mkaczko Opublikowano 11 Stycznia 2019 #1 Opublikowano 11 Stycznia 2019 Witam Koledzy od jakiegis czasu nurtuje mnie sens bufora w przypadku kotla retortowego z buforem. Obecnie korzystam z hefa eko plus 25 kw ustawiony na moc maksymalna 15 kw temperatura zadana 65 Koszt dobowego grzania na dzisiaj tj. Wedlug obecnej temperatury i spalania 32 kg na dobe plus prad 1,8 kwh to w zlotowkach 23 zlote na dobe I teraz czy ma sens inwestowac w bufor celem efektywniejszego wegla oraz jaka powinna byc wielkosc tego bufora ? Powierzchnia jakies 180 m2 temeratura w domu min 23 stopnie Zauwazylem ze kilku uzytkownikow ma bufor, prosba o opinie z wlasnych doswiadczen Pozdrawiam Wysłane z mojego LG-M700 przy użyciu Tapatalka
krisb Opublikowano 12 Stycznia 2019 #2 Opublikowano 12 Stycznia 2019 Ale szanowny kolega zdaje sobie sprawę z tego, że nikt z forumowiczów nie posiada szklanej kuli i nie ma podstawowych informacji pomocnych w udzieleniu odpowiedzi na zadane pytanie...... Sorki, ale nie mogłem się powstrzymać...
mkaczko Opublikowano 12 Stycznia 2019 Autor #3 Opublikowano 12 Stycznia 2019 A szanowny kolega wie ze z jego stwierdzenia nic logicznego nie wynika Sformulowalem pytanie Jesli jest za malo danych chetnie je podam Tylko nie wiem jakie Jak kolega wie to niech poda a mi nie pisze wierszem I nie obrazam sie :-) Wysłane z mojego LG-M700 przy użyciu Tapatalka
krisb Opublikowano 12 Stycznia 2019 #4 Opublikowano 12 Stycznia 2019 Cieszę się, że kolega ma odpowiednie poczucie humoru, bo bez tego w obecnych czasach, raczej trudno sie żyje .... Ale do rzeczy: Pierwsze pytanie, po co bufor? To koszty i to niemałe, a efekt może być żaden! Samo pole powierzchni, to mało informacji, tak po prawdzie, to najważniejsze jest zapotrzebowanie budynku na ciepło! Kocioł mały nie jest i pytanie następne, to jak jest zrobiona instalacja CO, jak ustawiony jest palnik itd.... Dla jednych zużycie 32kg węgla jast duże, dla innych odpowiednie i to tak po polsku.... Zmiennych, które mają wpływ na zużycie opału jest sporo, więc kolega rozumie, że tak sformułowone pytanie, to temat rzeka! Aż się dziwię, że ze strony forumowiczów, że nikt nie pogonił kolegi do odrobienia lekcji i poczytania wpisów na formum o tym, o co chodzi w takich przypadkach!:-) A na koniec, pytanie najważniejsze, czy był zrobiony projekt instalacji CO, bo sam kocioł, to w sumie dobiera się na końcu do reszt, a nie odwrotnie.... To tyle z mojej strony pod rozwagę jak na te chwile....
