Xychoo Opublikowano 18 Listopada 2016 #1 Opublikowano 18 Listopada 2016 Witam W związku z wymianą kotła powinienem czymś zabezpieczyć temperaturę powrotu (wymagania producenta kotła) Jednym z rozwiązań podanych w DTR był zawór 4D. Zakupiłem na allegro zawór firmy Nordic Tec o średnicy przyłączy 6/4 cala (takie mam też w kotle). Po otrzymaniu paczki trochę się zdziwiłem bo przyłącze ma odpowiednią średnicę ale pole przekroju otworu którym ma popłynać woda jest stosunkowo małe, wydaje mi się że w zaworze Afristo 4D 5/4 jest większe. Jako niedoświadczony użytkownik chcę się Was poradzić co zrobić? a)Zostawić to co jest b) Kupić zawór innej firmy a ten co mam zwrócić Dodam tylko że do tej pory układ działał grawitacyjnie, przy kotle i w całej piwnicy rury są 2 calowe później piony zmniejszają się do 1 cala a do kaloryferów dochodzą rurki 3/4 cala.
odpowietrznik Opublikowano 18 Listopada 2016 #2 Opublikowano 18 Listopada 2016 Zwrócić zawór 4D(o ile jest taka możliwość) i zapewnić ochronę kotła w inny sposób np. pompa kotłowa(taniej i skuteczniej)Z zaworem 4D tylko same kłopoty, co drugi post dytyczy problemów z 4D
martinusix Opublikowano 18 Listopada 2016 #3 Opublikowano 18 Listopada 2016 popieram: oddaj zawór czterodrożny i zastosuj trójdrożny ( wykonaj instalacje tak jak na schemacie przedstawionym w powyższym poście) lub zainstaluj zawór czterodrożny z pompa na obiegu kotłowym. Nie licz na grawitację bo w większości przypadków grawitacyjnie woda nie chce przejść przez zawór. Tak czy siak musisz kupić dodatkową pompę na obieg kotłowy niezależnie czy zastosujesz zawór 4D czy 3D.
Xychoo Opublikowano 18 Listopada 2016 Autor #4 Opublikowano 18 Listopada 2016 Czyli w tym przypadku potrzebuje 3 pompy obiegowe? Czym to sterowac w takim razie?
martinusix Opublikowano 18 Listopada 2016 #5 Opublikowano 18 Listopada 2016 tak, musisz mieć trzy pompy: -do CWU -do CO -do obiegu kotłowego a jesli nie masz kasy to zostaw włączoną pompę obiegu CWU i tez bedzie podgrzewac powrót pieca:) Wadą takiego rozwiązania jest gorąca woda CWU. a jaki masz sterownik do pieca?
odpowietrznik Opublikowano 18 Listopada 2016 #6 Opublikowano 18 Listopada 2016 Przy ostatnim rozwiązaniu wskazany byłby zawór termostatyczny mieszający chroniący przed oparzeniem np ESBE serii VTA
odpowietrznik Opublikowano 18 Listopada 2016 #7 Opublikowano 18 Listopada 2016 Od biedy chcąc ciąć koszty moze być tak
Xychoo Opublikowano 19 Listopada 2016 Autor #8 Opublikowano 19 Listopada 2016 Na ta chwile mam tylko miarkownik ciagu i to wszystko co steruje piecem. :-\
Gość Digitrax Opublikowano 19 Listopada 2016 #9 Opublikowano 19 Listopada 2016 I bardzo dobrze. To najbardziej efektywne i zdrowe sterowanie kotła zasypowego. Do sterowania pomp wystarczą zwykłe sterowniki mierzące temperaturę i gdy jet niższa od ustawionej to pompa jest włączona. Jeden czujnik do zbiornika CWU a drugi na powrót kotła. ps: w schemacie postu "odpowietrznika" #7 brakuje pompy obiegu CO.
odpowietrznik Opublikowano 19 Listopada 2016 #10 Opublikowano 19 Listopada 2016 1)Czyli ma być tak? 2)Czy nie ma koniecznosci zamontowania zaworu zwrotnego na powrocie z instalacji aby pompa kotłowa nie tłoczyła w powrót tylko do kotła? 3)A jeżeli wygaśnie w kotle to pompa tak sterowana będzie mielić zimną wodę, czy nie lepiej w tej sytuacji zastosować sterownik działający w pewnym zakresie temperatur wtedy i dogrzeje i wyłączy pompę przy wygaszeniu kotła?
Xychoo Opublikowano 19 Listopada 2016 Autor #11 Opublikowano 19 Listopada 2016 Bylem przygotowany na koszty wieksze niz zakup kotla, jednak nie myslalem ze ta inwestycja az tak mocno nadszarpnie budzet :-\ Kaloryfery mam żeliwne bez regulatorów wiec na ta chwilę skłaniam sie w stronę zaworu 3d i raczej 2 pomp obiegowych (w tej chwili woda w cwu nie ma regulacji temp, nie jest to komfortowe ale do zaakceptowania). Moge zrobic przylacze pod trzecia i zamontowac ja w pozniejszym terminie. Montaz regulatorów termicznych przy kaloryferach wymaga dodatkowych kosztów i rozgrzebania instalacji w mieszkaniu a tego chce uniknac o tej porze roku. Za to w kotlowni chce zrobic porzadek wiec tam mozna grzebac do woli.
martinusix Opublikowano 19 Listopada 2016 #12 Opublikowano 19 Listopada 2016 najtańszym rozwiązaniem jest pozostawienie włączonej non stop pompy CWU. Jak chcesz to kup sobie pompę energoooszczędną i trójdrożny zawór mieszający termostatyczny do CWU i zaisnatluj go sobie na rurze z gorącą wodą z bojlera. Coś takiego: https://www.google.pl/search?q=tr%C3%B3jdro%C5%BCny+zaw%C3%B3r+mieszaj%C4%85cy+esbe&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjFotWjsrXQAhXD6CwKHQavALMQ_AUICCgB&biw=1366&bih=654#imgrc=RN2ag57qRxYGoM%3A I będzie git. :) ja polecam ten zawór ponieważ sam taki użytkuje i jest ok. Miałem kiedyś zawór Honeywell, ale generował mi straszne drgania na rurach:)
Xychoo Opublikowano 29 Listopada 2016 Autor #13 Opublikowano 29 Listopada 2016 Witam ponownie Odwinąłem trochę izolacji z rur i moja instalacja wygląda w taki sposób Mam nadzieję ze to widać. Na pionie do naczynia wzbiorczego podłączony jest tez kaloryfer w łazience. Co z nim zrobić, bo wydaje mi się że nie będzie on grzał przy podłączeniu tego w sposób jak na schemacie Odpowietrznika. Dorzuciłem na schemacie ten grzejniczek. Kolejne pytanie czy nie ma potrzeby montażu zaworów różnicowych przy pompach aby w razie braku prądu był jakikolwiek obieg czynnika grzewczego. Zamiast dodatkowej pompy obiegowej do obiegu kotłowego zostawię włączoną pompę cwu i zastosuje zawór termostatyczny aby się nie oparzyć. Do regulacji temperatury grzejników zastosuje zawór 3d bo kosztowo wyjdzie taniej niż montaż 6 zaworów termostatycznych przy kaloryferach.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.