Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Prośba O Sprawdzenie Instalacji


adammonika
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam.

Od kilku dni mam podłączone centralne ogrzewanie z piecem Ling Combi LC4So 23 kw . Dom to 135 m2 + garaż 30 m2 + piwnica 25 m2

W garażu 1 grzejnik w piwnicy 1 grzejnik w pralni w kotłowni bez grzejników.

No i pierwsze pytanie czy dobrze dobrałem kocioł? Czy 23 Kw to nie za dużo?

 

Następna sprawa to podłączenie zaworu czterodrożnego. Czy mam go podłączonego w prawidłowy sposób. Serwisant powiedział mi że mam to zrobione w sposób prawidłowy ale wolę się upewnić bo jak serwisant przyjechał widziałem że mu się spieszy i niepoustawiał mi wszystkiego jak trzeba. Mianowicie mam zimne grzejniki pie grzeje tylko siebie a na grzejniki idzie letnie woda. Na kotle mam ustawione 55 st. C Niby wszystko ok ale tylko kocioł obniży temperaturę na powrocie odrazu zamyka zię zawór 4D i grzeje siebie. PO nagrzaniu wyłączas się. Czytałem o jakiejś krzywej grzania ale nie wiem jak mam się dostać do owych funkcji. Dodatkowo nie jestem pewien czy mam podłączone dobrze przewody w tablicy pieca. Czy mógłby mi ktoś podpowiedzieść jakie kolory gdzie mają iść.

post-5491-1232351014_thumb.jpg

post-5491-1232351022_thumb.jpg

post-5491-1232351030_thumb.jpg

post-5491-1232351036_thumb.jpg

post-5491-1232351043_thumb.jpg

post-5491-1232351048_thumb.jpg

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A jeszcze jedno na początku byłem zadowolony że wszystko ładnie poszło ale spalanie wyszło mi dość spore miałęm ustawione czasy U1/U2/U3=5/20/10

I przy ogrzaniu samego kotła i tego minimum na ogrzewania Co wychodziło mi 25 kg na dobą (moim zdaniem to strasznie dużo!!!

Wczoraj na innym wątku przeczytałem że lepiej ustawić 5/30/30 no i chyba się troche poprawiło ale 15 KG na doba na sam piec to też sporo - tak mi się wydaje!!!

No i sprawa powietrza z wentylatora. Jak dam na 80% ładnie się pali ale jak niektórzy forumowicze pisz 30% to płomień jak z zapalniczki nie wiem czy coś wogóle takim płomieniem można nagrzać.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A jeszcze jedno na początku byłem zadowolony że wszystko ładnie poszło ale spalanie wyszło mi dość spore miałęm ustawione czasy U1/U2/U3=5/20/10

I przy ogrzaniu samego kotła i tego minimum na ogrzewania Co wychodziło mi 25 kg na dobą (moim zdaniem to strasznie dużo!!!

Wczoraj na innym wątku przeczytałem że lepiej ustawić 5/30/30 no i chyba się troche poprawiło ale 15 KG na doba na sam piec to też sporo - tak mi się wydaje!!!

No i sprawa powietrza z wentylatora. Jak dam na 80% ładnie się pali ale jak niektórzy forumowicze pisz 30% to płomień jak z zapalniczki nie wiem czy coś wogóle takim płomieniem można nagrzać.

 

 

 

Co do spalanie na dobę to kolego 20 to dobrze a 15 to już super, skoro temp. w domu jest ok, to tylko pozazdrościć, co do wentylatora skoro pali Ci się dobrze to nic nie zmieniaj, zmniejsza się nadmuch wówczas gdy kocioł większość ciepła oddaje w komin, a w twoim wypadku tak chyba nie jest skoro palisz tak mało,ja na 210 metrach spalam 45-50 kg/H w domu 22 st. woda 45.

 

 

Pozdrawiam Tomasz.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Co do spalanie na dobę to kolego 20 to dobrze a 15 to już super, skoro temp. w domu jest ok, to tylko pozazdrościć, co do wentylatora skoro pali Ci się dobrze to nic nie zmieniaj, zmniejsza się nadmuch wówczas gdy kocioł większość ciepła oddaje w komin, a w twoim wypadku tak chyba nie jest skoro palisz tak mało,ja na 210 metrach spalam 45-50 kg/H w domu 22 st. woda 45.

 

 

Pozdrawiam Tomasz.

