Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Budowa Domu - Wybór Ogrzewania - Co Wypadnie Najkorzystniej


radeckisig

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

No i dobrze napisane bo i mi glupie pomysly do glowy przychodza, w takim razie walic to gazowe ogrzewanie, zostane przy tych elektrycznych buforach/zasobnikach czy jak to sie tam fachowo zwie tylko jeszcze musze ogarnac jakiegos fachowca ktory odpowiednio bedzie potrafil to dobrac, szczerze mowiac w takim wypadku moze nawet wyjdzie taniej jesli chodzi o koszt budowy, odejdzie komin pod gaz, piecyk gazowy, tylko zmieni sie z grzejnikow na podlogowke a i pod solary warto zrobic dojscie

 

moze jest ktos z zach-pom zajmujacy sie tym tematem ?

twoim priorytetem niech będzie prąd ,zużycie średnie w zimie nie przekroczy 30W/m2 wiec naprawdę nie ma się czego bać ,rozumiem że wentylacje mechaniczna bedziesz miał bo to raczej obligatoryjne ,a na wymysły ozc nie patrz bo to sa bzdury i nikt nie określi siedząc w biurze nie widząc budowy nie robiąc pomiarów prawidło okreslić zapotrzebowania na ciepło ,to jedynie papierek do podtarcia .....

Opublikowano

a na wymysły ozc nie patrz bo to sa bzdury i nikt nie określi siedząc w biurze nie widząc budowy nie robiąc pomiarów prawidło okreslić zapotrzebowania na ciepło ,to jedynie papierek do podtarcia .....

W tak prostym domu to akurat się da dobrze obliczyć, a deweloper powinien mieć.

Napisałem, żeby to sprawdzić, bo po opisie wydaje mi się, że będzie bardzo małe zapotrzebowanie, średnio to pewnie jak piszesz, poniżej 30W/m2.

Też mnie ciekawi co deweloper ma w tym temacie.

Opublikowano

ok, prosze napiszcie konkretnie o co chodzi i jak mam określić to co chcę się dowiedzieć czyli zapotrzebowanie na ciepło, chodzi tutaj o zapotrzebowanie roczne na 1m3 ? czy dokładnie o co konkretnie chodzi, jutro będę dzwonił omówić parę rzeczy to się dowiem

Opublikowano

OZC jest to oszacowanie zapotrzebowania na ciepło

 

Podawane jest w watach na metr kwadratowy przez jedna godzinę w największe mrozy

 

Jeśli zapytasz dewelopera o zapotrzebowanie na ciepło Twojego domu to będzie wiedział o co chodzi

Opublikowano

w sumie to nie rozumiem czemu jeszcze nie podałem odnośnika do strony gdzie jest przedstawiony domek który chcę postawić... a więc to konkretnie ten:

http://www.danwood.pl/katalog-domow/domy-family/family-79

 

na tej stronie jest zakres robót i opisane są elementy konstrukcyjne oraz metoda ich wykonania, może to coś pomoże ?

Opublikowano

Co daje od 896 do 1568zł na rok grzania się buforem z grzałką w taniej taryfie ale do tego należy dodać jeszcze CWU jakieś 80 do 100 zł miesięcznie

czyli mamy 2096 do 2768 zł na rok

 

Ogrzewanie pompą ciepła wyjdzie przynajmniej połowę taniej (wszystko zależy od zimy) 448 do 784 zł

CWU pompą ciepła wyjdzie przynajmniej trzy razy taniej czyli 400zł

 

czyli całość pompą ciepła wyjdzie 848 do 1184zł

 

co daje oszczędność roczną 1248 do 1584zł 

 

szacowany zwrot inwestycji w pompę ciepła to 10 do 12 lat

 

oczywiście powyższe obliczenia pokazują tylko szacunkowe zużycie energii ale zapewne pozwala w miarę obiektywnie spojrzeć na sytuacje w celu dokonania decyzji

 

Przyznam szczerze, że obydwie kotłownie po 10 - 12 latach będą do wymiany więc wybór jest pomiędzy

droższą inwestycją i mniejszymi kosztami przez 10- 12 lat

a tańszą inwestycją ale większymi kosztami przez 10 - 12 lat

 

Decyzja pewnie trudna osobiście skłonił bym się jednak w kierunku pompy ciepła ponieważ prąd i tak będzie drożał a wtedy zysk będzie większy

Opublikowano

opcja 1. - decydując się na bufory z grzałkami do co i cwu w domysle beda mialy dzialac w taniej taryfie - chyba ze zima bedzie konieczne dogrzewanie w wysokiej, ta metoda wymaga jedynie 2x bufor z grzalka, dobrze rozumiem?

