6. muszę wymyślić coś na ten brud z popiołu kolego staryk dzięki tobie doszedłem właśnie do konkluzji że wole wysłać ciepło w komin niż inwestować we wkład kominowy :-) , przynajmniej dopóki nie wymienię kotła na pelletowy (o ile mi się coś nie odmieni i nie ) pozdrawiam
staryk Opublikowano 2 Czerwca 2018 #12 Opublikowano 2 Czerwca 2018 6. muszę wymyślić coś na ten brud z popiołu kolego staryk dzięki tobie doszedłem właśnie do konkluzji że wole wysłać ciepło w komin niż inwestować we wkład kominowy :-) , przynajmniej dopóki nie wymienię kotła na pelletowy (o ile mi się coś nie odmieni i nie ) pozdrawiam Jeśli dobrze rozumiem to chcesz grzać non stop żeby na ścianach nie było wymwitow. Sprawdzales kiedyś jaka masz temp spalin? Może Ci to nie wyjść jeśli masz zbyt niska.. Jak będziesz miał ok 100 to trochu mało Wysłane z mojego Nokia 3310 przy użyciu Tapatalka
mkaczko Opublikowano 2 Czerwca 2018 Autor #13 Opublikowano 2 Czerwca 2018 niestety niewlasnie planuje zakum termometra i montaz,az sam jestem ciekawy jaka jest temperaturaszczegolnie ze czyszcze kociol 1 na miesiacpozdrawiamWysłane z mojego Z10 przy użyciu Tapatalka
mkaczko Opublikowano 6 Lipca 2018 Autor #14 Opublikowano 6 Lipca 2018 witam a więc tak modernizacja w trakcie 1. wymalowano górną część kotła farbą żaroodporną 2. wyczyszczono kanały pionowe wymiennika - zostało pomalować 3. wypięto z sterownika 1 pompę w obiegu otwartym, pracowała pierwotnie w tandemie z pompą CO za wymiennikiem 4. kupiłem prosty sterownik pompy - steruje pracą 1 pompy w układzie otwartym 5. zaktualizowano soft z sterownika ognik było sl19 jest sl47 - testuje grzanie wody w trybie letnim i działa wyśmienicie 6. w sterowniku uruchomiłem tryb priorytetu CWU, czyli moc kotła idzie na bojler potem dopiero na dom, 7. zainstalowałem zwykły termometr w układzie zamkniętym, przylgowy na rurę, więc różnica temp. pomiędzy kotłem a układem zamkniętym na poziomie 5 stopni to pewnie niedoskonałość tego termometru 8. wszystkie rurki w kotłowni zostały zaizolowane (90%) zostało do zrobienia wyczyszczenie i pomalowanie palnika, dołu pieca, podajnika ślimakowego montaż czujnika temp. spalin instalator nie chciał się podjąć spawania rur miedzianych które mają 10 lat więc zrezygnowałem z montaży zaworu 3 drogowego - skupie się na sterowaniu głowicami i termostatem pokojowym zrezygnowałem też z przepięcia bojlera z układu wtórnego do pierwotnego - po zainstalowaniu dodatkowego sterownika i zamknięciu zaworu na obieg CO na dom, grzanie wody działa rewelacyjnie, woda ma non stop 50 stopni, temp. na kotle 60 i w końcu brak sadzy w najbliższym czasie zrobię fotki pozdrawiam
kazimip Opublikowano 9 Lipca 2018 #15 Opublikowano 9 Lipca 2018 W trakcie ostatniej modernizacji do pieca co 25 kw. zainstalowałem sterownik Ecoal, zawór 4d bezpośrednio za piecem a przed pompą co obwodu głównego( pompa co to pompa elektroniczna 25-40 leszno- należy pamiętać żeby wysokość podnoszenia wody była wyższa od najwyższego grzejnika). Piec posiada również pompę kotłową powodującą wewnętrzny obieg ciepłej wody wewnątrz kotła. Dodatkowo podłączona została pompa zasilająca wymiennik cwu. Nad kotłem umieszczony jest jedyny zbiornik wyrównawczy. Obieg co to 120 grzejników aluminiowych z termostatami. średnia temperatura w pomieszczeniach to ok 19 st. Pompa kotłowa ma za zadanie utrzymać stałą temperaturę na kotle w moim przypadku 63 st. Na tyle jest ustawiony zawór 4 d. Zawór ustawia się automatycznie w zależności od zapotrzebowania na ciepło. W chwili obecnej kocioł pracuje w funkcji spalania grupowego, Kocioł jest czyszczony gdy temperatura spalin przekroczy 65 st. Wtedy zaczyna wzrastać zużycie paliwa. 