rafwla Opublikowano 2 Stycznia 2017 #1 Opublikowano 2 Stycznia 2017 Mam taką instalację z zaworem 4d bez siłownika. Jest problem z ochrona powrotu, dopiero przy ponad 60 s.C na zasilaniu powrót mam około 50 s.C. Trochę ratuję się małym obiegiem na cwu który podgrzewa powrót, ale nie zawsze pompa cwu pracuje. Mam zamiar wymieniać zbiornik cwu i przy okazji nie wiem czy nie można by zamontować zawory 3d termostatycznego do takiej instalacji. Wstawić go przed zaworem 4 d na powrocie plus rurka do góry na gorąca wodę z kotła. Czy można tam go wstawić i czy spełni on swoją rolę?. Można chronić powrót przez siłownik, ale właściciel obsługujący( mama :)) nie chce dodatkowej elektroniki :) . Lubi sobie podkręci na zaworze jak jej zimno a że nie ma ochrony powrotu, to już się nie liczy dla niej.
kiminero Opublikowano 2 Stycznia 2017 #2 Opublikowano 2 Stycznia 2017 3D nie zadziała bez własnej pompy, czyli wracamy do widzi mi się mamy. A w kotle masz sucho? Temperatura 50 na powrocie przy 60 na kotle to jest dobry wynik. Nie rozumiem po co zmniejszacie temp na kotle skoro jest 4D.
rafwla Opublikowano 2 Stycznia 2017 Autor #3 Opublikowano 2 Stycznia 2017 Problem jest przy rozgrzewaniu instalacji, jak dobrze pamiętam z 80 żebarkami żeliwnymi i przynajmniej 20 m rury 1,5 cala. Piec chodzi na 80 s.C ale nie dojdzie nigdy do tej temperatury bo na zawór puszcza na instalacje, a pompka na 2 biegu aby dobrze grzała podłogówka w łazience, na pierwszym biegu coś nie grzeje. Przez cały czas rozgrzewania do pieca wraca chłodna woda jak nie chodzi pompa cwu. Może trzeba by ją na stałe włączyć .Można by ten zawór wstawić w mały obieg cwu i pompka na stałe, tylko po co grzać cwu tak wysoko? Z tyłu wymiennika rurowego, jest trochę rdzy jak czyszczę, jest on nad powrotem wody z instalacji. W środku piec suchy, jest to hg od Przemka Czyli przydały by się 3 pompy w instalacji teraz. 1 ochrona powrotu z 3d termostaycznym, 2. co, 3. cwu?
kiminero Opublikowano 2 Stycznia 2017 #4 Opublikowano 2 Stycznia 2017 Jeśli po rozgrzaniu instalacji jest OK, to najtaniej będzie ten siłownik dokupić.
rafwla Opublikowano 6 Stycznia 2017 Autor #5 Opublikowano 6 Stycznia 2017 Tylko jest jeden problem. Mam dwa sterowniki w piecu ten na palnik do pelletu, zrębki i owsa i ten do spalania drewna hg. Trzeba by gdy pracuje palnik włączać sterownik do spalania drewna. Zachciało mi się hg-bio :) . Już i tak musiałem zamontować 4 styczniki do sterowania pompami
rafwla Opublikowano 26 Stycznia 2017 Autor #6 Opublikowano 26 Stycznia 2017 Siłownik do zaworu zamontowany. Ładnie pracuje utrzymujac powrót w temperaturach od 40 do 52, 53 s.C. Zadana 50 s.C. Nie wiem czy nie trzreba coś zmienić. Wyższej temperatury nie moę zadać bo piec bardzo powoli rozgrzewa instalację, i temperatura na piecu rośnie szybko po przekroczeniu 80 s.C przechodzi w nadzór, otwiera zawór całkowicie wpuszczjąc chłodna wodę na powrót. Mam nastawione skok siłownika o 5%, może za dużo, byłby stabilniejszy na mniejszej wartości? Mam zdjęcia z rdzewiejącego wymiennika, czy to rdza z niskiej temperatury powrotu czy może ze spalania owsa
sambor Opublikowano 26 Stycznia 2017 #9 Opublikowano 26 Stycznia 2017 Taki kocioł powinien pracować na zaw 3-D termostatycznym ze sprzęgłem i zaw 3-D na odbiory. Lub buforem zamiast sprzęgła. Wtedy masz stałą temp na kotle a na grzejnikach co sobie nastawisz.
rafwla Opublikowano 27 Stycznia 2017 Autor #10 Opublikowano 27 Stycznia 2017 Rozwiązanie z jednym zaworem 4 drożnym z automatyczna ochroną powrotu nie pomoże? Czy to jest korozja niskotemperaturowa czy chlorkowa z owsa a może połączona?
sambor Opublikowano 27 Stycznia 2017 #11 Opublikowano 27 Stycznia 2017 4-D nie pomoże, natomiast co do rodzaju korozji to trzeba by zbadać skład chemiczny tego co odpada. Ale wg mnie to efekt korozji niskotemperaturowej.
