marcel323 Opublikowano 28 Lutego 2016 #1 Opublikowano 28 Lutego 2016 Witam serdecznie szanowne grono po dłuższej przerwie. Zawitałem tutaj kilka lat temu m. inn. po zakupie i montażu gó...wna na ekogroszek zwanego potocznie kotłem z podajnikiem. Od tamtej pory instalacja jako całość chodzi w sumie bez zarzutów - oczywiście poza "tą mendą" na drobne "czarne złoto". Ja miałem tego złoma dość już po kilku dniach, ale inni członkowie rodziny byli bardziej tolerancyjni i zawzięci i jakoś z nim wytrzymali AŻ do kilku dni wstecz. Nie wiem czy tyle starczyło im nerwów czy też gorzałka się skończyła, ale fakt jest faktem ŻE KOMISYJNIE ŻEŚMY TEN ZŁOM WYGASILI - ku wszechobecnej radości i aplauzie. Ok. Przechodzę do sedna. Jako że jeszcze chłodno to oczywiście czymś grzać muszę, więc został odpalony mój ulubiony kociołek czyli GAZowiec. Dom mam dopiero 5 lat i ten kociołek już tu był zamontowany. Jest to dwu funkcyjny JUNKERS EUROLINE o symbolu mi nie znanym bo ani do niego nie mam instrukcji ani też nie odnalazłem na nim żadnej tabliczki. I teraz mam prośbę o kilka podpowiedzi: 1) Czy na podstawie zdjęć może ktoś rozszyfrować jego model oraz moc? - moc ma raczej płynną - komora spalania otwarta 2) Jaką temperaturę mam nastawić na kotle tym pokrętełkiem? - na maxa? - czy na pół? - czy jakąś konkretną na diody - albo mogę i strzelić pirometrem. 3) Na grzejnikach nie mam termostatów tylko zwykłe pokrętła, więc jak je ustawić? - tak jak były do węglowego aby w każdym pomieszczeniu była mniej więcej taka sama temperatura? - czy poodkręcać wszędzie na maxa? 4) Drażni mnie w nim mała wydajność/przepustowość CWU - czy da się to jakoś zwiększyć? - jakaś wymiana w nim wymiennika na wydajniejszy? - czy jest jakiś inny sposób, czy też muszę dostawić jeszcze jeden tylko do CWU? Bo wydajność MUSZĘ zwiększyć gdyż meczymy się wieczorami podczas kąpieli z przygodami - jak ktoś w trakcie brania przysznica gdzie indziej odkręci ciepła wodę :D Dom to stary komunistyczny 3 poziomowy klocek 9x9 (niedocieplony, okna nowe) plus oddzielna klatka. Do grzania mam powiedzmy 200m2 - raczej nawet z hakiem. Obecnie piec nastawiony jest jak widać a sterowany jest z jednego piętra sterownikiem ON/OFF. Sterownik ma histerezę 1 stopnia i temperaturę zadaną 24"C Na chwilę obecną łomocze ok 20m3 GAZU na dobę. Będę wdzięczny za wszelkie podpowiedzi za które z góry dziękuję.
