Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Kocioł Z Podajnikiem W Nieocieplonym Domu


uplo

Rekomendowane odpowiedzi

Drodzy Forumowicze!

 

Przeglądam forum od kilku lat, przeczytałem wiele tematów z większą bądź mniejszą uwagą. Jednakże w chwili obecnej postanowiłem się zarejestrować i poprosić Was o radę, bo wymiana kotła po tym sezonie to już niemalże konieczność i dłużej tego wydatku odkładać nie mogę. Postaram się opisać jak najlepiej wszystkie moje rozterki i wątpliwości co do wyboru i liczę na Waszą pomoc i rady.

 

Mieszkam w domu z przełomu lat 70/80. Powierzchnia razem z kotłownią to 175m2, brak piwnicy, dach prosty. Kubatura to 617m3. Dom jest całkowicie nieocieplony, mury zewnętrzne o grubości 38cm. Okna podwójne, drewniane, starego typu. W przyszłości planuję ocieplenie, ale nie będzie to w jeden sezon - myślę, że zacznę od położenia na dachu 15cm styropapy, potem wymiana okien i docieplenie murów. Ale na razie muszę ogrzać to, co jest, czyli zupełnie nieocieplone.

 

Jeśli chodzi o instalację CO, to jest to układ grawitacyjny z 13 grzejnikami (chyba określane fachowo jako "płytowe" - są po prostu płaskie) ze starego typu czarnymi zaworami obok (jest na nich tylko oznaczenie "Z" oraz "O" i tyle).

 

Co chciałbym uzyskać?

Do obecnej instalacji podłączyć nowy kocioł, który bez walki z zadymioną kotłownią, wodą lejącą się z komina i innymi tego typu przypadłościami da mi... 18 stopni w domu w sezonie zimowym. Wiem, że dla niektórych to wartość kosmicznie niska, ale ja się do takiej przyzwyczaiłem - nie choruję, czuję się w takiej temperaturze komfortowo, reszta mieszkańców również. Kocioł miałby napędzać tylko CO, bez CWU - bojler pozostawiam na prąd.

 

Na podstawie własnej, "partyzanckiej" analizy metrażu i zapotrzebowania na ciepło, wyszło mi, że potrzebuję pieca 25kW. Bardzo spodobał mi się system eCoal, więc wstępnie wybrałem sobie piec Ogniwo Eko 24kW (mam nadzieję, że to dobry wybór, a jeśli nie, to proszę o podpowiedzi), który na chwilę obecną jest do kupienia za około 7,5k. I tutaj kilka pytań do Was:

 

1. Czy na ten metraż dobrze dobrałem moc pieca?

2. Czy jest jakaś większa różnica pomiędzy Ogniwo Eko 24 a Ogniwo Eko Plus 25? Różnica w cenie to jakieś 500zł, ale nie wiem, czy warto dopłacić?

3. Gdzieś w internecie znalazłem informacje, że palniki montowane w tych piecach mają zakres mocy od ok. 18kW do 30 kW - czy to prawda?

4. Czy po dociepleniu i wymianie okien będę musiał zmienić piec na mniejszy, czy będzie on na tyle elastyczny, że będzie działał bez wariowania, zużywając tylko mniej paliwa?

5. Czy do tego pieca muszę dokupić pompę, czy sam obieg grawitacyjny wystarczy? Jeśli trzeba dokupić, to jaki jest to orientacyjnie koszt?

6. Jeśli wymiana grzejników nie jest konieczna, to chciałbym przy nich pozostać - są estetyczne i kompaktowe mimo wieku... Jedynie zastanawia mnie, czy te zawory przy nich będę musiał wymienić na jakieś lepsze?

7. Czy do sterownika ecoal trzeba dokupować jakieś dodatkowe czujniki (pogodowy, pokojowy), czy one są już w komplecie? Jeśli nie, to jaki jest koszt?

8. Tak orientacyjnie - ile mogę spalić ekogroszku o kaloryczności ok 22kJ na miesiąc, chcąc utrzymać te 18 stopni w nieocieplonym domu? A może lepiej wybrać miał?

9. Lepiej kocioł zamawiać samodzielnie, czy przez instalatora? Ogólnie ile się płaci średnio za podłączenie do obecnej instalacji nowego kotła?

10. Nie wiem, czy można tu polecać firmy - ale gdzie w okolicach Katowic szukać dobrych i sprawdzonych instalatorów?

 

Pytań gnębi mnie jeszcze całe mnóstwo, ale mam nadzieję, że ktoś wyciągnie pomocną dłoń i doradzi mi z tym, co opisałem wyżej :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

pytania pomocnicze

jakiej mocy jest stary kociołek i na jakich temperaturach roboczych był eksploatowany??

jakim paiwem podstawowym chcesz ogrzewać dom- ekogroszek, miał, mieszanki jakieś może???

jaka konstrukcja dachu??- może łatwiej taniej i szybciej będzie tam wcisnąć wełnę- np rozwijając na podłodze strychu jeśli nieużytkowy.