mkaczko Opublikowano 12 Stycznia 2019 Autor #5 Opublikowano 12 Stycznia 2019 witam kocioł i instalacja z 2008 roku kocioł 25 kw 130 litrów wody w instalacji jest wymiennik kocioł wymiennik wymiennik - co i cwu budynek ocieplony dach ocieplony podłoga w piwnicy częściowo ocieplona wg audytu z 2009 roku zapotrzebowanie 315,6 kWh m2 na rok obecnie według http://cieplowlasciwie.pl/wynik/52cq 138 kWh m2 na rok czyli jakies 2,5 raza mniej zgodnie z stroną ciepło właściwe wykorzystywane jest tylko 50% energii w paliwie cel to podnieść ten wskaźnik wydaje mi się że tu są 2 drogi bufor - pytanie jak duży i jaka cena i ładowanie tego bojlera temp. 85 stopni kocioł o mocy maksymalnej 15 kw i pojemności wodnej maks 90 litrów koszt około 6 tyś (nie jest to 5 klasa) pozdrawiam
krisb Opublikowano 12 Stycznia 2019 #6 Opublikowano 12 Stycznia 2019 I wszystko jasne.... Pytanie jest takie: czy jest sens ładowanie się w węgiel, czy lepiej inne źródło energii? Jeśli te wskaźniki sa realne, to masz duzy problem, może zmiana na inne paliwo.... Bufor nie zmieni bilansu mocy, a i tak wygeneruje jakąś stratę dobową, mniejszą, czy większą.... Koszt bufora, plus ocieplenie, podłączenie, sterowanie, to parę tysi..... Nie opłaca się! Będziesz musiał wygaszać kocioł w cieplejsze dni, bo i tak będzie szedł w podtrzymaniu i zużywał węgiel i zasyfiał siebie i komin.... Chyba, ze da się go dobrze wentylować sterownikiem.... Kocioł jest mega przewymiarowany, tym bardziej, że uzupełniasz tylko różnicę energii... Napisałeś, że zużywasz 5t ekogroszku za 3400? Dobra cena! Wręcz nierealna! Wentylacja grawitacyjna? Doczytałem, grawitacyjna... Znajomy miał podobny problem, kotłem Ogniwo 16kW ogrzewał swój dom 130m2 (totalnie przewymiarowany kocioł), a póżniej podłączył domek teściów 95m2 przez preizolowane rury. kocioł spokojnie dawał radę nawet w -20 st, ale to były tylko cztery noce z takim mrozem... Kocioł i tak wyjechał z kotłowni i zainstalował na pelet, zero syfu i wcale nie jest drożej z opałem..... Dobrze dobrany kocioł plus dostęp do dobrego i rozsądnie cenowo peletu.... Przemyśl...
mkaczko Opublikowano 12 Stycznia 2019 Autor #7 Opublikowano 12 Stycznia 2019 witam paliwo czeski ekogroszek 560 paczkowany 3 tony czarna perła kupiona na początku lata 2 tony po 749 za tonę plus niecała tona pelletu po 550 zł za tonę kupiłem jakieś 700 kg) w zeszłym sezonie zużyłem równo 5 ton wg zakupu ale kupiłem mokry węgiel więc poszło maks 4,7 tony pozostała mi do sprawdzenia 1 opcja w sterowniku a mianowicie termostat pokojowy - czujnik temperatury który będzie wyłączał i włączał pompę co - nie wiem czy nie będzie sie gryzło z głowicami termostatycznymi zastanawiam się też nad kupnem głowic elektronicznych, przetestowałem 1 sztukę i jestem zadowolony sprawdza się muszę cos tu wymyśleć sterownik kotła widoczny jest tutaj https://ekotlownia.pl/sterownik-5/583
krisb Opublikowano 13 Stycznia 2019 #8 Opublikowano 13 Stycznia 2019 I druga jasnośc w temacie.... Węgiel, którym palisz, jest średniej jakości, czeski, to bardziej brunatny, a rosyjska czarna perła też jakością i kalorycznością nie powala! Stąd i możliwe takie, a nie inne zużycie. Peletu do retorty nie wsypuj jak nie masz strażaka, bo może ci się zapalić w podajniku... Pompa ma chodzić cały czas, od regulacji temp. masz termostaty. Draminki w łazienkach zostaw otwarte na maxa, ew. kaloryfer w wiatrołapie... Pompę masz zwykłą, czy elektroniczną? Zauważ, że przy mniej kalorycznym węglu, ten kocioł jakoś sobie radzi, bo na kalorycznym węglu, to będzie szedł w podtrzymaniu większość czasu i to dopiero będzie jazda...... Masz nieodpowiedni kocioł, ale to już wiesz....