automatyk Opublikowano 28 Lutego 2016 #2 Opublikowano 28 Lutego 2016 moc 23kW termostat w pomieszczeniu musi byc elektroniczny z dokłądnoscia 0,1st a w najgorszym przypadku do 0,25st ,wszytko inne to wielkie g.... temp na kotle około 50st grzejniki poodkrecać i w klej mi foto tego regulatora c masz teraz
marcel323 Opublikowano 28 Lutego 2016 Autor #3 Opublikowano 28 Lutego 2016 Witam i dziękuję za odzew. Sterownik jest elektroniczny a jakiej dokładności nie wiem. Połączenie z kotłem na 2 żyłowym kablu - zastąpiłem nim poprzedni który był i mechaniczny i brudny i brzydki i jakby się zawieszał. Natomiast wg. instrukcji można w nim ustawić 2 wersje histerezy: - 1*C (obecnie taka jest) - 0,4*C (na taką mogę go przestawić) (Cyt.: "regulator uruchamia się przy różnicy temperatur wynoszącej 0,2*C - histereza 0,4*C) Kupiłem go z tydzień temu, był dość tani ale chciałem tylko ON/OFF i cyfrowy beż żadnych wydumek do programowania, gdyż kiedyś w innym domu testując CO z gazówki na różnych ustawieniach dzienno/nocnych wyszło mi że najtaniej oraz najlepiej było gdy temperaturę miałem non stop jedną stałą przez całą dobę, cały tydzień. Nie wiedziałem jaki to kocioł bo w necie niby znalazłem jego foto oraz opis, lecz schemat przekroju nie bardzo mi pasował bo wyglądał na nim jakby miał coś ala rekuperator - ale nie ważne. Ok. idę z pirometrem do kotłowni i ustawię obieg na 50*C. Będę wdzięczny za wszelkie dalsze podpowiedzi. (idę też przestawić zakres histerezy) Dziękuję
automatyk Opublikowano 28 Lutego 2016 #4 Opublikowano 28 Lutego 2016 ten regulator to ma 1st histerezy wiec to złom cgyba ze mozesz to przestawić na 0,2 ale jakos nie znalazłem takiej mozliowsci po drugie to że zre gazu no chłopie jak sie ma 25st w domu to zre i na to mocnych nie ma
marcel323 Opublikowano 28 Lutego 2016 Autor #5 Opublikowano 28 Lutego 2016 Ma taką możliwość. Pod obudową przestawia się zworkę/przełącznik na hist 0,4 i 1. Kocioł już przestawiłem na wychodzące ok 55-może 60*C Około bo na ocynkowanym nyplu na wyjściu z kotła pokazuje mi ok 49*C - zaczyna się zapalać na kotle dioda 60* ale póki co tak zostawiłem bo tak najłatwiej mi jest mieć się do czego odnieść gdyż teraz pokrętło jest ustawione na znak na obudowie kotła (ten od pionu lekko w prawo - a miałem w lewo). Wsie pokrętełka przy grzejnikach poodkręcałem na maxa. Z 25*C na razie zdjąłem na 24 - chciałem wygrzać chatę. Chociaż wcześniej przy 24 wydawało mi się też chłodnawo - ale może to i przez przykryzowane grzejniki co przy dodatkowej niższej temp wody w układzie oraz ciut dłuższej histerezie może i dawało dodatkowo takie odczucie. Zobaczę. Załączam zdjęcie instrukcji
marcel323 Opublikowano 29 Lutego 2016 Autor #6 Opublikowano 29 Lutego 2016 Witam. Po zmianie temperatury w obiegu (podniesienia jej), oraz zmiany histerezy z 1*C na 0,4*C zużycie wyszło 15m3/dobę. (spadło o 5m3) Ale zobaczę przez kilka dni bo na kilka godzin zmniejszyłem temperaturę w domu z 25*C na 24*C - ale po kilku godzinach została z powrotem podniesiona do 25* bo większość domowników skarżyła się że jest ciut chłodnawo. Zobaczymy. Póki co dziękuję Panie @AUTOMATYK za sugestie. Gdyby jeszcze jakieś były będę za nie wdzięczny.
marcel323 Opublikowano 29 Lutego 2016 Autor #7 Opublikowano 29 Lutego 2016 A co Panowie byście podpowiedzieli odnośnie zwiększenia przepustowości/wydajności CWU? - dodatkowy kocioł? - zmiana wymiennika w tym? - jakieś dodatkowe urządzenie?
