Olek85 Opublikowano 28 Grudnia 2017 #1 Opublikowano 28 Grudnia 2017 Witam Chciałbym prosić o pomoc znawców tematu o pomoc w zaprojektowaniu instalacji CO, a tak naprawdę tego co znajduje się przy samym piecu, i doborze średnic rur. o co chodzi: na wiosnę po sezonie grzewczym chcę wymienić starą instalację grawitacyjną otwartą przerobioną już na pompową ( 2 pompy co i cwu) na instalację o mniejszych przekrojach rur (teraz od 3/4 cala do 3 cali) nowa instalacja z PEX a kotłownia miedź i ewentualnie stal - zdolności manualne mam i sam chcę wykonać instalację ale niestety brakuje mi wiedzy na temat przekrojów rur i tego co jak z czym połączyć przy piecu tak żeby to miało ręce i nogi. poniżej załączę rysunek poglądowy zrobiony w paint jak to miałoby wyglądać.. na razie chodzić to będzie na starym miśku - nie wiem co będzie jak padnie - albo nowy misiek3,5 albo gaz planuję 3 pompy - CO, CWU, podłogówka - grzejniki już są z termostatami - w planach również ocieplenie 15cm styro plus stropy 10cm PIR i wymiana okien na 3 szyby - do tego rekuperacja z GWC Podsumowując, potrzebuję pomocy w doborze średnic rur całej instalacji od pieca po grzejniki i podłogówkę i podpowiedzi jak i czym to wszystko złączyć z piecem żeby to pracowało jak należy.
shogunzlasa Opublikowano 29 Grudnia 2017 #3 Opublikowano 29 Grudnia 2017 1. Podłogówka już jest? Grzeje? Jak długie są pętle? Czy rury od podłogówki są pociągnięte do kotłowni?2. Jak chcesz ciągnąć PEXem do grzejników to kazdy grzejnik osobno do rozdzielacza - nie baw się w łączenie szeregowe. Możesz dać 1 duzy rozdzielacz w kotłowni i tam dociągać każdy grzejnik, możesz wypuścić piony zasilające i dać małe rozdzielacze na piętrze itd itd. Musisz się zdecydować najpierw jak chcesz to rozłożyć - czy sprowadzać wszystko do kotłowni, czy jakieś rozdzielenie na każdym piętrze itd.
Olek85 Opublikowano 29 Grudnia 2017 Autor #4 Opublikowano 29 Grudnia 2017 Witam, podłogówki nie ma, tam gdzie podłogówka to są łazienki i narazie są grzejniki, zastanawiam się żeby tam zrobić podłogowa, decyzji jeszcze nie podjąłem. wszystko będę sprowadzał do kotłowni rozdzielacze na piętrach nie wchodzą w grę. myślałem o szeregowym podłączeniu dwóch grzejników w pionach, bo chciałem wykorzystać stare rury żeby przeprowadzić PEX, żeby nie robić nowych dziur w stropach które mają 50 cm grubości. oczywiście możliwość podłączenia każdego grzejnika jest, ale więcej roboty będzie ( czemu nie bawić się w szeregowe). Jeżeli równolegle to jakie średnice rur? piony będą miały około 4 m długości do trzech grzejników ( czterech jeżeli nie będzie w łazience podłogówki), około 1m piony do parteru też 4 jak nie będzie podłogówki. odległości instalacji od pieca do pionów po suficie piwnicy będą miały od 2 do 6 metrów. Jakie średnice rur i rozdzielacza w kotłowni, czy stosować jakieś zawory 3d/4d. w instalacji jeszcze będzie bojler 120l(istniejący z wężownicą)
Olek85 Opublikowano 29 Grudnia 2017 Autor #5 Opublikowano 29 Grudnia 2017 Oprócz tego w istniejącym systemie mam już 2 pompy jedna do CO druga do CWU, oprócz tego mam zawór 3d przed pompą CO - domieszanie z powrotu - reguluję nim temp wody na instalację ( na piecu w granicach 70 stC na dom około 50 stC) CWU wpięte przed 3d
shogunzlasa Opublikowano 29 Grudnia 2017 #6 Opublikowano 29 Grudnia 2017 Szeregowe łączenie to grubsza rura, ciężej to też wyregulować hydraulicznie - ale do zrobienia.Takie małe podłogówki to by i na RTLach poszły. Jest to kiepskie - ale nawet taka podłogówka jest lepsza niż brak podłogówki (moje zdanie) zwłaszcza że to ma być dodatek do grzejnika.Do tego jeśli ściągniesz zasilanie i powrót podłogówek do kotłowni - ciężko to będzie odpowietrzyć.Jaka wysokość grzejników?
