jameess Opublikowano 11 Lutego 2014 #26 Opublikowano 11 Lutego 2014 Chłopie co do wkładów to poczytaj w dziale KOMINY, tam wszystko jest napisane. Jak wkład wytrzyma 20 lat to jest super megas hiper wynik. Wkład żaroodporny do drewna, kwasoodporny do węglą. Włożenie wkładu do komina jest banalnie proste. Rozkuwa się tylko część przy łaczeniu komin-czopuch. Co do miarkownika ciągu to on się nie nadaje do spalania drewa, można się jedynie nim wspomagać, niedopuszczając do całkowitego zamkniecia przepływu powietrza, w górnych drzwiczkach i tak cały czas dopływ powietrza ma byći częściowo w dolnych. Ale co byś nie robił, to i tak montaż wkładu cię nie ominie. Czy paliłeś drewnem od góry?
Bakbłejo Opublikowano 20 Lutego 2014 Autor #27 Opublikowano 20 Lutego 2014 Zgadzam się z Przemkiem,ale najtaniej moim zdaniem jeśli to GS, odłączyć dmuchawę,zabudować szamotem 6 cm. ściany komory zał. i ruszt,dorobić KPW w drzwiczkach zasypowych,PP podać jeśli wystarczy otworem z dmuchawca(u mnie jest na dole to ciągnie jak diabli) i palić od góry,a jak dalej nie pomoże komin ocieplić i jakiś buforek ze złomu i zawór 3d niestety trzeba zainwestować.Pozdrawiam. I. 1) Co to GS 2) Co to ruszt KPW 3) PP - Podajnik Powietrza? omg 4) Zawór 3D - trójdrożny (brzmi przystępniej, zrozumialej), nie czepiam się, ale przybędzie taki inny, słaby w C.O. "Bakbłejo piąty", i ku pojęciom "za lagę się złapie". Bardzo mnie to zaintrygowało. Uważasz ze gdyby miał mniejszy kocioł i temp na kotle 45*C to by to coś zmieniło? Bo rozumiem ze utrzymuje te 45* C albowiem tyle wystarcza aby utrzymać temp. w budynku więc wniosek nasuwa się sam przewymiarowane grzejniki a raczej nie dopasowane do instalacji/typu kotła. Gdyby grzejniki były dobrane do parametrów 75/55/20 to logiczne jest ze taką temp musiał by kocioł trzymać aby ogrzać budynek. Co do drugiej części wypowiedzi że kocioł jest przewymiarowany to się zgodzę. Do drewna 12-15kW DS załatwił by sprawę Bufor wpięty w szereg może nie rozwiązał by wszystkich problemów ale ten najbardziej istotny na pewno. @Bakbłejo Jak chcesz osuszyć komin kocioł i piwnicę i jednocześnie nie chcesz wiele zmieniać w instalacji to zamontuj nad kotłem 20kW nagrzewnice i bujaj kocioł na nadmiarze powietrza ;) ...pytanie tylko czy to ma sens? Śmiem twierdzić że żadnego. Najbardziej słusznym rozwiązaniem było by : 1) Wymiana kotła na taki w którym da się sensownie spalać drewno 2) (najprostszy DS jest lepszy od najlepszego GS w przypadku spalania drewna) moc 15-18kW 3)Mały zbiornik multiwalentny 800/200 do odbioru nadmiaru energii 4) i zespół mieszający na inst co lub głowice na każdym grzejniku 5) Remont komina Dopiero wówczas moim zdaniem to nabrało by jakiegoś większego sensu II. 1) W tym miało się spalać drewno i okazjonalnie "wungiel", taki polecił "producent", znając charakterystykę kubatury. W dokumentacji kotła napisano, że dedykuje się go do miału (Ot nieporozumienie) 2) DS, GS, cóż to, dlaczego DS lepszy od GS? 3) Multiwalentny, czyli co, wielofunkycjny? 800/200 to wymiar? 800mm/200mm? Mało. 4) Zespół mieszający, czyli pompa obiegowa na powrocie, tak? 5) O nie, zaszedł łajdactwem, niechaj się osuszy. Widzę że sporo przemyślałeś . Co do pytań to: Połączenie kotła z kominem może być ze zwykłej stali byle by grubość materiału miała przynajmniej 2mm temperatury na wyjściu z kotła są na tyle wysokie że nic się tam nie dzieje . Sterowanie to najzwyklejszy miarkownik ciągu wkręcany w kocioł i sterujący łańcuszkiem klapą PP do popielnika . Grzejniki nie mają wielkiego znaczenia pod warunkiem że są dobrane do kubatury pomieszczeń i czy będą blaszane , aluminiowe czy żeliwne nie ma to znaczenia . Więc czy potrzebna wymiana chyba nie, może jedynie zamiana między pomieszczeniami tam gdzie jest