automatyk Opublikowano 29 Lutego 2016 #8 Opublikowano 29 Lutego 2016 ale przepustowości czy wydajności ???? co chcesz osiągnąć i co nie pasuje
marcel323 Opublikowano 29 Lutego 2016 Autor #9 Opublikowano 29 Lutego 2016 Za mala wydajność. Dom jest dwupiętrowy i ciepłą wodę mamy z tego dwufunkcyjnego GAZowca. Problemy są podczas kąpieli pod prysznicem, bo gdy w tym samym czasie ktoś gdzie indziej (w tym przypadku najczęściej piętro wyżej) odkręci kran z ciepłą wodą to w moment ma się orzeźwiający zimny prysznic na plecach co jest mało przyjemne. No i biada temu który w tym czasie przestawi krany, bo po zakręceniu innego gdzie indziej leje się z wtedy kolei po plecach wrzątek.
tommy07 Opublikowano 29 Lutego 2016 #10 Opublikowano 29 Lutego 2016 Jak za mało wody daje to jedynym ratunkiem jest zasobnik warstwowy dedykowany do kotłów 2f , Euroterm ma w swojej ofercie coś takiego za około 1700 zł link do zasobnika http://sklep-instalacyjny.pl/product/951/zasobnik-warstwowy-z-pompa-do-kotlow-dwufunkcyjnych-100l-euroterm.html link nr 2 http://www.euroterm.pl/artykul/48,zasobniki-warstwowe.html
automatyk Opublikowano 29 Lutego 2016 #11 Opublikowano 29 Lutego 2016 trzeba wywalić wymiennik i wstawic zasobnik wiszacy
sambor Opublikowano 29 Lutego 2016 #12 Opublikowano 29 Lutego 2016 To kocioł Euroline model ZW 23kW - zabytek klasy 0, Poniżej instrukcja , a kocioł ma raptem wydajność CW tylko 8l/min - czyli mycie rączek , ale nic więcej Pozdrawiam i współczuję tego zabytku. IM - EUROLINE ZW-ZS23KE.pdfPobieranie informacji ...
marcel323 Opublikowano 1 Marca 2016 Autor #13 Opublikowano 1 Marca 2016 Witam Panowie. No właśnie o takowe podpowiedzi mi chodziło. - wymiana wymiennika - dostawienie czegoś - wymiana kotła Bo coś zrobić muszę i chcę się za to wziąć latem. Panie SAMBOR wiem że kocioł jest leciwy bo kupiłem ten dom 5 lat temu i już on był a od ilu lat tego nie wiem. I teraz jak już wiadomo co mi nie pasuje będę wdzięczny za szczegółowe podpowiedzi co byście najrozsądniejszego polecili: 1) Zostawić ten kocioł a wymienić w nim tylko wymiennik na większy? - ale nie wiem czy to takie łatwe bo jest on zamontowany do nazwę to ustrojstw zespolonych, a poza tym konstrukcja kotła też jakoś ogranicza ew. wymiar drugiego wymiennika. 2) Zostawić ten kocioł i dostawić coś dodatkowego jak poleca @TOMMY07? - tylko czy na pewno da się w moim kotle ot tak wywalić ori wymiennik i tak hop siup podłączyć oddzielny zasobnik? 3) I jestem też świadomy trzeciej wersji czyli całkowitej wymiany kotła gdyż tutaj mam ku niej dwie przesłanki: - zwiększy się wydajność CWU - tylko czy są kotły z taką dużą, czy to będzie oddzielny kocioł i oddzielny jak to nazywacie zasobnik? - no i druga przesłanka to ekonomia/koszty CO. Czyli czy jakiś nowy kocioł nie będzie zarazem mniej GAZo żerny, wszak ten już trochę latek ma i od jego premiery zapewne wymyślono coś ekonomiczniejszego. Może w ten sposób załatwię to co mi przeszkadza a zarazem obniżę koszty ogrzewania? CO byście Panowie polecili? Którą wersję? (bez wnikania w samą instalację, oraz docieplenia bo to oddzielna kwestia) A jak z wymianą kotła to na jaki? - najlepiej aby nie przerabiać choćby komina - i powiem szczerze że wolałbym bez udziwnień typu jakieś pogodynki, sr...nki, sterowniki dobowe i miesięczne (przerabiałem i nie chcę), tylko zwykły kocioł i ścienny regulator/sterownik ON/OFF w domu (i tak instalację rozbiję na oddzielne piętra z oddzielnymi obiegami i sterownikami) Dziękuję
