Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Kocioł gazowy + podłogówka + grzejniki jak podłączyć


kawczuk

Rekomendowane odpowiedzi

Witam wszystkich. Z racji dużej pomocy z waszej strony przy pomocy przeróbki mojej domowej instalacji zwracam się do Was z prośbą o kolejną pomoc.

 

Mianowicie znajomy kupił dom w którym musi przerobić instalacje CO. Z racji ograniczonych na ten monet funduszy chce wymienić rurki, grzejniki, dołożyć ogrzewanie podłogowe do pieca gazowego, który nabył wraz z domem. Kocioł to Junkers 24kw dwufunkcyjny z otwartą komorą spalania. Modelu dokładnie nie znam na tą chwile. Zamontowany w 2015 roku. Do tego posiada bezprzewodowy sterownik pieca Sallus.

 

Dom z lat 70tych. Niestety na razie nie ocieplony. W przyszłości dopiero dołoży styropian. 120 mkw na dwóch kondyynacjach. Okna plastikowe.

 

W załączeniu narysowałem mniej więcej schemat jak to by miało wyglądać. Pytanie z mojej strony czy da się jakoś racjonalnie podłączyć takie dwa obiegi do tego pieca, żeby to miało ręce i nogi bez wymiany pieca a jednocześnie rachunki za gazownika nie były kosmiczne? Z góry dziękuję za udzieloną pomoc.9f527723515c61fe04f74c21243a3281.jpg

 

Wysłane z mojego Hammer Energy przy użyciu Tapatalka

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Znalazłem taki schemat jak w załącznik. Pomijając bojler, bo woda by była ogrzewana bezppsrednio czy to by działało w przypadku j/w? Grzejniki sterowane poprzez pompkę z piecyka a podłogówka przez oddzielną pompkę wpięta bezpośrednio do gniazdka, gdzie temp. wew. ustalana by była przez zawór termostatyczny i przepływy na rotometrach?8086763b0f279848269edeab8e75eac8.jpg

Wysłane z mojego Hammer Energy przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Schemat przedstawiony w 2 poście stosowany jest tylko przez fahofcuff i wróży kłopoty. 

Jeżeli faktycznie musi być ogrzewanie mieszane, to bezwzględnie sprzęgło i rozdzielone obiegi. Jeżeli chodzi o zasilanie podłogówki, to doraźnie zastosować zawór 3 drożny ustawiany ręcznie i kiedyś dołożyć siłownik i sterowanie pogodowe, najlepiej dedykowane do kotła. Można rozdzielić obiegi podłogówki na poszczególne piętra. Lepiej 3 razy wszystko przemyśleć, niż potem poprawiać. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli za kotłem należałoby wstawić sprzęgło a od tego oddzielna pompka na grzejniki i oddzielna na podłogowke z zaworem termostatycznym ewentualnie dwie pompki i dwa zawory jeśli by rozdzielił obiegi grzania?

A sterowanie pompkami wtedy jak rozwiązać? Bo do podlogowki najlepiej jest żeby pompka chodziła cały czas czyli bezpośrednio w gniazdka je załączyć?

A pompka od grzejników jak? Bo w tym piecu chyba nie ma możliwości sterowania pompkami. Ten sterownik Sallusa, który posiada też chyba jest ubogi w funkcję

Wysłane z mojego Hammer Energy przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, kocioł, sprzęgło i pompy. Do grzejników można dać jakąś z AA wtedy sama reaguje na zamykające się termostaty na grzejnikach. Rozdzielacze podłogówek najlepiej podłączyć z kotłowni oddzielnymi pionami o odpowiednich średnicach, wtedy mamy możliwość konfiguracji czy dajemy 1 lub 2 układy mieszające. I pytanie czy decyduje się na TZM, czy jednak normalny 3 dr i kiedyś jest możliwość rozbudowy o siłownik i sterowanie automatyczne (pogodowe). 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I w takiej konfiguracji ten kocioł Junkersa sobie poradzi i będzie modulował mocą itp? A rachunki za gaz nie poszybują w kosmos. Bo mam świadomość na własnym przykładzie z ekogroszku dzięki pomocy z forum, że odpowiednio wykonana instalacja ma bardzo duży wpływ na rachunki za ogrzewanie.

A czy można by było zrobić coś takiego że grzejniki wpięte przed sprzęgłem i puszczone z pompki z piecyka i dalej sprzęgło i dwie pompki do podlogowki?

Wysłane z mojego Hammer Energy przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie znam kotła, ale nie wiem czemu miałby sobie nie radzić. Jeżeli do tej pory ogrzewał cały budynek i nie było problemu z uzyskaniem komfortu to po modernizacji też nie powinno być, a nawet zużycie może spaść z powodu zastosowania ogrzewania niskotemperaturowego jakim jest podłogówka. Oczywiście trzeba ją zrobić z głową, czyli max izolacja na parterze, żeby nie grzać piwnic czy gruntu. 

Nie ma możliwości wpięcia czegoś przed sprzęgło, wszystko za. 

