Krzywap Opublikowano 30 Marca 2019 #1 Opublikowano 30 Marca 2019 Jestem tu nowy i na samym początku chciałbym wszystkich przywitać! Jak w temacie chcę przerobić instalację (a raczej tykającą bombę) w właśnie kupionym mieszkaniu. Poniżej zamieszczę rysunek, ale najpierw trochę opiszę: mieszkanie znajduje się na 1 piętrze, kotłownia w piwnicy. W mieszkaniu jest 10 grzejników panelowych i jedna drabinka wszystko połączone rurami Cu. Kotłownia z górą połączona jest rurami 2", w samej kotłowni wszystko na 1". Kocioł na węgiel, drewno. Wszytko to w układzie zamkniętym. Delikatnie mówiąc raczej nie jest to prawidłowo zmontowana instalacja, dlatego chciałbym ją przerobić na układ otwarty. Przeróbki miałyby obejmować wymianę 2" rur na 1", naczynie wzbiorcze podniósł bym na 2m przez trójnik od rury zasilania grzejników, zamiast naczynia przeponowego odpowietrznik, pompę z zaworem różnicowym na powrót przed kotłem. Czy moje przemyślenia są poprawne? Proszę o porady, z góry dziękuję i pozdrawiam Krzysztof.
gmaj22 Opublikowano 31 Marca 2019 #3 Opublikowano 31 Marca 2019 Skoro są już stalowe rury dwucalowe, to może wykorzystać je do połączenia naczynia otwartego z kotłem, a dorobić nowe zasilanie/powrót Cu28? Pytanie tylko, jak i gdzie te rury przebiegają - tu o estetykę również chodzi.
Krzywap Opublikowano 31 Marca 2019 Autor #4 Opublikowano 31 Marca 2019 To rozwiązanie mi pasuje, bo i tak chciałem je wymieniać, rury biegną w kącie na klatce także z tym nie ma problemu. W takim razie jedna zostanie i połączeń nią kocioł z naczyniem. Czy teraz na rysunku jest ok? Rozumiem też że nie przeszkadza to że będzie to wyglądało tak: od kotła 1m 1"-> 4m 2"(te krótkie zakręty by zostały bo rura jest gieta) -> 3m 1" do naczynia. @mironw czy konieczna jest druga pompa do cwu? Czy mogło by zostać tak jak na rysunku? Może się mylę- dlatego szukam rady, ale Działanie tłumacze sobie tak: podczas palenia w sezonie grzewczym zawór za bojlerem zamykam na ok. 3/4 i taki przepływ nagrzewa go nie powodując dużej utraty ciepła na grzejniki. W lato ten zawór otwieram a zamykam ten na powrocie z grzejników i grzeje tyko bojler.
mironw Opublikowano 31 Marca 2019 #5 Opublikowano 31 Marca 2019 3 godziny temu, Krzywap napisał: czy konieczna jest druga pompa do cwu? Czy mogło by zostać tak jak na rysunku? nie jest konieczna jeśli zdajesz sobie sprawę że jak masz na kotle 65C to i woda w bojlerze tyle ma , no chyba że masz na instalacji ciepłej wody zawór termostatyczny abo obniżać temperatura w kranach. Tylko ZW ma fajkę i przelew do kanalizacji
Krzywap Opublikowano 1 Kwietnia 2019 Autor #6 Opublikowano 1 Kwietnia 2019 Ok dzięki, wszystko jasne. Myślę jeszcze o założeniu zaworu 3d termostatycznego dla ochrony kotła- jaki polecacie? I w którym miejscu go zamontować?
zaworek Opublikowano 1 Kwietnia 2019 #7 Opublikowano 1 Kwietnia 2019 Zamiast zaw.3D pompa kotłowa.Do bojlera możesz wykorzystać zawór termost.z kapilarą jak nie chcesz dodatkowej pompy do grzania CWU
Krzywap Opublikowano 1 Kwietnia 2019 Autor #8 Opublikowano 1 Kwietnia 2019 A możesz wytłumaczyć zasadę działania pompy kotłowej, tzn. Czy ona ma cały czas pracować? Jeżeli nie to kiedy się ma włączać lub wyłączać i do czego ten grzybek? Próbuje ogarnąć jak to działa, czytam ale chyba za dużo się tego wszystkiego naczytałem na temat tych przeróbek c.o. bo nie mogę załapać
zaworek Opublikowano 1 Kwietnia 2019 #9 Opublikowano 1 Kwietnia 2019 Ta pompa ma za zadanie utrzymanie odpowiedniej temp.na powrocie do kotła.Jeżeli sterownik kotła obsługuje ten typ pompy to nie musi chodzić cały czas.A jak nie to można sobie sprawić zewnętrzny sterownik lub termostat przylgowy,albo po prostu na stałe do gniazdka dlatego warto aby ta pompa była energooszczędna.Zawór grzybkowy potrzebny jest do regulacji przepływu aby odpowiednia porcja wody szła na kocioł a reszta na instalację.Zwykłym zaworem kulowym tego nie wyreguluje.
Krzywap Opublikowano 2 Kwietnia 2019 Autor #10 Opublikowano 2 Kwietnia 2019 Ok, dzięki za wyjaśnienie, czyli jak bym chciał ją ustawić to tak żeby włączała się razem z pompa obiegową c.o., a wyłączała gdy powrót przy samym kotle będzie miał ok.60°C, tak będzie prawidłowo? A przy regulacji tym grzybkiem czymś się sugerować? Czy po prostu metoda prób i błędów?
