Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Proszę O Pomoc W Ocenie Schematu


Fabian138

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam wszystkich na forum. Jako że postanowiłem samodzielnie zrobić instalację centralnego w domu bardzo proszę o ocenę schematu instalacji. Piec znajdował się będzie na korytarzu z tego względu że nie może stać gdzie indziej. Jest to Kocioł Fawory 8Kw. Mieszkanie znajduje się na piętrze starego dworca PKP. Piec i grzejniki będą stały na jednym poziomie. Grzejniki będą jednopanelowe o wymiarach 2szt. 80x50cm i 2szt. 50x140cm do tego bojler 80l. Naczynie 20L. Zasilanie planuje dać przy suficie lub na strychu do grzejników od rozdzielacza rurami pex 2x16. Wyjście z kotła jest na 5/4. Powrót z grzejników przy podłodze do rozdzielacza a następnie rurą calową przechodzącą na 5/4. Wyjście z pieca na 5/4 następnie redukcja na 1 cal do naczynka i bojlera oraz rozdzielacza 1 calem. Proszę powiedzieć czy dobrze wszystko rozumuję?.Dodam że materiały zakupione. Wyjscie i powrót w stali

post-75549-0-72755900-1509715907_thumb.jpg

Opublikowano

powiem szczerze że licze iż pójdzie na grawitacji czy nie?

Opublikowano

powiem szczerze że raz zależy mi na grawitacji chociaż licze się z tym że może nie iść ale z drugiej strony nie mam miejsca żeby dołem wszystko puścić bo będzie to na wierzchu, nie mogę tego schować ani w podłoge ani w ścianie. reasumując czy uważasz że schemat wyjścia kotła i podłączenia bojlera jest w porządku?

Opublikowano

czyli co, CWU na grawitacji pójdzie na pewno a reszta nie ma szans czy tak? jesteście pewni? Bo jeżeli tak to zmienie zasilanie grzejników i dam jakoś dołem. Liczyłem na grawitację lecz nie całkowicie o to chodzi, mianowicie grawitacja jest mi potrzebna tylko w razie braku prądu jako zabezpieczenie przed zagotowaniem dlatego też zasilanie grzejników chciałem dać górą. Całość normalnie pracować będzie na pompie

Opublikowano

zmieniłem troche koncepcje, czy tak będzie dobrze?

post-75549-0-24862500-1509737533_thumb.jpg

Opublikowano

Witam wszystkich na forum. Jako że postanowiłem samodzielnie zrobić instalację centralnego w domu bardzo proszę o ocenę schematu instalacji. Piec znajdował się będzie na korytarzu z tego względu że nie może stać gdzie indziej. Jest to Kocioł Fawory 8Kw. Mieszkanie znajduje się na piętrze starego dworca PKP. Piec i grzejniki będą stały na jednym poziomie. Grzejniki będą jednopanelowe o wymiarach 2szt. 80x50cm i 2szt. 50x140cm do tego bojler 80l. Naczynie 20L. Zasilanie planuje dać przy suficie lub na strychu do grzejników od rozdzielacza rurami pex 2x16. Wyjście z kotła jest na 5/4. Powrót z grzejników przy podłodze do rozdzielacza a następnie rurą calową przechodzącą na 5/4. Wyjście z pieca na 5/4 następnie redukcja na 1 cal do naczynka i bojlera oraz rozdzielacza 1 calem. Proszę powiedzieć czy dobrze wszystko rozumuję?.Dodam że materiały zakupione. Wyjscie i powrót w stali

Kolego -tu masz gotowca  wszystkie przekroje policzone przez fachowca  - dwa rozwiązania  ,jedno według projektanta z pompką na powrocie , drugie z pompkami na zasilaniu ,projekt z pomocą forum.

https://forum.info-ogrzewanie.pl/topic/21391-setlans-9kw-czy-p2ar-kds-pw-7-9-kw/

Opublikowano

Jak już materiał pokupiony to se można gdybać :D

Drugi schemat lepiej, ale... Jak już masz te 5/4 to powinno być rozdzielone na 2x1 cal - jedno na bojler, drugie na rozdzielacz. Mocy kosmicznej nie potrzebujesz - więc spokojnie to styknie. Najważniejsze to zrównoważyć przepływ. Teraz jak puścisz tak pompę to całe ciepło przeleci przez wężownice jak g*wno przez gęś (cytat z godzilli :D). Musisz go stłumić - zawór motylkowy na końcu obwodu, żeby ciepło trafiło do rozdzielacza. Na grzejnikach zamontuj zawory odcinające na imbusa - nimi wyregulujesz przepływ między sobą.

Jako zasilanie awaryjne na 1ną pompę - UPS EVER ECO 500 - używka z allegro, aku z auta i z 8 godzin na tym pośmigasz...