Olek85 Opublikowano 29 Grudnia 2017 Autor #7 Opublikowano 29 Grudnia 2017 Dlatego właśnie podłogówki nie będzie tylko same grzejniki. Grzejniki standardowe 500 z armatury kraków. trochę dzisiaj czytałem i pozostanę przy rozwiązaniu równoległym.
shogunzlasa Opublikowano 29 Grudnia 2017 #8 Opublikowano 29 Grudnia 2017 Ja bym podłogę na RTLu trzasnął bo ciepła podłoga to jednak fajna sprawa (nie trzeba jej uzbrajać - ale np zatopić rurę przy remoncie, uwzględnić miejsce na rtl itd). Najwyżej zatopisz parę zł w betonie (o ile i tak planujesz zmieniać posadzkę)Jak jedziesz równolegle na PEXie - to dla świętego spokoju do rozgałęzienia daj pexa 20, potem do drugiego grzejnika 16tkę. Każdy grzejnik żeby miał regulację (zawory odcinające na powrocie z imbusem) - wtedy to podregulujesz.Jeśli spinasz to wszystko do jednego rozdzielacza to dojście z miedzi 22 będzie OK (90 żeber to moc koło 6-7 kW, miedz z nazwijmy to znośną prędkością przeniesie koło 10 kW).Na CWU też 22 to świat. Wyjście z pieca grubsze, rozgałęzienie na 2x22, trzeba jeszcze zadbać o ochronę powrotu, zawory zwrotne i inne pierdy.
Olek85 Opublikowano 29 Grudnia 2017 Autor #9 Opublikowano 29 Grudnia 2017 Jak jedziesz równolegle na PEXie - to dla świętego spokoju do rozgałęzienia daj pexa 20, potem do drugiego grzejnika 16tkę. nie bardzo rozumiem do jakiego rozgałęzienia, równolegle czyli każdy grzejnik będzie miał swoje zasilanie i powrót - myślałem o rozdzielaczu grzejnikowym z zaworkami do którego będą wszystkie grzejniki podpięte, czy to ma prawo działać?? wydaje mi się ze opisałeś jak to zrobić szeregowo, czy się myle? :)
Olek85 Opublikowano 29 Grudnia 2017 Autor #10 Opublikowano 29 Grudnia 2017 Jeśli spinasz to wszystko do jednego rozdzielacza to dojście z miedzi 22 będzie OK (90 żeber to moc koło 6-7 kW, miedz z nazwijmy to znośną prędkością przeniesie koło 10 kW). Na CWU też 22 to świat. Wyjście z pieca grubsze, rozgałęzienie na 2x22, trzeba jeszcze zadbać o ochronę powrotu, zawory zwrotne i inne pierdy. stara instalacja po stronie pieca jest stalowo miedziana - 1 1/2 cala, żeby nie pakować się w koszta wykorzystam ją
Olek85 Opublikowano 29 Grudnia 2017 Autor #11 Opublikowano 29 Grudnia 2017 te zawory do regulacji to żeby zmniejszyć przepływy na parterze a zwiększyć na górze?