za ciepło lub odwrotnie . Największe możliwości w takiej sytuacji dają grzejniki członowe skręcane bo można to regulować ilością członów aluminiowe lub żeliwne . Co do bypasu nie wiem po co Ci potrzebne coś takiego i co to ma zmienić w odbiorze ciepła jeśli już to warto tak wykonac instalację aby była możliwość grawitacyjnego odbioru ciepła przez kilka grzejników ale przy takim nadmiarze mocy z uporem maniaka 1) będę Cie namawiał na dołożenia bufora w kotłowni 2) i zasilenie instalacji z bufora a poprawiło by to zdecydowanie charakterystykę temperatur w pomieszczeniach i zabezpieczyło instalacje przed przegrzaniem właśnie w momencie braku odbioru ciepła z kotła . Tu masz miarkownik ciągu http://www.bing.com/images/search?q=miarkownik+ci%C4%85gu&id=117EF551C35C097A1E43C5502B0C3BBA748D1D40&FORM=IQFRBA Ten link pomoże w obliczeniach mocy do pomieszczeń ale musisz to sobie sam policzyć. http://www.regulus.com.pl/program/dobor-grzejnikow.html III. 1) Zorganizuje bufor, sugerujesz montaż w kotłowni, dlaczego? A jeśli zainstaluje go w wychłodzonej spiżarni - przebiega tam komin na kondygnacji 0 (kotłownia -1), dogrzałbym komin. 2) Zasilenie instalacji z bufora, czyli że na powrocie (z grzejników w strone kotła) w kotłowni (kondygnacja -1) "dospawać" bufor, zasobik? Chłopie co do wkładów to poczytaj w dziale KOMINY, tam wszystko jest napisane. 1)Jak wkład wytrzyma 20 lat to jest super megas hiper wynik. 2) Wkład żaroodporny do drewna, kwasoodporny do węglą. 3) Włożenie wkładu do komina jest banalnie proste. Rozkuwa się tylko część przy łaczeniu komin-czopuch. 4) Co do miarkownika ciągu to on się nie nadaje do spalania drewa, można się jedynie nim wspomagać, niedopuszczając do całkowitego zamkniecia przepływu powietrza, w górnych drzwiczkach i tak cały czas dopływ powietrza ma byći częściowo w dolnych. 5) Ale co byś nie robił, to i tak montaż wkładu cię nie ominie. 6) Czy paliłeś drewnem od góry? IV. 1) A mój komin "robi robote" od 1912r, i w nie jednym piecu był, zawsze podołał i nie pocił się, nie zalewał płaszcza, nie zostawiał śladu na elewacji. Swiadom, że kocioł dedykowany ku maksymalizacji uzysku temp. wymiennika (płaszcza kotła) wychładzając tym samym strudzony komin. 20lat dla mojego komina to kpina ;) 2) A żaroodporny, spełni się także przy węglu (też troche go mam) 3) Przekrój komina to 200x140mm, wys. 10m. Przy tech wymiarach to wciąż banale? Przy kominie 200x140, wkład, jego "fi" wyniosłoby 130mm dla 10m wysokości, czy to ma sens? 4) Zatem, Idea działania miarkownika podobna jest do "elepstronicznego" regulatora z dmuchawą (potrafi całkowicie odciąć zasilanie powietrzem). 5) "Montaż wkładu a jego wydajność" przy panujących warunkach. 6) Nie paliłem drewnem od góry bo: a) "jakoś tego nie czuje" a co dopiero moi drodzy domownicy (nie zawsze jestem) b) górne drzwiczki nie posiadają "regulowanego luftu" w ogóle go nie ma, pełne drzwiczki. c) dolne drzwiczki, popielnik j.w. d) komin z 1912, taki ogień "wciąga nosem" ;) PYTANIA: * Ad I - IV + * Co sądzicie o wkładach ceramicznych? * Czy jakikolwiek wkład jest godzien takiego komina? * Komin wycieka w pomieszczeniach nieszczególnie użytkowanych (spiżarnia 0, graciarnia 1, strych 2-3). "Co mogę przegrać" przy wyciekach z komina, jeżeli smród to jedyny problem, to ok, jeżeli wiążę się to z destrukcją komina, to może być problem. Dziękuję Panowie, Pomysłów życzę, Pozdrawiam
kupfer Opublikowano 20 Lutego 2014 #28 Opublikowano 20 Lutego 2014 Bakblejo robisz sobie jaja czy jesteś po imprezie?Jęśli masz smołę w kominie to nie komin winny tylko kocioł,co masz zrobić napisaliśmy jasno i nie udawaj greka że nie wiesz co to PP,ruszt albo GS.Jak nie masz luftu w drzwiczkach zasypowych to kątówka(chyba wiesz co to takiego) i do roboty.
