Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Witam serdecznie.

Nosze się z zamiarem położenia ciepłociągu z domu do warsztatu. Docelowo miałby on mieć ok 55m długości.
W domu mam stary kocioł zasypowy 24kW, natomiast w warsztacie ecodesign 30kW na ekogroszek.

Wcześniej miałem stary kocioł 16kW o bardzo słabej sprawności. Hajcowałem go na ostro, opał znikał niemalże w mgnieniu oka, a on niestety dalej niedomagał. I po trzech latach, zmęczony już tym codziennym rozpalaniem i ciągłym podkładaniem do tej "kozy", zdecydowałem się na wymianę kotła na większy.
Wychodząc z założenia, że lepiej przewymiarować kocioł zamiast kupić za mały, zdecydowałem się na 30kW. A później praktyka całodobowego ogrzewania pokazała, że co najmniej 15kW w kotle "leży odłogiem". ?

Z racji, że w domu mam starego śmieciucha 3-ciej klasy, chciałbym wykorzystać potencjał nowego kotła i położyć ciepłociąg z kotłowni warsztatowej do kotłowni w domu, tzn. 24m ziemią (rura preizolowana) i 30m pex w otulinie. Te 110m rurociągu miałaby zasilać pompa 25/60. W domu wymiennik płytowy 50kW, a dalej kolejna pompa wraz z obecną domową instalacją.

Pierwsze pytanie to jaką średnicę rur zastosować? 32mm wystarczy czy lepiej 40?
Pompa ma wydatek poniekąd 55l/min (3.3m³/h), a ja chciałbym uzyskać na tych 110m przepływ 20l/min (~1.21m³/h), aby przy modelu temperaturowym 70/50 uzyskać moc max 25kW. ...chyba dobrze to policzyłem.

Szacując koszta przychodzi mi na myśl drugie pytanie - czy to w ogóle opłacalne?
Z jednej strony, ogrzewając dwa budynki jednym kotłem będzie zdecydowanie ekonomiczniej, ale z drugiej strony, skoro koszty położenia ciepłociągu to prawie połowa ceny zakupu nowego kotła do domu, to czy w ogóle ta "gra jest warta świeczki"?

Z niecierpliwością czekam na Wasze odpowiedzi.
Pozdrawiam.

Edytowane przez Dozy
Opublikowano

Zero odpowiedzi - tak jak przypuszczałem, bo ja zawsze trudne pytania zadaję, hehe.

Trochę zgłębiłem wiedzy na temat chropowatości rur, oporów liniowych i miejscowych, pokalkulowałem trochę i wyliczyłem, że pex 32 powinna podołać zadaniu. Ponad to korzystając z poniedziałku (tak, wiem, nikt nie lubi poniedziałków, a już na pewno jak ktoś zadaje dociekliwe i trudne pytania) zadzwoniłem do działu technicznego jednego z producentów rur preizolowanych i z rozmowy wynikło, że rura 32mm w zupełności wystarczy, a 40-stka byłaby po prostu przerostem formy nad treścią.

Rura preizolowana 2x32 jest tańsza od 2x40 o jakieś 24zł/m, a więc na 24 metrach wychodzi 576zł różnicy. Goły Pex 32 też wiadomo, że tańszy od 40-stki. Czyli nie będzie wcale tak drogo z tą inwestycją. ? 

 

Opublikowano

Zacznij od tego jakie zapotrzebowanie ma dom?
Po drugie - warsztat masz zalany glikolem?
Po trzecie - rury poniżej strefy zamarzania czy gdzieś położone i zalane glikolem?

Pex 32 to spora zwężka na łączeniach, wymiennik płytowy to spore opory.
Moim zdaniem gra warta świeczki ale trzeba dobrze to wysterować

Opublikowano

Temat jak dla mnie został już wyczerpany. Wszystko obczaiłem kalkulatorami przepływu i rozmową telefoniczną z działem technicznym HeatPex. Ale rozmawiać dalej mogę, niech będzie dla potomnych. ?

