Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Kocioł Dragon Pleszew, Błaganie O Pomoc:(


wsikora1987

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

 

proszę o pomoc w ustawieniu parametrów pracy kotła. Wyczerpałem już wszystkie pomysły i siły:(

Kocioł jaki posiadam to Dragon z Pleszewa, typ KWM-SGR o mocy 25 kw. Ogrzewam nim budynek typu kostka, ściany pustak - przerwa - pustak lub cegła.

Powierzchnia ogrzewania to piętro i parter, czyli około 200 m2. Na parterze mam same grzejniki panelowe stalowe (4 sztuki), na klatce jeden żeliwny, na piętrze dwa żeliwne i 4 panelowe stalowe.

Dom ocieplony na wysokości parteru styropianem 5cm, na strychu na podłodze zrobiona jest wylewka ze styropianem 5cm. Jeżeli chodzi o parter to dwie najważniejsze ściany ocieplone

styropianem 10 cm, pozostałem bez ocieplenia. Okna wszystkie wymienione na plastiki. W układzie znajduję się również zasobnik CWU, 200 litrów z pompką na 1 biegu.

Na zasilaniu C.O. również pompka pracująca na 2 biegu.

Od początku pieca mam problem w ogrzaniu budynku w zimie oraz z dużą ilością sadzy w wyczystkach. Zasobnik starcza na ok. 4-5 dni w sezonie.

 

Myślałem że moje problemy są spowodowane brakiem zaworu 4d i duża ilością wody w układzie. Wymieniłem nawet regulator z "lider" na HT-Tronic 500 oraz dmuchawę (stara zatarła się).

Przy moich próbach odkryłem że "fachowcy" zamontowaali siłownik 4d w ten sposób że pourywały się w nim trybka, serwisowałem go w Afrsio i sam zakładałem.

Przy zakładaniu odkryłem kolejny bubel "fachowców", źle zamontowali siłownik, zamiast otwierać i puszczać wodę z kotła na grzejniki, zamykał je i puszczał ją na grzejniki ale przez "powrót".

Jednym słowem pomylili zasilanie z powrotem z grzejników :( Zamontowali identycznie jak w instrukcji pokazywał rysunek ale nie pomyśleli żę rury mogą iść inaczej niż na obrazku...

Niestety wraz z systematycznym wymienianiem grzejników na panelowe i zamontowaniu dobrze zaworu 4d z siłownikiem i pogodynką mój problem pozostał niezmieniony.

Teraz kiedy przyszły większe mrozy i piec nie może osiągnąc temperatury zadanej - 60 stopni. Jestem bez radny i jedynie o czym myślę to wyrzucenie tego pieca w diabły:(

Proszę o pomoc bo mam w pokojach 17 stopni C, poniżej podaje moje ustawienia. Jeżeli mam coś jeszcze dopowiedzieć to proszę pytać.

 

Dane:

Paliwo: eko-groszek bezpośrednio z kopalni Jaret Plus z Jaworzna oraz ekogroszek z KWK Wesoła Mysłowice

Podajnik: ślimakowy, podawanie boczne

Dmuchawa: Domer Sierecki, Pleszew, DM 80, przesłona X klapka CZ

Regulator: Heiztecnhik HT-Tronic 500

 

Zawór: Afriso ARM

  • czas pauzy: 30 sek
  • czas pracy: 5 sek
  • tryb pracy: pogodowy CO
  • Na zaworze 4d mam ustawione wartości 10, 0, -10: 45, 48, 52.

CWU:

  • czas pracy 30 min
  • nast co. wzrost: 10 st C

Podajnik:

  • czas przesypywania 2 min
  • czas oczekiwania 7 min
  • czas pauzy pod. 110 sek
  • czas pracy pod. 10 sek (ust fabryczne regulatora)
  • krotność 3

Dmuchawa

  • obroty 3 (max 5)
  • obr. dm. wzrost 1
  • czas dmuch. podt. 20 sek
  • obr. dmuch. podt. 4

Serwis:

  • czas obrotu pod. 50
  • typ dmuchawy wpa 06/wpa 145
  • histereza CO 2 st C
  • temp. załączenia pompy CO 45 st C

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na szybkiego: Podajnik 10sec podawania może być ale przerwa 65sec.

 To podstawa. Poobserwuj co się dzieje.

  Aha - jak masz 60*C zadane to pompę ustaw włączenie 55*C.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolega ma dość duży dom który potrzebuje odpowiedniej mocy by ogrzać.