przemyslaw2ar Opublikowano 20 Lutego 2014 #29 Opublikowano 20 Lutego 2014 :) Oj kolego zanim zadasz pytanie poczytaj choć troszkę na forum to będzie Ci łatwiej zrozumieć wypowiedzi. Podstawowe pojęcia: GS-kocioł górnego spalania czyli z górnym odprowadzeniem spalin z komory spalania (zasypuje się w nim węgiel i odpala od góry ew dokładanie na żar w bardzo małych porcjach) DS-kocioł dolnego spalania z dolnym odprowadzeniem spalin z komory spalania (rozpalasz na ruszcie i zasypujesz komore paliwem , ogień jest tylko na dole przy ruszcie i też spaliny odprowadzane są dołem. Wypalone paliwo zastępowane jest zsuwającym się opałem z góry- można dokładać każdą ilość opału) HG- kocioł zgazowujący drewno PP lub PG -powietrze pierwotne /główne zwykle podawane pod ruszt PW - powietrze wtórne podawane w strefę płomienia służy lepszemu dopaleniu lotnych cząstek i gazów. KPW- kierownica powietrza wtórnego 3D- zawór trójdrożny 4D- zawór czterodrogowy ZZ- zawór zwrotny ZB- zawór bezpieczeństwa c.w.u- ciepła woda użytkowa Bufor - Zbiornik akumulacji ciepła Bufor multiwalentny to zbiornik akumulacji ciepła z wbudowanym zbiornikiem cwu oznaczenie 800/200 oznacza stosunek pojemności 800l akumulacji i 200l cwu. To tak na razie tyle co mi przychodzi do głowy I. 1) Co to GS 2) Co to ruszt KPW 3) PP - Podajnik Powietrza? omg 4) Zawór 3D - trójdrożny (brzmi przystępniej, zrozumialej), nie czepiam się, ale przybędzie taki inny, słaby w C.O. "Bakbłejo piąty", i ku pojęciom "za lagę się złapie". II. 1) W tym miało się spalać drewno i okazjonalnie "wungiel", taki polecił "producent", znając charakterystykę kubatury. W dokumentacji kotła napisano, że dedykuje się go do miału (Ot nieporozumienie) 2) DS, GS, cóż to, dlaczego DS lepszy od GS? 3) Multiwalentny, czyli co, wielofunkycjny? 800/200 to wymiar? 800mm/200mm? Mało. 4) Zespół mieszający, czyli pompa obiegowa na powrocie, tak? 5) O nie, zaszedł łajdactwem, niechaj się osuszy. III. 1) Zorganizuje bufor, sugerujesz montaż w kotłowni, dlaczego? A jeśli zainstaluje go w wychłodzonej spiżarni - przebiega tam komin na kondygnacji 0 (kotłownia -1), dogrzałbym komin. 2) Zasilenie instalacji z bufora, czyli że na powrocie (z grzejników w strone kotła) w kotłowni (kondygnacja -1) "dospawać" bufor, zasobik? IV. 1) A mój komin "robi robote" od 1912r, i w nie jednym piecu był, zawsze podołał i nie pocił się, nie zalewał płaszcza, nie zostawiał śladu na elewacji. Swiadom, że kocioł dedykowany ku maksymalizacji uzysku temp. wymiennika (płaszcza kotła) wychładzając tym samym strudzony komin. 20lat dla mojego komina to kpina ;) 2) A żaroodporny, spełni się także przy węglu (też troche go mam) 3) Przekrój komina to 200x140mm, wys. 10m. Przy tech wymiarach to wciąż banale? Przy kominie 200x140, wkład, jego "fi" wyniosłoby 130mm dla 10m wysokości, czy to ma sens? 4) Zatem, Idea działania miarkownika podobna jest do "elepstronicznego" regulatora z dmuchawą (potrafi całkowicie odciąć zasilanie powietrzem). 5) "Montaż wkładu a jego wydajność" przy panujących warunkach. 