pakoo Opublikowano 28 Września 2014 #1 Opublikowano 28 Września 2014 Witam, chciałbym się poradzić jaki zawór 3D użyć w swojej instalacji, chodzi mi o zabezpieczenie powrotu, więc wystarczy stało temperaturowy, jednak jaka firma, model? Zamontować go przy samym kotle? Za pompą czy przed? Dodatkowo muszę jeszcze zakupić pompe obiegową, zastanawiam się nad sterowaną elektronicznie grundfos, wilo itp Pytanie czy jest sens inwestować i jeżeli tak to w co Zostaje jeszcze problem wystygającej wody w bojlerze, jeżeli w piecu wygaśnie lub wrócimy do domu po nieobecności chcielibyśmy mieć ciepłą wodę, więc mój bojler elektromet nordic combi załączy automatycznie grzałkę - jednak nie chce grzać wody w CO, więc najlepiej zastosować przy bojlerze zawory klapkowe? Czy jest an to inny lepszy sposób? Poniżej schemat instalacji
Gość Visitor1230 Opublikowano 28 Września 2014 #2 Opublikowano 28 Września 2014 Tu znajdziesz jak prawidlowo wyglada zawor 3D w ukladzie otwartym. Dla unikania wychladzania CWU zwykly zawor zwrotny i odpowiednio sterowana pompka tego obiegu. http://www.kotly-witkowski.pl/schematy-podlaczen
sambor Opublikowano 28 Września 2014 #3 Opublikowano 28 Września 2014 Pompę musisz dać na powrocie pomiędzy kotłem a zaworem 3-d . Przykładowy schemat poniżej W przypadku zaw typu VTC prod ESBE nie potrzeba zaworu dławiącego, w tym układzie grawitacja nie będzie działała Ten układ z poprzedniego postu jest zły , aby zapewnić ochronę kotła zawór musi być na powrocie a nie na zasilaniu!!!
sambor Opublikowano 28 Września 2014 #4 Opublikowano 28 Września 2014 Tu znajdziesz jak prawidlowo wyglada zawor 3D w ukladzie otwartym. Dla unikania wychladzania CWU zwykly zawor zwrotny i odpowiednio sterowana pompka tego obiegu. http://www.kotly-witkowski.pl/schematy-podlaczen Kolego Visitor1230 - proponowany przez ciebie układ ochrony powrotu jest zły! - w nim zawór 3-D jest na zasilaniu, a nie na powrocie!!!
Gość Visitor1230 Opublikowano 28 Września 2014 #5 Opublikowano 28 Września 2014 Mialem przed modernizacja zawor ESBE i byl on zamontowany na zasilaniu wlasnie.. Wszystko dzialalo poprawnie. Zawor puszczal temperature do obiegu grzejnikowego dopiero po uzyskaniu temp. powyzej 60°C. Fakt ze pompka byla na powrocie. Czyli bylo zle? I dlaczego?
sambor Opublikowano 28 Września 2014 #6 Opublikowano 28 Września 2014 Nie wiesz ile wynosiła temp powrotu na kocioł a to jest w tym przypadku najbardziej istotne. W przypadku montażu na zasilaniu zawór przepuszcza temp powyżej zadanej, ale na kocioł wraca woda schłodzona przez grzejniki Taki układ stosuje się do podłogówki aby nie przekroczyć temp zadanej dla podłogi. Zobacz z reszta na schematy referencyjne producentów zaworów 3-d do ochrony kotła. Zamontowany zawór na powrocie zapewnia, że temp powrotu jest nie mniejsza niż ta na którą ten zawór jest wyprodukowany.
pakoo Opublikowano 29 Września 2014 Autor #7 Opublikowano 29 Września 2014 Bez zastosowania osobnej pompy CWU, woda będzie wychładzana? Dodam że bojler wisi tuż nad piecem. Czyli każdy "standardowy" zawór 3D wymaga zaworu dławiącego? Co lepiej się opłaca VTC czy inna opcja?
sambor Opublikowano 29 Września 2014 #8 Opublikowano 29 Września 2014 Do grzania CWU można spróbować wykonać inst bez pompy lecz grzanie będzie przy wyłączonej pompie CO, pompa jest lepsza, dodatkowo można wtedy sterować temperaturą CWU. Jako pompa CWU może być dowolna obiegowa 25/40 + zawór różnicowy wtedy grawitacja mogła by działać jak będzie wyłączona pompa CO np w lato. Co do zaw 3-D to VTC jest najlepszy do takich zastosowań, jest jeszcze Regulus - tańszy o ok 100zł w dwóch wykonaniach - jedna wersja wymaga dodatkowego bypassu , druga pracuje podobnie jak VTC Pompa adaptacyjna do CO - jak najbardziej jest przydatna.
