tusiu Opublikowano 6 Stycznia 2013 #1 Opublikowano 6 Stycznia 2013 Witam Jako nowy użytkownik chciałem się z wszystkimi przywitać i prosić o pomoc w sprawie ocieplenia. Posiadam w starym remontowanym domu(strop drewniany) stropodach niewentylowany o spadzie około 60cm, pokryty papą. Mam zamiar ocieplić poddasze, które będzie użytkowym. W najniższym miejscu, pod oknami jest 220cm wysokości, a w najwyższym 280cm. Ocieplenie planowałem zrobić wełna mineralną 15cm lambda 0,032, umieszczoną pod sufitem podwieszanym. Ocieplenie będę mógł wykonać sam, a jego koszt nie będzie aż tak duży, tylko czy takie ocieplenie jest wystarczające? Z tego co się dowiadywałem można to zrobić również styropapą, ale wtedy koszt rośnie, trzeba zmieniać rynny, a prace musi wykonywać osoba mająca dużą wiedzę, bo podobno łatwo zrobić to źle. Grubość innych przegród ocieplanych: Podłoga(ogrzewanie podłogowe) - 10cm styropian Strop drewniany(głównie dla wyciszenia) 15cm najtańsza wełna 0,044 Ściany z cegły - 10cm styropianu
sambor Opublikowano 6 Stycznia 2013 #2 Opublikowano 6 Stycznia 2013 Stropodach trzeba ocieplić z zewnątrz - styropapa lub panka PU natryskiwana na dach bezpośrednio i na to papa lub blacha. Poczytaj tu https://forum.info-ogrzewanie.pl/topic/13055-styropapa-15-czy-12/ W poście #7 są dane jak i czym ocieplać dach. Izolacja 10 cm na podłogę grzaną to żadna izolacja, tam powinno być min 15cm EPS100 0,035 Podobnie na ściany budynku - 10cm to trochę mało , daj 15 cm, 0,035 lum 0,033 - robocizna ta sama. Pozdr.
tusiu Opublikowano 6 Stycznia 2013 Autor #3 Opublikowano 6 Stycznia 2013 Czytałem kiedyś prace magisterska z badaniami z których wynikało ze podłoga to przegroda, którą ucieka najmniej ciepła i jej nadmierne izolowanie zwraca sie bardzo powoli i jest nieopłacalne .Wszyscy z którymi rozmawiałem powiedzieli ze 10cm(5+5) pod podłogówke wystarczy, więc tak też zrobiłem, ale teraz wiem ze mogło być właśnie 15cm, bo jednak styropian majątku nie kosztuje.. Jeden "spec" przekonywał mnie ze 3cm będzie wystaczające! Czy to że dałem tylko 10cm, to aż taki duży błąd? Przecież ciepło ucieka do góry, a nie w dół. Sciany są grube 45cm, kiedys znalazłem jakiś program, gdzie podaje sie z jakiego materiału jest sciana i jej grubośc, a on przelicza jaki powinno zastosować sie materiał i jego grubośc, aby osiągnąć wymagany współczynnik oporu cieplnego i wlaśnie wyszło mi 10 lub 12cm styropianu chyba 0,038. Wracając do stropodachu to wiem ze należy go ocieplić od zewnatrz styropapą, ale to jest duzy koszt, a dom chciałbym wyremontować pośrednio, tzn. nie ponieść dużych kosztów, ale zrobic wszystko w miarę tak jak powinno być zrobione. Nie wiem jak długo będe w nim mieszkał ale napewno nie całe życie. Stropodach od zewnętrznej strony nie jest idealnie równy, miałem zamiar na starą pape położyć papę termozgrzewalną(dach nie przecieka), bo to nie duży koszt, a będe miał pewność. Ocieplenie styropianem wiąże się ze zmianą m.in. orynnowania, które u mnie jest dobre. Sufit podwieszany i tak będę robił ,więc dając pod niego wełnę wyniosło by mnie naprawdę o wiele taniej, a co najważniejsze mógłbym zrobic to w najbliższym czasie, a mamy teraz zime, więc roboty na dachu od zewnętrznej strony odpadają. Pozdrawiam i dziękuję za odpowiedź
Remi Opublikowano 8 Stycznia 2013 #4 Opublikowano 8 Stycznia 2013 Witam, Ja kiedyś sobie liczyłem tak z ciekawości jak to wygląda i jak wiadomo koszt będzie proporcjonalny im grubej tym drożej :) Niestety od strony przenikania ciepla to juz inna historia bo tam niestety jest to wykres funkcji wykładniczej exp. :/ Optimum jest od 5cm do 10cm ocieplenia dalej nie ma już co ocieplać bo koszty rosną a zysk jest minimalny. Poza 5cm linia nigdy do zera nie dojdzie oraz im grubej tym się minimalnie już zmienia wartość. Kiedyś czytałem wypowiedz i ktoś mądrze powiedział ze jak ktoś ociepla to max 10cm bo potem się tylko napycha kieszeń firmie produkującej ocieplenia niż to ma jaki kol wiek zysk.