SONY23 Opublikowano 27 Stycznia 2017 #12 Opublikowano 27 Stycznia 2017 Te fotki to z której części kotła ? Góra przed czopuchem, czy dół przy powrocie ? A korozja ewidentnie niskotemperaturowa. Przy drewnie i pracy na pompie na powrocie minimum 55 stopni a jak pompa chodzi na wyższych biegach to i 60 stopni nie będzie zbyt dużo.
sambor Opublikowano 27 Stycznia 2017 #13 Opublikowano 27 Stycznia 2017 To pewnie ten kocioł https://www.p2ar.pl/oferta/oferta-kot%C5%82%C3%B3w/hg-bio/ Temp na pellecie to też musi być wysoka. Nie mówiąc już o ziarnach
rafwla Opublikowano 27 Stycznia 2017 Autor #14 Opublikowano 27 Stycznia 2017 To dół nad powrotem. Czyli czeka mnie przeróbka podłączenia? ża dużo zapłaciłem za kocioł aby go teraz zmarnować. Muszę przerobić c.w.u, może by zamontować bufor w buforze, albo bufor z wężownicą na c.w.u? Jakie rozwiązanie jest lepsze? A może bufor i zbiornik c.w.u. osobno? Mam już kupiony dawno używany laddomat :) Chciałem zamontować bufor jak montowałem kocioł, ale hydraulik się krzywił. Trzeba było zmusić albo podziękować, a teraz mamy problem. Ten sezon skończy w tym układzie, zobaczymy czy siłownik coś zmniejszy korozje. Może zastosować jakąś farbę?
sambor Opublikowano 27 Stycznia 2017 #15 Opublikowano 27 Stycznia 2017 Zbiornik CW już masz , to tylko potrzeba bufora ok 1000l i większego naczynia przelewowego/ przeponowego. Na tą korozję to farba nie pomoże, tylko wyższa temp. Ile lat tak palisz? 3 czy 4?
rafwla Opublikowano 27 Stycznia 2017 Autor #16 Opublikowano 27 Stycznia 2017 jak widać na tym filmie w rogu u góry mam zbiornik c.w.u, zbiornik na pellet, i jeszcze pasuje upchać bufor, chciałem połączyć bufor z zbiornikiem c.w.u aby oszczędzić miejsca. Jak oddale jeszcze zbiornik c.w.u to potem będę miał 12 metrów do łazienki. Kocioł pracuje 3 sezon, jak nic nie zrobię to jeszcze 3?
SONY23 Opublikowano 28 Stycznia 2017 #17 Opublikowano 28 Stycznia 2017 Skoro teraz działa bez bufora i jakoś instalacja to wytworzone ciepło pochłania, to moim zdaniem wstaw zawór trójdrożny termostatyczny 55 albo 60 stopni z pompą na powrocie i to wszystko. Ważne aby zawory na grzejnikach były sprawne i można nimi wyregulować przepływy, podobnie z zasilaniem bojlera, itp... U mnie tak wszystko działa na jednej pompie, bez zaworu 4d i bufora. Wiem, że wydaje się to prymitywne ale grunt że działa.
rafwla Opublikowano 28 Stycznia 2017 Autor #18 Opublikowano 28 Stycznia 2017 Nie mam zaworów na grzejnikach bo to stara instalacja z grzejnikami żeliwnymi, oprócz dwóch grzejników nowych. Lepiej ich nie dotykać będą ciekły. Mam już dwie pompy elektroniczne, zawór 4g z siłownikiem. Można poprosić jakiś schemat podłączenia, tak aby można sterować temperaturą na grzejniki przez zawór (siłownik można zamontować na zaworze 3g), z ładowaniem c.wu. i ochroną powrotu przez 3g termostatyczny. Może aby pomóc w ochronie powrotu załączyć razem pompy c.o i c.w.u ? Powrót z kotła łączy się na dole z powrotem z c.w.u.
rafwla Opublikowano 22 Października 2017 Autor #19 Opublikowano 22 Października 2017 To zobaczymy czy była to korozja niskotemperaturowa, czy może spalanie owsa. Bufor 1000 l. zamontowany , zbiornik c.w.u. 140 l. z wężownicą, kocioł HG z palnikiem na pellet, zrębka i owies podłączony przez laddomat z wkładką 83 s.C. Bufor ocieplony z boków 35 cm perelitu, u góry ponad 40, podłączony do instalacji przez zawór 4d regulowany ze sterownika kotła, sterownik Techa 850 zPID. Po nagrzaniu do 90 s. całego bufora, na górze jest zawsze trochę więcej, chyba że nie wyłączy się laddomatu to temperatury się wyrównają (termostat bimetaliczy się nie sprawdza bo za dużą ma histereze, muszę wymienić na elektroniczny) ciepłej wody wystarcza na 6 dni, 2/3 osoby. W styczniu dam odpowiedź, wymiennik został wyczyszczony, nie malowany.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.