Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Obieg Kotłowy - Przeróbka Schematu Klimosza


olekstar

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Ja nie widziałem w praktyce takiego rozwiązania, a tym bardziej w materiałach technicznych producenta - Afrizo ani ESBE.

Poszukaj lub lepiej zrób praktyczny układ.

 

Aby było mieszanie musi być przepływ z co najmniej dwóch źródeł - z kotła i z instalacji ,  a ty proponujesz z jednego.

Opublikowano

No przecież jest z dwóch źródeł. Jedno to pompa kotłowa, a drugie - suma powrotów z instalacji, bojlera itp. Zauważ, że te ostatnie mają pompy przed zaworem mieszającym i błędu nie ma.

Opublikowano

A jak ustawisz proporcje np jak się zawory na grzejnikach zamkna, wyłączy się grzanie CWU i co wtedy?

Zawór termostatyczny ma to do siebie że sam reguluje strumienie przepływu ( przynajmniej ESBE i Afriso)

 

Może w jednym przypadku będzie dobrze a w innym źle - jak robisz u siebie  to możesz zrobić jak chcesz, ale w przypadku roboty "na zewnątrz" tak nie można. 

 

Niech ta dyskusja toczy się dalej ale bez udziału mojej osoby. 

może ktoś inny z ci odpowie np kolega @automatyk - jest wszystkowiedzący ;) .

 

Jak bym miał robić taki układ to koniecznie dałbym sprzęgło hydrauliczne - koszt żaden - 200 -300zł a jest pewność że dobrze i można na zwykłych pompach zrobić.

 

Pompa adaptacyjna jest warta swojej ceny, przy pracy ciągłej np podłogówka lub grzejniki bez termostatu pokojowego , CWU gdzie pompa pracuje max 3-4h/24h zwróci się pewnie po 10-12 latach lub dłużej.

Opublikowano

Zdiagnozujcie najpier, czy jest mu potrzebna ochrona powrotu i czy ew podniesienie t powrotu o kilka-kilkanaście stopni nie da się osiągnąć poprzez regulacje istniejącej instalacji.

Ma wodę w okolicach powrotu, mokry popiół, odpadają płaty rdzy? Jaka realna temperatura tam występuje, czym pali?

Opublikowano

Ale przecież ten sam problem powstanie nawet gdy pompa jest między zaworem a kotłem. Gdy zabraknie chłodniejszej wody z instalacji, zawór 3D też zadławi gałąź od zasilania i obieg kotłowy zatrzyma się do czasu, aż zawór ostygnie (przyjąłem, że temp zasilania jest wyższa, niż parametr zaworu), więc sytuacja jest analogiczna.

Z innej beczki: w instalacji CWU nie ma przecież pompy pomiędzy mieszaczem a bateriami a zawór działa, bo tu czynnikiem napędzającym jest ciśnienie przed drogami A i B zaworu, tak jak w proponowanym przeze mnie rozwiązaniu.

Na koniec dodam tylko, że nie jest moją intencją aby na siłę coś udowadniać. Testów praktycznych też nie będę robił, bo u mnie ochronę powrótu robi bojler. A kto chce, niech próbuje. Moim zdaniem - nie straci :)

Opublikowano

Panowie, czuję się wywołany do odpowiedzi:

Mam Viadrusa Ling Combi 25kW (kocioł żeliwny z płaszczem wodnym i elektroniką RealArt Economic 3000),

palę keogroszkiem,

kocioł zimą zachodzi mi sadzą,latem jak grzeje tylko CWU jest w środku czyścuitki.

Stąd mniemam, że zimą jest zbyt niska temperatura powrotu i trzeba ją podnieść, o ile nie wiem bo niem mam termometru na powrocie?

Opublikowano

Ale przecież ten sam problem powstanie nawet gdy pompa jest między zaworem a kotłem. Gdy zabraknie chłodniejszej wody z instalacji, zawór 3D też zadławi gałąź od zasilania i obieg kotłowy zatrzyma się do czasu, aż zawór ostygnie (przyjąłem, że temp zasilania jest wyższa, niż parametr zaworu), więc sytuacja jest analogiczna.

Z innej beczki: w instalacji CWU nie ma przecież pompy pomiędzy mieszaczem a bateriami a zawór działa, bo tu czynnikiem napędzającym jest ciśnienie przed drogami A i B zaworu, tak jak w proponowanym przeze mnie rozwiązaniu.

Na koniec dodam tylko, że nie jest moją intencją aby na siłę coś udowadniać. Testów praktycznych też nie będę robił, bo u mnie ochronę powrótu robi bojler. A kto chce, niech próbuje. Moim zdaniem - nie straci :)

Nie mogłem zdzierżyć - to bzdury!!!

Po pierwsze jak pompa jest zamontowana na wyjściu mieszającym zaworu 3-D - czyli AB to pobiera wodę zawsze  z wejścia powrotu instalacji A 

i czasami z wejścia bypassu z kotła - gorąca woda czyli B - można to potraktować jako ssanie.

Przepływ jest z większego ciśnienia do mniejszego wytwarzanego przez ssanie pompy , jak jest mniejszy dopływ wody zimnej z instalacji czyli wejście (A)

to pompa pobiera proporcjonalnie mniej ciepłej wody z wejścia ciepłego ( B).