piastun Opublikowano 8 Stycznia 2013 #5 Opublikowano 8 Stycznia 2013 Też jak kolega poczyniłem podobne wyliczenia i wyszło mi, że 10cm styropianu daje najlepsze efekty w stosunku do poniesionych kosztów. Tylko, że ja należę do tych bardziej leniwych i użyłem gotowych kalkulatorów ale wyniki wyszły mi bardzo zbieżne. http://www.termoorganika.com.pl/kalkulator/kalkterm.html http://www.styropiany.pl/index.cgi?oper=1&kod=kalkulator Jako ciekawostkę dodam swoje spostrzeżenie, ze nie oplaca się inwestować kasy w styropian o najniższym możliwym współczynniku przenikania bo poniesione duże nakłady dadzę duże mniejsze kożyści niż wynikałoby to z zainwestowanej kasy. pozdrawiam
sambor Opublikowano 8 Stycznia 2013 #6 Opublikowano 8 Stycznia 2013 Był taki okres że wystarczyło 5cm styropianu a 10 to była rozpusta, teraz przyjętą normą jest na podłogę 15cm - np Purmo zaleca min 10cm ale przestrzega przed mostkami cieplnymi, które przy wykonawstwie zawsze powstają. Dodatkowo trzeba brać pod uwagę rozrzut parametrów izolacyjnych styropianu u różnych producentów. Z resztą każdy robi jak chce lub jak mu kasy starczy, Na grubszym styropianie musi być mocniejsza wylewka lub musi być mocniejszy styropian aby się wylewka nie spękała + wzmocnienie np siatką. Z tej tabelki wynikają jakieś dziwne rzeczy tam jest tynk cementowy - po co?, ta wylewka 50mm gdzie ona ?, styropian ok a gdzie wpływ mostków cieplnych? poniżej strona o oszczędnościach Co do styropianów fasadowych o wsp 0,030 -0,035 to praktycznie lepiej jest użyć ten o mniejszej izolacyjności -0,035 , ma on dużo lepsze właściwości mechaniczne. Pozdr.
tusiu Opublikowano 8 Stycznia 2013 Autor #7 Opublikowano 8 Stycznia 2013 Podsumowując i wracając do sedna tematu... :) Ciągle spotykam się z radami bardzo rozbieżnymi, jedna osoba mówi ze 10cm to już wystarczająco, a druga ze 15cm to minimalna ilość. U mnie pod ogrzewaniem podłogowym położone jest 5+5cm na przemian firmy izolbet 0,038 i na to folia aluminiowa - jest to wystarczające? Na ściany(cegła 45cm) chce położyć 10cm z frezem też 0,038 Czy ten stropodach(płyta betonowa około 10cm grubości pokryta papą) mogę ocieplić wełną 15cm 0,032 od środka, będzie to wystarczające? Nie będzie się tam skraplać woda od różnicy temperatur? Teraz zamiast drzwi mam zakryty otwór czarna folia budowlana i od strony cieplejszej jest ona cała mokra... Czy konieczna jest pustka wentylacyjna w takim przypadku? Wiem, ze ocieplając dach deskowany taką pustkę należny zastosować
sambor Opublikowano 8 Stycznia 2013 #8 Opublikowano 8 Stycznia 2013 Jeżeli dajesz wełnę na beton to musisz dać folię - żółtą lub czarną bezpośrednio na beton i na to wełnę, bez folii wełna przemoknie. Pustka wentylacyjna jest potrzebna do wentylowania wełny , u ciebie wełna z jednej strony będzie cały czas wentylowana., będzie dobrze. Pozdr.
tusiu Opublikowano 8 Stycznia 2013 Autor #9 Opublikowano 8 Stycznia 2013 Nad głową mam dach właśnie z betonu od zewnątrz pokryty papą :) Ze wełna musi być z dwóch stron zabezpieczona folią to wiem, ale czy mogę ją dołożyć do dachu z pustką załóżmy 1cm jedynie, a przy końcu dał bym więcej? Przy dachu z betonu musi być również taka pustka? W najwyższym punkcie (280cm) gdzie sufit będzie obniżony mogę nawet zrobić mały otwór(jest tam komin) pomiędzy dachem a wełną, a pod sufitem z k-g kolejny otwór, który będzie wentylacją w pokoju. To 15cm wełny 0,032 wystarczy?