automatyk Opublikowano 1 Marca 2016 #14 Opublikowano 1 Marca 2016 eee to jak tylko chcesz troche zwiekszyć moc to modulacja palnika ale to juz musi zrobić serwisant
sambor Opublikowano 1 Marca 2016 #15 Opublikowano 1 Marca 2016 Ja bym to wymienił na 1 funkcyjny z zasobnikiem wg potrzeb - np 200l Moc kotła to w granicach 25kW, może jeszcze uda się kupić kocioł turbo ( nie kondensacyjny)
marcel323 Opublikowano 1 Marca 2016 Autor #16 Opublikowano 1 Marca 2016 Tzn. oczywiste jest że do kotła sam nawet paluchem nie dotknę tylko wezmę do tego osobę która się tym zajmuje. @AUTOMATYK; nie wiem co masz na myśli o zwiększeniu mocy - moc tego kotła do grzania CO wydaje mi się wystarczająca ale nie pasują mi (czy też chciałbym zmienić) dwie rzeczy: - zwiększyć wydatek CWU żeby dwie osoby mogły się śmiało na raz kąpać a i jeszcze dwie inne w tym czasie np. zmyć gary :D - i jeśli za jednym zamachem da się zrobić powyższe i ZMNIEJSZYĆ SPALANIE GAZU PRZY GRZANIU CO to jestem gotów zmienić też cały kocioł Kolega @SAMBOR zasugerował że to kocioł klasy "0" więc chodzi mi po głowie myśl że są ekonomiczniejsze którymi mogę ten zamienić @SAMBOR; ale 1 funkcyjny będzie tylko grzał wodę albo CO? Bo ja potrzebuję i do Co i do CWU. Walcie śmiało już i tak nie wydam więcej niż na ten syf na ekogroszek :D :D :D A mam jeszcze na to z pół roku czasu, także to nie na dziś.
sambor Opublikowano 1 Marca 2016 #17 Opublikowano 1 Marca 2016 Każdy 1f ma opcję grzania CWU, Co do wydatku CW to masz tam dane z instrukcji - wydatek to ok 8l/min i co tu zmieniać? Jak wsadzisz większy wymiennik to może on nie pasować lub będzie lecieć z niego zimna woda.
automatyk Opublikowano 1 Marca 2016 #18 Opublikowano 1 Marca 2016 to zalezy co chcesz zrobić jesli chcesz wydać 6 tys zł na nowy kocioł plus zasobnik to super ale jesli chcesz kupić nowy kocioł za 3 tys zł to lepiej dołoz zasobnik trzeba tylko zobaczyć czy da sie wyprowadzić czujniki od niego i sygnał staru kotła lub prostsze rozwiązanie to zasobnik i pompka cyrkulacji wody i tyle
marcel323 Opublikowano 2 Marca 2016 Autor #19 Opublikowano 2 Marca 2016 Fajnie byłoby gdybym miał tak do końca pojęcie o czym Wy w ogóle mówicie :D :D Bo powiem szczerze że nadal nie wiem co konkretnego polecacie abym miał dużo większą wydajność CWU i ekonomiczniejszy kocioł. Bo raz jest wymiana kotła bo ten jest klasy "0" (czyli złom do wywalenia?) a innym razem zostawienie go a tylko dołączenie czegoś do niego. Tak to jest jak laik gada z zawodowcem - ale znam to z innej branży :D Więc może łopatologicznie: 1) czy ten kocioł jako kocioł do CO to szmelc i lepiej latem przy modernizacji go wywalić? (proszę wziąć jeszcze pod uwagę CWU ale dalej precyzyjniej o tym wspomnę) a - czy wywalić i wstawić inny który będzie od tego ekonomiczniejszy do CO? A