 

ogniwo eko plus to następca ogniwa eko- zmodyfikowany trochę- poczytaj na stronie ogniwa

podejrzewam że moc zbyt wysoko szacujesz zwłaszcza planując docieplenie i to w pierwszej kolejności od góry. tam ucieka 30% ciepła.

warto zacząć od "założenia czapki" a potem myśleć dalej o mocy kotła. ale to na dalszą dyskusję

 

pompa się przyda -sterowniki opierają działanie również o regulację pompą CO. koszt od 100zł do 700zł w zależności od modelu.

sugeruję również pompę do CWU- zimą nie marnujesz prądu a korzystasz z możliwości dogrzania ciepłej wody kotłem co dla nowych konstrukcji nie stanowi żadnego problemu

dobrze będzie również wymienić stare zawory na grzejnikach na głowice termostatyczne. będzie łatwiej regulować temperaturą pomieszczeń niezależnie od temperatury na kotle.

czekam na dodatkowe informacje - będę wiedział ciut więcej by radzić

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja w twoim przypadku nie kupowałbym większego jak 20 bo taki mam i też paliłem mając stare okna, nieocieplony budynek o wym 10x10 parter i piętro a strych nieocieplony do dzisiaj (stropodach betonowy czterospadowy na podmurówce wokół na wys.ok. 0,7m). Piec w piwnicy, stara instalacja z grzejnikami żeliwnymi tylko zawory wymienione na nowe (ale teraz doradzałbym na termostaty) Mam (od 2004r) SAS EKO z tłokowym podajnikiem a spalanie uzależnione przedewszystkim od opału. Jestem pewien że taki o mocy 20-23 to max (w zależności od producenta). Popatrz na nowoczesne rozwiązania. U mnie chodziło mi żeby piec palił sam (nie rozpalać co dziennie) a okresowo można było spalić inny opał. Mam jedną pompkę która chodzi cały czas jak palę w piecu na zasilaniu CO. A wodę także grzeję (praktycznie piec tego nie odczuwa) Myślę że apalanie w twoim przypadku prawdopodobnie nie przekroczy 40do50kg w większe mrozy np. na przyzwoitym ok.23mJ groszku lub miale. Oglądałem także te OGNIWA - podobają mi się, popatrz także na SAS-a. A jak zaczniesz roboty przy domu to doradzam strych koniecznie min 15cm styrop lub lepiej 20cm. Od razu będzie odczuwalne. A spalanie będzie napewno się zmniejszać jak będzieśz docieplał i wymienisz okna-drzwi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Już śpieszę z odpowiedziami:

 

Stary kocioł jest żeliwny na koks, zakamieniony, przecieka i jego moc to bodaj 15kW (nigdzie nie ma tabliczki znamionowej, ale patrząc na jego wielkość to jest to raczej faktyczna wartość). W tym sezonie paliłem tylko drewnem, ale uzyskanie temperatury na piecu 50stopni graniczyło z cudem. W domu - lodówa.

 

Co do paliwa podstawowego - myślałem o ekogroszku. Ale jeśli opłaca się go mieszać np. z kulkami miałowymi - nie ma problemu. Mogę w tym temacie poeksperymentować :)

 

Co do dachu - jest to po prostu płaski stropodach kryty papą. Nie ma strychu - jest tylko parter, piętro i tyle. W sumie jest to 130m2 płaskiej powierzchni dachowej pokrytej papą.

 

Informację o pompie odnotowałem jako wydatek konieczny, dzięki! Jeśli chodzi o docieplenie - fakt, planuję, ale jeszcze nie wiem kiedy. Może w przyszłym roku, może za trzy? Niestety nie jestem na tą chwilę w stanie tego przewidzieć. Stąd moje zachowawcze podejście do mocy kotła - ciepło ucieka mi murami, dachem i nieszczelnymi oknami drewnianymi. Jeszcze trochę taka sytuacja może potrwać. Oczywiście z chęcią bym zaoszczędził i kupił coś mniejszego, ale... Boję się, że będzie za małe.

 

CWU przemyślę zatem. Jest taka opcja, żeby podłączyć bojler (nie większy niż 100l), który latem będzie podłączony do siły i woda podgrzewana jedynie prądem i będzie niezależna od pracy kotła? Czy taki dodatek (bojler + pompa + inne rzeczy potrzebne do podłączenia) to duży wydatek?