mkaczko Opublikowano 13 Stycznia 2019 Autor #9 Opublikowano 13 Stycznia 2019 witam pompy elektroniczne, 2 sztuki ustawione są na tryb zwykły, a 1 pompa która tłoczy na obieg co jest na 1 biegu jeśli dobrze pamiętam krzywej proporcjonalnej pellet jest dodatkiem do mieszanki stanowi około 1/6 - dzięki niemu jest czyściej w kotle mieszanka węgla ma pewnie kaloryczność na poziomie 20 MJ i w pewnym sensie ratuje komfort użytkowania sprzętu - jeśli można tak powiedzieć pozdrawiam
Gość Visitor1230 Opublikowano 13 Stycznia 2019 #10 Opublikowano 13 Stycznia 2019 23 godziny temu, mkaczko napisał: A szanowny kolega wie ze z jego stwierdzenia nic logicznego nie wynika Dobre A co do tematu i zuzycia. Nalezy zweryfikowac kilka punktow. Z tego co widze ten kociol ma zwykla retorte nieobrotowa. W temaci zuzycia wegla kluczowym jest uszczelnienie korony palnika od dolu silikonem 1200 stopni. Czy jest to zrobione. Bez tego ucieknie sobie bokiem cieplo z 20% wegla w komin.przez wychladzanie calego kotla powietrzem nieprzechodzacym przez palenisko. Wegiel niskokaloryczny. Wysokokaloryczny bedzie czysto sie spalal i bedzie ekonomiczniej. Ale Taki wegiel moze sie masakrycznie spiekac. I potrzeba bedzia mistrza palacza co pomieszka chwile w kotlowni. Bufor. Przy podajnikowcu to srednie rozwiazanie. Co Prawda dobrze ustawiony kociol bedzie wtedy pracowal na max sprawnosci. Ale co w z podtrzymaniem? Cala sprawnosc ucieknie w komin. Moze byloby OK przy obecnosci zapalarki w palniku. Kociol jest przewymiarowany. Na pelnej mocy spalilby na dobe 100 albo wiecej kg. Czyli wszystko jasne. Zeby bylo ekonomicznie i zeby kociol pozyl pare lat trzeba ustabilizowac zapotrzebowanie na cieplo do jego generacji w kotle. Ina to jest tylko jedna recepta 1 stale grzanie bez obnizen nocnych przez zwaor 4 D sterowany pogodowo 2 stala praca pomp 3 nie polecam ze wzgledu na punkt 1 glowic elektronicznych 4 wysoka zadana na kotle 70_75 stopni( spokojnie, nie bedzie zarl opalu) z dosc duza histereza temperatury zadanej albo 5 niska histereza z ustawiona relatywnie niska moca kotla i stala jego praca z brakiem lub sporadycznym trybem podtrzymania Palilem w podobnym kotle 11 lat. Stosujac powyzsze, zszedlem ze spalaniem z 3,5 na 2,2 tony na sezon. Dalsze oszczednosci wystapily po kompleksowym ociepleniu mojego domku. 1,6 Tony na sezon.
Ksieciunio Opublikowano 13 Stycznia 2019 #11 Opublikowano 13 Stycznia 2019 Kiedyś tez palilem takim brunatnym tyle tylko, ze w mialowcu. Kupilem tego z 500kg i powiem ze przeklinalem kazdy dzien palenia tym szajsem, nie chcialo sie palic, nie chciało dobic do zadanej temp., ogolny smród i dym. Fujj najgorsze co moze być, jakos to spalilem i zmienilem na orzecha 2, bez porównania, do zadanej szybko dobijal, długo sie palił i bez smrodu i dymu. Wiem cena jest fajna ale to dla tego masz duże spalanie, nawet jak go pomieszasz.
mkaczko Opublikowano 13 Stycznia 2019 Autor #12 Opublikowano 13 Stycznia 2019 Witam Mieszanka brunatnego z mocniejszym weglem ma 1 podstawowa zalete wypala sie do konca nic sie nie spieka, sa tam jakies kalafiory, w tym roku wiecej bo uzywam czarnej perly a w zeszlym roku mialem jakis polski wegiel 28 mj noname, mieszanka wypalala sie do zera, kiedy palilem tylko tym mocnym non stop byl koks, albo niedopalone kawalki, Co do zuzycia obecnie okolo 32 kg na dobe Palnik w tym roku byl rozebrany i uszczelniony na mocy 15 kw generuje temperature w czopuchu 164 stopni, przy tej mocy, czy duzo nie wiem, Sterowanie zaworem ma dla mnie 1 wade we wszystkich pomieszczeniach jest ta sama temperatura, w lazience 21 to troche zimno, 25 przy wiatrolapie to znowu za goraco, W porach przejsciowych sytuacje ratuje sterownik z obsluga stref, kociol pracuje non stop na 60 stopni a obieg CO dziala np. 1h godzine albo 2h i potem pauza spalanie wtedy spada do 15 kg na dobe Teraz z skoleji testuje prace na 65 stopniach, dzieki temu powrot do kotla z wymiennika ma zawsze wiecej niz 50 stopni, Konkluzja taka ze kociol retortowy z buforem jest bezsensu, Pozdrawiam Wysłane z mojego LG-M700 przy użyciu Tapatalka
gmaj22 Opublikowano 13 Stycznia 2019 #13 Opublikowano 13 Stycznia 2019 31 minut temu, mkaczko napisał: Sterowanie zaworem ma dla mnie 1 wade we wszystkich pomieszczeniach jest ta sama temperatura, w lazience 21 to troche zimno, 25 przy wiatrolapie to znowu za goraco, Masz jeszcze regulację przepływem na poszczególnych grzejnikach, np. zawór "ampulowy" na gałązce powrotu.