6) Nie paliłem drewnem od góry bo: a) "jakoś tego nie czuje" a co dopiero moi drodzy domownicy (nie zawsze jestem) B) górne drzwiczki nie posiadają "regulowanego luftu" w ogóle go nie ma, pełne drzwiczki. c) dolne drzwiczki, popielnik j.w. d) komin z 1912, taki ogień "wciąga nosem" PYTANIA: * Ad I - IV + * Co sądzicie o wkładach ceramicznych? * Czy jakikolwiek wkład jest godzien takiego komina? * Komin wycieka w pomieszczeniach nieszczególnie użytkowanych (spiżarnia 0, graciarnia 1, strych 2-3). "Co mogę przegrać" przy wyciekach z komina, jeżeli smród to jedyny problem, to ok, jeżeli wiążę się to z destrukcją komina, to może być problem. Dziękuję Panowie, Pomysłów życzę, Pozdrawiam Piec to nie kocioł więc nie porównuj tych dwóch urządzeń Komin zasmołowany to ryzyko wystąpienia pożaru komina , poza tym kwasy zawarte w kondensacie wypłukują zaprawe. Jeżeli chodzi o wkłady kominowe to są również owalne np. 130/180mm Bufor można wpiąć do instalacji albo szeregowo albo równolegle zależnie od oczekiwanego trybu pracy, jednak ja zalecam tylko zasilanie górne (rura zasilająca z kotła wchodzi w górną warstwę bufora a powrotna dołem natomiast zasilanie na CO wychodzi nieco wyżej niż zasilanie z kotła a powrót z CO jest na tym samym poziomie co powrót zo kotła lub nieco wyżej. Spotkałem się z zasilaniem bufora od dołu gdzie instalator stwierdził że ciepła woda i tak idzie do góry ale zapomniał wspomnieć że aby układ zaczął działać najpierw trzeba nagrzać ok 50% zładu w buforze
sambor Opublikowano 20 Lutego 2014 #30 Opublikowano 20 Lutego 2014 Przemysław nie zgadzam się z twierdzeniem Bufor multiwalentny to zbiornik akumulacji ciepła z wbudowanym zbiornikiem cwu oznaczenie 800/200 oznacza stosunek pojemności 800l akumulacji i 200l cwu. w tym przypadku 800l to pojemność całkowita a 200l to tak jak piszesz do CWU, z tym że w procesie akumulacji bierze udział nie 600l lecz 800l, z tym że 200l CWU możę wychłodzić ten bufor gdyż przy zużyciu ciepłej wody napływa zimna, która z jednej strony się nagrzewa ale też wychładza te 600l. Wg mnie to nie jest dobre rozwiązanie. Podobnie jak wstawienie bufora do zimnej spiżarni - nastąpi szybsze wychłodzenie samego bufora, nie mówiąc że może nie wytrzymać strop pomieszczenia. pozdr.
przemyslaw2ar Opublikowano 20 Lutego 2014 #31 Opublikowano 20 Lutego 2014 Masz rację z tymi pojemnościmi, popełniłem błąd . Ten zbiornik wychładza bufor w mniejszym stopniu aniżeli wężownica cwu. a poza tym nie znam rodziny która od razu wykorzysta 200l wody o średniej temp 60* (przy założeniu że grzejemy bufor do 75-80* ) woda w zbiorniku wewnętrznym również układa się warstwowo. Jest wiele różnych rozwiązań i niekiedy trzeba sobie radzić a nie każdy ma kotłownie większą niż 20m2
sambor Opublikowano 20 Lutego 2014 #32 Opublikowano 20 Lutego 2014 nie każdy ma kotłownie większą niż 20m2 To wszystko zależy od ustawienia - w mnie na 13,5m2 są dwa kotły, zasobnik na pellet 150kg, bufor 800l, CWU 300l, naczynie przeponowe 200l, zbiornik hydroforu 300l, uzdatniacz wody + pralka + miejsce na 4 taczki drewna i 10 worków pelletu i bez problemu wszystko funkcjonuje od 2 lat. :) Kotłownia jest przechodnia - dwoje drzwi.
