Dancych Opublikowano 10 Marca 2017 #1 Opublikowano 10 Marca 2017 Witajcie, Na forum jestem nowym użytkownikiem, jednak od dłuższego czasu przyglądam się różnym wątkom (co by nie zakładać nowych jak gdzieś znajdę odpowiedź). Dzięki temu rozwiązałem niektóre problemy dotyczące kotła na ekogroszek. Niestety jak dotąd nie udało mi się znaleźć odpowiedzi w związku z problemem, który zawarłem w temacie. Nie jestem ekspertem, wszystko staram się tłumaczyć na tzw. logikę. Instalację robiłem z teściem więc nie jest to profesjonalny montaż i wiele jeszcze jest do usprawnienia (jak zbiorę się to napiszę w innych wątkach) Szczegółowy opis problemu: -temperatura na kotle 60 st. na CO zaworem 4d (póki co ręcznie) ustawiłem około 42-44st. I tak to sobie pracuje na górze mam termostaty, na dole ręcznie póki co reguluję przepływ przez grzejniki. Problem polega na tym, że w momencie załączenia się pompy CWU ta w moim odczuciu zabiera znaczną ilość ciepłej wody pompie CO, co powoduje spadek temperatury zasilania CO do nawet 38-39st. Grzejniki się co prawda nie wychładzają do zera, ale wyraźnie są letnie z wiadomych przyczyn (niższa temp. zasilania). Przy niższych temperaturach powoduje to około 1-1,5 stopniowe spadki temperatury (CWU dogrzewa 2 boilery 100l i 80l przez około 30-40 min). Pytanie czy da się to jakoś zniwelować? Czy zamontowanie siłownika do zaworu 4d rozwiąże problem? (wtedy temperatura zostanie skorygowana przez zawór). Jeśli tak, to czy nie będzie konieczna zmiana ustawień pieca na wyższą moc? Obecnie podawanie 5s, przerwa 55s, nadmuch 4 (wolniejsze serwisowe) , przesłona otwarta znacznie żeby nie kopciło, czopuch zamknięty w 70%, gdyż jest to nowy komin i ciąg jest spory. Na takich ustawieniach piec spokojnie dochodzi do zadanej nawet przy załączonych dwóch pompach, na czopuchu można chwilę potrzymać dłoń zanim zacznie przeszkadzać temp. Sterownik mam Tech ST-37 Piec 20KW Kamionna 2x Pompa Grundfos Za wszelkie sugestie bardzo serdecznie z góry dziękuję:) Jeżeli będzie potrzeba więcej informacji oczywiście postaram się je uzupełnić. Łukasz
Gość mak Opublikowano 10 Marca 2017 #2 Opublikowano 10 Marca 2017 1. Jakiej średnicy jest wyjście z kotła, i jakiej średnicy zastosowałeś rury pomiędzy wyjściem z kotła a zaworek 4D? 2. Jakiej średnicy jest zawór 4D? 3. W którym miejscu masz wpięte zasilanie pompy ładowania cwu? ....i narysuj schemat! Dyskusja będzie zdecydowanie łatwiejsza
Dancych Opublikowano 10 Marca 2017 Autor #3 Opublikowano 10 Marca 2017 Ad.1. Uzupełnię jak będę w domu (podejrzewam jednak, że teść tutaj coś pogmatwał) Ad.2.. JW Ad.3. Poniżej schemat w załączniku (zrobiłem taki jak umiałem:)) Proszę o wyrozumiałość.
Dancych Opublikowano 10 Marca 2017 Autor #5 Opublikowano 10 Marca 2017 Też rozpatrywałem ten przypadek i przy instalacji był dylemat, jednak pytaliśmy się hydraulika czy na zasilaniu czy na powrocie i powiedział, że nie ma większego znaczenia i że sam ma na powrocie. Nie zauważyłem, żeby były jakieś negatywne tego skutki bo przy napełnianiu normalnie woda przelewem leci. Oczywiście jeśli to jest przyczyna opisanego problemu będziemy przerabiać. Edit: Możesz na schemacie zaznaczyć gdzie dobrze by było wpiąć? Bo na schemacie jest tak jak to wygląda w kotłowni.
Dancych Opublikowano 10 Marca 2017 Autor #6 Opublikowano 10 Marca 2017 Wyjscie z pieca jest srednicy 1 i 1/4 cala zredukowane do 1 cala do 1 calowego zaworu 4d.
sati Opublikowano 10 Marca 2017 #7 Opublikowano 10 Marca 2017 Przymknij ( zdławić ) zawór na powrocie z cwu, poprawi się na pewno. Ale napewno jak ci się będzie włączała pompa od cwu to temperatura na dom będzie szła chłodniejsza.
Dancych Opublikowano 10 Marca 2017 Autor #8 Opublikowano 10 Marca 2017 Zapytam kontrolnie, ktory zawor? Na cwu mam zawory na wejsciu i wyjsciu z boilerow i standardowo przy pompie cwu. na samym powrocie nie mam zaworu, rozumiem ze trzeba dolozyc ten zawor tylko gdzie dokladnie?
sati Opublikowano 10 Marca 2017 #9 Opublikowano 10 Marca 2017 Nie wiem jak masz tam połączone czy po jednym zaworze na każdy bojler czy po jednym wspólnym na dwa bojlery.Tak czy tak to powrotne zawory należy przymknąć.
