karkatam Opublikowano 24 Września 2013 #1 Opublikowano 24 Września 2013 Witam Czy mogę poprosić o poradę odnośnie prawidłowej przebudowy istniejącej instalacji CO wykonanej przez tak zwaną „złotą rączkę” Instalacja zamknięta, rury miedziane, kocioł znajduje się w piwnicy a mieszkanie ( 50m2) na parterze (główna magistrala na grzejniki wychodzi w kuchni). Zorientowałem się już że brakuje na grzejnikach zaworów nastawczych na powrotach (przy maksymalnie odkręconym grzejniku G2, grzejnik G5 letni). W łazience została wykonana płyta grzejna (4 m2) jednakże zawór RTL z odpowietrznikiem został zamontowany na wlocie i przy temp. powyżej 50 C odcina przepływ do podłogówki (przy rozkręconym grzejniku G1, w którym brak nastawy, podłogówka martwa, wszystko idzie w grzejnik). Obecnie wyregulowałem (jako tako) opory hydrauliczne na odbiornikach (skręcałem odpowiednio zawory grzejnikowe oraz zawór kulowy na powrocie żeby woda poszła wszędzie równomiernie. Jestem przed zakupem nowego kotła (myślę że Witkowski UKS-M 7kW będzie wystarczający). Wraz z wymianą kotła chciałbym skończyć z tą prowizorką. Co prawda jestem umówiony z instalatorem na czwartek, lecz chciałbym także spytać o poradę na forum. Złączam schemat istniejącej instalacji. Jak rozwiązać problem małego oporu hydraulicznego bojlera? ( dławić jakimś zaworem czy zainstalować drugą pompę) Jak uzyskać max tem. 50 C na wlocie do podłogówki przy tem. grzejników max 65-70 C ? (zawór mieszający z nową pompą ?) Myślałem także o przerobieniu instalacji na otwartą ( naczynie wzbiorcze montowane w kuchni) Z góry dziękuję za wszystkie porady i opinie.
automatyk Opublikowano 25 Września 2013 #2 Opublikowano 25 Września 2013 jeśli chodzi o podłoówke to 50st to jest temperatura krytyczna i nie wyobrzam sobie takaich mrozów żeby taka temperatura musiała by isc na podłogówkę ,jeśli masz moliwośc to podłacza zasilanie podłogówki do powrotu grzejnika przez ten zawór rtl lub tez jeśli to grzejnik w łazience to załóz głowiće termostatyczna na grzejnik a podłogówka będzie ograniczana temperatura w łazience,co do zasobnika zamontowaz zawór grzejnikowy z głowicą z kapilarą ,i tą kapilarę wsunąć pomiędzy izolację a zasobnik tak aby był pomiar i po nagrzaniu zasobnika zostanie on odłączony ,osobne pompy i inne udogodnienia dla ta małej mocy kociołeczka są bezzasadne ,potwiedz tylko czy grzejnik G1 jest w łazience
tomekb Opublikowano 25 Września 2013 #3 Opublikowano 25 Września 2013 Witam , zawór RTL trzeba założyć na powrocie . :)
karkatam Opublikowano 25 Września 2013 Autor #4 Opublikowano 25 Września 2013 Dzięki za odpowiedź. Przerobiłem schemat instalacji: - na wlotach grzejników G2 do G5 wstawiłem zawory termostatyczne z nastawą wstępną, - na wlocie bojlera zawór termostatyczny z nastawą wstępną oraz głowicą wraz z kapilarą (tem. cwu max 55 C), - zawór z siłownikiem na wylocie z bojlera (sterowany ster. pompy, zamykany poniżej 40 C) - zawór termostatyczny z nastawą wstępną i głowicą termostatyczną grzejnikową na G1 (grzejnik nie jest w łazience, znajduje się w pralni na tym samym poziomie co kocioł pod łazienką), - grzejnik G1 połączyłem szeregowo przed pętlą podłogówki, - odwracam przepływ w podłogówce oraz przestawiam zawór RTL na wylot (odwrócony), - naczynie wzborcze przelewowe montowane w kuchni. Czy zbiornik przelewowy mogę połączyć w sposób jak na załączonej, poprawionej instalacji. Pozdrawiam
kiminero Opublikowano 25 Września 2013 #5 Opublikowano 25 Września 2013 RTL wygląda na element zestawu Unibox-a. Nie masz do tego skrzynki podtynkowej? Poza tym ma być oczywiście na powrocie pętli, a jeśli to możliwe, to powrót wepnij najbliżej kotła jak się da. Rozumiem, że dasz radę przekuć się do piwnicy i puścić rurę np. pod sufitem. Naczynie otwarte ma mieć trwałe połączenie z kotłem, czyli na rurze bezpieczeństwa żadnej armatury ma nie być. Sama rura fi 25 lub 28, tak samo przelew. Odpuściłbym sobie też samouzupełnianie. Zawory róznicowe to najbardziej problematyczne urządzenie w układzie. Najczęściej jest nie do końca szczelny, zawiesza się, odkształca, generuje silne uderzenia hydrauliczne i generalnie psuje pracę pompy na niskim biegu. Masz UPS to się tego reliktu pozbądź. Najważniejsze prawidłowo wpiąć naczynie i żadne gotowanie nie straszne.
