Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Proszę O Porady Odnośnie Mojego Kotła


larencase

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam serdecznie, jestem nowym posiadaczem kotła uniwersalnego-zasypowego dolnego lub górnego spalania moc 29 kW z rusztem wodnym. Piec jest wyposażony w miarkownik ciągu, oraz drugi zestaw który go obsługuje to sterownik ST-24 sigma oraz wentylator-dmuchawę która jest zainstalowana w bocznym kanale.

linki do:

Piec:

http://www.sobik-kotly.pl/kociol_uniwersalny_lux_29kw_ze_sterowaniem_elektronicznym-i492.html

Sterownik:

http://www.techsterowniki.pl/shop,21,30,st-24-sigma

 

Nie jest ekspertem w dziedzinie korzystania z pieców więc proszę was o rady:

1. Jak ustawić klapę wewnątrz pieca? na dolne spalanie czy na górne? Klapa ma być skierowana na dół czy ku górze? Jaka jest zasada działania i różnica w spalaniu?

2. Jak poprawnie ustawić ten dosyć prosty sterownik? Co ile minut ma wykonywać przedmuch i ile sekund ma on trwać, aby w kotle nie wygasło, ale tez aby temp. nie podskoczyła za dużo.

3. Jak ustawiać klapkę-zamknięcie czopuchu gdzie są odprowadzane spaliny do komina. Odnosi się to do obsługi miarkownika oraz dmuchawy.

4. Co lepiej używać: miarkownik czy automatykę? Na czym piec dłużej będzie bez obsługowy? Ile mogę zasypać węglem komorę spalania aby nie zagasić, oraz aby nie zagotować wody.

 

Teraz coś odnośnie instalacji i domu;

Dom jednorodzinny 9x10 m, ok 150m2 pow. użytkowej, podpiwniczony, wymurowany w technice podwójnego muru z pustaków ceramicznych, ocieplony styropianem 2 x 10 cm, dach ocieplony wełną mineralną 35 cm, ocieplone stropy wew i zew. Okna plastikowe Rehau oraz rolety zewnętrzne, brama garażowa oraz drzwi wejściowe o bardzo dobrej izolacji. 

 

Ogrzewanie węglowe z instalacją grzejnikową oraz podłogówką, dodam że dom można użytkować na samych grzejnikach, na samej podłogówce lub łącząc te dwa systemu poprzez odłączenie poszczególnych sekcji ogrzewania podłogowego.

Grzejniki w układzie grawitacyjnym z możliwością wsparcia pompą c.o

Bojler w układzie grawitacyjnym z możliwością wsparcia pompą obiegową.

Instalacja wody użytkowej w cyrkulacji grawitacyjnej.

Ogrzewanie podłogowe oraz ogrzewanie pomieszczeń piwnicznych grzejnikami panelowymi poprzez wsparcie pompy c.o. oraz mieszalnika.

Opublikowano

Zacznę od kotła .

Pal od dołu . Klapa w palenisku  pozycji poziomej otwarta   Na czysty ruszt rozpałka , troche drobnego węgla ( jesli węglem palisz ) jak się rozpali dosyp paliwa albo dołóż drewna ( w zależności jaki opał ) zamknij drzwiczki zasypowe , zamknij klapę w palenisku (pozycja pionowa ) . Zamknij drzwiczki popielnika .

I teraz zabawa miarkownikiem lub dmuchawa co wolisz ? Proponuję zacząć od dmuchawy bo jako początkujący będzie Ci łatwiej poustawiac wszystko na sterowniku i odwiedzać kotłownie tylko w celu dosypania paliwa .Jak nabierzesz wprawy to możesz poeksperymentować z miarkownikiem.

Temperatura na kotle nie mniej niż 55 C

Nadmuch max pomiędzy 30-40 % więcej prawdopodobnie nie będzie Ci potrzeba .

Przedmuchy musisz ustawić sam tak aby kocioł nie podnosił temperatury na przedmuchach ponad ustawioną a jednocześnie nie dochodził zbyt długo do temp. zadanej na sterowniku .

 

Na marginesie kocioł prawie 3x za duży do twojego domu i wątpię żebyś dał sobie z nim radę . Dla Twojego domu to max 15 kW chyba że dobudujesz sobie basen i będziesz w nim grzał wodę - zły wybór mocy kotła .

Pozdrawiam .