Dancych Opublikowano 10 Marca 2017 Autor #10 Opublikowano 10 Marca 2017 Ok przymkne zawory powrotne przy kazdym z boilerow i dam znac jak bedzie bo akurat kilka najblizszych dni bedzie nieco chlodniejszych. Dzieki za zainteresowanie. Czekam jeszcze na odpowiedz w sprawie srednic rurek wychodzących z kotla i zaworu 4d.
sambor Opublikowano 10 Marca 2017 #11 Opublikowano 10 Marca 2017 Za małe rury do i z zaw 4-D, oraz sam zawór 4-D też za mały. Naczynie wzbiorcze wepnij na zasilanie z kotła między zaw 4-D, a kocioł
Maciek92 Opublikowano 11 Marca 2017 #12 Opublikowano 11 Marca 2017 A tak od innej strony - nie masz wlaczonej funkcji 'priorytet CWU'? Przy takim ustawieniu automatyka kotla odcina wszystkie pozostale pompy dopoki nie naladuje CWU do zadanej temperatury. Nie zmienia to faktu, ze za male przekroje na krotkim obiegu (mozesz ratowac sie wpieciem jakiejs taniej energooszczednej pompy na powrocie, powinno obleciec) i naczynie przelewowe do przepiecia na zasilanie (jako pierwszy element wychodzacy z kotla, rura stalowa lub miedziana 1''). Swoja droga - chyba nie do konca czytales forum, bo w kazdym watku pojawia sie przynajmniej jeden post, w ktorym ktos pisze o tym, ze 4d to zlo wcielone :-))).
ameno25 Opublikowano 11 Marca 2017 #13 Opublikowano 11 Marca 2017 Mam podobny problem schemat instalacji taki sam tylko z jednym zasobnikiem CWU , i zamiast grzejników za zaworem 4d ( z siłownikiem ) jest rozdzielacz podłogowy z grupą mieszającą . U mnie temp. za zaworem przy załączeniu pompy CWU spada o 1-3 * w zależności od pozycji 4D , im bardziej przymknięty tym temp za zaworem stabilniejsza przy załączaniu pompy CWU . W moim przypadku siłownik skoryguje pozycje 4d aby wyrównać temp . jednak dodatkowo zdławiłem obieg CO boilera zaworem i pompę ustawiłem na najniższy bieg .
Dancych Opublikowano 11 Marca 2017 Autor #14 Opublikowano 11 Marca 2017 Ok dziękuję za pomoc. Jesli przerabiac to jaka srednice dac zarowno zaworu 4d i rur. Jezeli zdecyduje sie na pompe na obiegu kotlowym to pomoze to przy problemie ze spadkiem temp. zasilania co podczas pracy pompy cwu? Nie spowoduje to ze ta pompka na obiegu kotlowym bedzie zabierala wode wraz z pompa cwu? @Maciek92 mam pompy rownolegle wlaczone od zawsze a zawor 4d wymaga gwarancja kotla.
odpowietrznik Opublikowano 11 Marca 2017 #15 Opublikowano 11 Marca 2017 W twojej instalacji jest zawór 4D bo jest ale nie spełnia żadnej funkcji.Producent kotła wymaga tego zaworu aby zabezpieczyć kocioł przed korozją niskotemperaturową co wiąże się z utrzymaniem temp. na powrocie do kotła min. te 50C.Przy takiej śrdenicy zaw.4D czyli 1" i rur obiegu kotłowego nie będzie grawitacji w obiegu kotłowym a tym samym nie zostanie osiągnięta wymagana temp.powrotu. Zawór 4D jak i rury obiegu kotłowego powinny być o rozmiarze jak wyjście z kotła czyli w twoim przypadku 5/4" a sam obieg kotłowy jak najkrótszy i najlepioej łuki zamiast kolan wtedy może ;) zadziała grawitacja.Pewniejszym rozwiazaniem(bo na pewno będzie działać)jak już koledzy wspomnieli jest dołożenie dodatkowej pompy w obiegu kotłowym(ale coś musi nią sterować)wtedy śrdenice rur mogą zostać np.1" Nie widzę na stronie producenta firmy TECH takiego modelu sterownika ale podejrzewam ze szału nie ma jeżeli chodzi o jego mozliwości
sambor Opublikowano 11 Marca 2017 #16 Opublikowano 11 Marca 2017 Cenowo to pompa będzie raczej tańsza, od zmiany zaw 4-D i poprawienia rur.
Dancych Opublikowano 11 Marca 2017 Autor #17 Opublikowano 11 Marca 2017 Jeszcze raz bardzo dziekuje za pomoc. sterowanie pompa bede mógł ogarnac sterownikiem do silownika zaworu 4d tech chyba 430n czy cos takiego ktory planuje kupic. pytanie czy sie nie myle ze ten sterownik to ogarnie? I najwazniejsze czy to rozwiaze problem z tematu?