 

Ale to jest ogrzewanie samego kotła!!! Grzejniki mają temperaturę letnią tzn. jakieś 15 st. C . Dodatkowo każdy grzejnik jest owinięty wełną mineralną bo nie chce grzać domu tylko chce podtrzymywać temperaturę żeby nie zamarzła instalacja.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Czujnik od CO to ja bym zamontował raczej za pompą - tak jest zalecane na schematach instalacji sterownika. Natomiast,czy jest poprawnie zamontowany zawór 4d z siłownikiem, to tego nie widać. W tej konfiguracji - zasilanie od dołu i wylot zasilania na lewo - to grzybek powinien być ustawiony jak w załączonej instrukcji:

post-3216-1232361524_thumb.jpg

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Faktycznie z instrukcji wynika że jest źle podłączony

 

z jakiej inst tak wynika ?

zawór masz dom dobrze podłączony - zkładm ze kolano u góry to powrót z co

w lini pionowej woda dopływa a poziomej odpływa z zaworu

i zawsze tak musi być na jednej dopływ na drugiej odpływ jak na foto powyzej

termometr wysoko oddalony od rury bedzie zanizał wskazania

 

ciekawt paten to obejscie zaworu pompy , czy aby poprawne ??

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Analizując TEN PDF (...)

W tej instrukcji dla zaworu 4d masz opisane tylko dwie sytuacje, gdy zasilanie z kotła jest z prawej bądź lewej strony (pozostałe rysunki są dla 3d). A ty masz zasilanie od dołu. W tym fragmencie instrukcji, który załączyłem poprzednio są opisane wszystkie możliwe kombinacje.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

z jakiej inst tak wynika ?

zawór masz dom dobrze podłączony - zkładm ze kolano u góry to powrót z co

w lini pionowej woda dopływa a poziomej odpływa z zaworu

i zawsze tak musi być na jednej dopływ na drugiej odpływ jak na foto powyzej

termometr wysoko oddalony od rury bedzie zanizał wskazania

 

ciekawt paten to obejscie zaworu pompy , czy aby poprawne ??

 

Nie bardzo wiem o jakie obejście tobie chodzi? Ogólnie instalacja jest zrobiona poprawnie pozatym że coś z zaworem 4D jerst nie tak. Wczoraj wyłączyłem siłownik i przestawiłem na sterowanie ręczne po ustawieniu na zaworze wartości "3" Grzejniki zaczeły robić się ciepłe. jak przełącze na automat piec owszem nagrzewa się ale nic nie idzie na grzejniki.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

W tej instrukcji dla zaworu 4d masz opisane tylko dwie sytuacje, gdy zasilanie z kotła jest z prawej bądź lewej strony (pozostałe rysunki są dla 3d). A ty masz zasilanie od dołu. W tym fragmencie instrukcji, który załączyłem poprzednio są opisane wszystkie możliwe kombinacje.

 

Czyli według ciebie powinno być ustawiona jak na schemacje nr. 4 licząc od lewej. Ciekawe że nie było instrukcji przy tym zaworze. A może była tylko instalatorzy nie sprawdzili.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nie bardzo wiem o jakie obejście tobie chodzi?

 

obejscie to pionowa rura z pieca ,wychodzi z trójnika przy zaworze bezpiecznstwa i u góry do rury zasilania ,na tle kolana knalizacji

 

przy otwartym zaworze część wody pompa bedzie kręcic w tym kółeczku -obwodzie

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

obejscie to pionowa rura z pieca ,wychodzi z trójnika przy zaworze bezpiecznstwa i u góry do rury zasilania ,na tle kolana knalizacji

 

przy otwartym zaworze część wody pompa bedzie kręcic w tym kółeczku -obwodzie

 

To jest odpowietrzenie do naczynia tylko na zdjęciu rura się schowała za drugą

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam kolegów

Co do instalacji tego kotla to zgodnie z naszymi przepisami jest podlaczony nieprawidlowo,bo z tego co widze pracuje w ukladzie wymuszony, a nie otwartym(wskazanie ciśnienia na termomanometrze).Pozatym w instalacji brak mozliwośći wyczyszczenia filtra sitkowego bez spuszczania wody z C.O. (brak zaworu za pompą C.O.).Nastepnym sprawą jest źle dobrana moc kotla.Przy zaożeniu że kalorycznosc wegla jest okolo 23 KJ nastawa czasu podawania U1-8,czas postoju U2-20 sec.natomiast U3 (podtrzymanie) jest parametrem określanym w minutach i powinien wynosic okolo 40-50 min.Nastawiony mniejszy czas bedzie powodowal przegrzewanie kotla.Inną sprawą jest przyczyna nie otwierania zaworu 4-drożnego ,mogą to powodować:

- za mala ustawiona moc kotla,co powoduje jego dlugą pracę i w konsekwencji kociol jest przez dluższy czas przechlodzony i nie otwiera zaworu 4-drożnego lub temp. powrotu do kotla jest za niska.