sambor Opublikowano 8 Stycznia 2013 #10 Opublikowano 8 Stycznia 2013 W przypadku płaskiego stropu wełna ma leżeć na betonie pokrytym folią od drugiej strony musi być przewiew . te 15cm wełny to mało, większość ciepła przez dach ucieka.Jak masz kasę to daj 2x 15 lub min 15+10cm Co do ocieplenia dachu to robisz to klasycznie - pustka 1-2cm np sznurkowanie, wełna, sznurek mocujący wełnę , folia
tusiu Opublikowano 8 Stycznia 2013 Autor #11 Opublikowano 8 Stycznia 2013 Właśnie mi zależy na wysokości bo przy oknach(najniżej) mam 225cm dokładnie, a w drugiej części pokoju 280cm, należy od tego odjąć płytę OSB 22mm +panele/mate wyciszającą, czyli załóżmy do 5cm max. Dając 30cm wełny zostało by mi koło 190cm, więc bardzo mało. Gdybym dał 15cm uzyskam opór cieplny Rd=4,55 a przy 20cm Rd=6,15 stosując wełnę 0,032. Ten dach to najgorszy element tego domu,,,, Czyli załóżmy muszę zrobić tak: -pustka wentylacyjna (1-2cm) - folia paroprzepuszczalna - wełna mieneralna - folia paroizolacyjna\ - sufit z płyt g-k
sambor Opublikowano 8 Stycznia 2013 #12 Opublikowano 8 Stycznia 2013 O rany nie czytasz - masz zrobić tak -pustka wentylacyjna (1 cm) - wełna mineralna jak najlepsza i daj np 2 x8cm na mijankę. - folia paroizolacyjna - sufit z płyt g-k wełny nie wolno szczelnie zamknąć z dwóch stron - musi mieć wentylację -czyli jak dajesz pustkę wentylacyjną to nie dajesz folii . Rozumiem że izolujesz od środka pomieszczenia. Jeżeli robisz od zewnątrz to tak jak w poście #8 . Przeczytaj i nie pomyl się podczas wykonawstwa.
piastun Opublikowano 8 Stycznia 2013 #13 Opublikowano 8 Stycznia 2013 Sambor mam pytanie do Ciebie odnośnie izolacji dachu - odeskowanego z czymś w rodzaju papo-kapia.Czytałem, że w takiej konstrukcji zamiast wentylacji przez kalenicę (bo u mnie to jest zaklejnone tą papą) można zrobić wywietrzniki w ścianach tak jak na załączonym rysunku. Oczywiście wywietrznik będzie na nieużytkomy strychu.
tusiu Opublikowano 8 Stycznia 2013 Autor #14 Opublikowano 8 Stycznia 2013 Przepraszam faktycznie nie doczytałem z tą folią Tylko że teraz jak patrzyłem na dach przy dużych mrozach to jest był cały zaszroniony od środka, więc nie dając folii pomiędzy dachem, a wełną ten szron(woda) będzie w wełnie wydaje mi się. Chciałbym jeszcze abyś powiedział mi jaka grubość wełny i o jakim współczynniku powinna tam być zastosowana. Jak Ty byś ocieplił ten dach, aby było dobrze, a nie iść tak bardzo mocno w koszty? Nie chciałbym aby dach był mostkiem termicznym tego domu Wiem, że najlepsza opcja to styropapa na dachu, a pod sufit k-g wrzucić tez trochę wełny, ale wtedy muszę zmieniać orynnowanie, zrywać starą papę, poziomować dach pod styropian, a więc dużo prazy i pieniędzy, a i sam tego nie zrobię, więc ekipie też trzeba zapłacić.
sambor Opublikowano 8 Stycznia 2013 #15 Opublikowano 8 Stycznia 2013 Sambor mam pytanie do Ciebie odnośnie izolacji dachu - odeskowanego z czymś w rodzaju papo-kapia.Czytałem, że w takiej konstrukcji zamiast wentylacji przez kalenicę (bo u mnie to jest zaklejnone tą papą) można zrobić wywietrzniki w ścianach tak jak na załączonym rysunku. Oczywiście wywietrznik będzie na nieużytkomy strychu. Zawsze powinno tak być, przecież od środka dajesz przeważnie żółtą folię i nie masz wentylacji pozdr.