Maciek92 Opublikowano 11 Marca 2017 #18 Opublikowano 11 Marca 2017 St-430 steruje pompa, ale jak dobrze pamietam to ta za zaworem, czyli steruje temperatura ukladu. Nie mam doswiadczenia z tymi pompami kotlowymi w 4d, bo jak nie ma szans na grawitacje to montujemy 3d, ale nie wiem czy zwykly bimetaliczny sterownik Afriso za 80 PLN nie ogarnalby tego na spokojnie.
Dancych Opublikowano 12 Marca 2017 Autor #19 Opublikowano 12 Marca 2017 Drodzy koledzy bardzo prosze o odpowiedz czy powyższe rozwiazanie tj dolozenie pompy kotlowej zniweluje spadki temperatury zasilania co podczas pracy pompu cwu? @Maciek możesz podrzucić jakas tania oszczedna pompe i sterownik do tego?Z gory dziekuje.
Dancych Opublikowano 14 Marca 2017 Autor #20 Opublikowano 14 Marca 2017 Nie chciałby żeby temat umarł, gdyż zanim podejmę decyzję o przeróbkach chciałbym być przygotowany. Czy jest ktoś w stanie odpowiedzieć na pytanie czy powyższe rozwiazanie tj dolozenie pompy kotlowej zniweluje spadki temperatury zasilania co podczas pracy pompu cwu? Czy mogę prosić o propozycję niedrogiej oszczędnej pompy kotłowej wraz ze sterowaniem do niej?
Dancych Opublikowano 14 Marca 2017 Autor #21 Opublikowano 14 Marca 2017 Nie znalazłem opcji edycji posta dlatego niestety mam post pod postem. Nie chciałbym byście myśleli, że czekam jedynie na gotowe rozwiązanie nie wykazując żadnej inicjatywy. W związku z powyższym czy taki sterownik: https://onninen.pl/pl-PL/auraton-1107-sterownik-do-pompy-ladujacej-cwu-aup0011070000,HAP089?origin=google_adwords&gclid=CjwKEAjwqZ7GBRC1srKSv9TV_iwSJADKTjaD_Wh-Xm8PR4_vXHVp4FoOAdIBV-M3ylMYEbJjxYrfOBoCJD7w_wcB może być do sterowania pompą kotłową? Dlatego taki bo teść wykonał obieg kotłowy i odejścia od kotła rurami plastikowymi i chciałbym sobie wstawić trójnik na wejściu do kotła i włożyć tam tą kapilarę czujnika (tak jak termometr). Nie wiem tylko jaka pompa będzie dobra:( Edit: teraz opcja edytuj była widoczna... Czy taka pompa na 2 biegu da radę? https://www.naj-sklep.pl/ferro-weberman-pompa-obiegowa-25-40-180mm-0201w-15148
Gość mak Opublikowano 14 Marca 2017 #22 Opublikowano 14 Marca 2017 "...obieg kotłowy i odejścia od kotła rurami plastikowym..." Odsuń teścia od tej roboty!!!!!. Obieg kotłowy tylko w miedzi lub czarnych rurach stalowych żadne rury plastikowe (!!!!!!!!!) Teraz już wszystko jest jasne tak naprawdę zredukował do 25 ale średnicy zewnętrznej a wewnątrz to tylko od 19,4 do nawet 16,6 mm czyli nie ma prawa być żadnej grawitacji. To średnica rur jest twoim problemem , i niestety pompa kotłowa przy takiej średnicy rur też wiele nie pomoże. Zrób ten obieg kotłowy jeszcze raz tak jak powinno być zrobione, ....bez pomocy teścia
Dancych Opublikowano 14 Marca 2017 Autor #23 Opublikowano 14 Marca 2017 Rury plastikowe sa srednicy 32 po zewnatrz ale zdaje sobie sprawe ze musze to przerobic po Bozemu. To teraz mam prosbe taka ostateczna. No bo pompa i tak bedzie musiala byc bo zawor 4d dal 1 cal. Czy jak obieg kotlowy bedzie pracował poprawnie to czy temperatura zasilania na co nie bedzie spadala jak zalaczy sie pompa cwu?
sambor Opublikowano 14 Marca 2017 #24 Opublikowano 14 Marca 2017 Rura PP32 to przeważnie mnie ok 22mm przelotu, Jak nie zmienisz średnic to nawet pompa na powrocie będzie za mało aby dogrzać powrót kotła i podać ciepło na grzejniki. Po prostu są za małe przepływy przez tą rurę.
Dancych Opublikowano 14 Marca 2017 Autor #25 Opublikowano 14 Marca 2017 Ja Wasze rady bardzo cenie i dziekuje za nie ale jesli to mozliwe to prosze o odpowiedz tak lub nie. Czy dokonanie tej przerobki spowoduje ze na co bedzie szla stala temp zadana na 4d niezależnie od pracy pompy cwu? Obiecuje ze jak przerobie to dam znac co i jak. Uwierzcie jestem juz troche zdesperowany praca tej instalacji.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.