Grzesiek1976 Opublikowano 17 Listopada 2016 #1 Opublikowano 17 Listopada 2016 dzień dobry,jestem nowym i na forum i posiadaczem domu (od września). Ogrzewanie gazowe, piec Vailliant, część domu (pokoje są z grzejnikami), pozostałe części: 2 łazienki, kuchnia, salon i wiatrołap są podzielone na strefy (salon dzielony na 3 pętle). Jest jedne główny sterownik do podłogówki w korytarzu i każda podstrefa (2 łazienki, kuchnia, salon i wiatrołap) ma swój osobny podsterownik. Pojawił się problem z różnicami temperatur w poszczególnych strefach o ile w łazienkach jak zadam temperaturę np. 24 -25 C na odpowiednim podsterowniku w tym pomieszczeniu to w miarę szybko ją osiąga i jest wyczuwalne to na podłodze to w salonie i kuchni nie ma szans żeby uzyskać zadaną temperaturę i odczuwalność ciepła na podłodze. Podłoga pozostaje zimna (rano) lub "taka sobie" letnia (pod koniec dnia).Grzanie mam nastawione na sterowniku głównym w korytarzu na dzień od 4:00 do 22:00 (temperatura zadana na 25 C której nie jest w stanie osiągnąć), na noc od 22:00 do 4:00 jest ustawione 21 C. Pytałem się instalatora jak można poprawić te temperatury w salonie i kuchni. Stwierdził, że można pokręcić głowicami przy rozdzielaczu tak aby zmienić wielkości przepływów. Czy jest to prawda i w jaki sposób to zrobić odpowiednio ? Rozumiem, że muszę zwiększyć chyba (?) przepływy w salonie i kuchni przez kręcenie odpowiednią głowicą przy rozdzielaczu (mam je podpisane która od czego jest), ale w którą stronę kręcić i jaki poziom wody powinien być na przepływomierzu na tych pętlach, a jaki na pozostałych (łazienki) które grzeją dobrze. Proszę o szczegóły.
Gość mak Opublikowano 17 Listopada 2016 #2 Opublikowano 17 Listopada 2016 A co to za cudo "podsterownik" podłogówki?????? Nie kombinuj z przepływami za to "namaluj" schemat instalacji, i napisz jaki to kocioł i jak sterowany
Grzesiek1976 Opublikowano 17 Listopada 2016 Autor #3 Opublikowano 17 Listopada 2016 dzięki za odzew, no ten "główny" sterownik to na 99 % ten - http://www.euroster.pl/produkty/ogrzewanie-podlogowe/euroster-2006/310 i potem w salonie, łazienkach, kuchni mam takie sterujące osobno każdą "strefą" - coś w tym rodzaju ale nie ten sam - http://sterownikitech.pl/dobowy-elektroniczny-regulator-temperatury-230v-ert30rt-triac,id216.html (na nim mogę ustalić tylko zadaną temperaturę dzienną, temperaturę na noc - ale przełączyć muszę ręcznie, opcja "przeciwzamarzania" i całkowite wyłączenie) Kocioł to Vaillant http://www.ceneo.pl/23611803#tab=click_scroll. Piec jest normalnie do CO i wody. CO mam podzielone na grzejniki (kaloryfery) w 4 pokojach sypialnych, kotłowni, garażu i drabinkowe w łazienkach - można powiedzieć w części "nocnej" domu, bliżej pieca w kotłowni (wszystkie kaloryfery na jednym rozdzielaczu oczywiście). Podłogówka osobno na 7 obwodów w sumie (z tego 3 w salonie). Najdalej od pieca jest właśnie salon i kuchnia - wg projektu takiego jak tu - https://www.archon.pl/projekty-domow/projekt-dom-w-mekintoszach-m4f9aa578007db. Nie wiem
Gość mak Opublikowano 18 Listopada 2016 #4 Opublikowano 18 Listopada 2016 dzięki za odzew, no ten "główny" sterownik to na 99 % ten - http://www.euroster.pl/produkty/ogrzewanie-podlogowe/euroster-2006/310 i potem w salonie, łazienkach, kuchni mam takie sterujące osobno każdą "strefą" - coś w tym rodzaju ale nie ten sam - http://sterownikitech.pl/dobowy-elektroniczny-regulator-temperatury-230v-ert30rt-triac,id216.html (na nim mogę ustalić tylko zadaną temperaturę dzienną, temperaturę na noc - ale przełączyć muszę ręcznie, opcja "przeciwzamarzania" i całkowite wyłączenie) Kocioł to Vaillant http://www.ceneo.pl/23611803#tab=click_scroll. Piec jest normalnie do CO i wody. CO mam podzielone na grzejniki (kaloryfery) w 4 pokojach sypialnych, kotłowni, garażu i drabinkowe w łazienkach - można powiedzieć w części "nocnej" domu, bliżej pieca w kotłowni (wszystkie kaloryfery na jednym rozdzielaczu oczywiście). Podłogówka osobno na 7 obwodów w sumie (z tego 3 w salonie). Najdalej od pieca jest właśnie salon i kuchnia - wg projektu takiego jak tu - https://www.archon.pl/projekty-domow/projekt-dom-w-mekintoszach-m4f9aa578007db. Nie wiem Narysuj schemat albo zrób zdjęcia rozdzielaczy i układu mieszajacego. Z opisu wynika że instalacja jest dziwnie zbudowana? Zamiast eurostera trzeba było zastosować sterownik pogodowy z ofert producenta kotła a na obiegi grzewcze zdalne sterowanie. W układzie powinno być też prawdopodobnie sprzęgło hydrauliczne a na o obieg podłogówki układ mieszający (divicon). drugi na obieg grzejnikowy do tego komunikacja.... Napisz czy masz wymienione elementy w instalacji. Jak nie to niestety instalacja jest wykonana błędnie, ale tego bez schematu się nie rozgryzie
sambor Opublikowano 18 Listopada 2016 #5 Opublikowano 18 Listopada 2016 Ten temat powinien przeczytać kolega @ewenement22 który w swoim temacie https://forum.info-ogrzewanie.pl/topic/22428-wyb%C3%B3r-pieca-gazowego-regulator-pogodowy-czy-pokojowy-beretta-exlusive-green-25-opinie/page-1 lansuje podobny schemat i takie samo rozwiązanie sterowania
odpowietrznik Opublikowano 18 Listopada 2016 #6 Opublikowano 18 Listopada 2016 Może autor tematu ma siłowniki na OP? i nazywa "podsterownikami" termostaty pokojowe które powinny współpracować z listwą OP.Ten ERT30RT Salusa to typowy element systemu dedykowanego do regulacji ogrzewania podłogowego.Przydałaby się fotka rozdzielacza ogrzewania podłogowego.
Grzesiek1976 Opublikowano 21 Listopada 2016 Autor #7 Opublikowano 21 Listopada 2016 Zrobię zdjęcia termostatu głównego w korytarzu i jednego z termostatów np.odpowiadającego z temperaturę w salonie. Dodatkowo zdjęcia rozdzielacza ogrzewania podłogowego.Instalator mówił że wystarczy wyregulować te różnice na przepływomierzach. W łazienkach i małym korytarzu nie ma problemu z temperaturą (jest wyczuwalna ciepła podłoga), a w salonie (3 osobne pętle) i kuchni (osobna pętla), które leżą tuż obok tej łazienki czy korytarza ciężko jest wyczuć ciepło na podłodze. Odległość od pieca jest prawie taka sama dla tych wszystkich stref, może tylko powierzchnia pętli w salonie i kuchni jest nieco większa niż w łazience czy korytarzu, ale też nie tak bardzo.
Grzesiek1976 Opublikowano 22 Listopada 2016 Autor #8 Opublikowano 22 Listopada 2016 Może autor tematu ma siłowniki na OP? i nazywa "podsterownikami" termostaty pokojowe które powinny współpracować z listwą OP.Ten ERT30RT Salusa to typowy element systemu dedykowanego do regulacji ogrzewania podłogowego.Przydałaby się fotka rozdzielacza ogrzewania podłogowego. Przesyłam zdjęcia z rozdzielacza do podłogówki oraz termostatu "głównego" Euroster 2006 i jednego z pokojowych (są tam gdzie jest podłogówka czyli salon, kuchnia, wiatrołap i dwie łazienki). Oczywiście osobny rozdzielacz jest na kaloryfery - w 4 pokojach, po jednym w garażu, kotłowni i po jednym drabinkowym w łazience. Piec jest taki jak pisałem - http://www.ceneo.pl/23611803#tab=click_scroll, z dodatkowych rzec to podpięty tylko mieszacz do wody użytkowej z timerem. Co ciekawe to wczoraj popołudniu zauważyłem że podłoga w salonie i kuchni jest ciepła, czyli teoretycznie osiągnąłem to co chciałem poprzez podkręcenie przepływomierzy w tych strefach na 2 l/min, gdy w pozostałych na podłogówce jest dalej 0,5-1 l/min zostawione. Zastanawiam się czy takie rozwiązanie będzie działało gdy zrobi się zimniej niż teraz :-) Czy zarówno podłogówka i kaloryfery będą normalnie działały. Proszę o sugestie.