pakoo Opublikowano 29 Września 2014 Autor #9 Opublikowano 29 Września 2014 Do grzania CWU można spróbować wykonać inst bez pompy lecz grzanie będzie przy wyłączonej pompie CO Masz na myśli że przy wyłączonej pompie C.O i wygaszeniu pieca, bojler będzie grzać wodę w instalacji? Dopiero na przyszły sezon chcę założyć sterownik z elektronicznym miarkownikiem ciągu, dlaczego? Jestem w fazie remontu i są na chwile obecną są ważniejsze wydatki i czas na montaż miarkownika Raczej tam pomieszkuję niż mieszkam. Dlatego chcę złożyć sensowną wersję a za rok przebudować o sterownik i miarkownik + ewentualnie pompe CWU, nie wiem czy teraz montować drugą pompę, bo i tak bez sterownika mija się to z celem? Co do zaworu to jeszcze nie wiem na jaką temperaturę wybrać aby było optymalnie. Chyba skusze się na tego regulusa, jeżeli to nie problem zapodaj model jak wybrać aby działał jak VTC.
sambor Opublikowano 29 Września 2014 #10 Opublikowano 29 Września 2014 Tu masz tego Regulusa https://kotly.com.pl/produkt-zawor-mieszajacy-trojdrogowy-25mm--1-cal--regulus-tsv3b-55%C2%B0c-3048.html?l=pl na 55C powinien wystarczyć i do drewna i do węgla. a tak samo wyglądający tańszy o ok 15zł model jest gorszy . VTC511 to koszt ok 380zl. Co do grzania CWU na grawitacji to pisałem że jak masz rozpalony kocioł i wyłączasz pompę CO - wtedy woda może być grzana na grawitacji, pod warunkiem grubych rur i boilera dwupłaszczowego i zaworu różnicowego na obejściu pompy CWU
pakoo Opublikowano 30 Września 2014 Autor #11 Opublikowano 30 Września 2014 Rury w kotłowni to CU28mm, sam bojler będzie podłączony 15mm bo takie rury mi zostały, chyba że zostanie mi Cu 28, jednak nie widz e sensu stosowania takiej średnicy do bojlera skoro bojler jest z wężownicą a nie dwupłaszczowy, wiec grawitacja i tak odpad? A jeżeli bojler będzie na jednej pompie z obiegiem to jedyny minus to brak możliwości sterowania temperaturą oraz brak możliwości ładowania wody w pierwszej kolejności czy są jeszcze jakieś minusy takiego rozwiązania? Raczej wezmę tego regulusa bo cena dla mnie jest bardziej przystępna. Pompe chce zakupić Grundfosa Alpha2 czy w tej cenie jest coś lepszego bądź tańszego na tym samym pułapie jakość/cena.
sambor Opublikowano 30 Września 2014 #12 Opublikowano 30 Września 2014 Poszukaj, są na forum tematy z zastosowaniem 1 pompy i odcinaniem grzania CWU przez zawór elektromagnetyczny sterowany temp z boilera lub zawór termostatyczny z kapilarą do odcinania obiegu grzania CWU. Można też ręcznie odcinać, ale to upierdliwe i czasochłonne. Co do pompy to w miarę dobra jest niemiecka pompa Halm lub pompa z Leszna produkowana na licencji Grunfossa.
problemzco Opublikowano 2 Listopada 2014 #13 Opublikowano 2 Listopada 2014 Czy jest jakaś minimalna objętość obwodu (czy też długość rur w tym obwodzie) zabezpieczającego przed wychłodzeniem pieca? - chodzi mi o obwód powrotu gorącej wody z pieca przez zawór trójdrożny i pompę. Czy jeżeli ten obwód jest mały (zawór blisko pieca, mała bezwładnośc cieplna obwodu) będzie to działało jak należy? Czy nie będą za szybkie zmiany temperatury wody wychodzącej z pieca - ta temperatura u mnie steruje regulatorem podającym paliwo. Czy regulator po prostu nie zgłupieje?
kiminero Opublikowano 2 Listopada 2014 #14 Opublikowano 2 Listopada 2014 Można jaśniej? Gdzie ten zawór 3D masz założony i jaką rolę pełni w układzie? Miesza na grzejniki czy podgrzewa powrót? Co do temperatury, to pomiar tego co wychodzi z kotła jest podstawowym kryterium pracy podajnika. Tempo jej zmian nie ma znaczenia, o ile nie prowadzi do niekontrolowanych wzrostów temp ponad zadaną. Dążyć też należy do stabilizacji pracy kotła, by nie pracował "zrywami" i miał w miarę równą temp powrotu. To już zależy od budowy układu, której nie znam.
problemzco Opublikowano 2 Listopada 2014 #15 Opublikowano 2 Listopada 2014 Nie mam go jeszcze, muszę założyć. Jestem świeżo po wymianie kotła - własnie z powodu jego braku:-) Instalacja była robiona przez szalonego instalatora;-) Jedyne rozsądne miejsce do jego założenia to na powrotnej rurze, ale bardzo blisko pieca. Każde inne rozwiązanie wymagałoby rewolucji w prowadzeniu rur. Mozliwość wykonania spinki między wylotem i powrotem wody do kotła i założenia zaworu trójtrożnego jest w odłegłości ok 70 cm od kotła i stąd moje wątpliwości, czy miejsce jest dobre. Instalacja wygląda mniej więcej tak, a może wyglądać tak:
sambor Opublikowano 2 Listopada 2014 #16 Opublikowano 2 Listopada 2014 To co proponujesz zrobić jest zgodne z przepisami i dobre dla kotła. Tu nie ma znaczenia czy zaw 3-D będzie przy samym kotle czy trochę dalej np 1m od kotła też może być, oczywiście rury do i z kotła muszą być porządnie zaizolowane.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.