jak wymienić to na jaki - taki sam ? - kondensacyjny? (ale czy nie muszę wtedy czegoś zmieniać w kominie? Bo teraz jest komin murowany z wciśniętą do niego kwasówką i raczej nie chciałbym tego zmieniać) - czy są kotły o jakimś innym rozwiązaniu np. z zamkniętą komorą spalania, ale które mają normalne rury kominowe a oddzielne do niezależnego zasysu powietrza? b - czy go zostawić a coś do niego dodać ala bufor/wymiennik aby on grzał ten bufor a układ CO odbierał ciepło z tego bufora - bo i takie coś też słyszałem To kwestia dotycząca samego ogrzewania. A teraz CWU: Jak rozumiem kocioł jako sam kocioł żaden nie będzie miał takiej wydajności jakiej potrzebuję i jaki by nie był to potrzebuję jeszcze jakiegoś dodatkowego oddzielnego wymiennika Gdyby do CO nie było jednak sensu wymieniania tego kotła na inny a tylko dodanie do niego czegoś (bufor) dla zwiększenia jego sprawności, czy jak zwał tak zwal ale dla zmniejszenia kosztów ogrzewania, gdy do CWU i tak potrzebowałbym dodatkowego wymiennika to co zrobić?: - da się wtedy pod obecny kocioł ten podłączyć drugi jakiś wymiennik aby jeden był do CO a drugi do CWU? - czy nie da się tego zrobić? Bo jest jeszcze jeden cwancyk techniczny o którym nie wspomniałem. Otóż dom to jeden klocek ale góra ma oddzielne zasilanie w ciepłą wodę niż dół - niezależną rurą wciętą do wyjścia CWU z tego kotła. I tutaj chodzi mi po głowie możliwość dowieszenia jeszcze jednego kotła gazowego do samej CWU na górę i przełączenie się na niego. Wtedy góra miałaby ciepłą wodę z jednego kotła, a dół z drugiego i to też by załatwiło sprawę i to niewielkim kosztem bo mam zasilanie GAZowe wolne zagłuszone 2 metry obok i wolny jeden przelot kominowy pod ręką. Więc co zrobić do ogrzewania? (raczej bez zmiany całego układu kominowego): - zmienić kocioł na jakiś ekonomiczniejszy - ale na jaki/który i ile % będzie oszczędniejszy? - zostawić ten kocioł i dostawić do niego jakiś dodatkowy wymiennik czy bufor (nie wiem jakie jest fachowe nazywnictwo), a jak tak to o ile mniej więcej obniży koszty CO A co do zwiększenia wydajności CWU: - jeśli zostanie stary kocioł z jakimś dodatkowym buforem do CO to dostawić do niego dodatkowy wymiennik do zwiększenia CWU - czy jeśli powyższe nie wyda to nie cycakć się i domontować drugi kocioł bo i tak dół domu ma oddzielne zasilanie a góra oddzielnie tylko jest wcięta trójnikiem pod tym kotłem? - ta wersja mi pasuje bo góra i tak ma oddzielny podlicznik wody zimnej więc wezmę i z niego zasilanie. Tylko się nie śmiać bo to nie moja dziedzina i nazywnictwa też nie znam. Dziękuję
automatyk Opublikowano 2 Marca 2016 #20 Opublikowano 2 Marca 2016 pisałem wyraznie jak masz kase to wymien na kondensata a jak masz kupić tanszy to zostaw ten co masz i tyle w temacie wiec sie okresl czy masz kase zeby wydac około 6 tys zł plus zasobnik jak odpowiesz na to pytanie to będziemy w domu
sambor Opublikowano 2 Marca 2016 #21 Opublikowano 2 Marca 2016 W cenie ok 3700-4000 kupisz polski kocioł kondensacyjny 25kW lub zachodni turbo, do tego zasobnik ok 200l do 2000 i kawałek komina wg potrzeb kotła. Czyli do wydania 6-7tys na nowe grzanie.