sambor Opublikowano 22 Listopada 2016 #9 Opublikowano 22 Listopada 2016 To zgroza - do kotła Vaillant jest instalacja , którą się 20 lat temu robiło do kotła zasypowego na węgiel.! To nigdy nie będzie działać prawidłowo i zużyje dużo, dużo gazu !!!
odpowietrznik Opublikowano 22 Listopada 2016 #10 Opublikowano 22 Listopada 2016 Jest to co przewidywałem czyli są siłowniki na belce powrotnej ale nie widzę listwy sterującej ogrzewaniam podłogowym do której podłancza się kabelki od tych siłowników oraz termostaty pokojowe chyba że kabelki od siłowników idą bezpośrednio do termostatów w pokojach ale to by było nieprofesjonalne podejscie do tematu.Co do tego jak powinna być wykonana instalacja z tym kotłem czytaj post#4 kol.Maka
Grzesiek1976 Opublikowano 22 Listopada 2016 Autor #11 Opublikowano 22 Listopada 2016 Dzięki za odpowiedź, podejrzewam już że to nie jest pierwsza klasa to co mi założyli. Jednak gdyby się okazało że kabelki od siłowników idą bezpośrednio do termostatów to czy całość będzie działała prawidłowo ? Tzn. czy zarówno podłogówka i kaloryfery będą normalnie funkcjonować ? Co ewentualnie można zmienić, poprawić, oczywiście w granicach rozsądku bez zmieniania całej instalacji ? Proszę o dobre sugestie bo od instalatora mogę się tego nie dowiedzieć pewnie.
Grzesiek1976 Opublikowano 22 Listopada 2016 Autor #12 Opublikowano 22 Listopada 2016 To zgroza - do kotła Vaillant jest instalacja , którą się 20 lat temu robiło do kotła zasypowego na węgiel.! To nigdy nie będzie działać prawidłowo i zużyje dużo, dużo gazu !!! Dzięki za odpowiedź choć nie pociesza mnie ona. Co znaczy wg Ciebie że one nie będzie działać prawidłowo - jakie są zagrożenia ? Co ewentualnie można zmienić, poprawić w rozsądnych kosztach ? Poprosiłem instalatora o rysunek na tą chwilę.
Grzesiek1976 Opublikowano 23 Listopada 2016 Autor #13 Opublikowano 23 Listopada 2016 Sprawdzam teraz na bieżąco zużycie gazu też i przez ostatnie tygodnie wychodzi ok 5-6 m3 / dzień, CO, CWU i pompa do cyrkulacji rano i popołudniu +wieczór. Od wczoraj 16:00 do dzisiaj do 7:00 zużycie gazu to 2 m3. Ogrzewanie chodziło do 22:00 i od 4:00, do tego oczywiście podgrzanie wody, cyrkulacja do 22:00 i od 06:00 rano co ponoć też powoduje jakieś tam zużycie gazu do podtrzymania temp wody cały czas w tym czasie. Czy to jest zły wynik ? Zastanawiam się nad przełączeniem ogrzewania "dziennego" na "nocne" w czasie jak nas nie ma w domu, powiedzmy od 08:00 nawet choćby do 14:00. Czy jest to sensowne ?
DoradcaKAN Opublikowano 28 Listopada 2016 #14 Opublikowano 28 Listopada 2016 Można spróbować zwiększyć przepływ z powrotem do kotła (z górnej belki do kotła), to powinno spowodować zwiększenie przepływu gorącej wody zasilającej z kotła do rozdzielacza i układu mieszającego. Suma summarum powinna wzrosnąć temp. zasilenia podłogówki, do tego regulacja na pętlach, może zwiększenie prędkości pompy.