Opublikowano

no dobrze, a jeżeli bojler na grawitacji samej bym dał a pompę na grzejniki to będzie dobrze?czy lepiej tak jak mówisz 2x1 cal? Odnośnie tego zasilania awaryjnego , zastanawiałem się nad tym tylko że akumulator jest na 12v a pompka na 230v

Opublikowano

przerobiłem schemat z pompką czy o to ci chodziło?

post-75549-0-45653200-1509744010_thumb.jpg

Opublikowano

Kolego -tu masz gotowca  wszystkie przekroje policzone przez fachowca  - dwa rozwiązania  ,jedno według projektanta z pompką na powrocie , drugie z pompkami na zasilaniu ,projekt z pomocą forum.

https://forum.info-ogrzewanie.pl/topic/21391-setlans-9kw-czy-p2ar-kds-pw-7-9-kw/

poczytałem trochę w tym temacie, jeden wielki bajzel.Schemat podobny lecz ja nie zamierzam montować żadnych zaworód 4D bo to bez sensu dodatkowe koszty. Projekt który zrobiłem ma być konstrukcją prostą bez wynalazków dlatego zależy mi na sugestiach was fachowców w tej dziedzinie i ewentualnych poprawkach

Opublikowano

No to widzę że nie przeczytałeś dokładnie , na str, bodajże 6 jest projekt instalacji tego mieszkania wykonany przez uprawnioną do tego osobę . W układzie jest tylko jedna pompka na powrocie. Jest to typowy projekt instalacji w małych mieszkaniach ,Pompka montowana na powrocie dlatego iz w tak małych instalacjach często dochodzi do zagotowania wody.To taka dodatkowa ochrona pompki,Po drugie zwróć uwagę na przekroje rurek do CWU są większe od pozostałych ,dlaczego większe przekroje ?,dlatego aby w razie braku prądu lepiej działała grawitacja w obwodzie CWU. Przyglądnij się temu schematowi jak chcesz mieć pompkę na zasilaniu to dostosuj ten schemat  do swoich potrzeb. .

Opublikowano

Pompa na powrocie wymaga wywalenia zbiornika wyrównawczego wyżej. 

Schemacik wygląda nieźle i po wyregulowaniu przepływów (najważniejsze) będzie grzać - nie jest to perpetum mobile ale ciepło będzie.
Jako ochrone powrotu i tak któryś grzejnik (lub CWU) musi być zawsze otwarte żeby pompa miała przez co cisnąć - więc dogrzanie powrotu będzie. Możesz też dać rurę z zasilania do powrotu z zaworem motylkowym i kawałek termometra na powrocie. Proste rozwiązania - jest tego masa. Możesz dać pompę na nitce w prawo a CWU zostawić na grawitacji (lepiej rurą 5/4 jeśli taka jest wężownica) ale po co - i tak jest pompa która będzie to tłoczyć - trzeba tylko dobrze uzbroić bojler, grzejniki, pare odcinek dla wygody i grzać...

Opublikowano

kolega ma rację z tym naczyniem, naczynie będzie na wysokości 2 metry nad piecem i wyżej się nie da chyba że na strychu co mi nie do konca odpowiada. Hydraulik na samym początku polecił mi pompę na powrocie lecz od kilku tygodni czytam...czytam... i jakoś wszyscy polecają na zasilaniu i tak też będzie. Kolego przerobiłem schemat, proszę powiedz czy tak będzie dobrze i czy pomimo pracy pompy bojler będzie grzał?

post-75549-0-52901600-1509790558_thumb.jpg

Opublikowano

No to widzę że nie przeczytałeś dokładnie , na str, bodajże 6 jest projekt instalacji tego mieszkania wykonany przez uprawnioną do tego osobę . W układzie jest tylko jedna pompka na powrocie. Jest to typowy projekt instalacji w małych mieszkaniach ,Pompka montowana na powrocie dlatego iz w tak małych instalacjach często dochodzi do zagotowania wody.To taka dodatkowa ochrona pompki,Po drugie zwróć uwagę na przekroje rurek do CWU są większe od pozostałych ,dlaczego większe przekroje ?,dlatego aby w razie braku prądu lepiej działała grawitacja w obwodzie CWU. Przyglądnij się temu schematowi jak chcesz mieć pompkę na zasilaniu to dostosuj ten schemat  do swoich potrzeb. .

witaj, przyjże się raz jeszcze tym schematom, pompka będzie na zasilaniu ponieważ tak poleca większość osób, druga sprawa jak ją szlak trafi to nie takie zło ponieważ pompę kupiłem za 80zł nową licząc się z tym że co jakiś czas może się zepsuć jednak zamierzam robić tak ażeby tej wody nie zagotować i dlatego też proszę was o sugestie względem podłączenia. Mój schemat odzwierciedla faktyczne położenie instalacji bez żadnych wygibasów jak w temacie poleconym przez ciebie drogi forumowiczu. Względem średnic rur masz rację, do bojlera będą szły rury takie jak przewidział producent pieca i bojlera czyli 5/4cala

Opublikowano

5/4 cala na grawitacji da radę - jak np będzie chodził non stop to bojler zagrzeje grawitacyjnie, ale wolniej - gorzej jest też zrobić zawór zwrotny - pasuje klapowy i to jeszcze zasyfonować, ciężej jest też to odpowietrzyć.