Dom ma zapotrzebowanie takie, że np. w lutym tego roku paliło się w nim przez 12 do 14 godzin na dobę. Nie wiem dokładnie z jaką mocą pracował domowy kocioł przez większą część czasu (były też momenty że niemalże wygasło), ale zasadniczo ciepłociąg ma mieć moc nominalną taką jak kocioł, żeby żadne mrozy nie były w stanie zmusić mnie do rozpalania w śmieciuchu, hehe.

Nowy kocioł pracuje w instalacji zamkniętej, z glikolem o stężeniu ok 40%. Wiem, że to bardzo istotne dla oporności przepływów, bo im więcej glikolu tym większe opory tłoczenia, a ponad to glikol ma mniejszą pojemność cieplną niż woda, więc tego płynu trzeba przetłaczać więcej żeby uzyskać tą samą ilość energii cieplnej jak przypadku wody.

Rury preizolowane kładzie się na podsypce i w obsypce piaskowej, na głębokości ok 50cm pod powierzchnią ziemi, więc jest to głębokość jak najbardziej w strefie przemarzania. ?

Nie wiem co masz na myśli pisząc spore. Spore to pojęcie względne.
Wymiennik 40 płytowy będzie powodował stratę ciśnienia do 10kPa (przy przepływie 1.2m³/h), natomiast na 110m rury 32 będzie strata ok 20kPa, czyli razem max 30kPa.
Pompa podnosi słup wody do 6m, co odpowiada ciśnieniu 60kPa, a więc powinna podołać zadaniu. ?

 

 

Opublikowano

W końcu udało mi się znaleźć na necie charakterystykę hydrauliczną circuli 25/60. Co prawda w papierowej instrukcji jest wykres, ale jest on na tyle malutki i tak marnej jakości, że aż głowa boli próbując doczytać się tych cyferek.
Otóż na wysokości podnoszenia 3m (czyli ciśnieniu przeciwstawnym 30kPa) pompa ma wydatek 0.4, 1.4 i 2.3m³/h odpowiednio na biegach 1, 2 i 3. Wiadomo, że przy większych przepływach przez rury zwiększają się też opory tłoczenia, ale mi potrzeba przepływu max 1.2m³/h, więc pompa 25/60 wpasowuje się do tego zadania niemalże idealnie. ?

  • 3 lata później...
Opublikowano (edytowane)
W dniu 3.06.2021 o 10:49, Gość Dozy napisał(a):

W końcu udało mi się znaleźć na necie charakterystykę hydrauliczną circuli 25/60. Co prawda w papierowej instrukcji jest wykres, ale jest on na tyle malutki i tak marnej jakości, że aż głowa boli próbując doczytać się tych cyferek.
Otóż na wysokości podnoszenia 3m (czyli ciśnieniu przeciwstawnym 30kPa) pompa ma wydatek 0.4, 1.4 i 2.3m³/h odpowiednio na biegach 1, 2 i 3. Wiadomo, że przy większych przepływach przez rury zwiększają się też opory tłoczenia, ale mi potrzeba przepływu max 1.2m³/h, więc pompa 25/60 wpasowuje się do tego zadania niemalże idealnie. ?

Poskładałeś to finalnie? Sorry, że odgrzewam kotleta, jednak właśnie stoję przed podobnym dylematem. Różnica taka, że u mnie zasilaniem miałaby być instalacja od pompy ciepła gruntowej z drugiego budynku. Mam 4 odwierty i właśnie składam do kupy tę nową "kotłownię" i zaświtał pomysł podpięcia pod to także starego domu, by po woli elimiinować śmieciucha, a jednocześnie zamiast inwestować w kolejne ogrzewanie (stary dom z 1948 w konstrukcji szkieletowej), to zadbać o fotowoltaikę + wiatraki pionowe (tak, mam tu warunki na takie combo). Pytanie tylko czy straty ciepła/przepływu rzeczywiście będą akceptowalne. Jak to u Ciebie wygląda?

Edytowane przez Ryszard
Proszę nie cytować ostatniego postu

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.