MikiQ Opublikowano 3 Kwietnia 2019 #11 Opublikowano 3 Kwietnia 2019 Zamiast zaw.3D pompa kotłowa.Do bojlera możesz wykorzystać zawór termost.z kapilarą jak nie chcesz dodatkowej pompy do grzania CWUCzy rura na do naczynia wzbiorczego będzie w takibsposob poprawodzona?Wysłane z mojego HTC U12+ przy użyciu Tapatalka
zaworek Opublikowano 3 Kwietnia 2019 #12 Opublikowano 3 Kwietnia 2019 Jak nie ma innego wyjścia.Jest sporo niewskazanych kolan.Staraj się przynajmniej poziome odcinki tej rury poprowadzić z lekkim spadkiem w stronę kotła. Od naczynia powinna też iść rura przelewowa średnicy 1" lub Cu 28 Az 60st na powrocie nie musi być,może być trochę mniej.
Krzywap Opublikowano 3 Kwietnia 2019 Autor #13 Opublikowano 3 Kwietnia 2019 Do naczynia jak będę przerabiał to się postaram po prostować co się da. Od przelewu zrobię rurę do kanalizy. A wypatrzyłem jeszcze sposób na podgrzanie powrotu poprzez zawór termostatyczny z kapilarą od zasilania za pompa do powrotu, co o tym sądzicie?
gmaj22 Opublikowano 3 Kwietnia 2019 #14 Opublikowano 3 Kwietnia 2019 Nie można odprowadzać przelewu z naczynia bezpośrednio do kanalizacji. Potrzebna jest tzw. studzienka schładzająca. Zwłaszcza jeśli kanaliza jest z PCV. To już lepiej zamiast zaworu termostatycznego daj grzybkowy i wyreguluj go tak, żeby był stały przepływ zapewniający odpowiednią temperaturę powrotu. To dobry bajpas w razie zamknięcia wszystkich zaworów termostatycznych na grzejnikach.
Krzywap Opublikowano 3 Kwietnia 2019 Autor #15 Opublikowano 3 Kwietnia 2019 Ok, wszystko co chciałem wiedzieć już wiem ;) przy najbliższej okazji biorę się za przeróbki Dzięki koledzy i pozdrawiam!
zaworek Opublikowano 4 Kwietnia 2019 #16 Opublikowano 4 Kwietnia 2019 A żeby ci bardziej namieszać w głowie przytoczę jeszcze kolejną możliwość wykonania tej instalacji (patrz załącznik)Wtedy nie trzeba prowadzić dodatkowej rury do naczynia(oczywiście rura przelewowa nadal musi być) No ale coś za coś,przy tym rozwiązaniu naczynie musi być odpowiednio wysoko nad najwyższym grzejnikiem.
Krzywap Opublikowano 5 Kwietnia 2019 Autor #17 Opublikowano 5 Kwietnia 2019 2m wystarczy? I czy wtedy przy pompie musi być zawór różnicowy? Czy bezpośrednio na rurze powrotnej zawory filtr i pompa?
zaworek Opublikowano 5 Kwietnia 2019 #18 Opublikowano 5 Kwietnia 2019 Teoretycznie powinno być 0,7x wysokość podnoszenia pompy.Dla grzejników wystarczy pompa 40ka czyli 0,7x4m=2,8m A w praktyce zależy na którym" biegu" ta pompa będzie pracować tak aby grzały wszystkie grzejniki.2m powinno wystarczyć. Zawór różnicowy sobie podaruj więcej z nim kłopotów niż pożytku.Do bojlera możesz zastosować zawór termostatyczny z kapilarą,będziesz miał wtedy kontrolę nad temp.wody użytkowej.
Krzywap Opublikowano 5 Kwietnia 2019 Autor #19 Opublikowano 5 Kwietnia 2019 No i fajnie, to rozwiązanie chyba najbardziej mi pasuje, a co się stanie jeżeli okaże się że naczynie jest za nisko? Będzie się przelewać non stop?
zaworek Opublikowano 5 Kwietnia 2019 #20 Opublikowano 5 Kwietnia 2019 Może wyrzucać przelewem.Raczej przy 2m nie powinno no ale...
Krzywap Opublikowano 5 Kwietnia 2019 Autor #21 Opublikowano 5 Kwietnia 2019 Ok, się okaże jak zrobię, na razie dzięki za wszystko! W razie jakichś problemów już wiem gdzie znajdę fachową pomoc :)
gmaj22 Opublikowano 5 Kwietnia 2019 #22 Opublikowano 5 Kwietnia 2019 W każdej opcji odpowietrznik na rurze zasilającej a nie powrotnej, choć w zasadzie odpowietrzenie i tak będzie przez naczynie.
Krzywap Opublikowano 5 Kwietnia 2019 Autor #23 Opublikowano 5 Kwietnia 2019 Czy ten na powrocie będzie przeszkadzał? Chce go tam wstawić bo teraz idzie tam rura do naczynia przeponowego, to po prostu z trójnika wyprowadze odpowietrznik, a ten na zasilaniu faktycznie nie potrzebny to przełożył bym go powrót.
gmaj22 Opublikowano 5 Kwietnia 2019 #24 Opublikowano 5 Kwietnia 2019 Jak dasz pompę na powrocie, odpowietrznik na rurze powrotnej będzie po stronie ssawnej pompy i może sie zdarzyć, że będzie napowietrzał a nie odpowietrzał.
Krzywap Opublikowano 5 Kwietnia 2019 Autor #25 Opublikowano 5 Kwietnia 2019 Niby tak, ale gdy pompa jest na zasilaniu to i tak cały powrót tak czy siak jest po stronie ssawnej- tak to sobie tłumacze (amator :)) zostawię go, najwyżej będę odpowietrzał na wyłączonej pompie
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.