Melmack Opublikowano 2 Czerwca 2015 #1 Opublikowano 2 Czerwca 2015 Witam, Planuję wykonanie instalacji centralnego ogrzewania w miedzi. Instalator proponuje gałązki do grzejników przekrojem 15 mm. Czy taki przekrój będzie wystarczający dla dużych grzejników (3 kW) i czy nie będzie generował szumów w instalacji?
sambor Opublikowano 2 Czerwca 2015 #2 Opublikowano 2 Czerwca 2015 Dla 3 kW mocy i różnicy 20C pomiędzy zasilaniem i powrotem Cu15 wystarczy. Możesz sam to przeliczyć - tu kalkulator doboru rur https://forum.info-ogrzewanie.pl/topic/16128-kalkulator-doboru-rur-i-obliczenia-spadku-cisnienia-w-rurach/
Melmack Opublikowano 2 Czerwca 2015 Autor #3 Opublikowano 2 Czerwca 2015 Dla 3 kW mocy i różnicy 20C pomiędzy zasilaniem i powrotem Cu15 wystarczy. A jak puszcze to na parametrach 55/45 ?
sambor Opublikowano 2 Czerwca 2015 #4 Opublikowano 2 Czerwca 2015 Na takie parametry to już Cu18, wtedy jest cicho i bez znacznych strat ciśnienia w rurach
Gość mak Opublikowano 2 Czerwca 2015 #5 Opublikowano 2 Czerwca 2015 A dlaczego zakładasz 55/45? Myślę że nie potrzebnie "zadajesz zagadki" zamiast opisać wszystko co zamierzasz zrobić, czyli jaki sposób ogrzewania, jakie paliwo, jaki kocioł. Musisz pamiętać że im niższa temperatura zasilania tym większe grzejniki, i często przy niskich temperaturach zasilania ich dobór praktycznie niemożliwy.
Melmack Opublikowano 2 Czerwca 2015 Autor #6 Opublikowano 2 Czerwca 2015 Myślę że nie potrzebnie "zadajesz zagadki" zamiast opisać wszystko co zamierzasz zrobić, czyli jaki sposób ogrzewania, jakie paliwo, jaki kocioł. Grzejniki dobieram pod 55/45 z myślą, że może kiedyś przejdę na gaz. Teraz będzie kocioł na ekogroszek, ale też nie chcę smażyć kurzu ;) w kaloryferach, bo jestem alergikiem. Schemat:
Gość mak Opublikowano 3 Czerwca 2015 #7 Opublikowano 3 Czerwca 2015 Zasilanie 55 C jest dobre dla kondensacyjnego kotła gazowego sterowanego pogodowo, tylko chyba zapomniałeś że te 55 C jest przy temperaturze zewnętrznej -20C. Myślę że powinieneś sobie odpowiedzieć na pytanie jaka potrzebna będzie Ci temperatura zasilania przy temperaturze zewnętrznej na poziomie 0C lub +5C ( takie są temperatury przez większość okresu grzewczego) i jak przy kotle węglowym to osiągniesz? Dobór grzejników na niskie temperatury zasilania jest problematyczny (o czym pisałem wcześniej) i tak naprawdę bez większego sensu ze względu na koszty nawet przy gazowym kotle kondensacyjnym. W tym sezonie grzewczym w mojej miejscowości nie było ani jednej nocy z temperaturą poniżej -10 C ( woj łódzkie) i nawet przy doborze grzejników na 70 C i tak kocioł pracował by w kondensacji. To jaki jest sens wieszania olbrzymich i drogich grzejników pod zasilanie 55C? Sam sobie odpowiedź. Dla mnie odpowiedź jest jednoznaczna zarówno w kwestii doboru grzejników jak i stosowania kotła węglowego, ale ja inwestorem nie jestem i decyzji nie podejmuję
Melmack Opublikowano 3 Czerwca 2015 Autor #8 Opublikowano 3 Czerwca 2015 ... Okej - przekonałeś mnie - końskim targiem mam przeliczone na 65/55. Czy w takich warunkach te średnice rurek są ok? A co do kotła węglowego - chyba nie rozumiem problemu - będzie zawór czterodrogowy i kocioł sobie będzie chodził na 60 stopniach a grzejniki tak jak ustawie krzywą grzania ze stacji pogodowej...