mkaczko Opublikowano 13 Stycznia 2019 Autor #14 Opublikowano 13 Stycznia 2019 Chodzi ci o kryzowanie ??? Wysłane z mojego LG-M700 przy użyciu Tapatalka
Gość Visitor1230 Opublikowano 13 Stycznia 2019 #16 Opublikowano 13 Stycznia 2019 52 minuty temu, mkaczko napisał: Sterowanie zaworem ma dla mnie 1 wade we wszystkich pomieszczeniach jest ta sama temperatura, w lazience 21 to troche zimno, 25 przy wiatrolapie to znowu za goraco, Brak sterowania zaworem ma jeszcze wiecej wad. Dlatego przy stalej pracy pompki stosuje sie cos takiego jak glowice przy grzejnikach.I jak bede chcial miec w sypalni 15 stopni a w lazience 24 to nie ma problemu. 56 minut temu, mkaczko napisał: W porach przejsciowych sytuacje ratuje sterownik z obsluga stref, kociol pracuje non stop na 60 stopni a obieg CO dziala np. 1h godzine albo 2h i potem pauza spalanie wtedy spada do 15 kg na dobe To tylko potwierdza zle prowadzenie Instalacji. Pozamykac, obnizyc, wylaczyc etc. A potem pytanie dlaczego poszlo 30 kg wegla. Albo skad czady w niewietrzonym domu. Kolega forumowy Timon ogrzewal jak dobrze pamietam 140 starszego, ocieplonego troche domu 140m². Kociol o mocy 10 kW pracowal bez zadnego wylaczania. Non stop na odpowiednio dobranej mocy. I gdy ja spalalem 10 kg wegla na dobe to Timon spalal 8 przy duzo wiekszej powierzchni niz moja. Krotko. Myslenie trzeba przestawic. Oszczednosc to nie obnizanie, wylaczanie, strefowanie itd. a stala praca kotla i stala dystrubucja.
krisb Opublikowano 13 Stycznia 2019 #17 Opublikowano 13 Stycznia 2019 Przewrotna myśl, ale co sobie bedziemy żałowali folgowania wyobraźni, fizyki nie oszukamy! Jak autor tematu z wiadomych względów, (albo nie wiadomych...) nie chce wymienić kotła, to może wymiana palnika na najmniejszy z możliwych do zastosowania, wpłynie na tyle znacząco na obnizenie mocy kotła, choć to przewrotny pomysł i słabo opłacalny bo: - dobry palnik swoje kosztuje, - powierzchnnia wymiennika kotła nie będzie zmiejszona..... Czy doprze zrozumiałem, że za kotłem jest wymiennik płytowy? I nastepny temat, to walka ze sterownikiem, jak kolega Visitor napisał, instalacja musi pracować cały czas, a nie w podskokach jak kangur, łatwo to zrozumieć na przykładzie jazdy samochodem, stała prędkość na rozsądnych obrotach silnika, z rodsądnym obciążeniem daje pozytywne wyniki w spalaniu....
