Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Schemat Instalacji C.o


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam. Chciał bym prosić fachowców o obejrzenie mojego schematu i uzupełnienie go. Jestem w tym temacie nie doświadczony, ale dobry schemat mógł by mi bardzo ułatwić założenie instalacji. Nie wiem czy mam zakładać zawór trójdrożny czy czterodrożny i czy w ogóle. i nie wiem w którym miejscu podłączyć naczynie wyrównawcze, oraz grzejnik w piwnicy. Proszę o pomoc Grzegorzpost-34500-0-57697900-1319540942_thumb.png

Opublikowano

1. Naczynie wyrównawcze:

a. Od kotła (zasilanie) do naczynia rura bezpieczeństwa 1 cal bez zaworów.

b. Od naczynia (np w 3/4 wysokości naczynia) do piwnicy rura przelewowa 1 cal bez zaworów podłączona do kanalizacji.

c. Od grzejnika na poddaszu rura np. 1/2 cala (od zasilania lub powrotu ) bez zaworów do dołu naczynia.

d. Od góry naczynia rura 1 cal (np 30 cm długości) otwarta do atmosfery czyli odpowietrzenie instalacji.

 

http://forum.info-og...h__1#entry87051 post #13.

 

2. Piony po lewej i prawej strony schematu brak odpowietrzników automatycznych na zasilaniu. Także na klatce schodowej odpowietrznik automatyczny na zasilaniu.

 

3. Po co Ci grzejnik w piwnicy? Nie izoluj rur powrotnych do kotła i w piwnicy będziesz miał ciepło.

 

4. Przyłącz do instalacji zimnej wody lepiej dać na powrocie.

 

5. Brak spustu wody z instalacji do kanalizacji, ale spust powinien być fabrycznie zamontowany w kotle.

 

6. Brak manometru do pokazywania poziomu wody w instalacji. Zakładam że kocioł ma termometr.

 

7. Obejście pompki przeczytaj tu http://forum.info-og...obejscia-pompy/ post #13.

 

8. Grzejniki na zasilaniu zawór termostatyczny z głowica, na powrocie zawór odcinający. Na klatce schodowej możne być zawór termostatyczny bez głowicy.

Opublikowano

Dziękuje za odpowiedz. Mam jeszcze parę pytań.

 

1. Poprawiłem schemat i zamieszczam jeszcze raz (aby sprawdzić czy się przypadkiem nie pomyliłem).

 

post-34500-0-79303500-1319565862_thumb.png

 

2. Obejście pompki już dokładnie przestudiowałem

3. Termometr oczywiście jest.

4. Czy taki manometr zda egzamin?

 

post-34500-0-75949100-1319565807_thumb.jpg

 

Jeżeli tak to w którym miejscu go zamontować?

 

5. Chciałem grzejnik w piwnicy, ponieważ mam w planach zrobić tam pralnie i suszarnie.

 

Czy wyjście od pieca fi 22 następnie zmiana na 18 i na 15 a do każdego grzejnika 10 to dobre rozwiązanie. Czy może 15 do grzejnika? Mam zamiar kłaść instalację w miedzi, czy od pionu do grzejnika poprawnie będzie jeżeli dam odcinek z pcv? (czy warto na tym zaoszczędzić?)

 

Pozdrawiam i jeszcze raz dzięki :)

Opublikowano

ad.1. Do naczynia podłącz z grzejnika na poddaszu zasilanie (czerwony), a nie powrót (niebieski). Wtedy naczynie nie będzie grzejnikiem.

 

ad.2. O.k.

 

ad.3. O.k.

 

ad.4. Manometr montuje się w pobliżu zaworka dopuszczającego wodę do instalacji. Jeżeli od punktu montażu manometru do góry naczynia masz np. 8,45 m wysokości słupa wody to manometr powinien mieć zakres 1 bar czyli 10 m wysokości słupa wody. Przed manometrem powinien być zaworek, aby w przypadku uszkodzenia manometru nie trzeba było spuszczać wody z całej instalacji

Na przykład taki fi 100 mm http://www.pneumat.c...y_fi_80_100_160

Jeżeli na piecu masz wolny króciec to zamontuj manometr na piecu.

 

ad 5. Grzejnik z odpowietrznikiem automatycznym i zaworem termostatycznym bez głowicy, zaworem odcinającym. Pralnia powinna mieć wentylację, aby wilgotne powietrze miało gdzie wychodzić.