Nie wiem ile ten ślimak podaje węgla ale jeśli ok 270g/minute pracy ciągłej to pi razy oko pali z mocą ok 14kW co może być mało.

Niefortunnie opał nie za dobry, jeśli to Jaret Plus żółty z Taurona to fatalnie. Z Wesołą też nie za wesoło.

Na dodatek KWM-SGR ponoć nieźle grzeje komin (takie opinie).

 

Pierwsza rzecz to cieplowlasciwie.pl zeby oszacować potrzebną moc grzania i do tego dobrać nastawy podawania i przerwy.

Druga (na zaś) to wyciąć z kawałka blachy zawirowywacze, można się wzorować na fotkach które koledzy umieszczają czasem.

Trzecia rzecz to opał i spieki i to może być najgorsza rzecz do ogarnięcia.

 

Edit.

Coś źle doczytałem o parametrach podawania (5/30) i źle policzyłem aktualną moc.

Nie mniej jednak warto sprawdzić.

25kW mocy to ok 4kg węgla na godzinę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Też mam dragona :)

Co prawda 12 czy tam 15 kW jak zwał tak zwał. Piec jak piec - ma swoje wady - jak jest się ich świadomym to się nie ma na co narzekać.

Podstawowa zasada - 4D na takich mrozach powinien puszczać większośc wody w instalacje! Zawory mieszające wymagają wyższej temp zasilania z 15 stopni więc jak chcesz puścić z 55 stopni na instalacje dzwignij temperature pieca na 65 minimum.

Z racji że nie dobija do temp. zadanej musisz zwiększyć moc palnika - krótsza pauza - masz 5/30 czyli 1:6 - zejdź na 1:4 w duże mrozy nawet 1:3 czyli 5/20. Jak się nie dopala to podbij dmuchawę o 5%. Pilnuj by kopiec był szeroki - ma się palić na max powierzchni (tak z 1-2 cm do krawędzi palnika).

Podniesienie temp w domu przy -20 na zewnątrz zeżre Ci trochę materiału więc się nie dziw. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Regulator: Heiztecnhik HT-Tronic 500

 

Zawór: Afriso ARM

  • czas pauzy: 30 sek
  • czas pracy: 5 sek
  • tryb pracy: pogodowy CO
  • Na zaworze 4d mam ustawione wartości 10, 0, -10: 45, 48, 52.

CWU:

  • czas pracy 30 min
  • nast co. wzrost: 10 st C

Podajnik:

  • czas pauzy pod. 110 sek
  • czas pracy pod. 10 sek (ust fabryczne regulatora)
  • krotność 3

Panowie - chyba coś nie tak.... Obyśmy kolego w błąd nie wprowadzili

Chyba w tym sterowniku nastawy podajnika są oddzielnie, tu: 10/110sek

Może się mylę???

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"25kW mocy to ok 4kg węgla na godzinę"

Ale o jakiej kalorycznosci ten wegiel?

 

Wysłane z mojego LG-D722 przy użyciu Tapatalka

25Mj spalone 4kg/h ze sprawnością 90%.

Albo 27Mj ze spr ponad 85%.

Albo 28Mj ze spr 81%.

Tak w przybliżeniu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na szybkiego: Podajnik 10sec podawania może być ale przerwa 65sec.

 To podstawa. Poobserwuj co się dzieje.

  Aha - jak masz 60*C zadane to pompę ustaw włączenie 55*C.

Już zobaczę, mam tylko pytanie czy zmiania włączenia pompy na 55 st C nie sprawi że parter już w ogóle nie będzie dogrzany?

Kaloryfery są na tej samej wysokości co piec więc musi chodzić pompka bo bez niej grawitacyjnie nie pójdzie ciepła woda na grzejniki.

Dziwi mnie natomiast to że wyłączyłem wczoraj priorytet CWU i piec ma większy problem z osiągnięciem temperatury niż z załączonym priorytetem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie - chyba coś nie tak.... Obyśmy kolego w błąd nie wprowadzili

Chyba w tym sterowniku nastawy podajnika są oddzielnie, tu: 10/110sek

Może się mylę???

Właśnie tak jak Shogun odczytałem to jako 5s podawania i 30s przerwy co może być mało.

Ale możesz mieć rację, ja nie znam tego stera dlatego wyedytowałem poprzedni wpis bo nie byłem pewien które to są parametry palenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolega ma dość duży dom który potrzebuje odpowiedniej mocy by ogrzać.

