Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Kocioł gazowy + podłogówka + grzejniki jak podłączyć


kawczuk

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam wszystkich. Z racji dużej pomocy z waszej strony przy pomocy przeróbki mojej domowej instalacji zwracam się do Was z prośbą o kolejną pomoc.

 

Mianowicie znajomy kupił dom w którym musi przerobić instalacje CO. Z racji ograniczonych na ten monet funduszy chce wymienić rurki, grzejniki, dołożyć ogrzewanie podłogowe do pieca gazowego, który nabył wraz z domem. Kocioł to Junkers 24kw dwufunkcyjny z otwartą komorą spalania. Modelu dokładnie nie znam na tą chwile. Zamontowany w 2015 roku. Do tego posiada bezprzewodowy sterownik pieca Sallus.

 

Dom z lat 70tych. Niestety na razie nie ocieplony. W przyszłości dopiero dołoży styropian. 120 mkw na dwóch kondyynacjach. Okna plastikowe.

 

W załączeniu narysowałem mniej więcej schemat jak to by miało wyglądać. Pytanie z mojej strony czy da się jakoś racjonalnie podłączyć takie dwa obiegi do tego pieca, żeby to miało ręce i nogi bez wymiany pieca a jednocześnie rachunki za gazownika nie były kosmiczne? Z góry dziękuję za udzieloną pomoc.9f527723515c61fe04f74c21243a3281.jpg

 

Wysłane z mojego Hammer Energy przy użyciu Tapatalka

 

 

Opublikowano

Znalazłem taki schemat jak w załącznik. Pomijając bojler, bo woda by była ogrzewana bezppsrednio czy to by działało w przypadku j/w? Grzejniki sterowane poprzez pompkę z piecyka a podłogówka przez oddzielną pompkę wpięta bezpośrednio do gniazdka, gdzie temp. wew. ustalana by była przez zawór termostatyczny i przepływy na rotometrach?8086763b0f279848269edeab8e75eac8.jpg

Wysłane z mojego Hammer Energy przy użyciu Tapatalka

Opublikowano

Schemat przedstawiony w 2 poście stosowany jest tylko przez fahofcuff i wróży kłopoty. 

Jeżeli faktycznie musi być ogrzewanie mieszane, to bezwzględnie sprzęgło i rozdzielone obiegi. Jeżeli chodzi o zasilanie podłogówki, to doraźnie zastosować zawór 3 drożny ustawiany ręcznie i kiedyś dołożyć siłownik i sterowanie pogodowe, najlepiej dedykowane do kotła. Można rozdzielić obiegi podłogówki na poszczególne piętra. Lepiej 3 razy wszystko przemyśleć, niż potem poprawiać. 

Opublikowano

Czyli za kotłem należałoby wstawić sprzęgło a od tego oddzielna pompka na grzejniki i oddzielna na podłogowke z zaworem termostatycznym ewentualnie dwie pompki i dwa zawory jeśli by rozdzielił obiegi grzania?

A sterowanie pompkami wtedy jak rozwiązać? Bo do podlogowki najlepiej jest żeby pompka chodziła cały czas czyli bezpośrednio w gniazdka je załączyć?

A pompka od grzejników jak? Bo w tym piecu chyba nie ma możliwości sterowania pompkami. Ten sterownik Sallusa, który posiada też chyba jest ubogi w funkcję

Wysłane z mojego Hammer Energy przy użyciu Tapatalka

Opublikowano

Tak, kocioł, sprzęgło i pompy. Do grzejników można dać jakąś z AA wtedy sama reaguje na zamykające się termostaty na grzejnikach. Rozdzielacze podłogówek najlepiej podłączyć z kotłowni oddzielnymi pionami o odpowiednich średnicach, wtedy mamy możliwość konfiguracji czy dajemy 1 lub 2 układy mieszające. I pytanie czy decyduje się na TZM, czy jednak normalny 3 dr i kiedyś jest możliwość rozbudowy o siłownik i sterowanie automatyczne (pogodowe). 

Opublikowano

I w takiej konfiguracji ten kocioł Junkersa sobie poradzi i będzie modulował mocą itp? A rachunki za gaz nie poszybują w kosmos. Bo mam świadomość na własnym przykładzie z ekogroszku dzięki pomocy z forum, że odpowiednio wykonana instalacja ma bardzo duży wpływ na rachunki za ogrzewanie.

A czy można by było zrobić coś takiego że grzejniki wpięte przed sprzęgłem i puszczone z pompki z piecyka i dalej sprzęgło i dwie pompki do podlogowki?

Wysłane z mojego Hammer Energy przy użyciu Tapatalka

Opublikowano

Nie znam kotła, ale nie wiem czemu miałby sobie nie radzić. Jeżeli do tej pory ogrzewał cały budynek i nie było problemu z uzyskaniem komfortu to po modernizacji też nie powinno być, a nawet zużycie może spaść z powodu zastosowania ogrzewania niskotemperaturowego jakim jest podłogówka. Oczywiście trzeba ją zrobić z głową, czyli max izolacja na parterze, żeby nie grzać piwnic czy gruntu. 

Nie ma możliwości wpięcia czegoś przed sprzęgło, wszystko za. 

I jeszcze kwestia przygotowania CWU, czy aktualny sposób (przepływowo) jest akceptowalny, bo można zastosować zasobnik i też wpiąć go za sprzęgłem. 

