bennfucker Opublikowano 28 Stycznia 2014 #1 Opublikowano 28 Stycznia 2014 Witam, Wykończyłem na poddaszu nowe pomiesczenie i pojawił się problem: Pion zasilany jest grubą (chyba 1 cal) rurą, na parterze są 2 małe (10 "żeberek") grzejniki aluminiowe, na piętrze 2 duże grzejniki stalowe i teraz dołączyłem na piętrze dodatkowy grzejnik aluminiowy (20 żeberek). Ten nowy grzejnik zasilany jest cienkimi rurkami miedziowymi (ok 5m). Niestety grzejnik ten nagrzewa cię ale tylko z góry, środek i dolna część jest chłodna, rurka powrotna też zimna. Jak przykręcam wszystkie pozostałe grzejniki to jest minimalnie lepiej ale dalej daleko od odeału. Czy możliwe jest żeby na łączeniu grubej rury (1cal) z cienką aluminiową spadek ciśnienia był aż ta duży? Grzejnik napewno jest odpowietrzony (odkręcając delikatnie zawór na powrocie wypływa woda). Majster który to zakładał twierdził że pompka przy piecu obsłuży ten obieg. Czy nastawiać się na wymiane całego pionu?
Robert132 Opublikowano 28 Stycznia 2014 #2 Opublikowano 28 Stycznia 2014 Witam Może zawór zasilający jest zdławiony ?
bennfucker Opublikowano 28 Stycznia 2014 Autor #3 Opublikowano 28 Stycznia 2014 Zawór zasilający jest racazej ok. Sprawdzałem go na sucho i otwierał się do końca. A teraz jak nim reguluję przepływ to też widzę zmiany na grzejniku.
Robert132 Opublikowano 28 Stycznia 2014 #4 Opublikowano 28 Stycznia 2014 A jak zakręcisz wszystkie grzejniki to grzeje ?
bennfucker Opublikowano 29 Stycznia 2014 Autor #5 Opublikowano 29 Stycznia 2014 Grzeje trochę mocniej ale nadal bardzo słabo :(
Gość mak Opublikowano 29 Stycznia 2014 #6 Opublikowano 29 Stycznia 2014 Problem się nazywa "regulacja hydrauliczna". Woda w instalacji płynie tam gdzie ma łatwiej, gdzie jest mniejszy opór instalacji i to jest całkiem normalne zjawisko. Trzeba kryzować przepływy na pozostałych grzejnikach ewentualnie jeszcze raz przeliczyć wydajność pompy, uwazając aby zbyt mocno nie zwiękaszać prędkości przepływu. I wcale nie ma pewności że się osiągnie sukces bo średnica rurociągu zasilającego moze być zbyt mała.
bennfucker Opublikowano 29 Stycznia 2014 Autor #7 Opublikowano 29 Stycznia 2014 Czy z tego krzyżowania wynika że grzejnik który ma niższą temperaturę powrotu będzie słabiej grzał jeśli w tym samym pionie pozostałe grzejniki mają wyższą? A co do pompy to zwiększanie obrotów nie jest proporcjonalne z wydajnością obiegu. Tnz. tak po mojemu myślałem że zwiększenie obrotów pompy wpłynie kożystniej na temperaturę nowego grzejnika. Nie jest tak?
Franek19 Opublikowano 29 Stycznia 2014 #8 Opublikowano 29 Stycznia 2014 Witam!Przydało by się więcej szczegółów na temat tego pionu i samego grzejnika -narysuj schemat przynajmniej pionu (ile żeberek ma każdy grzejnik ,jak jest podłączony ,jakie średnice gałązek- rurki do grzejników ,ich długość ,zawory ).Napewno łatwiej będzie nam pomóc.Grzejnik o 20 żeberkach powinien być podłączony krzyżowo.Być może są za cienkie gałązki . Zawór na powrocie otwarty ?.Ale to są moje domysły.Pozdrawiam.