 

opcja 2 - decydujac sie na pompe ciepla i tak wymaga ona buforow jezeli ma dzialac tylko w niskiej taryfie a wiec jest to opcja 1 + dodatkowo pompa ciepla i w tym wypadku bufory bez grzalek elektrycznych, calosc napedzana pompa ciepla ktora i tak bedzie musiala miec w sobie grzalki aby zima moc pracowac przy niskich temperaturach

 

dobrze to wszystko lapie czy gdzies jestem w bledzie ?

Opublikowano

opcja pierwsza bufor plus zasobnik ciepłej wody ( cała kotłownia za10 tys zł ) wymaga

Bufora 300 - 500 litrów

Zasobnika ciepłej wody 120 litrów

 

będzie działać tyko w taniej taryfie

 

opcja druga pompa ciepła z zasobnikiem ciepłej wody ( kotłownia za około 25 - 30 tys zł )

nie wymaga bufora

przy ostrzejszej zimie będzie musiała pracować również w droższej taryfie ( 10 do 30 %)

poniżej -18sC zużywa tyle samo prądu co bufor ( opcja pierwsza)

za to zużyje mniej prądu

 

Mieszkasz na pomorzu zachodnim gdzie zimy są łagodne więc mrozami bym się nie przejmował

Jedyne czego bym się bał to przerwy w dostawie prądu dłuższe niż 2 dni

Opublikowano

Aż tak fajnie to z tą pompą ciepła nie jest.

Niezależnie od zimy będzie musiała pracować w bardzo drogiej taryfie (albo w domu dyskomfort) i przez to zje dużo własnych oszczędności.

Jeśli dasz jej bufor to sterowanie znowu wyjdzie drogo i sama pompa drożej.

Przy tak małym zapotrzebowaniu się nie opłaci.

Te obliczenia są troszkę naciągane, może nie tak jak producenci to robią ale i tak (gdzie DROGI serwis pompy przez 10-12 lat, usterki i jej stan po tym czasie? cwu trochę za drogo policzone).

Automatyk tam wcześniej napisał, bo skądś to wie - nie opłaci się pompa na takie małe zapotrzebowanie.

 

Za to grzałki w buforach niezniszczalne a jeśli nawet, to 300 zł i jest nowiutka, z gwarancją na 2 albo więcej lat.

Tyle całego serwisu.

 

Opcja 2 to rzeczywiście rozwinięcie opcji 1. Tylko o co, jak to nazwać, kwiatek do kożucha?

 

Pozdrawiam.

Opublikowano

Zaczynam się gubić w tym wszystkim toooootalnie, żeby ułatwić sprawę trzeba zrezygnować ostatecznie z pompy ciepła i konkretnie zająć się elektrycznymi buforami.

 

co chwilę jednak gdzieś ktoś rzuca jakiś nowy pomysł albo to ja nie mogę tego wszystkiego połapać tak jak powinienem, 

 

załóżmy że odcinamy się kooompletnie od gazu, mamy tylko i wyłącznie elektrykę, bez kominka czy innych źródeł ciepła na starcie - tylko i wyłącznie elektryka, ogrzewanie podłogowe

 

a więc dwie instalacje - CO i CWU - potrzebne są zatem dwa bufory, jeden do cwu z grzałką + drugi do co z grzałką, 

 

CO - jaki bufor o jakiej pojemności będzie wystarczający aby utrzymać odpowiednią temp. w czasie wysokiej taryfy kiedy nie będzie pracowała grzałka ? czy w końcu do podłogówki nie jest potrzebny bufor ponieważ podłogówka sama w sobie jest buforem zdolnym utrzymać odpowiednią temp. ? jakiej mocy grzałka do bufora CO ?

 

CWU - jakiej pojemności bufor z grzałką jakiej mocy ?? musi być odpowiednio duży aby utrzymać w czasie wysokiej taryfy odpowiednią temp do wody która będzie na bieżąco zużywana tak ?