Opublikowano

Dom stał przez kilka lat nie zamieszkany a kocioł tylko podtrzymywał temp tak mniej więcej +10 i takie było jego zadanie.

Styropian dany tylko 5cm bo więcej się nie dało pod podłogowke. Ze względów finansowych właśnie na razie grzanie cwu zostanie przepływowe. W przyszłości bojler z cyrkulacja. Woda + cyrkulacja już została przygotowana na razie będzie zaslepiona rurka cyrkulacyjna.

Czyli tak przygotowaną instalacja jeśli w przyszłości by była wymiana kotła na jakiś nowocześniejszy nie będzie już wymagała dodatkowych przeróbek?

Wysłane z mojego Hammer Energy przy użyciu Tapatalka

Opublikowano

Jeżeli instalacja CWU już gotowa i z cyrkulacją to ok, w każdej chwili można zmienić sposób przygotowania na zasobnik. 

Rozumiem, że podłogówka też już gotowa. A jak rozwiązano zasilanie rozdzielaczy? 

5 cm styro pomiędzy kondygnacjami ogrzewanymi ok, ale już nad piwnicą mało, a jeżeli na gruncie to katastrofa. 

Czy całość jest podpiwniczona? Jeżeli tak, to kiedyś trzeba docieplić jeszcze strop w piwnicy. 

Opublikowano

Podlogowka jeszcze nie do końca gotowa ale część pomieszczeń już rozlozone. Zasilanie jeszcze nie doprowadzone. W zamyśle było na jednym pionie ale bez problemu można poprowadzić jeszcze oddzielne zasilania do każdego rozdzielacza. Całość jest podpiwniczona.

Wysłane z mojego Hammer Energy przy użyciu Tapatalka

Opublikowano

To zasilanie koniecznie osobnymi rurami z kotłowni, różnica w cenie znikoma, a pozwoli uniknąć kłopotów i będzie można kiedyś rozdzielić piętra na osobne grupy mieszające (różne temperatury zasilania). Zasilanie rozdzielaczy proponuję na Pex 32 (i tylko 2 złączki na początku i końcu rury bo strasznie zawężają przekrój) lub PP 40 jeżeli nie ma możliwości pociągnięcia Pex 32 w jednym kawałku bez stosowania kolanek. Ogólnie czym mniej kształtek tym lepiej i taniej. 

Piwnica pod całością ratuje sytuację, można docieplić później od dołu,chyba że też przewidziana pod użytek i grzanie całości. 

Opublikowano

W załączeniu narysowałem schemat. Czy coś takiego by mogło być?

Oczywiście przed pompami filtry. Na powrotach zawory zwrotne przed kolektorem. ZTM 20-43 stopnie. Ewentualnie na razie na jednym ZTM w przyszłości do przerobienia na dwa. Zasilania wypuszczone osobno do kotłowni z kazdego rozdzielacza.

Czy pomiędzy piecem a sprzęgłem coś trzeba montować czy tylko połączyć?

No i zasilania pompek bezpośrednio do gniazdek na stałe?3b80de23635eadffba8f3eff7dee009d.jpg

Wysłane z mojego Hammer Energy przy użyciu Tapatalka

Opublikowano

Teraz ok. Na schemacie brakuje pompy do II obwodu podłogówki, ale to chyba oczywiste ;). 

No i te nieszczęsne TZM jeszcze do przemyślenia, tanie nie są, a nie wiem czy jeden ogarnie dwa rozdzielacze i jeszcze w innym wątku koleżanka ma problem bo się ciągle zawiesza i odcina przepływ całkowicie (nie odosobniony przypadek z tym modelem). Recznym też da się ustawić zmieszanie i kiedyś dołożyć sterowanie, a TZM też trzeba parę razy w sezonie przestawić na inną temperaturę żeby utrzymać komfort. 

Pomiędzy kotłem a sprzęgłem jedynie filtr, ewentualnie jeżeli grzejniki są stalowe i cześć instalacji zostaje stara to dobrze jest zastosować filtroodmulacz magnetyczny (ale to można przy zmianie kotła na nowy). 

Opublikowano

A tak mój błąd z tą pompą :)

Czyli można by było dać zawór 3D który na razie mógłby obsługiwać dwa rozdzielacze, pompa a za pompą termometr wstawić żeby można było odczytać i ustawić temperature zasilania podłogówki. Łatwiej by było korzystać.

Wysłane z mojego Hammer Energy przy użyciu Tapatalka

Opublikowano

Dokładnie tak :) 

A najlepiej dwa termometry, żeby znać też powrót i wtedy można lepiej dostosować przepływ. 

Wiem, na wszystko powinien być projekt i obliczenia ;). 

Opublikowano

Co do instalacji to cała będzie nowa włącznie z grzejnikami więc ten filtroodmulacz magnetyczny będzie zbędny nawet w przypadku zmiany kotła.

Dzięki wielkie za pomoc. Wydaje mi się, że już wszystkie wątpliwości zostały wyjaśnione. Reszta wyjdzie w praniu jak już się zacznie palić w następnym sezonie grzewczym.

Ważnym jest, żeby teraz przynajmniej przygotować wszystko tak aby w przyszłości można było jedynie rozbudować i zautomatyzować :)

Wysłane z mojego Hammer Energy przy użyciu Tapatalka

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.