 

Wyjście z pieca, wejście do pieca i piony ja bym dał średnicę 25 mm (pompka obiegowa pewnie będzie miała taką średnicę). Odejścia do grzejników 15 mm. Materiał rur najlepiej jakby był taki sam. Ja bym robił rurami ze stali węglowej, a nie miedzią, czy plastikiem. Piony i odejścia powinny być zaizolowane i zatynkowane w ścianach.

 

Zawory termostatyczne maja nastawę wstępną przepływu co jest bardzo pomocne w regulacji przepływu wody grzewczej przez grzejniki. Im "bliżej" pieca tym przepływ powinien być mniejszy. To się nazywa regulacja hydrauliczna instalacji.

 

Zawory odcinające są po to aby w przypadku malowania pomieszczenia można było grzejnik zdemontować i wymalować ścianę za grzejnikiem bez spuszczania wody z całej instalacji.

Opublikowano

masz bezpieczną instalacje

 

post-16946-0-98071300-1319620501_thumb.png

 

manometr to ten z zestawem - co pokazywałeś razem z zaworem bezpieczeństwa

Opublikowano

Kolega emus twierdzi że lepiej pompkę z obejściem zrobić na powrocie, na wskazanym tu schemacie jest na zasileniu, ma to właściwie jakieś większe znaczenie?.

 

Dlaczego na naczyniu wyrównawczym jest zasilenie na dole i na górze naczynia? Naczynie nie będzie w ten sposób robić za grzejnik?

Opublikowano

Kolega emus twierdzi że lepiej pompkę z obejściem zrobić na powrocie, na wskazanym tu schemacie jest na zasileniu, ma to właściwie jakieś większe znaczenie?.

Nie ma znaczenia czy pompka będzie na zasilaniu czy powrocie. Wszystko zależy od ilości miejsca na instalację pompy.

Pompa na powrocie pracuje na niższej temperaturze niż na zasilaniu. Temperatury pracy pomp są powyżej 100 stopni C czyli w razie zagotowania wody w kotle nie powinna ona ulec uszkodzeniu gdy jest zamontowana na zasilaniu.

Ja uważam że jak urządzenie ma możliwość pracy na niżej temperaturze (powrocie) to lepiej dla tego urządzenia.

Opublikowano

Ja też jestem tego zdania o ile nie ma więcej pomp niż jedna bo jak jest podłogówka na osobnej pompie i cwu na osobnej pompie to lepiej wyszło na zasilaniu ( była i na powrocie ) bo się nie przepychały .

A jak pompe montować na powrocie to najlepiej w pionie( jeśli jest miejsce ) i zawór różnicowy na pewno zadziała

Opublikowano

Rozumiem. Dziękuje wam za pomoc. Mam tylko jeszcze jedno pytanie, czy system w pex będzie lepszy zgrzewany czy skręcany. Trochę o tym czytałem i niby wersja skręcana ma mniejszy przepływ na złączkach i kolankach. Czy to prawda?

Opublikowano

skręcane mają mniejszy przepływ , ale nie zawsze da się podejść z zapraską , a co chcesz podłączać ?

Opublikowano

Myślałem o tym o fundusze ograniczone a chciał bym przed mrozami skończyć. Jakieś może porady w tym temacie? Pewnie będziecie odradzać ale np w mojej firmie jest około kilometra takiej instalacji i od lat nic się nie psuje. Ale proszę o opinie.

Opublikowano

Ale nikt nie odradza to przecież wymyślono do instalacji tylko trzeba z głową do tego podejść , musi być jakoś zabezpieczone żeby wrzątek ani para nie zaczełą tam hulać i będzie ok :rolleyes:

A tak wogóle to zobacz jak to hula w twojej firmie - jaki piec? jaka instalacja ?

  • 4 lata później...
Opublikowano

Witajcie, ciekaw jestem czy ktoś stosował w starszych kotłach opalanych węglem tzw. szamoty. Macie z tym jakieś doświadczenia ?

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Z tego co się orientuje wyłożenie kotła szamotem jest praktykowane, niedawno czytałem o kotle na pelet do którego właściciel włożył szamot, co najciekawsze na wymiar wyprodukowany specjalnie do tego kotła przez producenta. 

 

Stary piec tzn? Nie zaizolowany? Bo jeżeli chcesz wyłożyć szamot, a piec nie ma izolacji zewnętrznej to po prostu lepiej go zaizolować :) I też lepiej utrzyma temperaturę.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.