marcel323 Opublikowano 3 Marca 2016 Autor #22 Opublikowano 3 Marca 2016 Nie znam póki co nikogo kto by mi się pochwalił że ma tyle kasy że więcej do niczego mu już nie trzeba, więc i ja do takowych się nie zaliczam - ale jak trzeba to trzeba i będzie mus odsunąć szafę i coś wyjąć spod klepek :( Wydajność CWU i tak i tak zwiększyć muszę, a jeśli zarazem da się obniżyć koszty CO to nie ma żadnego wyboru. Tym bardziej że pomimo iż ten kocioł działa to nawet pomijając jego sprawność w porównaniu do nowych jednak lata swoje ma. I nie wiadomo ile jeszcze pochodzi, bo może to być 10 sezonów a może i gruchnąć w połowie następnego. Tym bardziej, że to przecież nie jest inwestycja w ciuch jedno sezonowy a na komfort i na lata. Więc jeśli lepiej wymienić - to się wymieni. A jeśli są tańsze to proste że chętnie wydam mniej - zresztą pamiętam jak ok chyba 17 lat temu wybierał mi kocioł mój znajomy i wybrał mi o połowę tańszy (MORA chyba) niż ten co mi w tym samym sklepie doradzali (Junkers) bo powiedział że jeden czy drugi i tak za jakieś 7-8 lat wywalę na złom - i tak też praktycznie było. Więc jeśli będzie lepiej to się wymieni. A możecie mi pokazać jakoś obrazkowo czy ofertowo jaki wymiennik kupić oraz jaki kocioł? Tylko cały czas mam dylemat z tym kominem czy da się to zrobić bo w miejscu gdzie by wisiał mam tylko ok 2m wysokości do stropu, a wydech tego kotła kondensacyjnego to jeśli dobrze mi się wydaje jest 2w1 więc zapewne dość sporej średnicy. I nie bardzo sobie wyobrażam jak tą sprawę załatwić i dlatego też pytałem czy są kotły z zamkniętą komorą spalania ale takie które mają zwykły komin a dolot oddzielny, bo nie wiem czy dobrze kojarzę ale jak kiedyś szukałem przedłużek czopucha z szybrami to chyba do czegoś takiego specjalne ala złączki / trójniki widziałem. Ale może coś źle doczytałem bo byłem skupiony na poszukiwaniu czegoś innego. Jak mówiłem to nie moja dziedzina, ale podumać sobie mogę. Bo z tego co wyczytałem kondensat ma większą sprawność dzięki powiedzmy ogólnie układowi kominowemu, ale gdybym nie miał możliwości dokonać takich zmian kominowych to chodzi mi o to czy mogę taki kocioł zamontować z jakimś patentem aby działał - tylko wtedy nie będzie miał sprawności ponad 100% Dla mnie kocioł z zamkniętą komorą to i tak plus bo uważam że bezpieczniejszy, a zarazem już ileś tam tańszy w eksploatacji bo wisiałby tak jak obecny w pomieszczeniu które jest ogrzewane (i to dobrze) - i nie wyciągałby ogrzanego powietrza przez komin na zewnątrz. Tak mi się przynajmniej wydaje
automatyk Opublikowano 3 Marca 2016 #24 Opublikowano 3 Marca 2016 to musisz przeżyć na tym co masz ,jak wstawisz turbo to tak jakbyś nic niezmienił
sambor Opublikowano 3 Marca 2016 #25 Opublikowano 3 Marca 2016 Jak wstawi turbo to będzie postęp gdyż będzie można po ludzku zagrzać CWU w zasobniku, a nie przepływowo. Montaż samego kotła kondensacyjnego mało co da , gdyż instalacja jest pod kocioł węglowy lub stary gazowy, a dostosowanie inst też swoje kosztuje.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.