2 lata temu kociołek został rozmontowany, pomalowany wewnątrz, porządnie złożony i uszczelniony. Obecnie spalam na dobę 25 kg przy temp. do minus 10 st. Przy ostatnich mrozach spalanie skoczyło do 75 kg na 2 doby ( należy pamiętać o fakcie grzania wody cwu). Obecny stan to instalacja posiadająca 200l wody (sam kocioł to 100l). 120 grzejników i wymiennik ciepła. Zasilanie wymiennika zostało pobrane z innego miejsca niż zawór 4d. Wszystkie powroty ( wymiennika, układu co, pompy kotłowej są podpięte do tego samego wejścia kotła(wymóg regulatora-uśrednia pomiar temperatury). na razie tyle pozdrawiam kazimip
odpowietrznik Opublikowano 10 Lipca 2018 #16 Opublikowano 10 Lipca 2018 Podkreślona sekwencja to nieprawda)Nie ważne dla pompy jak wysoko nad nią jest najwyższy grzejnik tylko jakie musi pokonać opory. Przykładowo najwyższy grzejnik może być nad pompą powiedzmy 15m a wystarczy pompa o podnoszeniu 4m(40ka) i odwrotnie wszystkie grzejniki na tej samej kondygnacji co kocioł ale instalacja jest bardzo rozległa i może być potrzebna 60ka choć rzadko do instalacji grzejnikowej wymagana będzie pompa 60ka przynajmniej w budownictwie jednorodzinnym
mkaczko Opublikowano 20 Lipca 2018 Autor #17 Opublikowano 20 Lipca 2018 prace serwisowe w trakciezdemontowano slimak, do wymiany, wytrzymal 5 lat,zbiornik do wymiany przegnil przy podstawie wytrzymal 10 lat przekladnia zdemontowana i rozebrana, czekam na kompket uszczelnien, wkrotce fotkipozdrawiamWysłane z mojego Z10 przy użyciu Tapatalka
mkaczko Opublikowano 22 Lipca 2018 Autor #18 Opublikowano 22 Lipca 2018 czy ktorys z kolegow przy wymianie zbiornika zakladal powiekszony??mysle zeby dac zrobic o 50 % wiekszy pojemnik, wtedy zasyp 1 raz w tygodniuWysłane z mojego Z10 przy użyciu Tapatalka
mkaczko Opublikowano 25 Lipca 2018 Autor #19 Opublikowano 25 Lipca 2018 odnowiony palnikWysłane z mojego Z10 przy użyciu Tapatalka
mkaczko Opublikowano 25 Lipca 2018 Autor #20 Opublikowano 25 Lipca 2018 zamykana gora kotla, ktora do tej pory nalezalo sciagac, sasiad przyspawal zawiasy toczne i zero meczeniaWysłane z mojego Z10 przy użyciu Tapatalka
mkaczko Opublikowano 25 Lipca 2018 Autor #21 Opublikowano 25 Lipca 2018 kazimipdrobne pytanie jak wyczysciles ta dolna komore za oslona, zeby sie tan dostac musialbym wyciac ta oslonemoze masz jakis knifpozdrawiam W trakcie ostatniej modernizacji do pieca co 25 kw. zainstalowałem sterownik Ecoal, zawór 4d bezpośrednio za piecem a przed pompą co obwodu głównego( pompa co to pompa elektroniczna 25-40 leszno- należy pamiętać żeby wysokość podnoszenia wody była wyższa od najwyższego grzejnika). Piec posiada również pompę kotłową powodującą wewnętrzny obieg ciepłej wody wewnątrz kotła. Dodatkowo podłączona została pompa zasilająca wymiennik cwu. Nad kotłem umieszczony jest jedyny zbiornik wyrównawczy. Obieg co to 120 grzejników aluminiowych z termostatami. średnia temperatura w pomieszczeniach to ok 19 st. Pompa kotłowa ma za zadanie utrzymać stałą temperaturę na kotle w moim przypadku 63 st. Na tyle jest ustawiony zawór 4 d. Zawór ustawia się automatycznie w zależności od zapotrzebowania na ciepło. W chwili obecnej kocioł pracuje w funkcji spalania grupowego, Kocioł jest czyszczony gdy temperatura spalin przekroczy 65 st. Wtedy zaczyna wzrastać zużycie paliwa. 