Opublikowano

Niezbyt udany zakup.Czeka cię troche pracy.Kocioł na pow 150m za duży 2x.Aby nie puścił cię z torbami musisz mu zmniejszyć znacznie moc.Proponuje palić na miarowniku,palenie dolne ,klapka w kotle powinna szczelnie zamykać górny przelot,na przekroju widać jakby była za mała, otwiera się ją w celu przewietrzenia gdy chcesz np dołożyć opału ,otwarcie pomaga też przy rozpalaniu.Klapka w czopuchu powinna być otwarta na max.Nie widze doprowadzenia powietrza wtórnego bedziesz musiał nat tym pomyśleć.Musisz sprawić aby paliło się tylko pod dolną przegrodą i nie zajął się cały zasyp bo nie opanujesz potwora.Moc możesz zmienić zmniejszając dolną przegrode robiąc palnik z szamotu.Na uszczelnianie kotła wykonanie palnika i doprowadzenie pw są gotowe patenty na forum musisz dużo poczytać i brać sie za robote.Ogólnie współczuje.   Jeśli zdecydujesz się palic sposobem jaki polecił kol mac65 to trzeba zmniejszyć szamotem pow.rusztu o połowe i doprowadzic powietrze wtórne.Dmuchawe zdecydowanie odradzam.

Opublikowano

Kompletny idiota polecił tobie ten kocioł, słowo daje, ale będziesz truł sąsiadów, aż mi ich szkoda. Nawet wymienione 15kW to byłoby za dużo, może pierwotnie gdy dom nie był ocieplony. Czemu zdecydowałeś się na takiego olbrzyma, przecież to wystarczyłoby na trzy takie domy? Na domiar złego, w kotle nie ma powietrza wtórnego.

 

http://czysteogrzewanie.pl/ranking-kotlow/zywiec-kdo-u-kdo-plus/

Opublikowano

Przy tej izolacji to bliżej do 3 niż 2 razy przewymiarowany. To może nie zły doradca ale cena skusiła inwestora do tego zakupu , chociaż jak za to coś to dwa razy za duża.

Opublikowano

mac65, poważnie myślisz, że on będzie w stanie opanować ten kocioł? Na jego miejscu już rozglądałbym się za jakimś buforem, albo dwoma. O ile zbyt duży kocioł górnego spalania, paląc od góry można jakoś opanować, to dolnego za duży, wcale nie jest przyjazny dla środowiska. Wracając do kotła, przy takiej mocy i przy jednym, dużym albo dwóch mniejszych zbiornikach mógłby palić raz na kilkadziesiąt godzin.

 

larencase, co tam wylatuje z komina gdy opalasz tym kotłem? mac65 wszystko właściwie opisał, co masz zrobić, nie ruszaj tylko tej przepustnicy na czopuchu, to ma być otwarte. Jeszcze odnosząc się do klapy górne/dolne, KDO-U to kocioł dolnego spalania, a klapa pomaga jedynie rozpalić kocioł, przydaje się podczas tej czynności lub podczas dorzucania opału, nic poza tym.

Opublikowano

No co ja mogę myśleć . Ten kocioł zmarnował wszystkie pieniądze włożone w tak urozmaiconą  instalację . Podłogówka fajna rzecz ale albo pod bufor albo pod dobrze dopasowany kocioł . Nie ma ani jednego ani drugiego niestety . Minimum tego kotła to i tak będzie więcej niż max odbioru ciepła przez budynek . Pozostanie przepalać i to jak aptekarz żeby nie zniszczyć instalacji . Trudna sprawa . Chyba że nie został jeszcze odpalony to biegiem do wymiany u sprzedawcy . No i kolejna nauczka i chyba spóżnione rady .

Opublikowano

Żle doczytałem rady kol mac65 rada o zmniejszeniu komory wrazie jakbyś chciał palić jak w górniaku.

Opublikowano

No to mnie teraz zaskoczyliście, szczerze rodzice mają identycznej wielkości dom i mają piec 24 kW im się on sprawdza rewelacyjnie. Fakt że są na emeryturze i chyba lubią te bieganie do kotłowni bo rozpalają co dzień rano i spalają 4 t węgla plus drewno w sezonie jesiennym. 

Mi polecano 27 kW z uwagi na podłogówkę i trochę większą liczbę grzejników, ale że nie było o tej mocy dostępnego kotła kupiłem 29 kW sugerując się słowami że zawsze jest mieć większy kocioł który będzie pracował na mniejszych obrotach niż za mały w którym ciągle będzie trzeba utrzymywać 80 stopni.

 

Wyjaśnijcie na czym polega ten bufor, co takiego daje, jak wygląda podłączenie go do instalacji itd.

Opublikowano

Dodam że w przyszłym roku będę instalował kolektory solarne więc może jakoś można połączyć te dwa zbiorniki w jeden? Mam na myśli bufor.

Opublikowano

Ktoś Ci to żle policzył albo żle Cię zrozumiał . Prawdopodobnie zsumował to wszystko co podałeś i tak mu wyszło a wystarczyło podać kubaturę domu no to może z 20 % byś się pomylił .