 

przepraszam że pewnie po raz kolejny pytam ale po prostu nie ogarniam i już nie wiem czy do podłogówki ma być bufor czy nie ma być bufora tylko jakiś tam zasobnik :/ pytam o pojemności żeby sprawdzić ceny takowych buforów, jeśli możecie podeślijcie linka jaki bufor do CO i CWU ? o moc grzałek pytam ponieważ chciałbym obliczyć koszt zużycia prądu i czy mogę go obliczyć w ten sposób

 

przykładowa moc grzałki to 9kW = 9000W a więc przy kosztach jakie podaje np enea dla regionu szczecińskiego wedle tej strony http://www.enea.pl/3/energia-dla-domu/oferta-pakiet-domowy/taryfa-cieply-dom-87.html jest to 

Cena energii elektrycznej:

 

w strefie dziennej    wartość netto - 0,3188 zł/kWh, wartość brutto - 0,3921 zł/kWh

w strefie nocnej wartość netto - 0,1479 zł/kWh, wartość brutto - 0,1819 zł/kWh

 

a więc korzystając z tego kalkulatora http://www.calculla.pl/pl/koszt_pradu wychodzi że dzienne zużycie prądu takiej grzałki to 16,37zł, miesięczne +-490zł o ile założymy że taka grzałka będzie pracowała wykorzystując cały czas niskiej taryfy a więc 10h - i tutaj kolejne pytanie czy tak długo będzie musiała pracować czy krócej ?

Opublikowano

Podłogówka oczywiście bufor potrzebuje jeśli taryfa tania trwa 10-12 godzin. Ja proponuję tutaj 500l i 1 grzałka 9 kW trójfazowa, lub 2 grzałki mniejsze.

 

Bojler cwu to w zależności od liczby osób 200-300l z dodatkową wężownicą (lub bez) i grzałką 2 kW lub 3kW trójfazowa.

 

To tyle, co w tym skomplikowanego?

 

Koszt grzania nie zależy od ilości ani mocy grzałek. Zależy on od zapotrzebowania na ciepło a grzałki są specjalnie za mocne, same się wyłączą gdy nie trzeba będzie więcej ciepła.

Opublikowano

w sumie to nic skomplikowanego, z reszta i tak sam tego nie zamontuje tylko musi sie zajac tym ktos kto sie na tym zna, z tym ze dobrze by bylo znac marke/producenta takich buforow ktore sie sprawdza aby wiedziec co kupic i nie dac sie nabic w butelke.

 

mozesz jeszcze mi powiedziec czemu trojfazowe grzalki ? nie moga byc takie pod 230V ?

Opublikowano

Dobre bufory są prod Wolfa, niezłe ma też Biawar , ale tylko w klasie A

np taki  http://www.biawar.com.pl/index.php/ogrzewacze-wody/zbiorniki-buforowe-bu-klasa-a/menu-id-602.html

Ma on kilka przyłączy grzałek , co pozwoli na zastosowanie grzałek 1 faz i połączenie ich w układ 3- faz np w "gwiazdę" 

 

podgrzewacze CWU - tego jest duży wybór na rynku - można z nierdzewki lub emaliowany - http://www.biawar.com.pl/index.php/ogrzewacze-wody/zasobniki-mega-klasa-a/menu-id-113.html

 

Grzałki 1 faz na rynku są praktycznie do 3kW - więc aby było 9kW musi być 3 x 3kW połączone w wkład pracy gwiazdy.

 

Grzałka o mocy 9kW nagrzewa bufor 750l w czasie ok 4h do temp 75C - 80C - to ok 35kWh en el

Przy uwzględnieniu jednoczesnego grzania budynku czas wydłuży się o ok dodatkową godzinę.

 

Proste sterowanie czasowe grzania obu zasobników pozwoli na grzanie tylko tanim prądem całego układu.

 

Tu warto poszukać grzałek lepszej jakości - niestety to pięta achilesowa całego systemu - po 2-3 latach do wymiany, ale koszt nie jest powalający.