sambor Opublikowano 3 Czerwca 2015 #9 Opublikowano 3 Czerwca 2015 Do grzejnika do 2 kW wystarczy Cu15 powyżej 2kW Cu18
Melmack Opublikowano 7 Czerwca 2015 Autor #10 Opublikowano 7 Czerwca 2015 Zderzenie z rzeczywistością - moduły przyłączeniowe grzejników z zasilaniem dolnym mają średnice sporo mniejszą niż rura 15mm i nie ma nawet do nich przyłączek na 18 mm. Można prosić o komentarz?
sambor Opublikowano 7 Czerwca 2015 #11 Opublikowano 7 Czerwca 2015 Rozchodzi się o moduły standardowe np takie http://www.sanitermo.pl/modul-przylaczeniowy-prosty-id-17.html Tam od strony rury jest podłączenie 3/4" - trzeba dać półśrubunki 18x 3/4 http://www.hydraulikasklep.eu/pl/p/CU-POLSRUBUNEK-18X34-/1706 A w przypadku rury Cu15 przelutować ją na większą ( mufa redukcyjna 15/18 + rurka 18) Lub śrubunki grzejnikowe lutowane 1/2"/ Cu15 http://www.hydraulikasklep.pl/towar/4341g015004000-ibp-zlaczka-grzejnikowa-braz/ z mufą redukcyjną 1/2 / 3/4" Dobry hydraulik da sobie radę. PS Z tego problemu wynika morał - nie robić inst grzejnikowej zbyt cienkimi rurami po pierwsze słabsza mechanicznie , po drugie brak wszystkich elementów systemu lutowanego i trzeba się protezami podpierać
Melmack Opublikowano 7 Czerwca 2015 Autor #12 Opublikowano 7 Czerwca 2015 No jak najbardziej można zastosować ww. pomysły - tylko po co doprowadzać wodę szerszą rurką skoro moduł i tak sobie zredukuje średnice? Czy dam rurkę 15mm czy 18mm to moduł i tak ma przekrój no oko jakieś 10mm .... to co da szersza rurka? Nie czaje...
sambor Opublikowano 7 Czerwca 2015 #13 Opublikowano 7 Czerwca 2015 Tu idzie o to, aby nie było strat ciśnienia przy przepływie w rurze, lokalne zwężenie to jedno a cała cienka rura to drugie. Przy dużych stratach w instalacji są potrzebne mocniejsze pompy, które więcej prądu biorą. Zastosowanie rur o małej średnicy powoduje też hałasy powstające podczas przepływu i wypłukiwanie miedzi co z kolei powoduje zmniejszenie żywotności instalacji.
DoradcaKAN Opublikowano 7 Czerwca 2015 #14 Opublikowano 7 Czerwca 2015 Na średnicę 15 mm miedź także znajdzie się standardowy skręcany śrubunek pasujący do "przyłączeniowych garniturów" (G3/4") do grzejników VK - nawet nie potrzebuje dodatkowych uszczelnień przy podłączeniu rury.
kiminero Opublikowano 7 Czerwca 2015 #15 Opublikowano 7 Czerwca 2015 Z tego co widzę na wyrysowanym planie rozprowadzenia rur, to jest wszystko OK. Średnicowanie ma znaczenie tylko do punktów rozdzielania instalacji pod poszczególne grzejniki. Bezpośrednie podejścia w zupełności wystarczą z rur fi 15. Nie wyobrażam sobie zapotrzebowania grzejnika na przepływ powyżej 1 m/s, a ta wartość uznawana jest za granicę powstawania szumów (generowanych przez samą rurę). Szumieć to może w CO zawór grzejnikowy i inne "wąskie gardła".
sambor Opublikowano 7 Czerwca 2015 #16 Opublikowano 7 Czerwca 2015 Schemat to jest może i dobry , ale nie znamy mocy grzejników, a autor tematu pisał o mocach do 3 kW/ grzejnik
dcccc Opublikowano 2 Lipca 2015 #17 Opublikowano 2 Lipca 2015 Nie wiem jak nie wiem gdzie , ale zapytam Tu .. jestem przed montazem CO na rozdzielaczach rurkami z miedzi miekiej , piec zwykły kocioł dolnego spalania .. Chciałbym zapytac czy rurki fi 18 beda lepsze i trwalsze od rurek fi 15 ? pewno tak , ale czy ma to jakis wiekszy sens ekonomiczny ( najwiekszy grzejnik to bedzie chyba z 22 zeberka aluminiowe soory ale ile to KW to nie wiem ) .. 15 chca mi załozyc fachmany .. Czy mozna podpinać pod rozdzielacz rózne śr. rurek ?... I czy mozna zastosowac tam gdzie sie da grawitacyjny obieg przy tych rozdzielaczach?..