shogunzlasa Opublikowano 29 Grudnia 2017 #12 Opublikowano 29 Grudnia 2017 Sorki! Pewnie, że o szeregówce :D Tak jak mówisz i o to mi chodziło - równolegle - każdy o swoim. Jeśli masz takie grzejniki po max 15 żeber to pex 16 jest OK.Dołóż tylko te zaworki przy grzejnikach do regulacji (może już masz):http://img.bazarek.pl/203234/14023/1832092/8781942864ce63854847ca.jpgPoza tym jak masz termostaty i takie zaworki to zrzucasz grzejnik do malowania w każdej chwili.Zrób też odcinke całego rozdzielacza. Pojedyncze zaworki do każdego to trochę przerost (zawsze można kurek z termostatem zakręcić - a jak chcesz np wymienić termostat (raz na 100 lat) to zakręcasz rozdzielacz i grzejniki na zaworach i też jest ok.
Olek85 Opublikowano 29 Grudnia 2017 Autor #13 Opublikowano 29 Grudnia 2017 Takie zaworki jak w linku mam. na rysunku mam opisane jakie i ile grzejników będzie, poza tym dam podłogówkę i dodatkowo grzejnik w łazienkach ( żona prosiła żeby w stópki było ciepło) + RTL podsumowując przy takich długościach rur jak opisałem wcześniej - najdłuższa odległość od pieca do ostatniego grzejnika to max 8-9 metrów - wystarczy pex16 do każdego grzejnika równolegle? a co jak by mi się zachciało w garażu grzejnik dołożyć jakieś 10 dodatkowych żeberek, też pex16 i rozumiem że wszystko z jednego rozdzielacza? myślałem o czymś takim tylko w mosiądzu powiedz mi jeszcze co z zaworem 3d i zabezpieczeniem powrotu
Olek85 Opublikowano 29 Grudnia 2017 Autor #14 Opublikowano 29 Grudnia 2017 3D - tak jak pisałem chciałbym go zostawić bo reguluje nim temp na dom jednocześnie mogę utrzymać wyższą temp kotła do szybszego zagrzania cwu, a ochronę powrotu przez cwu albo kawałek rurki 1/2 cala z zaworkiem do regulacji za pompą CO wpięty w powrót, tylko nie wiem czy to ma sens jak obniżam temp na grzejniki za pomocą 3d domieszając z powrotu
shogunzlasa Opublikowano 29 Grudnia 2017 #15 Opublikowano 29 Grudnia 2017 Jak planujesz większy grzejnik to daj PEXa 20, jak powyżej 1,5 metra długości pasuje go też podpiąć krzyżowo (zasilanie górą, powrót dołem po przekątnej).Jak RTLe to zarzuć takie w skrzynkach z odpowietrznikiem ręcznym. W miarę to ładne i funkcjonalne.Belki rozdzielaczy można kupić gołe i uzbroić - pytanie jak cenowo wychodzi gotowiec.3D jak masz - zostaw, pytanie czy jest odpowiednio duży - ale jak się sprawdza to pewnie OK (możesz zarzucić jaki model i wielkość).CWU na stałe jako ochrona kiepsko przy wysokiej temp zasilania - chyba że dołożysz 3D antypoparzeniowy - tylko wtedy jak masz dokładać 3D to i do kotła jako ochronę możesz dać...Spinka zasilanie powrót z zaworem przy niższej temp może być za mała - zważając że musiałbyś puścić tam więcej wody (to na grzejniki braknie).Co to za kocioł?