Dziękuję również za doradzenie co do zmiany zaworów przy grzejnikach. Jest jakaś szczególnie polecana marka?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam, uplo ja mam dom o podobnych parametrach dach płaski poddasze ocieplone wełną mineralną 15cm, okna wymienione, rury c.o po staremu czyli grube grawitacja dodałem pompy do c.o i cwu i zawór 3d piec mi zamontowano 22kw pierwsza zima i w miarę ok w domu non stop 22-23 stopnie ale żaby piec dobrze pracował wymieniam rury rozdzielacze i pex podstawa. Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

uplo

myślę że możesz szukać kotła w okolicy 16-18KW

ogniwo eko plus 16KW ma zakres mocy do 19KW

masz jeszcze z dobrym palnikiem i sterowaniem

RBR ekouniwersal 17KW

Skam-premium 17KW

tu też jest zapas ponad moc znamionową.

więcej bym nie brał skoro stary o niższej mocy i sprawności jakoś dawał radę.- nie myślę tu o ostatnim sezonie kiedy dogorywał

 

koszt zasobnika jakieś 800zł sugeruję wiszący dwupłaszczowy o pojemności w okolicy 140L- w zimie będziesz grzał ciepłą wodę z kotła a latem z zamontowanej wewnątrz grzałki.(kosztu grzałki nie uwzględniłem)

do tego pompa za jakieś 100-150zł i druga do CO za podobne pieniądze lub energooszczędna za około 450zł

to w końcu inwestycja na długie lata- pompy nie psują się zbyt szybko.

 

trochę kasy pójdzie na termostaty- je polecam koniecznie lub jeśli we wszystkich pomieszczeniach panowały takie same temperatury zawór 4drogowy ale łatwiej wyregulować temperaturę w pomieszczeniach termostatami.

masz możliwość decydować w jakim pokoju ile ma być stopni. zawór ogranicza możliwość regulacji do dystrybucji jednakowej temperatury czynnika do wszystkich pomieszczeń. moze to powodować przegrzewanie jednych i niedogrzanie innych pokoi.

 

warto czapką przykryć i nie czekać. wydasz kasę ale zyski będziesz miał od razu w postaci mniejszego zużycia opału. inwestycja zwróci się w 3-4 lata

policz dobrze masz jeszcze chwilę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

hektoras, bodzio68 - dzięki Wam za Wasze podpowiedzi, dzięki tym opisom mam coraz jaśniejszy obraz sytuacji :)

 

Timon - dałeś mi teraz niezłą zagwozdkę z tą mocą... Stary faktycznie dawał radę kiedyś, dawno temu, jak opalało się w nim koksem, dobrej jakości węglem i zużywało 6 ton opału na sezon. Na pewno bardzo ciepło było na parterze, gorzej z piętrem, ale to już pewnie załatwi w tym wypadku pompa i zawory termostatyczne przy grzejnikach, dobrze myślę?

Przy okazji - jakie są objawy, jeśli kocioł okazuje się za mały? Idzie dużo opału, jest problem z uzyskaniem temperatury, czy coś jeszcze? Tak teraz sobie myślę, że na moje wymagania (18 stopni w domu) to nie trzeba będzie dużej mocy...

 

Co do 140L - serio nie potrzebuję takiej ilości ciepłej wody w bojlerze przy 2 max trzech osobach w domu. Także jak już, to będę się oglądał za czymś do 100L. A swoją drogą - rozbudować CO o CWU będę mógł chyba w każdym momencie, prawda?

 

Co do czapki - oj nie czekałbym, ale to wiadomo są koszty. Ze 4k na samą styropapę, robocizna... Przy okazji trzeba rynnę na nowo zrobić, kominy wentylacyjne - nie dam rady teraz. Chcę postawić porządne CO i mieć solidną bazę w kotłowni. Reszta poczeka na większy bufor finansowy w portfelu, który będę mógł przeznaczyć na kolejną inwestycję w dom - mam nadzieję jak najszybciej :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co chciałbym uzyskać?

Do obecnej instalacji podłączyć nowy kocioł, który bez walki z zadymioną kotłownią, wodą lejącą się z komina i innymi tego typu

Nie wiem czy wiesz, ale najczęstszą przyczyną tego typu dziadostwa jest przewymiarowany kocioł.

I taki sobie właśnie wybrałeś. (25 kW)

 

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

uplo

przeczytaj mój poradnik(stopka)

moc kotła liczy się dla 20stC w domu ty chcesz mniej, więc tym bardziej wystarczy, zwłaszcza że planujesz ocieplić.

dodatkowo kotły ktore sugeruję moga pracować z mocą nawet do 20KW jak zajdzie potrzeba więc dasz radę bez problemu zagrzać domek każdym z przeze mnie wymienionych modeli.

skoro było ciepło na parterze a pietro chłodniejsze to dodatkowy znak że czapka potrzebna- uciekało ciepełko do góry zamiast pod czapką na piętrze zostać.

termostaty pomogą o tyle że jak parter będzie wystarczająco ciepły to więcej ciepełka popłynie rurami na piętro gdy się termostaty na dole pozamykają.

możliwe też że przepływy nie takie ale pompa wspomóc powinna i dać pozytywne efekty.