Nie wiem ile ten ślimak podaje węgla ale jeśli ok 270g/minute pracy ciągłej to pi razy oko pali z mocą ok 14kW co może być mało.

Niefortunnie opał nie za dobry, jeśli to Jaret Plus żółty z Taurona to fatalnie. Z Wesołą też nie za wesoło.

Na dodatek KWM-SGR ponoć nieźle grzeje komin (takie opinie).

 

Pierwsza rzecz to cieplowlasciwie.pl zeby oszacować potrzebną moc grzania i do tego dobrać nastawy podawania i przerwy.

Druga (na zaś) to wyciąć z kawałka blachy zawirowywacze, można się wzorować na fotkach które koledzy umieszczają czasem.

Trzecia rzecz to opał i spieki i to może być najgorsza rzecz do ogarnięcia.

 

Edit.

Coś źle doczytałem o parametrach podawania (5/30) i źle policzyłem aktualną moc.

Nie mniej jednak warto sprawdzić.

25kW mocy to ok 4kg węgla na godzinę.

Jaret żółty z Taurona, to co mieszają Jaworznicki węgiel z tym z Janiny... Kompletnie nie wiem jaką alternatywę sobie znaleźć po tym jak zakmneli mi KWK Kazimierz Juliusz:( Własnie w tym kotle cały czas mam wrażenie że grzeję nim głównie komin... Narazie głównie bedę się cieszył choćby z ciepła w domu, spieki to rzecz drugorzędna. Na tą chwilę mam trochę żużlu w popielniku, trochę dobrze spalonego popiołu i trochę niedopalonego zupełnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Już zobaczę, mam tylko pytanie czy zmiania włączenia pompy na 55 st C nie sprawi że parter już w ogóle nie będzie dogrzany?

Kaloryfery są na tej samej wysokości co piec więc musi chodzić pompka bo bez niej grawitacyjnie nie pójdzie ciepła woda na grzejniki.

Piec ma bezwładność - po co masz przechłodzoną wodę pompować? Pozwól aby się nagrzała.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Masz jakiś odczyt temp spalin?

Jeśli wysokie to powyginaj jakieś zawirowywacze żeby więcej ciepła poszło na wymiennik.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właśnie tak jak Shogun odczytałem to jako 5s podawania i 30s przerwy co może być mało.

Ale możesz mieć rację, ja nie znam tego stera dlatego wyedytowałem poprzedni wpis bo nie byłem pewien które to są parametry palenia.

Mam 10 sek podawania (tak jest ustawione fabrycznie i nie mogę tego zmienić) przerwa 110 sekund

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciekawe... Ale pauzę możesz zmienić?   Bo dostaje za mało paliwa!

 Przestaw te 110 na 65  i przerwą reguluj moc kotła.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Można by to wyliczyć z jaką mocą pracuje przy tych ustawieniach ale trzeba by wiedzieć jaki jest przesyp tego podajnika.

Dla standardowej retorty było by to ok 18kW netto w instalację zakładając 75% sprawność i 25Mj.

Ale dla Twojego podajnika ile to jest ciężko powiedzieć a tym bardziej czy to dużo czy mało dla Twojego budynku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z linka wyszło mi tak: http://cieplowlasciwie.pl/wynik/3pel

Przesyp? Co to i gdzie to poszukać?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciekawe... Ale pauzę możesz zmienić?   Bo dostaje za mało paliwa!

 Przestaw te 110 na 65  i przerwą reguluj moc kotła.

Wydaje mi się że gdzieś można to odblokować, ale nie wiem gdzie. Ten parametr jest tylko w menu serwis jednak nie da się go zmienić. Ok spróbuje przestawić tą przerwę i napiszę co się zmieniło.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z linka wyszło mi tak: http://cieplowlasciwie.pl/wynik/3pel

Przesyp? Co to i gdzie to poszukać?

To się mierzy dla danego podajnika i węgla/granulacji.

Np wsypujesz worek (wygaszony kocioł) i załączasz podajnik na stałe i mierzysz ile minut zajmuje mu przemielenie tej ilości i przeliczasz ile gramów węgla jest na jedną sekundę podawania. Dzięki temu wiesz ile kg węgla przejdzie w godzinę przez palnik przy tych nastawach i wiesz z jaką mocą pracuje kocioł znając kaloryczność opału.

Jeśli kocioł nie dobija to pewnie pracuje cały czas wiec możesz orientacyjnie policzyć zużycie godzinne znając zużycie dobowe.