Olek85 Opublikowano 29 Grudnia 2017 Autor #16 Opublikowano 29 Grudnia 2017 grzejnik w garażu max 10 żeberek alu, mały garaż na 1 samochód O RTL myślałem o takim co wygląda jak termostat grzejnikowy i założyłbym go na powrocie grzejnika ( grzejniki w łazience mam bez termostatów same zaworki odcinające i cały czas odkręcone także w lato) tak więc nikt się nie połapie co to jest. Belka mosiężna na 12 grzejników - zaworki na pex 16 skręcane - zaworki i na zasileniu i na powrocie - na "pewnym portalu" już od 350 zł zawór honeywell 1 1/2 cala to zamiast spinki to wylot i wlot jakąś tanią pompą kotłową?? kocioł to Ogniwo 16 kw - jak zmienię instalację i ocieplę dom będzie za duży:) :) teraz grzeje około 170 m2 bez piwnicy tylko parter i piętro
shogunzlasa Opublikowano 29 Grudnia 2017 #17 Opublikowano 29 Grudnia 2017 Kawał zaworu - za mały nie będzie :DPompa kotłowa spoko - rurka 1/2 lub 3/4, zawór zwrotny, zawór grzybkowy i będzie git.RTL musi być na końcu pętli - wypuść z rozdzielacza nieizolowaną rurą (straci trochę temp zanim trafi na podłogę) do łazienki takie cuś:http://schlosser.com.pl/media/zestaw-kasetowy-kombi-2-1024x590.jpg
Olek85 Opublikowano 29 Grudnia 2017 Autor #18 Opublikowano 29 Grudnia 2017 ale dawać do niego osobną nitkę od rozdzielacza, czy mogę wpiąć się w nitkę od grzejnika który będzie w łazience, czy w ogóle darować sobie grzejnik??
shogunzlasa Opublikowano 30 Grudnia 2017 #19 Opublikowano 30 Grudnia 2017 Osobna nitka z rozdzielacza. Drabinki zostaw, doloz do nich termostaty.
Olek85 Opublikowano 30 Grudnia 2017 Autor #20 Opublikowano 30 Grudnia 2017 ok. dziękuję, jeszcze jedno może Ty jesteś w stanie, albo ktoś z forumowiczów narysować schemat połączeń w kotłowni, gdzie pompki gdzie jakie zawory zwrotne, filtry, zawór bezp, zbiornik wyrównawczy itp żeby nie dać du..y przy skręcaniu a potem poprawiać
Olek85 Opublikowano 30 Grudnia 2017 Autor #21 Opublikowano 30 Grudnia 2017 i Jeszce jedno pytanie: układ otwarty czy zamknięty??
odpowietrznik Opublikowano 30 Grudnia 2017 #22 Opublikowano 30 Grudnia 2017 RTL jest do ok.50mb rury tak że dla tego pomieszczenia 8m2 jeżeli to łazienka i rozstaw co10cm(=80mb) to nie wydoli
odpowietrznik Opublikowano 30 Grudnia 2017 #23 Opublikowano 30 Grudnia 2017 i Jeszce jedno pytanie: układ otwarty czy zamknięty?? Sugeruje otwarty jak tylko masz możliwość poprowadzenia bezpośrednio z kotła do naczynia usytuowanego w najwyzszym punkcie instalacji rury stal.1" lub Cu28 i żeby naczynie nie zamarzło.
Olek85 Opublikowano 30 Grudnia 2017 Autor #24 Opublikowano 30 Grudnia 2017 mam ten zbiornik w łazience na górze niestety, to jego pionu prawdopodobnie podpięte są grzejniki w łazienkach - dom z lat 50tych, nie ma możliwości żeby zamarzło dach płaski 50 cm stropu plus jakieś 30 izolacji
shogunzlasa Opublikowano 30 Grudnia 2017 #25 Opublikowano 30 Grudnia 2017 RTL jest do ok.50mb rury tak że dla tego pomieszczenia 8m2 jeżeli to łazienka i rozstaw co10cm(=80mb) to nie wydoli To nie musi ogrzewać pomieszczenia - tylko ma być dodatkiem do grzejnika (ciepła podłoga). Jak da pętle co 15 cm pod płytki, nie zawinie pętli pod pralkę i wannę / prysznic to styknie. Chyba, że autor oczekuje czegoś innego, ale na takie 2 małe pomieszczenia gdzie będzie drabinka to taki prosty układ wydaje się moim zdaniem wystarczający. Popieram - układ otwarty. Więc pion zostanie na naczynie - do grzejników i tak nowe podłączenia.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.