przemyslaw2ar Opublikowano 20 Lutego 2014 #33 Opublikowano 20 Lutego 2014 No tak ale ja dla kontrastu mam 2,7m2 :D Wiem, wiem nie spełnia wymogów ale mnie to loto albowiem powietrze mam doprowadzone z zewnątrz i gdybym tylko chciał to kocioł może pracować z zamkniętą komorą spalania. Oczywiście zaradność to klucz do sukcesu, ja z konieczności wbudowałem zasobnik cwu w kocioł + dołożyłem wewnątrz 15mb wężownicy i większych spadków temp na kotle nie rejestruje, ale ja to ja :) po prostu wiedziałem jak to zrobić aby ta temperatura mi nie szalała
piastun Opublikowano 20 Lutego 2014 #34 Opublikowano 20 Lutego 2014 Podobnie jak wstawienie bufora do zimnej spiżarni - Mam lamerskie pytanie co jest lepsze? czy bufor opatulony 20-30cm izolacji w "zimnej" spiżarni powiedzmy 10-15stopni czy bufor o izolacji 5cm stojący w "ciepłym" pomiesczniu powiedzmy 21stopni?
sambor Opublikowano 20 Lutego 2014 #35 Opublikowano 20 Lutego 2014 Tego nie da się jednoznacznie określić ale można policzyć wg teorii wymienników - może w weekend , teraz to nie ma czasu. Nie zapominaj jednego że temp pomieszczenia będzie rosła
SONY23 Opublikowano 21 Lutego 2014 #36 Opublikowano 21 Lutego 2014 Wydaje mi się, że jeżeli ocieplony bufor stoi w bryle budynku to straty nie ma. Energia i tak zostanie wewnątrz ogrzewanego obiektu. Przecież nawet jak termostaty utrzymują rózną temperaturę między poszczególnymi pomieszczeniami to i tak dąży ona do wyrównywania się, ciepło migruje przez ściany , stropy, stolarkę itp. Co innego gdyby stał, gdzieś poza domem, wtedy można dopiero moim zdaniem mówić o stratach.
kupfer Opublikowano 21 Lutego 2014 #37 Opublikowano 21 Lutego 2014 Sony nie masz bufora a dobrze prawisz ;) .Piastun co do izolacji dobrze poczytać forum muratora.Ja mam 40 cm. wełny i stoi obok kotła gdzie zawsze min. 20 st.Gdybym jeszcze raz miał go ocieplić to keramzytem min. 50 cm.Izolacja 5 cm. to śmieszna izolacja do bufora.Pozdrawiam.
sambor Opublikowano 21 Lutego 2014 #38 Opublikowano 21 Lutego 2014 Tu po pierwsze rozchodzi się o sensowne, ja bym to nazwał ukierunkowane wykorzystanie energii z bufora - nie ma sensu wychłodzenie bufora przez jego izolację to wg założeń magazynowania ciepła jest stratą . Ciepło powinno być rozprowadzone z bufora tam gdzie jest zapotrzebowanie a nie uciekać tak jak chce. Stwierdzenie kolegi Sony23 Wydaje mi się, że jeżeli ocieplony bufor stoi w bryle budynku to straty nie ma. Energia i tak zostanie wewnątrz ogrzewanego obiektu. Przecież nawet jak termostaty utrzymują rózną temperaturę między poszczególnymi pomieszczeniami to i tak dąży ona do wyrównywania się, ciepło migruje przez ściany , stropy, stolarkę itp. Co innego gdyby stał, gdzieś poza domem, wtedy można dopiero moim zdaniem mówić o stratach. Ma sens gdy bufor znajduje się w samym centrum bryły budynku a ciepło opuszczające bufor rozchodzi się równo we wszystkich kierunkach. Polecam https://forum.info-ogrzewanie.pl/topic/9772-duzy-bufor/ http://forum.muratordom.pl/showthread.php?165480-Bufor-ciep%C5%82a-ocieplenie-pomiary http://www.instalator.pl/index.php/pl/component/content/article/76-archiwum/4513-dobor-buforow-ciepla-ciepla-woda-pod-kontrola Oraz ciekawa strona - jakby zabrana wiedza na temat buforów - także z naszego forum - http://domkopedia.pl/index.php/Bufor_ciep%C5%82a
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.