Zawory termostatyczne ESBE i inne niektórych firm też , są tak skonstruowane że równoważą przepływy, więc nie potrzeba dodatkowej regulacji.

 

Przy wyłączonych pompach CO, CWU i podłogi pompa za zaworem 3-D zasysa zimną wodę przez nie pracujące pompy ,

 mieszając ją z gorącą do czasu osiągnięcia przez kocioł odpowiedniej temperatury,

która spowoduje jego wyłączenie, a woda będzie krążyć nadal w układzie chłodząc kocioł, a pompa adaptacyjna przystosuje się do danego obciążenia.

 

Po obniżeniu temp na kotle następuje start i apiać odnowa - krótki obieg, obieg częściowo otwarty , obieg krótki zamknięty itd.

 

W przypadku zaworu mieszającego CWU przez odkręcenie kranu ciepłej wody powodujemy wytworzenie podciśnienia i przepływu -woda płynie przez zawór 3-D

jakby na jego wyjściu (AB) była dodatkowa pompa ssąca a tak naprawdę całą imprezę napędza ciśnienie ZW (A) i CWU ( B)  przed zaworem 3-D, ciśnienia te są jednakowe , więc nie problemu z samoregulacją.

Jedynym negatywnym przypadkiem kiedy zawór 3-D do regulacji CWU jest nie skuteczny jest brak naczynia przeponowego na zasilaniu ZW - wtedy ciśnienie CWU w bojlerze może być wyższe od ciśnienia ZW i mieszacz nie działa prawidłowo podając za wysoką temp na odbiory.

 

Kolega @olekstar ma żeliwny kocioł, a żeliwo nie lubi skoków temperatury wywoływanych samą pompą kotłową więc jemu radziłbym jednak  zawór 3-D i pompę adaptacyjną

Opublikowano

Przecież to właśnie napisałem, że "imprezę napędza" większe ciśnienie na wejściach A i B niż na wyjściu AB. Prawda? Taką właśnie analogię stosuję do zaproponowanego rozwiązania.

Tylko odniesienie wartości ciśnienia do innej wartości mówi, czy to jest pod- czy nad- ciśnienie, prawda?

Pompa wytwarza różnicę ciśnień między króćcem ssącym a tłocznym czyli nadciśnienie mierzone względem króćca ssącego ale też i podciśnienie mierzone względem króćca tłocznego. Czysta relatywistyka. Jeśli jest jakiś błąd w rozumowaniu, to naprawdę nie mogę go znaleźć, co różni podciśnienie za wy AB nadciśnienia na wejściach A i B.

Przy okazji, jeśli pompa kotłowa "przeciąga" wodę przez obiegi grzewcze, to chyba nie jest dobrze?

Opublikowano

Przy okazji, jeśli pompa kotłowa "przeciąga" wodę przez obiegi grzewcze, to chyba nie jest dobrze?

 

Dlaczego  tak twierdzisz?

 

Co do montażu pomp w układzie zaworu 3-D to w przypadku inst CWU nie ma różnicy,  ale jak jest 1 pompa a z drugiej np 3 pompy równolegle + zmienne przepływy

to nie ustalisz proporcjonalnego przepływu.

Opublikowano

Panowie, czuję się wywołany do odpowiedzi:

Mam Viadrusa Ling Combi 25kW (kocioł żeliwny z płaszczem wodnym i elektroniką RealArt Economic 3000),

palę keogroszkiem,

kocioł zimą zachodzi mi sadzą,latem jak grzeje tylko CWU jest w środku czyścuitki.

Stąd mniemam, że zimą jest zbyt niska temperatura powrotu i trzeba ją podnieść, o ile nie wiem bo niem mam termometru na powrocie?

W czasie gdy tu Panowie wyjaśniają przepływy zgłoś się do Andrzeja M po radę, a powrotem się już nie przejmuj. Tobie brakuje kilkuset stopni do właściwego spalania, a nie kilkunastu na powrocie.

Opublikowano

@Sambor

Moim zdaniem wtedy instalacja nie jest sterowalna np chcesz CWU 45st, na kotle 60. Jeśli pompa kotłowa "przeciągnie" przez obieg CWU, niepotrzebnie przegrzewa wodę kosztem opału.

O jaki proporcjonalny przepływ chodzi?

Opublikowano

Więc wracajmy na właściwe tory. Dlaczego błędem jest umieszczenie pompy "kotłowej" w miejscu przeze mnie wskazanym? Nie chodzi o ciśnienie, nie chodzi o przepływ, bo ten jest zmienny w różnych obwodach i może być zaburzony pompą kotłową umieszczoną na powrocie. Pompa w gałęzi między zaworem termo a zasilaniem moim zdaniem nie wpływa na przepływy w innych gałęziach instalacji. Co zatem powoduje, że jej montaź w tym miejscu nie jest właściwy?

Opublikowano

W czasie gdy tu Panowie wyjaśniają przepływy zgłoś się do Andrzeja M po radę, a powrotem się już nie przejmuj. Tobie brakuje kilkuset stopni do właściwego spalania, a nie kilkunastu na powrocie.

 

@Vlad24, co oznacza może oznaczać dla mnie brak kilkuset stopni do właściwego spalania (słaby opał, zbyt duży nadmuch, za mały nadmuch)?

Dlaczego brakuje tej temperatury właśnie w zimie, a w lecie jest OK?

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.