sambor Opublikowano 2 Lipca 2015 #18 Opublikowano 2 Lipca 2015 Zasadniczo to do mocy grzejnika 2000W (2kW) można dać rurę Cu15 powyżej trzeba rurę Cu18. 1 żeberko ma ok 120-150W w zależności od producenta. Pod rozdzielacz możesz podpiąć różne średnice. Ale te 22 żeberka podzieliłbym na dwa mniejsze grzejniki - 2 x 11. Dlaczego robisz w miedzi , jak dajesz rozdzielacze to inst raczej w podłodze, czy PEX nie jest dobry?
dcccc Opublikowano 2 Lipca 2015 #19 Opublikowano 2 Lipca 2015 Dlaczego w miedźi .. hmm chyba dlatego ze jest bardziej trwała na temperaturę i nie osadza się w niej tak kamień (chyba ).. tak instalacja w podłodze.. Dziękuje za szybka odpowiedź.. ale jak można dopytac pana .. czy przy tym układzie moze pracować na grawitacji jakiś grzejniki nad piecem? ( bo np w razie braku pradu by one grzały ) tak sobie myślę .. ale od tych dylematów już mnie głowa boli :)
sambor Opublikowano 2 Lipca 2015 #20 Opublikowano 2 Lipca 2015 Przy rozdzielaczach zasadniczo nie ma obiegu grawitacyjnego , ale niektóre grzejniki mogą być ciepławe, czyli jakiś przepływ grawitacyjny może nastąpić. Jak chcesz liczyć na grawitację to daj rury grubsze i specjalne zawory na grzejniki ( o zwiększonym przepływie) Co do trwałości rur to dobry PEX jest trwalszy niż miedź.
dcccc Opublikowano 2 Lipca 2015 #21 Opublikowano 2 Lipca 2015 grawitację chciałbym mieć osobno nie przez rozdzielacze , chodzi mi np o jakby one pracowały obok , dokładnie dwa grzejniki nad sama kotłownia .. Chyba da się to jakos zrobic ? tylko czy moi fachmani daza radę
sambor Opublikowano 2 Lipca 2015 #22 Opublikowano 2 Lipca 2015 Zrób jakiś schemat to wtedy można radzić. Jakby były grzejniki blisko pionu z rury np Cu28 i gałązki Cu22 to grawitacja będzie. Mam nadzieję , że wiesz o problemie połączenia miedzianej instalacji z aluminiowymi grzejnikami - taki układ to w skrajnym przypadku ciągłe zapowietrzanie się instalacji i przyspieszona korozja rur miedzianych
DoradcaKAN Opublikowano 2 Lipca 2015 #23 Opublikowano 2 Lipca 2015 Systemy tworzywowe są zdecydowanie łatwiejsze i szybsze w montażu, z reguły chropowatość powierzchni wewnętrznych także mają mniejszą więc kamień na pewno będzie odkładał się zdecydowanie wolniej niż w miedzi bądź wcale - widziałem rury ze zwykłego polietylenu PE-Xc po około 12-13 letniej eksploatacji, poza delikatnym zabarwieniu na wewnętrznej powierzchni brak było praktycznie śladów kamienia kotłowego. Osobiście w starej części domu mam dwa grzejniki, co prawda małej mocy tj. około 700W, podłączone rurami PP o średnicy 20 mm - działają tylko na grawitacji bez najmniejszych problemów.
dcccc Opublikowano 2 Lipca 2015 #24 Opublikowano 2 Lipca 2015 Zrób jakiś schemat to wtedy można radzić. Jakby były grzejniki blisko pionu z rury np Cu28 i gałązki Cu22 to grawitacja będzie. Mam nadzieję , że wiesz o problemie połączenia miedzianej instalacji z aluminiowymi grzejnikami - taki układ to w skrajnym przypadku ciągłe zapowietrzanie się instalacji i przyspieszona korozja rur miedzianych No własnie nic nie wiem o tymm problemie.. A jest jakas rada na to , czy trzeba dac inne grzejniki ? nossz kutwa mać same problemy, musze cos znowu sie podszkolic znowu nowy temat :(
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.