 

za mały kocioł nie da rady zagrzać domu do odpowiedniej temperatury mimo iż będzie pracował z maksymalną mocą na wyskoich temperaturach. tobie to raczej nie grozi skoro stary zasypowiec o mocy 15KW dawał radę.

rozbudować CO będziesz mógł w każdym momencie ale dobrze zrobić od razu oddzielne zasilenie i powrót dla zasobnika CWU i je np zakończyć zaworami kulowymi i zaślepić. pozostanie podłączenie zasobnika i pompy a to już niewielki kłopot.

zakładałem 4 osoby w domu ale jak mniej to może wystarczyć 100L - warunek - nie korzystacie z dużej wanny często. jeśli lubicie kąpiele polecam jednak większy- będzie gwarancja że wody pod dostatkiem mieć będziesz zawsze.

 

co do czapki i kosztów.

piszesz o zużyciu na poziomie 6ton/sezon

nie wiem z jakiego rejonu Polski pochodzisz i jakie u Ciebie ceny opału więc policzę Ci po swoich cenach

ekogroszek 880zł/tona

daje to 880x6=5280zł

 

jak założysz czapkę możesz zyskać do 30% oszczędności na opale. bądźmy jednak realistami i załóżmy że zyskasz 20% nie więcej

czyli zamiast 6 spalisz 4,8tony x880zł=4224zł

różnica 1056zł.rocznie w kieszeni.

 

koszt czapki 4tysiące

nie chcę przeżywać życia za Ciebie ale nie zastanawiałbym się tylko wziął 4tys kredytu na 4lata i ten tysiąc co mi z opału zostanie przeznaczał na raty.

po 5 latach masz spłaconą czapkę i dalsze oszczędności.

wiem że trudniej wydać 4tysiące niż tysiąc ale na czapkę wydasz raz a na opał będzie sżło co sezon a ceny rosną i co sezon będzie szło więcej.

 

zrobisz jak planujesz bo to w końcu Twoje nie moje. ja tylko podpowiadam gdzie można coś zaoszczędzić i to nie raz ale na resztę życia w tym domu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podsumowując - mieszkanie w domu jest, było i będzie jedną wielką skarbonką, kto nie miał takiej sposobności - nie zrozumie :)

Dzięki radom mam jaśniejszy obraz sytuacji - na wiosnę zabieram się za szukanie instalatora CO i będę brał pod uwagę mniejszy piec. Jeśli tylko będzie możliwość, to latem zrobię ocieplenie dachu. Oby wszystko poszło po mojej myśli, to i jeszcze cwu podłączę :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

uplo tak jak doradzają Ci wszyscy ja również radzę zacznij od docieplenia dachu-strychu koniecznie. Z mocą kotła myślę że już prawidłowo rozumujesz biorąc pod uwagę mniejsze moce. Myślę że w tym przypadku (po dociepleniu dachu) faktycznie wystarczą piece o mocy takiej jaką doradza TIMON . Ja pomimo że mam 20kw to teraz wybrałbym jak najmniejszy np. 15lub 17. W moim paląc 9 zim doświadczenie podpowiada że zakup odpowiedniego opału (na forum doradzają np zakup średniej kaloryczności tj.23 jako podstawowy a wyższej kaloryczn. tj. >26 na duże mrozy) i palenie nim w odpowiednich warunkach (np.>26 palić przy ponad -15 oC.) Taka eksploatacja pozwoli zminimalizować zużycie opału przy założonych temperaturach w pomieszczeniach domu. Z wymiennikiem także się daj przekonać i wybierz i zrób jak TIMON doradza (jak brak kasy to wyjścia przyłączy zaślep - zamontujesz sam później jak finanse pozwolą na zakup).

A co do skarbonki to także tak uważam jak widzę co ciągle trzeba zrobić - ale jak już siedzę w piękny słoneczny dzień na huśtawce pod czereśnią gdy sąsiedzi są spoko to myślę (jestem pewien gdy widzę co przeżywają ludzie eksmitowani po 40-50latach zamieszkiwania z mieszkań po tajemniczej POLSKIEJ PRYWATYZACJI) że nigdy się bym nie zamienił.

Ty również jak pokonasz jeden problem z ogrzewaniem, później z wymianą stolarki oraz ociepleniem ścian to będziesz także odczuwał już więcej przyjemności.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.