automatyk Opublikowano 25 Września 2013 #6 Opublikowano 25 Września 2013 od strony regulacji jest super ale rura od zbiornika przelewowego bezpośrednio do kotła i przy tak małych wydajnościach to sugeruję wywalić zawór roznicowy bo przez samą pompe woda przejdzie wrazie wyłączenia prądu
karkatam Opublikowano 25 Września 2013 Autor #7 Opublikowano 25 Września 2013 Dzięki za odpowiedź. Ten RTL w łazience to dokładnie Comap RTL-Basic ze skrzynką montażową. Poprawiłem schemat wg wskazówek. Z podpięciem się powrotem pętli jak najbliżej kotła nie będzie problemu. Mam jeszcze coś takiego Herz RTB-Mini. Czy ma sens wpiąć to przy samym ujściu powrotu pętli podłogówki do głównej magistrali przy kotle oraz zdemontować tego Comapa w łazience i zrobić bypass (brak odpowietrzenia). Czy może tylko go odwrócić wraz z pętlą i przypiąć powrót max przy kotle? Pozdrawiam
automatyk Opublikowano 25 Września 2013 #8 Opublikowano 25 Września 2013 zostaw tak jak było ,jak włazience zrobi się ciepło to się wszystko przymknie ,jak pojdzie za wysoka temperatura to rtl tez przymknie i tyle i wszystko będzie ok
karkatam Opublikowano 26 Września 2013 Autor #9 Opublikowano 26 Września 2013 Witam, dzięki za odpowiedź. Był u mnie instalator i mówił żeby "zawór różnicowy zostawić bo pompa zapętli się na kotle". Dodatkowo mówił, żeby zamontować zawory dławiące na powrotach z grzejników. Teoretycznie chciałbym zastosować tylko na wejściu Ferro termostatyczne z nastawą wstępną (jednakże producent zaleca je do zastosowania w instalacjach zamkniętych, a moją chcę otworzyć)?. Instalator proponuje fi 22 do naczynia przelewowego. Jeszcze raz dzięki za powyższe opinie i podpowiedzi. Pozdrawiam.
sambor Opublikowano 26 Września 2013 #10 Opublikowano 26 Września 2013 Zmień tego hydraulika, chłop nie wie co mówi - "zawór różnicowy zostawić bo pompa zapętli się na kotle" . Ferro z nastawą wstępną wystarcza za zawory dławiące, ale możesz dać na powrocie zawory odcinające, jakbyś chciał zdjąć grzejnik bez spuszczania wody. do NP tylko stal 1" lub miedź 28 - chłop nie zna przepisów.
automatyk Opublikowano 26 Września 2013 #11 Opublikowano 26 Września 2013 Witam, dzięki za odpowiedź. Był u mnie instalator i mówił żeby "zawór różnicowy zostawić bo pompa zapętli się na kotle". Dodatkowo mówił, żeby zamontować zawory dławiące na powrotach z grzejników. Teoretycznie chciałbym zastosować tylko na wejściu Ferro termostatyczne z nastawą wstępną (jednakże producent zaleca je do zastosowania w instalacjach zamkniętych, a moją chcę otworzyć)?. Instalator proponuje fi 22 do naczynia przelewowego. Jeszcze raz dzięki za powyższe opinie i podpowiedzi. Pozdrawiam. no to instalator się zapetlił no smiechu warte ,a rura 22 troszkę mała ale masz tak mały kocioł że przejdzie ale najlepiej 28 żeby była
karkatam Opublikowano 29 Września 2013 Autor #12 Opublikowano 29 Września 2013 Mam jeszcze wątpliwości co do montażu filtra skośnego. Czy tak jak teraz jest to wykonane jest poprawnie?
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.