Pytanie jak będziesz tą mocą zarządzać - czy szybko go opróżnisz, czy chcesz go odcinać itp...
Jak masz pompę - to bym się w to nie bawił.

Tylko nie na jednej rurze do naczynia wzbiorczego!

Weź stary schemat - do bojlera 1 cal, na pompie i 3/4 da rade, zdław mu przepływ, w lecie otworzysz a zamkniesz grzejniki.
P.S. weź kup regenerowanego grundfosa z allegro z gwarancją za stokilka zł i możesz gotować wodę do woli...
 

Opublikowano

dobrze zatem poprawiłem wszystko, proszę powiedz czy teraz będzie dobrze? bojler bedę regulować zaworem

post-75549-0-91520000-1509799082_thumb.jpg

Opublikowano

powrót i zasilanie połączone zaworem żeby na wszelki wypadek regulować temperature powrotu

Opublikowano

Od pilnowania temperatury powrotu jest TZM a nie zawór kulowy.

Opublikowano

Jak będziesz grzał ciągle to wszystko w pożo , jak cyklicznie ,np. w nocy nie ,to musisz zamontować zawór klapowy przed zbiornikiem cwu jak jego nie będzie to możesz rano nie mieć cieplej wody .Chyba że po wypaleniu w piecu zamkniesz go szczelnie,

Opublikowano

Od pilnowania temperatury powrotu jest TZM a nie zawór kulowy.

 

Prawda - ale znowu jest instalka wielkości buta - 20 stopni na powrocie mu nie grozi, a TZM to kolejny koszt kilku stówek. 
 
Jedźmy od początku - instalka troche partyzantka na te czasy i wymagać będzie ręcznej regulacji - ale będzie działać (teraz masa sterowników, termostatów i innych robi to samo za człowieka)
 
1. Tam gdzie wymagana jest regulacja montuj zawór motylkowy - zawór kulowy jest zaworem odcinającym (włącz, wyłącz). Motylkowy jak skręcisz - też zamkniesz. Więc motylek na bojler i ewentualny bypass dogrzewający powrót (tutaj cienka rurka - 1/2 lub pex z belki zasilającej do powrotnej).
 
2. Wyjście do bojlera daj na wprost z grubą rurą obejścia - pójdzie jakby co grawitacyjnie przez obejście pompy (gruba rura). Naczynie wyrównawcze podłącz kolanem.
 
3. Osprzęt bojlera: Na rurze zasilającej potrzebujesz zaworu kulowego odcinającego, następnie zwrotnego (przy pompie nie musi być klapowy - bez syfonowania - zaginania rur weź mosiężny sprężynowy z mosiężnym wkładem). Następnie śrubunek do bojlera. Na powrocie śrubunek i zawór motylkowy. Zasilanie wody zimnej: Zawór odcinający, zawór zwrotny, zawór bezpieczeństwa, śrubunek. Zawór bezp. może kapać - więc wężyk do odpływu lub naczynie przeponowe zamiast ZB.
Na wyjściu - śrubunek (zawór jeśli bojler nie jest najwyższym punktem czerpalnym). Taki osprzęt pozwoli wymienić bojler w każdej chwili bez spuszczania wody z instalacji. Rura zasilająca do bojlera musi iść nie tylko w prawo na kolanie, a mieć tam trójnik. Trzeba wystawić trochę rury do góry (ponad bojler) i wkręcić tam automatyczny odpowietrznik.
 
4. Osprzęt grzejnika: zawory termostatyczne na zasilaniu, zawory odcinające na powrocie. Zrób też odcięcie całych rozdzielaczy. Pozwoli to na zrzucenie jednego grzejnika bez spuszczenia wody w instalce (zakręcasz grzejniki i rozdzielacze i możesz np. malować).
 
5. Upewnij się, że pompa ma gdzie tłoczyć - czyli albo jeden grzejnik daj bez termostatu ze zwykłym kulowym i miej to otwarte non stop, lub nie domykaj bojlera, lub ten bypass zawsze otwarty.
 

6. Zamontuj termometr na rurze zasilającej i powrotnej (ten na piecu lubi przekłamywać). Na powrocie - troche dalej od pieca żeby nie grzał się od blachy i trochę od powrotów - by woda zdążyła się zmieszać z bojlera i rozdzielacza.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.