PawełKam Opublikowano 31 Stycznia 2014 #9 Opublikowano 31 Stycznia 2014 Witam.Jaka to jest pompka? Głównie chodzi o słup podnoszenia wody.Jeśli jest za niski ten parametr to pompka może nie dobijać tak wysoko wody,szczególnie że to poddasze.Proponuję jeszcze sprawdzić filtr wody w instalacji.Ja stawiam na pompkę co .Pozdrawiam
bennfucker Opublikowano 5 Lutego 2014 Autor #10 Opublikowano 5 Lutego 2014 Witam!Przydało by się więcej szczegółów na temat tego pionu i samego grzejnika -narysuj schemat przynajmniej pionu (ile żeberek ma każdy grzejnik ,jak jest podłączony ,jakie średnice gałązek- rurki do grzejników ,ich długość ,zawory ).Napewno łatwiej będzie nam pomóc.Grzejnik o 20 żeberkach powinien być podłączony krzyżowo.Być może są za cienkie gałązki . Zawór na powrocie otwarty ?.Ale to są moje domysły.Pozdrawiam. Poniżej zdjęcia: 1. Rozgałęzienie pionu na piętrze (wiem, trochę dziwne) dołem idą rurki miedziane do grzejnika z którym są problemy w pokoju obok (ok 5m) . 2. Grzejnik duży (takich są 2, na lewo od pinu - foto i na prawo od pionu - w pokoju za ścianą ok. 2m.) 3. Grzejnik połączony cienkimi rurkami miedzianymi - przyczyna założenia tego temetu. Cały pion poprowadzony jest grubymi rurkami 1cal, z piwnicy przez parter (tam 2 małe grzejniki) na piętro - foto nr 1
bennfucker Opublikowano 5 Lutego 2014 Autor #11 Opublikowano 5 Lutego 2014 Witam.Jaka to jest pompka? Głównie chodzi o słup podnoszenia wody.Jeśli jest za niski ten parametr to pompka może nie dobijać tak wysoko wody,szczególnie że to poddasze.Proponuję jeszcze sprawdzić filtr wody w instalacji.Ja stawiam na pompkę co .Pozdrawiam Witam, Pompka nie jest opisana, ma 3 prędkości. Ustawiona w tej chwili na najszybszym biegu. A co do filtru to... chyba nie ma. Możliwe że jest w pompce ale musiałbym spuścić całą wodę żeby sprawdzić.
Franek19 Opublikowano 6 Lutego 2014 #12 Opublikowano 6 Lutego 2014 Witam!.No teraz można ustalać przyczyny " niechęci pracy feralnego grzejnika". Zdj. 1. 1).Za cienkie rurki miedziane-myślę ,że są średnicy o 15,a powinny być o 22 mm.Średnica miedzianych powinna być co najmiej taka sama jak stalowych (do grzejników).Stare grzejniki mają zdecydowanie lepsze warunki do obiegu wody. 2).Nie mamy pewności czy przy wspawywaniu mufek w pion nie doszło do znacznego przewężenia przelotu do pionów. Można to sprawdzić po odkręceniu kolan. 3).Spadek rurek zasilających grzejnik powinien być od grzejnika do pionów. Zdj. 2. Długość gałązek to 5 m x 2= 10m -też przemawia za większymi średnicami ( o 22mm). Zdj. 3. Powrót wody z grzejnika powinien być u dołu grzejn. z lewej strony (podłączenie krzyżowe). Wymusza to przepływ wody przez cały grzejnik.Na powrocie masz wstawiony zawór odcinająco-regulujący (po co??).On też powoduje duże straty ciśnienia.Na nim jest okrągła nakrętka-odkręć ją i kluczem imbusowym powoli wykręcaj zaworek-aby nie całkowicie.Max to równo z obudową gwintowaną. Moim zdaniem na starych grzejnikach nie ma zaworów na powrocie,to na tym nowym tym bardziej nie powinno go być.Ten nowy grzejnik ma najbardziej niekorzystny obieg hydrauliczny. Nowy grzejnik jest zasilany od dołu więc u góry po lewej stronie MUSI mieć w korku ręczny odpowietrznik. Grzejnika nie odpowietrza się zaworem na powrocie (tak napisałeś).Można to zrobić ewentualnie na śrubunku za zaworem na zasilaniu (po zamknięciu go). Z mojej strony to wszystko.Może ktoś z kolegów jeszcze......Co do dalszego Twego działania-wnioski wyciągnij sam.Pozdrawiam.
Franek19 Opublikowano 6 Lutego 2014 #13 Opublikowano 6 Lutego 2014 Acha jeszcze.:filtr powinie być przed pompą.Mosiężny-z dużą śrubą umocowaną skośnie.Zmień glazurnika-na hydraulika z "krwi i kości ".
bennfucker Opublikowano 7 Lutego 2014 Autor #15 Opublikowano 7 Lutego 2014 Zdj. 3. Powrót wody z grzejnika powinien być u dołu grzejn. z lewej strony (podłączenie krzyżowe). Wymusza to przepływ wody przez cały grzejnik.Na powrocie masz wstawiony zawór odcinająco-regulujący (po co??).On też powoduje duże straty ciśnienia.Na nim jest okrągła nakrętka-odkręć ją i kluczem imbusowym powoli wykręcaj zaworek-aby nie całkowicie.Max to równo z obudową gwintowaną. Jeżeli dobrze zrozumiałem, to powrót powinien być po przeciwnej stronie co zasilanie? Mam jeszcze kilka takich grzejników w innym pionie, są podłączone tek samo (zasilanie i powrót z tej samej strony) i działają dobrze. Zawór na powrocie wstawiłem, żeby można było zdjąć grzejnik nie spuszczając całej wody z obiegu i jest on odkręcony do max. (powoli odkręcałem aż poleciała woda). Odpowietrznik oczywiście też jest na górze po przeciwnej stronie zasilania. Kaloryfer jest odpowietrzony. Proszę bardzo o odpowiedź na pierwsze pytanie pytanie.