Gość Visitor1230 Opublikowano 13 Stycznia 2019 #18 Opublikowano 13 Stycznia 2019 W tym kotle da sie pojechac ekonomiczniej. Trzeba zejsc z moca do jakiegos rozsadnego minimum. Napewno bedzie sie odstawial. To nie ulega watpliwosci. Im bedzie zimniej tym rzadziej. Wkleje zrzut z mojego wykresu. Co Prawda od wegla sie juz uwolnilem ale chodzi o dystrybucje. Sterownik pokojowy jest umieszczczony w najzimniejszym miejscu w domu, przy wyjsciu na werande. ( drugim najzimniejszym miejscem jest oczywiscie sypialnia z temp. 20 stopni). I wystarczy wyciagnac wnioski. Jak przy danej zewnetrzenej dogrzewany jest uklad grzejnikowy. Przy zastosowaniu zasad z poprzedniego mojego postu. Sterowanie jest pogodowe w polaczeniu z pokojowym. Na grzejnikach glowice. Ocieplenie domu to zaledwie 12 cm styropianu.
mkaczko Opublikowano 13 Stycznia 2019 Autor #19 Opublikowano 13 Stycznia 2019 Przewrotna myśl, ale co sobie bedziemy żałowali folgowania wyobraźni, fizyki nie oszukamy! Jak autor tematu z wiadomych względów, (albo nie wiadomych...) nie chce wymienić kotła, to może wymiana palnika na najmniejszy z możliwych do zastosowania, wpłynie na tyle znacząco na obnizenie mocy kotła, choć to przewrotny pomysł i słabo opłacalny bo: - dobry palnik swoje kosztuje, - powierzchnnia wymiennika kotła nie będzie zmiejszona..... Czy doprze zrozumiałem, że za kotłem jest wymiennik płytowy? I nastepny temat, to walka ze sterownikiem, jak kolega Visitor napisał, instalacja musi pracować cały czas, a nie w podskokach jak kangur, łatwo to zrozumieć na przykładzie jazdy samochodem, stała prędkość na rozsądnych obrotach silnika, z rodsądnym obciążeniem daje pozytywne wyniki w spalaniu....WitamAnalizowalem kwestie wymiany palnikaZe wzgledu ze wymiennik ma 130 litrow moim zdaniem jest to bez sensuPalnik na maksymalnej mocy 25 kw zuzywa na dobe 96 kg, 30 kg srednia z poprzedniego sezonu czyli srednio pracuje na 7,5 kw na skrotyWysłane z mojego LG-M700 przy użyciu Tapatalka
mkaczko Opublikowano 13 Stycznia 2019 Autor #20 Opublikowano 13 Stycznia 2019 To tylko potwierdza zle prowadzenie Instalacji. Pozamykac, obnizyc, wylaczyc etc. A potem pytanie dlaczego poszlo 30 kg wegla. Albo skad czady w niewietrzonym domu. Kolega forumowy Timon ogrzewal jak dobrze pamietam 140 starszego, ocieplonego troche domu 140m². Kociol o mocy 10 kW pracowal bez zadnego wylaczania. Non stop na odpowiednio dobranej mocy. I gdy ja spalalem 10 kg wegla na dobe to Timon spalal 8 przy duzo wiekszej powierzchni niz moja. Krotko. Myslenie trzeba przestawic. Oszczednosc to nie obnizanie, wylaczanie, strefowanie itd. a stala praca kotla i stala dystrubucja.Panowie podstawowym moim problemem jest wielkosc kotla Nie wezme od tak sobie i kupie kotla za 10 tys Dopoki stary dziala musi byc wykorzystany w sposob optymalnySterownik boleckiego bardzo usprawnil proces Pompy 3 sztuki sa elektroniczneNie uwazam zebym spalal nadmiernie duzoNajwazniejsze ze wegiel spala sie w calosci i nie musze cyrkowac z ustawieniamiWysłane z mojego LG-M700 przy użyciu Tapatalka
Gość Visitor1230 Opublikowano 13 Stycznia 2019 #21 Opublikowano 13 Stycznia 2019 No ale z wielkoscia kotla to niewiele sie da zrobic. Sterownik Boleckiego jest bardzo dobry w kwestii palenia w PID. Pracuje mudulujac moca. A jest do doopy w kwesti sterowania instalacja. A przy modulacji bufor to zbedny wydatek.
mkaczko Opublikowano 13 Stycznia 2019 Autor #22 Opublikowano 13 Stycznia 2019 3 godziny temu, Visitor1230 napisał: No ale z wielkoscia kotla to niewiele sie da zrobic. Sterownik Boleckiego jest bardzo dobry w kwestii palenia w PID. Pracuje mudulujac moca. A jest do doopy w kwesti sterowania instalacja. A przy modulacji bufor to zbedny wydatek. to co jest odpowiednie do sterowania instalacją ???