No to chyba nie ma wyjścia jak tylko duży bufor i rozpałka co drugi dzień ale do tej mocy i odbioru to i  1000 litrów będzie mało . Naprawdę szkoda kasy którą wydałeś ta tego potwora bo on pociągnie za sobą kolejne większe i niepotrzebne wydatki .

 

Dla lepszego zobrazowania pomyłki podam Ci swoje dane

Dom 9 x 16 m , 2 pełne piętra , łącznie ok 300 m2, poddasze nieużytkowe , mur warstwowy łącznie ok 50 cm grubości .

Instalacja na grawitacji i 27-o letni kocioł robiony na zamówienie  o mocy wyliczonej ok 18-20 KW.

W domu nie mniej jak 21 C i zużycie ok 3-4 t węgla na sezon czyli max ok 25 kg dziennie .

Opublikowano

Nie straszcie mnie.

Znajomy ma taki sam dom jak ja i ma kocioł na eko-groszek z podajnikiem o mocy 29 kW tylko że ma samą podłogówkę i według niego, albo jest coś nie tak z instalacją lub piecem, albo jest ten piec za mały. Rozgrzanie zimnego kotła do temp. roboczej trwa prawie godzinę, a jego dalsza efektywność tez nie jest najlepsza. Jak zobaczył że u mnie tem. robocza jest po upływie 20-25 minut to był w szoku. 

Sądzicie że piec może za bardzo zagotować wodę? 

No ale skoro miarkownik nie da powietrza, to jakim sposobem węgiel będzie się palił? 

Opublikowano

A co Ty myślisz że węgiel bez powietrza się nie pali . Prosty przykład z natury - pożary torfowisk ?

Węgiel w kotle robi to samo tylko że Ty za to płacisz a nie korzystasz w pełni bo palne gazy zasuwają w komin tylko gwizd a Twoja kasa na niego wydana jak piasek z klepsydry .Takie palenie  to się nazywa kiszenie opału czyli palenie bez korzyści z niego powstałych .

Kotła węglowego zasypowego  nie da się wyłączyć i odpalić jak gazowego , to nie to samo .

A kolega niech się cieszy bo to co robi jego kocioł to normalne zachowanie przy dobrym doborze mocy kotła  poza rym kocioł z podajnikiem nie służy do przepalania tylko do opalania , czyli grzania ciągłego i ma mieć taką moc aby budynek ją w pełni wykorzystał .

Opublikowano

Ok zgoda, tylko jest też druga strona medalu. Nie uwierzę że w piecu 16 kW który ma ogrzewać dom o powierzchni 170 m2 plus wodę użytkową plus trochę podłogówki wystarczy dosypywać węgla dwa razy na dobę. Bo co 3-4 godziny trzeba zejść. A to jest dobre dla emerytów. Mi gwarantowali obsługę pieca dwa razy na dobę. Całą resztą steruje sterownik, gdy temp dojdzie za wysoko to wyłączy wentylator a tym samym dopływ powietrza do pieca.

Opublikowano

A odnośnie tych torfowisk, to nie wiem pochodzę ze śląska co prawda nie kończyłem kierunku górnictwa, ale wiem że pożary pod ziemią gasi się poprzez zasypanie chodnika, a tym samym brak dopływu powietrza.

Paliwo takie jak benzyna jest bardzo łatwo palne, a raczej opary. ale gdy nie ma powietrza nie zapalimy benzyny. Widać to poprzez nasze samochody zatkajmy kolektor ssąsy, tak aby silnik nie dostawał powietrza, wiemy że silnik nawet nie odpali. Jesli mamy stary zabrudzony filr powietrza efekty sa identyczne, w najlepszym przypadku samochód będzie słaby i jego spalanie będzie sporo wyższe.

W piecach jest ta sama zasada bez powietrza dusimy paliwo w kotle i według mnie albo bardzo minimalnie będzie się palić, albo po prostu nam w piecu wygaśnie.

Poprawcie mnie jeśli się mylę. 

 

Z tej naszej dzisiejszej wypowiedzi zadzwoniłem sobie do gościa który wykonywał mi instalacje, twierdzi że nie ma objawów do zmartwień większy piec to wygada użytkowania, zasypujemy go pod górne drzwiczki i odwiedzamy kotłownie za 12 godzin.

Twierdzi że sam ma kocioł 39 kW z podajnikiem a dom 300 m2 jesli jest 25 stopni mrozu to musi wspomagać się górnym rusztem i drewnem.

Za to sąsiadowi zamontował kocioł 18 kW na dom 200 m2 i sąsiad jest średnio zadowolony z wizyt w kotłowni co 4 godziny.