Grzesiek1976 Opublikowano 29 Listopada 2016 Autor #15 Opublikowano 29 Listopada 2016 Dzięki za podpowiedź, potwierdza ona to rozwiązanie. Zwiększyłem przepływy w salonie i kuchni na 2 l/min, reszta została na 0,5 -1 l/min i podłoga grzeje tzn. jest fajnie ciepła, ale bez przesady oczywiście. Wyrównała się też temperatura w całym domu. Spalanie jak na ostatni dzień to około 8 m3 i jak czytam forum to w zasadzie normalne jak na takie temperatury.Podpowiedz mi tylko proszę gdzie (zdjęcie z rozdzielaczem powyżej) i o ile mogę zwiększyć ten przepływ do kotła. Sprawdziłbym jaki to daje efekt też ewentualnie.
Grzesiek1976 Opublikowano 29 Listopada 2016 Autor #16 Opublikowano 29 Listopada 2016 Dzięki za podpowiedź, potwierdza ona to rozwiązanie. Zwiększyłem przepływy w salonie i kuchni na 2 l/min, reszta została na 0,5 -1 l/min i podłoga grzeje tzn. jest fajnie ciepła, ale bez przesady oczywiście. Wyrównała się też temperatura w całym domu. Spalanie jak na ostatni dzień to około 8 m3 i jak czytam forum to w zasadzie normalne jak na takie temperatury.Podpowiedz mi tylko proszę gdzie (zdjęcie z rozdzielaczem powyżej) i o ile mogę zwiększyć ten przepływ do kotła. Sprawdziłbym jaki to daje efekt też ewentualnie.
sambor Opublikowano 29 Listopada 2016 #17 Opublikowano 29 Listopada 2016 Ale ty ogrzewasz tylko 130m2 , więc to spalanie na poziomie 8m3 przy 0C na zewnątrz przewyższa średnią, ale jesteś optymistą, więc może dojdziesz do ładu z tą instalacją
Grzesiek1976 Opublikowano 29 Listopada 2016 Autor #18 Opublikowano 29 Listopada 2016 No pewnie trochę tę średnią przewyższa, ale w tej ilości jest też coś na CWU. Poza tym jak czytam na forach wszyscy mają ustawione temperaturę na 21-22 C w dzień i ok. 19 w nocy. Dla moich zmarzluchów to byłby szok i mamy ustawione min. 21 C w nocy (między 22:00 a 4:00) a w dzień jest na 23,6 C ! To pewnie ma też swoją cenę. Poza tym dom jest nowy, mieszkamy tak naprawdę od 3 tygodni. Ale wracam do pytania - co można zrobić teraz lub w najbliższym czasie żeby brał jeszcze mniej gazu - po pierwsze przy powiedzmy nie za dużych nakładach i bez "rozwalania" kompletnie tego co jest. Tak żeby koszty dały się zwrócić w ciągu najbliższych kilku lat powiedzmy.
Grzesiek1976 Opublikowano 30 Listopada 2016 Autor #19 Opublikowano 30 Listopada 2016 Ale ty ogrzewasz tylko 130m2 , więc to spalanie na poziomie 8m3 przy 0C na zewnątrz przewyższa średnią, ale jesteś optymistą, więc może dojdziesz do ładu z tą instalacją witam, ja nie potrafię narysować tego projektu instalacji a instalator nie odpowiada, ale gdyby ta było jak piszesz co można zrobić teraz lub w najbliższym czasie żeby brał jeszcze mniej gazu - po pierwsze przy powiedzmy nie za dużych nakładach i bez "rozwalania" kompletnie tego co jest. Czy montaż sprzęgła itd. jak piszesz w swojej odpowiedzi do mnie wcześniej jest możliwy ? Jakie są koszty takich zmian ?