Jeśli masz standardowy przesyp to te nastawy mogą być wystarczające.

Może rzeczywiście puszczasz ciepło kominem jeśli masz wysoki i duży przekrój.

Możesz delikatnie uchylić wyczystkę żeby zmniejszyć ciąg lub delikatnie przymknąć czopuch ale z głową (!!!) żeby się nie zaczadzić i bardziej na sprawdzenie niż na stałe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panie majster - zostaw kalkulator na chwilę obecną. Wyższa temp na instalacje, wyższa temp na kotle, musi być różnica na zaworze mieszającym jak się na 4D uparłeś - taka fizyka.

Jak masz 10 sekund jako minimum to dostosuj jakąś przerwę - stosunek 1:5 na początek - bedzie mało, dasz 1:4 bedzie dużo daj 1:6. Nadmuch z 30-40% max dla Jareta.

Retorta ma się palić szeroko - wtedy z małym nadmuchem generuje większą moc bo się całe palenisko pali. Zostaw kalkulator i idź do kotłowni i patrz co się w piecu dzieje, bo jak ustawisz 18 kW wg kalkulatora a tam się pół palnika nie pali to se ten kalkulator można w cztery litery wsadzić.

WYGENERUJ JAKĄŚ MOC I ZAGRZEJ SWOJE 4RY LITERY - bedzie ciepło to kocioł przejdzie w podtrzymanie - nic sie nie stanie. Wtedy zejdziesz z mocą, żeby w komin nie palić i utrzymać temp (zmniejszasz stosunek - czyli dasz 1:7 - 10/70 i zmniejszasz trochę nadmuch).
 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, teraz to trzeba grzać a nie bawić się cyferkami. Takie zabawy to na potem a jeszcze lepiej wcześniej. Tak czy inaczej warto znać potrzeby swojego budynku żeby dopasować nastawy, czytaj wiedzieć jakie moce będą potrzebne żeby w ciemno nie przesadzić w jedną czy drugą stronę.

Sam się na tym niedawno złapałem i gdybym nie przemierzył to bym sobie nie popalił przy tych temperaturach, no ale to inna bajka ;) .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie mogę juz edytować.

 

Jeśli dobrze zrozumiałem Twoje nastawy to masz:

110sek przerwy i 10sek podawania i krotność 3 czyli 30sek podawania na 110sek przerwy, tak? W takim przypadku to całkiem bogate nastawy.

Te ok 18kW policzyłem wedle powyższego i std przesypu retorty o ile się gdzieś nie machnąłem.

Ale jeśli to jest tylko 10/110 to więcej węgla i powietrza bo zmarzniesz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Udało mi się ogrzać dom do 18 st C. Po niecałej dobie miałem wiadro w większości niedopalonego popiołu. Ale za to temperatura na piecu podnosi się do 55 st C, co wcześniej nie było osiągalne. Zamieniłem temperaturę załączenia się pompy wg waszych sugestii na 55 stopni, poniosłem temperaturę zadaną na kotle na 65 stopni. Zmieniłem czas przerwy podawania na 80 sek.

Kiedy załacza się pompka CO to temperatura na piecu spada do 45 st, grzeje do 55 i znów spada do 45 stopni. Nie wiem jak dobrać otwarcie przesłony na wiatraku i moc dmuchawy żeby dostarczyć odpowiednią ilość tlenu ale żeby jednak nie wypychać całego ciepła do komina. Co mógłbym jeszcze poprawić żeby spalanie było najefektywniejsze?

post-78185-0-27018700-1519751575_thumb.jpg

post-78185-0-62030100-1519751588_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OK!  Włączanie pompy ustawiaj  5*C poniżej temperatury zadanej.  

 Jeżeli są niedopały to masz za mało wiatru , powiększ szczelinę na wentylatorze albo zwiększ obroty.

Tylko nie za dużo bo pojawią się twarde spieki, spieki miękkie mogą być

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak zrobiłem, załączanie pompy na 60 stopni, temperatura zadana na 65 stopni. Przysłona otwarta na maksa, prędkość dmuchawy na maska czyli wartość 5.

Doładowałem groszku do podajnika, wyczyściłem popielnik i zobaczymy jakie będą efekty.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam, a czy Ty kolego czasem nie masz ustawionego zaworu 4d na pełne otwarcie? Przepraszam że pytam ale nie mogłem znaleźć tego info. Wyłączanie pompy to średni pomysł bo woda w obiegu stygnie

 

Wysłane z mojego Nokia 3310 przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.