 

Panowie może i mam za duży kocioł, ale chyba bał bym sie montować mniejszy niż 24 kW, mam kominek który ma 11 kW i nie wierze abym tym kominkiem ogrzał cały dom.

Bo gdyby tak było, to kupuje od razu kominek 14 kW z płaszczem wodnym i mam kotłownie w salonie 2 w 1. Zero kosztów z kupnem węgla, wystarczy trochę drewna.

Opublikowano

W twoim przypadku nie potrzebujesz nawet 5kw na h,a jakby nawet to taką moc daje spalenie 1 kg węgla w dobrze dobranym kotle jest to możliwe i zasypując 20 kg starcza bez mała na dobe W twoim kotle będzie to niemożliwe nie da się tak zejść z mocą bez przeróbek będzie pożerał węgiel i grzał atmosfere.Na upartego to taki kominek też dałby rade, ale właśnie kotłownia w salonie Nawet w kotle 16 kw cięzko jest palić z małą mocą efektywnie.U mnie na 150 m ocieplone 8cm pale w 17 kw zmniejszony szamotem spalanie ok 1,5 kg na godzine.Przy obecnych temperaturach wystarcza palić 8-10 godz.

Opublikowano

larencase, są inne kotły mniejszej mocy o dostatecznie dużym zasypie, teraz już musztarda po obiedzie, więc nie ma sensu ich tu wymieniać. Jeśli będziesz robił solary, to jest to świetna, doskonała okazja do tego, by połączyć kocioł z takim zbiornikiem. Przemyśl temat, tylko nie daj sobie wcisnąć próżniowych i koniecznie zmień instalatora. To nie może być człowiek z przypadku, który na matematyce ucinał komara. Moim zdaniem w obecnej konfiguracji z tym kotłem nic nie zrobisz, bo kocioł jest zwyczajnie obłędnie przewymiarowany.

Opublikowano

To na czym polega ten bufor?

Kocioł grzeje wodę w grzejnikach plus zbiornik? Czy najpierw instalacja a potem bufor?

Przez jak długo oddaje ciepło i jak długo go się ogrzewa?

Jeśli zastosuję bufor np: 500 l do c.o. to równiez te same 500 l będzie użytkowane przez solary? Jeśli tak to oe mi nigdy w życiu nie ogrzeją wody poza czerwcem-lipcem-sierpniem.

No chyba że cały dach będe miał w solarach 

Opublikowano

Świetna rada! :wacko:

Opublikowano

1. Jak ustawić klapę wewnątrz pieca? na dolne spalanie czy na górne? Klapa ma być skierowana na dół czy ku górze? Jaka jest zasada działania i różnica w spalaniu?

2. Jak poprawnie ustawić ten dosyć prosty sterownik? Co ile minut ma wykonywać przedmuch i ile sekund ma on trwać, aby w kotle nie wygasło, ale tez aby temp. nie podskoczyła za dużo.

3. Jak ustawiać klapkę-zamknięcie czopuchu gdzie są odprowadzane spaliny do komina. Odnosi się to do obsługi miarkownika oraz dmuchawy.

4. Co lepiej używać: miarkownik czy automatykę? Na czym piec dłużej będzie bez obsługowy? Ile mogę zasypać węglem komorę spalania aby nie zagasić, oraz aby nie zagotować wody.

ad.1. Cały czas zamknięta. Na dolne spalanie. Klapa do góry. Czytaj na forum.

ad.2. Przy Twoim domu i olbrzymim, przewymiarowanym kotle proponuję przedmuchy wyłączyć aby nie zagotować wody.

ad.3. Cały czas otwarta, bo rury wydechowej w samochodzie też nie przymykasz.

ad.4. Ja jestem zwolennikiem automatyki czyli lepiej używać automatyki.

Nie wiadomo.

Przy Twoim domu i olbrzymim, przewymiarowanym kotle nie wiadomo.

 

https://forum.info-ogrzewanie.pl/topic/16472-problem-z-kominem/

Opublikowano

Nie wiem czy dobrze mi się pali bo w domu jeszcze nie mieszkam, jest w fazie wykończenia więc przepalam w kominku i raz w centralnym, tak aby tem. wewnątrz budynku nie spadała poniżej 10 stopni.

Opublikowano

Błąd

Jaraj ostro i zawsze po nagrzaniu pomieszczeń wywietrz tę budowlaną wilgoć a unikniesz póżniejszych problemów z wilgocią w nowym domu .

Opublikowano

Zgadzam się z Tobą, ale ja wylewki i tynkowanie mam za sobą. Obecnie jestem na etapie szlifowania gładzi w pokojach. Wszystkie mokre roboty są już ukończone i starałem się to robić w okresie letnim.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.