 
 
Pozdr.
Opublikowano

hmmm jest jeszcze inna opcja tzw maty grzewcze ii ladowanie posadzki jako bufora ale chyba moze byc ciut mniejszy komfort ale za to inwestycja duzo tansza i jeszcze prostszaa niz ukladanie km rurek w podlodze. w kazdej proponowanej opcji uzaleznienie od pradu bedzie 100% wiec najlepiej wybierac najtansze i najprostsze.

o matach jest spory tasiemiec na muratorze tam od paru lat ciagna sie tzw gowno burze o za i przeciw.

pzdr

Opublikowano

Tak - maty/ kable grzejne to też jest rozwiązanie można poczytać o tym http://devi.danfoss.com/poland, ale na cały dom to bym nie polecał - np przy zaniku prądu podłoga się dużo szybciej wystudza niż przy magazynowaniu ciepła w buforze wodnym - tu można ciepło "wyprowadzić" na podłogę przez podłączenie do pompy np UPS-a lub agregatu i dalej grzać "zachomikowanym" ciepłem :)

 

Co do kosztów to wg danych z w/w strony wykonanie 125m2 to koszt ok 21000zl  czyli dla 80m2 to 20 000zl w tej cenie można mieć zasobniki i cała resztę.

 

Pozdr.

Opublikowano

koszt energi to nie jest tylko sama energia tylko jeszcze przesył i jest to około 28gr brutto w taniej taryfie i około 76gr w drogiej taryfie

grzałki musza być yrófazowe aby w taniej taryfie pomiedzy 13-16 zagrzac wodę i teraz jesli to zasobnik 120l to grzałka 4,5kW wystarczy jesli zasobnik 200l to musi być grzałka 6kW zeby zagrzac wode do kąpieli która bedzie około 20 bo następne grzanie dopiero o 22 ....  co do bufora na CO to juz twój wybór jak dasz duzy bufor np 500l to grzałka około 12-18kW bo raz ze trzeba zagrzać bufor a dwa ze trzeba grzac podłogę i dlatego lepszym roziazaniem jest bufor w postaci zasobnika 140l gyzz przy grzałce 9kW po 20 min juz zaczyna isc ciepło na podłogę a to bardzo istotne any podgrzac podłogę w godzinach pomiedzy 13-16 ,mam taki ukłąd zrobiony działą super do tego jest klimatyzator w funkcji pompy ciepłą który działa na rządanie  ogrzewanie jest około 120m2 i dzienne zuzycie przy 0st nie przekroczyo 60kWh w taniej taryfie perzy utrzymaniniu 23st zakłądam że przy trzaskającym mrozie około 100kwh powinno wystarczyć klimatyzator był jedynie uzywany jako klimatyzator grzyz jak  było tydzien temu 16st ale uparte słonce to w domu bez klimy nie dało sie zyć mimo że rekuperator tłoczył około 16st z zewnatrz  o grzewanie sie wyłaczó bo było blokowane temperatura zewnetrzną 13st ,pod tym względem domy energooszczędne to masakra ,kazdy promyk słońca jest natychmiast odczuwalny

Opublikowano

bo raz ze trzeba zagrzać bufor a dwa ze trzeba grzac podłogę i dlatego lepszym roziazaniem jest bufor w postaci zasobnika 140l gyzz przy grzałce 9kW po 20 min juz zaczyna isc ciepło na podłogę a to bardzo istotne any podgrzac podłogę w godzinach pomiedzy 13-16 ,mam taki ukłąd zrobiony działą super

Pozwolę sobie z kolegą podyskutować w tej materii, bo znowu nudnawo na forum.

Tutaj sami zrobiliście sobie kuku montując taki mały zbiornik.

Ponieważ mieści on dużo mniej energii niż 500l to na czas drogiej taryfy trzeba więcej ciepła wpuścić w podłogę, nawet więcej niż w danej chwili potrzeba. Przez to takie ogromniaste grzałki (nie wiem jak instalacja to wytrzymuje, chyba na zabezpieczeniach 63A co najmniej). A potem znowu trzeba szybko grzać podłogę, bo już się zimno robi.

Tymczasem przy buforze większym podłogi nie trzeba przegrzewać zanadto, bo sobie przez te parę godzin dociągnie energię z bufora.

Temperatura w domu faluje zamiast być w miarę stała.

Bufor mniejszy co prawda tańszy ale za to większy wydatek na moc przyłączeniową oraz samą instalację i grzałki.

 

Ja bym to zrobił na buforze 400l (zmodyfikowałem z 500l po pobieżnych przeliczeniach) z 3 grzałkami 1 fazowymi 3kW (dla zapotrzebowania jak w tym temacie) zapiętymi do 3 różnych faz i rozmieszczonymi na 3 różnych wysokościach lub jedna na 1/3 od góry a dwie na samym dole.