Gość Visitor1230 Opublikowano 13 Stycznia 2019 #23 Opublikowano 13 Stycznia 2019 W przypadku sterowania obiegiem grzejnikowym, sterownik w ktorym jest mozliwosc ustawienia lub wybrania krzywej grzewczej pogodowej. A w polaczeniu ze sterowaniem pokojowym bedzie mial mozliwosc redukcji lub podwyzszenia temp. w obiegu grzejnikowym proporcjonalnie lub o zadana wartosc w stosunku do tego co podaje na chwile obecna pogodowka. Takie funkcje ma np. Tech i Plum. Do calosci potrzeba tylko glowic na grzejnikach. Najlepiej gazowych. W takim ukladzie musi byc jeden grzejnik bez glowicy. Ze zwyklym zaworem. przewaznie montuje sie to w przedpokoju. Zapewni to przeplyw w ukladzie w przypadku uzyskania temp. w poszcegolnych pomieszczeniach ( zymykanie zaworow grzejnikowych przez glowice termostatyczne) Co do Boleckiego. Ten sterownik swietnie moduluje moca kotla w PID. Taki tryb sterowania sprawia oczywiscie, ze zuzycie wegla wzrasta. O kilka, kilkanascie procent. W temacie oszczednosci nic nie zastapi dwustanu i palacza, ktory bedzie umial palnik prawidlowo ustawic. Wiem, bo mamy w rodzinie jeden kociol nim sterowany. Jezeli chodzi jednak o dystrybucje na obieg, to jest to dla mnie produkt calkowicei do poprawki. Zakladajac ze ma byc prosto, przejrzyscie i poprawnie. W instalacji sterowanej pogodowo temperatura kotla zadana powinna byc stala i wysoka z jakas tam histereza. To zapewni zywotnosc kotla. A reszta ogrzewania powinny zajac sie mieszacze odpowiednio sterowane. Edit: dla niezorientowanych. Nie napisalem, ze do calosci niezbedny jest mieszcz ( mieszacze ) np 4D z silownikiem
mkaczko Opublikowano 13 Stycznia 2019 Autor #24 Opublikowano 13 Stycznia 2019 Witam Po przemysleniu 0. Obecnie testuje wykorzystanie priorytetu Cwu, 1. Montaz czujnikow na zewnatrz budynku i wewnatrz na schodach, obecnie oba wisza w kotlowni 2. Test sterowania gdzie termostatem bedzie czujnik wewnatrz budynku 3. Wiosna montaz zaworu trojdrogowego w obiegu wtornym 4. Test sterowania krzywa Musze jeszcze przemyslec temat paliwa a raczej jego mieszanki Pozdrawiam Wysłane z mojego LG-M700 przy użyciu Tapatalka
Gość Visitor1230 Opublikowano 13 Stycznia 2019 #25 Opublikowano 13 Stycznia 2019 Co do priorytetu CWU. To zalezy od instalacji. Ale najbardziej sensownym wydaje sie ustawienie pomp rownoleglych. Ustwienie krzywej grzewczej jest wybitnie zalezne od zapotrzebowania budynku. I trzeba dobrac to doswiadczalnie. Podobnie jak skok, silownika minimalne stale otwarcie na zaworze czy nieczulosc mieszazcza. Do tego trzeba sie przylozyc. Poswiecony czas odwdzieczy sie wzorowo dzialajacym ukladem. I zycze powodzenia w pracy. Niewiem tylko po co te mieszanie wegla. Wystarczy miec sredniokaloryczny wegiel i po problemie. Ze swojej strony dodam, ze po moich dawnych problemach ze spiekami, "polubilem" taki spiekajacy wegiel. Po opanowaniu problemu mialem bardzo dobre wyniki. Wegiel dawal niesamowite ilosci ciepla, palac sie przy tym jak w kuzni. Prawie bez plomienia.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.