- może zachodzic też inna sytuacja, przekrój oraz ilosc zalamań na rurze powrotnej od zaworu 4-d do pieca powoduje wolny przeplyw wody,co w konsekwencji takze bedzie powodowalo niska temp. powrotu.Należy pamietac ze na tym odcinku instalacja pracuje na grawitacji,więc wody nie porusza pompa.

Za kazdym razem gdy temp. powrotu nie osiagnie zadanej ,zawór 4-d nie bedzie sie otwieral, jest to priorytet dla sterownika mający na celu ochrone kotla.

pozdrawiam

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ad (Co do instalacji tego kotla to zgodnie z naszymi przepisami jest podlaczony nieprawidlowo,bo z tego co widze pracuje w ukladzie wymuszony, a nie otwartym(wskazanie ciśnienia na termomanometrze).) - układ jest otwarty bez zaworu kulowego bo w instrukci jest napisane że można ale nie trzeba tego stosować.

 

Ad. (Pozatym w instalacji brak mozliwośći wyczyszczenia filtra sitkowego bez spuszczania wody z C.O. (brak zaworu za pompą C.O.).) - to prawda będą instalatorzy w sobotę każe im to zrobić

 

Ad.(Nastepnym sprawą jest źle dobrana moc kotla.) - Dlaczego uważasz że kocioł jestźle dobrany? pow. użytkowa 135 m/kw + piwnica około 25 m/kw + Garaż około30 m/kw + podłogówka w wiatrołapie i w łazienkach + cw 140 L

 

Ad. (Przy zaożeniu że kalorycznosc wegla jest okolo 23 KJ nastawa czasu podawania U1-8,czas postoju U2-20 sec.natomiast U3 (podtrzymanie) jest parametrem określanym w minutach i powinien wynosic okolo 40-50 min.) - odnośnie tego obecnie mam nastawione U1-5, U2-30, U3-40 - serwisant kazał mi ustawić 5/20/10 co skutkowało złym spalaniem

 

Ad. (- za mala ustawiona moc kotla,co powoduje jego dlugą pracę i w konsekwencji kociol jest przez dluższy czas przechlodzony i nie otwiera zaworu 4-drożnego lub temp. powrotu do kotla jest za niska. ) - jak zwiększyć moc kotła? Powrót mam gorący i kocioł się? wyłącza jedynie nie puszcza wody na grzejniki. Dziwne bo kocioł grzeje nagrzewa się do 67st. C i się wyłącza puści lekko ciepłą wodę na grzejniki i zamyka się zawór 4D tak stoi jakiś czas potem zamyka zawór 4D aż do ochłodzenia kotła i dalei powtarza cykl

 

Ad. (- może zachodzic też inna sytuacja, przekrój oraz ilosc zalamań na rurze powrotnej od zaworu 4-d do pieca powoduje wolny przeplyw wody,co w konsekwencji takze bedzie powodowalo niska temp. powrotu.Należy pamietac ze na tym odcinku instalacja pracuje na grawitacji,więc wody nie porusza pompa.

Za kazdym razem gdy temp. powrotu nie osiagnie zadanej ,zawór 4-d nie bedzie sie otwieral, jest to priorytet dla sterownika mający na celu ochrone kotla.

pozdrawiam) - przekrój rury powrotu jest dobrany według instrukcji jak zawór 4D się zamyka bardzo szybko nagrzewa się powrót.

 

Proiszę o radę co mam zrobić żeby to działało dobrze. Serwisant którzy przyjechał powiedział że mam wszystko bardzo dobrze zrobione. Więc już nie wiem czego mam słuchać.

 

Odnośnie ciśnienia w instalacji wynosi ono 0.8 czegoś tam :D

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Po wstępnych oględzinach wygląda na to ze zawór jest poprawnie zamontowany.

najlepiej to sprawdzić na miejscu

1) na teście regulatora dać funkcję "otwieranie zaworu 4d"

2) przejść do pompy co - włączy się na chwilę

3) jeśli się zagrzeje rura zasilająca instalację c.o. to raczej będzie dobrze podpięta

4) można sprawdzić jeszcze na koniec czy się zamyka - w dobrym kierunku.