Andrzej_M_ Opublikowano 8 Stycznia 2013 #16 Opublikowano 8 Stycznia 2013 ,,,, Tylko że teraz jak patrzyłem na dach przy dużych mrozach to jest był cały zaszroniony od środka, więc nie dając folii pomiędzy dachem, a wełną ten szron(woda) będzie w wełnie wydaje mi się. ,,,, Ten system ocieplenia ma być tak wykonany, aby para wodna pod żadnym pozorem nie przedostała się poprzez warstwę wełny. Jeżeli para wodna nie przedostanie się do pustki wentylacyjnej, to na betonowym stropie nic się nie skropli, bo z pustego to i Salomon nie naleje.
piastun Opublikowano 8 Stycznia 2013 #17 Opublikowano 8 Stycznia 2013 Zawsze powinno tak być, przecież od środka dajesz przeważnie żółtą folię i nie masz wentylacji hmmm żadko się takie coś widzi ale jeżeli tak piszesz, że to norma to tak pewnie jest. Czy wystarczy jedna kratka na strychu ? Bo ja to rozumiem tak, że wiatr wpada sobie dołem i wylatuje własnie tą kratka w i ten sposób zabiera nadmiar wilgoci?
sambor Opublikowano 8 Stycznia 2013 #18 Opublikowano 8 Stycznia 2013 Ja mam w jednym domu kratki w szczytach z możliwością zamknięcia w duże mrozy a w drugim domu mam kominek wentylacyjny - taki jak do wentylacji kanalizacji -otwarty na przestrzeń strychu i to wystarcza .
tusiu Opublikowano 8 Stycznia 2013 Autor #19 Opublikowano 8 Stycznia 2013 Dziękuje za pomoc:) Teraz już wszystko wiem. Z tą folia to byłem święcie przekonany ze wełnę należny zaizolować z dwóch stron, dobrze że jeszcze tego nie robiłem, bo bym zrobił źle. Prosił bym was jeszcze żebyście mi powiedzieli jaka grubość wełny będzie w moim przypadku wystarczająca, bo jeśli mam dać zbyt mało i później ciągle siedzieć w kotłowni to już wole mieć troszkę niższe pomieszczenie, a zaizolowane tak jak trzeba, A czy na szycie wybić małą dziurę w kominie, aby wełna miała wentylacje? Wyglądało by to tak: - dach - otwór wentylacyjny załóżmy 10x10cm - wełna - folia - sufit k-g - pod sufitem otwór wentylacyjna dla pokoju
sambor Opublikowano 8 Stycznia 2013 #20 Opublikowano 8 Stycznia 2013 Co do otworu went to możesz go wykonać ale czy go potem zabezpieczysz od wody i wilgoci?. Grubość 20cm (2x10) powinna być już całkiem niezła.
Remi Opublikowano 8 Stycznia 2013 #21 Opublikowano 8 Stycznia 2013 Ja dodam tylko jeszcze ze co innego jest w przypadku jak się ma poddasze użytkowe i się ociepla dach :-P Tam oprócz kosztów trzeba brać tez pod uwagę izolacji przed przegrzewaniem się pomieszczenia. Ja tylko dodam swoje z praktyki ze najlepsze jest mieć deskowanie i potem konterlaty i laty oraz dachówkę bo to już wiele zapobiega przegrzewaniu się pomieszczeń niż gruba warstwa wełny. :)
tusiu Opublikowano 8 Stycznia 2013 Autor #22 Opublikowano 8 Stycznia 2013 Komin będzie ocieplony, a od góry na nim będzie taka nakładka z metalu aby nie padało na niego - wystarczy? A co do tej grubości wełny to jaką zastosować?
sambor Opublikowano 8 Stycznia 2013 #23 Opublikowano 8 Stycznia 2013 - Wystarczy - daj najgrubiej jak możesz, jeżeli cieniej to lepsza wełna,
tusiu Opublikowano 9 Stycznia 2013 Autor #24 Opublikowano 9 Stycznia 2013 A czy mógłbyś mi napisać jaka grubość wełny 0,032 będzie wystarczająca, biorąc pod uwagę ze na ściany dam 10cm 0,038 styropianu, aby to wszystko było proporcjonalnie dość ocieplone. Jesteście pewni, że tej folii między wełną, a dachem nie potrzeba? Właśnie czytałem, że w dachu gdzie jest deskowanie dają wysokoparoprzepuszczalną, czyli taka która wypuszcza wilgoć z wełny ale nie wpuszcza wilgoci do wełny, a pod wełną już normalną paroizolacyjną.
sambor Opublikowano 9 Stycznia 2013 #25 Opublikowano 9 Stycznia 2013 Policz sobie - kalkulator przegrody w poście #5, i pamiętaj że przed dach ucieka najwięcej ciepła. Coś ci z tym czytaniem za dobrze idzie - jak masz deskowanie i papę to nie masz folii paroprzepuszczalnej , możesz dać folię paroprzepuszczalną - to koszt ok 300zł/ 75m2, lepiej już wełnę Rockwoola kupić - taką skalną ona jest odporna na niewielkie ilości wilgoci np MegaRock, TopRock. lub dobrego Knaufa
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.