2 lata temu kociołek został rozmontowany, pomalowany wewnątrz, porządnie złożony i uszczelniony. Obecnie spalam na dobę 25 kg przy temp. do minus 10 st. Przy ostatnich mrozach spalanie skoczyło do 75 kg na 2 doby ( należy pamiętać o fakcie grzania wody cwu). Obecny stan to instalacja posiadająca 200l wody (sam kocioł to 100l). 120 grzejników i wymiennik ciepła. Zasilanie wymiennika zostało pobrane z innego miejsca niż zawór 4d. Wszystkie powroty ( wymiennika, układu co, pompy kotłowej są podpięte do tego samego wejścia kotła(wymóg regulatora-uśrednia pomiar temperatury). na razie tyle pozdrawiam kazimipWysłane z mojego Z10 przy użyciu Tapatalka
kazimip Opublikowano 5 Sierpnia 2018 #22 Opublikowano 5 Sierpnia 2018 otwór wyczystki w drugiej komorze jest bardzo wąski . Dlatego czyszczenia dokonałem jedną ręką trochę na "czuja" kilkukrotnie oglądając ją lusterkiem i włożoną do środka lampą. W ten sposób usunąłem największe złogi sadzy w szczególności na górnej części wymiennika, w rogach i krawędziach komory. Największym wyzwaniem było malowanie gdyż farba termoodporna jest na ksylenie i trochę pachnie. Należy się bardzo ostrożnie obchodzić z nią z dala od źródeł ciepła i ognia . pomalowałem komorę w sposób podobny do czyszczenia tzn z lampą (przenośna led na baterie) i lusterkiem kilkukrotnie w szczególności w narożnikach i płaszczyźnie wymiennika.
kazimip Opublikowano 5 Sierpnia 2018 #23 Opublikowano 5 Sierpnia 2018 W dniu 10.07.2018 o 13:56, odpowietrznik napisał: Podkreślona sekwencja to nieprawda)Nie ważne dla pompy jak wysoko nad nią jest najwyższy grzejnik tylko jakie musi pokonać opory. Przykładowo najwyższy grzejnik może być nad pompą powiedzmy 15m a wystarczy pompa o podnoszeniu 4m(40ka) i odwrotnie wszystkie grzejniki na tej samej kondygnacji co kocioł ale instalacja jest bardzo rozległa i może być potrzebna 60ka choć rzadko do instalacji grzejnikowej wymagana będzie pompa 60ka przynajmniej w budownictwie jednorodzinnym najwyżej umieszczony grzejnik posiadam na wysokości 3,5m. pompa podnosiła wodę do wysokości 2,5m. pomimo tego że pompa była na wysokości 1,5 m nad ziemią najwyższy grzejnik był ciągle zapowietrzony. Dopiero montaż pompy podnoszącej wodę do 3m. zakończył kłopot
Gość Digitrax Opublikowano 5 Sierpnia 2018 #24 Opublikowano 5 Sierpnia 2018 Wysokość podnoszenia pompy nie ma nic wspólnego na jaką wysokość tłoczy ona wodę. Nie zapominaj że jest to obieg wody a nie przepompowywanie z dolnego zbiornika do górnego. U mnie np pompa 40 tłoczy wodę z piwnicy na IV piętro gdzie jest ponad 20 grzejników i daje rade na 1 biegu.
mkaczko Opublikowano 19 Września 2018 Autor #25 Opublikowano 19 Września 2018 witampo przerwie wakacyjnejpompy zamontowane1 w obiegu kotlowym to ibo, ustawiona na jedynke2 pompy w ukladzie zamknietym to lfp, 1 bedzie dzialac na proporcjonalnej krzywej grzania (jesli dobrze pamietam) nazewnictwo, z koleji 2 pompa przy cwu na 1 bieguz pierwszych obserwacjj zuzycie pradu spadlo 4 razy dla pompy przy kotle, pozdrawiamWysłane z mojego Z10 przy użyciu Tapatalka
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.