One sobie na własnych termostatach poradzą.

A w takim buforze jest tak dużo energii, że spokojnie na drogą taryfę wystarczy.

To pozwoli na równomierną pracę podłogówki czyli duży komfort w domu i oszczędności.

Opublikowano

ok, wszystko rozumiem, jedynie są dość spore rozbieżności co do mocy urządzeń i pojemności buforów, w każdym razie sprawa wygląda dość prosto jeśli chodzi o bufor do cwu - tutaj kwestia dziennego zużycia dla 2 osób, 120l to raczej mało, dla bezpieczeństwa lepiej wziąć pod uwagę 200l, a więc podsumowując do cwu bufor 200l  + grzłka 6kW (trójfazowa?) lub 2 x 3kW - może być ??

 

CO to już trochę bardziej skomplikowana sprawa, pojemność bufora nie będzie uzależniona od pojemności instalacji CO ? domek co prawda jest malutki więc i cała instalacja nie będzie zbyt wymagająca ale parę rzeczy jak zwykle jest trochę męczących i nie do końca dla mnie jasnych, temp podłogówki to jakieś 35stopni, temp wody w buforze 75-80 stopni, jak to jest rozwiązane że woda w buforze będzie wyższa a na podłogówce stale utrzymywana będzie 35 stopni ?? woda krąży cały czas w obiegu zamkniętym BUFOR - pętle podłogówki/grzejniki - BUFOR, czy tak krążąca woda nie wychłodzi za szybko temp w buforze ? i czy znowu bufor utrzyma ciepło tak aby cały czas wysokiej taryfy utrzymać temp na ogrzewaniu 35stopni ?

Opublikowano

 klimatyzator był jedynie uzywany jako klimatyzator grzyz jak  było tydzien temu 16st ale uparte słonce to w domu bez klimy nie dało sie zyć mimo że rekuperator tłoczył około 16st z zewnatrz  o grzewanie sie wyłaczó bo było blokowane temperatura zewnetrzną 13st ,pod tym względem domy energooszczędne to masakra ,kazdy promyk słońca jest natychmiast odczuwalny

Po tym wpisie można dojść do wniosku, że w domu bardzoenergooszczędnym bez klimy ani rusz. Rekuperator nie daje rady.

To jakaś parodia - używanie klimy zawsze gdy słońce wyjdzie zza chmur, a fe, co to za domy.

Słońce może robić źle ale tylko przez szyby, to może przeszklenie jest bardzo duże i po prostu trzeba przysłonić. Istnieją różne żaluzje itd.

Wiem, że wykonawca instalacji żaluzji nie zaproponuje, jest przecież klima! Ale inwestorowi to się dziwię.

Opublikowano

Ja proponowałem bufor 750l , na początku sezonu grzewczego to jest pewien problem na rozruch , ale później to tylko uzupełnianie energii w  buforze, nie trzeba grzać całego od niskiej temp,  a CWU to 200l - oba zasobniki ma w swojej ofercie Biawar i inni też maja.

Do grzania CWU - grzałka 3faz  3 x 2kW.

Opublikowano

ok, wszystko rozumiem, jedynie są dość spore rozbieżności co do mocy urządzeń i pojemności buforów, w każdym razie sprawa wygląda dość prosto jeśli chodzi o bufor do cwu - tutaj kwestia dziennego zużycia dla 2 osób, 120l to raczej mało, dla bezpieczeństwa lepiej wziąć pod uwagę 200l, a więc podsumowując do cwu bufor 200l  + grzłka 6kW (trójfazowa?) lub 2 x 3kW - może być ??

Tu bym widział grzałkę trójfazową 3 lub 4kW ale umieszczoną dość nisko, trzeba odpowiedni bojler znaleźć.

Opublikowano

Ja proponowałem bufor 750l , na początku sezonu grzewczego to jest pewien problem na rozruch , ale później to tylko uzupełnianie energii w  buforze, nie trzeba grzać całego od niskiej temp, 

To wydaje mi się przerost formy nad treścią - sprawdź zapotrzebowanie i wyjdzie, że 300l wystarczy.

Dlaczego nie taki duży?

1. Cena

2. Miejsce

3. Ciągłe straty w stosunku do mniejszego.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.