bennfucker Opublikowano 7 Lutego 2014 Autor #16 Opublikowano 7 Lutego 2014 1.jpg 3.jpg Ad. 1. Zakręciłem oba grzejniki całkowicie i poprawa była minimalna. Ad. 2. Odpowietrznik jest w tym miejscu i grzejnik nie jest zapowietrzony. Spróbuję go delikatnie podnieść o ok. 2cm bo wisi na hakach. Napiszę czy dało to jakiś efekt. Dziękuję na razie wszystkim za zaangażowanie.
kiminero Opublikowano 7 Lutego 2014 #17 Opublikowano 7 Lutego 2014 Nowy grzejnik będzie miał problem zawsze, bo ma najgorsze warunki hydrauliczne. Połączyłeś stare z nowym i stąd problemy. Pozostałe grzejniki mają wielokrotnie mniejsze opory, a zawory kulowe w roli regulatorów się nie sprawdzają. Spojrzałbym jeszcze na układ jako całość. Prawdopodobnie masz stary układ grawitacyjny "zmodernizowany" o pompę. Jeśli tak, to również boiler jest zasilany dużą średnicą. Jeżeli jest tylko jedna pompa, to musisz bardzo mocna przymknąć zawór boilera, by przepływu na grzejniki nie zabierał. Przyjrzyj się też zaworowi różnicowemu, czy na pewno dobrze się domyka (przy starcie pompy słychać głuche uderzenie). Poza tym to do zdławienia są wszystkie grzejniki, a nie tylko te z tego pionu. Dużo założeń, ale pełnego oglądu nie mam. Wymiana pompy na silniejszą niewiele zmieni. Grzejniki wiesza się poziomo!
emus Opublikowano 7 Lutego 2014 #18 Opublikowano 7 Lutego 2014 Spojrzałbym jeszcze na układ jako całość.Przydałby się schemat całej instalacji ze średnicami rur i wielkością grzejników. Ad. 1. Zakręciłem oba grzejniki całkowicie i poprawa była minimalna. Może się okazać że: 1. To co jest podłączone do dolnej części pionu (np. grzejniki na parterze domu) "zabiera" przepływ wody i dla trzech grzejników podłączonych do górnej części pionu przepływ wody jest za mały. 2. W całym pionie jest za mały przepływ. Wtedy trzeba ograniczać przepływy w innych pionach (regulacja hydrauliczna instalacji). Bez wyrównania przepływów w pionach zwiększanie wydajności pompy w chwili obecnej jest niepotrzebne.
bennfucker Opublikowano 7 Lutego 2014 Autor #19 Opublikowano 7 Lutego 2014 Nowy grzejnik będzie miał problem zawsze, bo ma najgorsze warunki hydrauliczne. Połączyłeś stare z nowym i stąd problemy. Pozostałe grzejniki mają wielokrotnie mniejsze opory, a zawory kulowe w roli regulatorów się nie sprawdzają. Spojrzałbym jeszcze na układ jako całość. Prawdopodobnie masz stary układ grawitacyjny "zmodernizowany" o pompę. Jeśli tak, to również boiler jest zasilany dużą średnicą. Jeżeli jest tylko jedna pompa, to musisz bardzo mocna przymknąć zawór boilera, by przepływu na grzejniki nie zabierał. Przyjrzyj się też zaworowi różnicowemu, czy na pewno dobrze się domyka (przy starcie pompy słychać głuche uderzenie). Poza tym to do zdławienia są wszystkie grzejniki, a nie tylko te z tego pionu. Dużo założeń, ale pełnego oglądu nie mam. Wymiana pompy na silniejszą niewiele zmieni. Grzejniki wiesza się poziomo! Dzięki za odpowiedź. Bojler jest podłączony rurkami pcv (chyba 22mm) - nowa instalacja przy okazji montowania solarów kilka lat temu więc raczej bojler nie jest problemem. Który zawór to zawór różnicowy? Tak, przy starcie pompy słychać głuche uderzenie. Spróbuje jeszcze pozamykać grzejniki z innych pionów i zobaczę czy coś się zmieni.
bennfucker Opublikowano 7 Lutego 2014 Autor #20 Opublikowano 7 Lutego 2014 Przydałby się schemat całej instalacji ze średnicami rur i wielkością grzejników. 1. To co jest podłączone do dolnej części pionu (np. grzejniki na parterze domu) "zabiera" przepływ wody i dla trzech grzejników podłączonych do górnej części pionu przepływ wody jest za mały. Cała instalacja to 4 piony. 2 to rury 3/4 cala po 3 i 4 grzejniki na pion. 3 pion to bojler i 1 grzejnik. I 4 pion to ten o którym mowa, rura 1 cal i 5 grzejników (2 na parterze i 3 na piętrze). Tak jak pisałem wcześniej, spróbuje jeszcze pozamykać grzejniki z innych pionów i zobaczę czy coś się zmieni. Testowałem ten ostatni felerny pion z zamkniętymi wszystkimi pozostałymi grzejnikami z tego pionu i bez większego rezultatu ( grzejnik minimalnie nagrzał się mocniej).
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.