I jeszcze kwestia przygotowania CWU, czy aktualny sposób (przepływowo) jest akceptowalny, bo można zastosować zasobnik i też wpiąć go za sprzęgłem. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dom stał przez kilka lat nie zamieszkany a kocioł tylko podtrzymywał temp tak mniej więcej +10 i takie było jego zadanie.

Styropian dany tylko 5cm bo więcej się nie dało pod podłogowke. Ze względów finansowych właśnie na razie grzanie cwu zostanie przepływowe. W przyszłości bojler z cyrkulacja. Woda + cyrkulacja już została przygotowana na razie będzie zaslepiona rurka cyrkulacyjna.

Czyli tak przygotowaną instalacja jeśli w przyszłości by była wymiana kotła na jakiś nowocześniejszy nie będzie już wymagała dodatkowych przeróbek?

Wysłane z mojego Hammer Energy przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli instalacja CWU już gotowa i z cyrkulacją to ok, w każdej chwili można zmienić sposób przygotowania na zasobnik. 

Rozumiem, że podłogówka też już gotowa. A jak rozwiązano zasilanie rozdzielaczy? 

5 cm styro pomiędzy kondygnacjami ogrzewanymi ok, ale już nad piwnicą mało, a jeżeli na gruncie to katastrofa. 

Czy całość jest podpiwniczona? Jeżeli tak, to kiedyś trzeba docieplić jeszcze strop w piwnicy. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podlogowka jeszcze nie do końca gotowa ale część pomieszczeń już rozlozone. Zasilanie jeszcze nie doprowadzone. W zamyśle było na jednym pionie ale bez problemu można poprowadzić jeszcze oddzielne zasilania do każdego rozdzielacza. Całość jest podpiwniczona.

Wysłane z mojego Hammer Energy przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To zasilanie koniecznie osobnymi rurami z kotłowni, różnica w cenie znikoma, a pozwoli uniknąć kłopotów i będzie można kiedyś rozdzielić piętra na osobne grupy mieszające (różne temperatury zasilania). Zasilanie rozdzielaczy proponuję na Pex 32 (i tylko 2 złączki na początku i końcu rury bo strasznie zawężają przekrój) lub PP 40 jeżeli nie ma możliwości pociągnięcia Pex 32 w jednym kawałku bez stosowania kolanek. Ogólnie czym mniej kształtek tym lepiej i taniej. 

Piwnica pod całością ratuje sytuację, można docieplić później od dołu,chyba że też przewidziana pod użytek i grzanie całości. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W załączeniu narysowałem schemat. Czy coś takiego by mogło być?

Oczywiście przed pompami filtry. Na powrotach zawory zwrotne przed kolektorem. ZTM 20-43 stopnie. Ewentualnie na razie na jednym ZTM w przyszłości do przerobienia na dwa. Zasilania wypuszczone osobno do kotłowni z kazdego rozdzielacza.

Czy pomiędzy piecem a sprzęgłem coś trzeba montować czy tylko połączyć?

No i zasilania pompek bezpośrednio do gniazdek na stałe?3b80de23635eadffba8f3eff7dee009d.jpg

Wysłane z mojego Hammer Energy przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz ok. Na schemacie brakuje pompy do II obwodu podłogówki, ale to chyba oczywiste ;). 

No i te nieszczęsne TZM jeszcze do przemyślenia, tanie nie są, a nie wiem czy jeden ogarnie dwa rozdzielacze i jeszcze w innym wątku koleżanka ma problem bo się ciągle zawiesza i odcina przepływ całkowicie (nie odosobniony przypadek z tym modelem). Recznym też da się ustawić zmieszanie i kiedyś dołożyć sterowanie, a TZM też trzeba parę razy w sezonie przestawić na inną temperaturę żeby utrzymać komfort. 

Pomiędzy kotłem a sprzęgłem jedynie filtr, ewentualnie jeżeli grzejniki są stalowe i cześć instalacji zostaje stara to dobrze jest zastosować filtroodmulacz magnetyczny (ale to można przy zmianie kotła na nowy). 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A tak mój błąd z tą pompą :)

Czyli można by było dać zawór 3D który na razie mógłby obsługiwać dwa rozdzielacze, pompa a za pompą termometr wstawić żeby można było odczytać i ustawić temperature zasilania podłogówki. Łatwiej by było korzystać.

Wysłane z mojego Hammer Energy przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie tak :) 

A najlepiej dwa termometry, żeby znać też powrót i wtedy można lepiej dostosować przepływ. 

Wiem, na wszystko powinien być projekt i obliczenia ;). 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do instalacji to cała będzie nowa włącznie z grzejnikami więc ten filtroodmulacz magnetyczny będzie zbędny nawet w przypadku zmiany kotła.

Dzięki wielkie za pomoc. Wydaje mi się, że już wszystkie wątpliwości zostały wyjaśnione. Reszta wyjdzie w praniu jak już się zacznie palić w następnym sezonie grzewczym.

Ważnym jest, żeby teraz przynajmniej przygotować wszystko tak aby w przyszłości można było jedynie rozbudować i zautomatyzować :)

Wysłane z mojego Hammer Energy przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.