5) jeśli zamkniesz zawór to sprawdzić czy rura powrotna do kotła się zaczyna zagrzewać.

ot i cała sprawa - można to sprawdzić fizycznie i na dodatek widać czy układ dość szybko reaguje.

 

A teraz zróbmy by zawór chciał się samoczynnie otwierać.

temperatura na kotle może być ustalana na dwojaki sposób

- ręcznie

- po włączeniu czujki zewnętrznej za pomocą krzywej grzewczej.

 

Do tego by zawór chciał się otworzyć musi mieć odpowiednią temperaturę powrotu. Ustala się ja w parametrach serwisowych jako parametr 5. Fabryczne ustawienie jest na 40 stC. Jeszcze bym to sprawdził czy nie zostało zmienione.

 

Faktycznie ten krótki odcinek kotłowy nie powinien być mniejszej średnicy jak 5/4" (35mm) by układ nie miał problemów z przepływem i wygrzaniem się.

Można wtedy obniżyć temperaturę w parametrze 5 (zakres od 20-60 stC) jednak najpierw spróbowałbym troszkę to wymusić podnosząc temperaturę na kotle do 60-65 stC.

Można również przepiąć czujnik bliżej zaworu 4d - efekt nie jest pewny.

 

Najważniejsze byłoby jedno wykonanie instalacji zgodnie z instrukcją, w której jest mowa jaka powinna być średnica rur w tym odcinku.

 

Dawniej instalacje były zawsze grawitacyjne i nikogo nie dziwiły duże średnice przewodów. Teraz jak mamy zrobić odcinek w grawitacji to robi się tego rodzaju błędy. Jest to krótki ale pracujący w grawitacji odcinek i zastosowanie się tutaj do instrukcji jest kluczem do sukcesu.

Problem ten się nie pojawia gdy robimy układ bez siłownika - kocioł nie ma co zamknąć więc ochrona kotła jest ograniczona i raczej na nasze wyczucie (nie można otwierać zaworu 4d -ręcznego bardziej niż na połowę). Pompa wtedy pracuje zasysając wodę z obu źródeł (zasilanie i powrót) i kocioł w końcu wszystko wygrzeje. Wadą takiego rozwiązania są duże wahania temperatury na powrocie zwłaszcza jak używamy termostatu pokojowego, który okresowo wyłączy pompę i doprowadzi do wystudzenia instalacji - obniżamy żywotność kotła.

 

Czasem w pracy układu z siłownikiem bardzo pomaga c.w.u. ustawiona na priorytecie i częstych rozbiorach wody. pompa tłocząc wodę do zasobnika podnosi temperaturę powrotu dość znacznie co może spowodować lekkim oszukaniem regulatora i otworzy zawór 4d. Przy częstym rozbiorze wody może spowodować to, że instalacja na tyle często będzie grzać, że i w końcu powrót wygrzeje. Ale sterownik pokojowy najczęściej i taki układ potrafi wykończyć.

 

Najlepiej będzie pogadać z jakimś doświadczonym instalatorem znającym się na układach grawitacyjnych. Sądzę, że potwierdzi moje słowa.

grawitacja = większe średnice.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A może jak hygraulicy zakładali zawór 4D to coś poprzekręcali w nim. Czy w tym zaworze bez rozkręcania instalacji da się przestawić regulację wewnątrz zaworu?

nie znam się na tym może głupoty pisze?

Z ciekawości zadzwoniłem do Honeywella, bo mam taki sam siłownik i stąd mnie to także interesuje od strony technicznej. Powiedzieli mi, że "prawdopodobienstwo, że hydraulik się pomylił wynosi 75%, a że się nie pomylił 25%". :D . Podobno prosto to przestawić po zdjęciu siłownika. Nie chce mi się tego sprawdzać i tam zaglądać, ale możesz skontaktować się z producentem i sam pogadać.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Z ciekawości zadzwoniłem do Honeywella, bo mam taki sam siłownik i stąd mnie to także interesuje od strony technicznej. Powiedzieli mi, że "prawdopodobienstwo, że hydraulik się pomylił wynosi 75%, a że się nie pomylił 25%". :D . Podobno prosto to przestawić po zdjęciu siłownika. Nie chce mi się tego sprawdzać i tam zaglądać, ale możesz skontaktować się z producentem i sam pogadać.

 

Dzięki za informację właśnie wydrukowałem sobie instrukcję do tego zaworu i chyba jak wrócę z pracy pójdę do kotłowni i pobawie się tym urzadzeniem.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.