sambor Opublikowano 30 Listopada 2016 #20 Opublikowano 30 Listopada 2016 Podaj czy masz możliwość dociągnięcia osobnych rur z kotła do rozdzielacza podłogówki lub do rozdzielacza grzejników
Gość mak Opublikowano 30 Listopada 2016 #21 Opublikowano 30 Listopada 2016 https://www.vaillant.pl/downloads/plany-szkole/poradnik-instalatora-22042013-final-430067.pdf Pod linkiem jest poradnik instalatora patrz str 10 instalacja z kotłem ecoTEC VC, i tak powinna wyglądać instalacja , zastosowane elementy wszystko dostępne u producenta ... bez jakiś wynalazków "sterowników, podsterowników" i cudów na kiju... . Nie znamy treści ustaleń pomiędzy inwestorem a instalatorem i nie wiemy czy instalator miał świadomość pod jaki kocioł buduje instalacje a do prawidłowego wykonania jest to wiedza niezbędna. Niestety częstym zjawiskiem jest to ze kto inny fabrykuje instalacje a kto inny przychodzi do montażu kotła i kotłowni, a ten od instalacji nic nie wie o kotle, co jest błędem. Dlatego nie będę wyrokował kto winien instalator czy inwestor . Zresztą instalator który uruchamiał kocioł powinien odmówić uruchomienia do czasu poprawienia instalacji. To nie jest instalacja do współpracy z kondensacyjnym kotłem gazowym. Czy uda się poprawić instalację? Będzie bardzo trudno. Niestety wąskim gardłem jest wydajność pompy kotłowej (czyli sprzęgło jest bezwzględnie konieczne) a drugim sposób budowy instalacji i wspólne rurociągi do rozdzielaczy.
sambor Opublikowano 30 Listopada 2016 #22 Opublikowano 30 Listopada 2016 I dlatego pytałem o możliwość położenia oddzielnych rur. Reszta to z technicznego punktu widzenia to banał
Grzesiek1976 Opublikowano 7 Grudnia 2016 Autor #23 Opublikowano 7 Grudnia 2016 Trochę zeszło, ale schemat w kotłowni jest jak na załączniku. Teoretycznie od pieca do rozdzielacza podłogówki raczej dałoby radę położyć osobne rury, jest to ten róg po lewej górnej stronie rysunku (jakieś 60 cm x 70 cm). Jeśli wg Ciebie to by wystarczyło to proszę o info: - jaki byłby koszt - orientacyjnie oczywiście, - jakiego rzędu oszczędności (w %) w spalaniu to może mi dać. Schemat w kotłowni.pdf Na tą chwilę przy tych lekkich mrozach dalej około 10 m3 na dobę idzie. Podłogówka w sumie OK, lekko może muszę przykręcić na rotametrze jeszcze pętlę w wiatrołapie bo tam jest za ciepło niepotrzebnie. Pompa podłogówki chodzi na 1 biegu. Instalator poradził ustawić temperaturę na piecu na ogrzewanie na 50 C zamiast 55 C.
sambor Opublikowano 12 Grudnia 2016 #24 Opublikowano 12 Grudnia 2016 Kolega mak podał ci schemat, a ja jeszcze raz podam ten schemat niżej wraz z zestawieniem elementów. Do tego schematu możesz zastosować zamienniki : sprzęgło 40kW - ok 300-500zł zaw 3-D 1" + siłownik ( np zestaw ESBE) - ok 650 zł pompa 25/60 - do podłogi - 500zł pompa do grzejników - 25/40 - 500zł ale 1 pompę będziesz miał z rozdzielacza podłogówki. nowe rury do podłogówki - min 1" - ok 100zł pozostałe orurowanie - ok 300zł automatyka - tylko oryginał Vailanta - 1800-2000zł Robocizna XXXX Co do oszczędności to nikt ci nie odpowie jednoznacznie, ale z tego co podajesz to spalasz trochę za dużo + brak komfortu
Grzesiek1976 Opublikowano 12 Grudnia 2016 Autor #25 Opublikowano 12 Grudnia 2016 dzięki wielkie ! No trochę tego jest, sam sprzęt 4,5 tyś i trochę jeszcze robocizna. Z tym spalaniem to teraz też jest różnie, wczoraj przez całą dobę (24 h) spalił 5 m3, temperatura na zewnątrz około 4-5 C. Zastanawiam się ile powinien palić normalnie, jak czytam info na forach to piszą że podobnie mają. To też praktycznie pierwszy miesiąc od zamieszkania i co druga osoba na to zwraca uwagę. Tak czy tak tego robić nie będę teraz w zimie, poczekam do wiosny.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.